کد خبر: ۳۹۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
گزارش متفاوت شیرازه از مقبره خواجه اهل راز

به جز سرودن شعر، حافظ نماز هم می خواند!

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی یکی از پر فروغ‌ترین ستارگان آسمان شعر و ادب فارسی است که بی گمان هیچ کس توفیق آن را نداشته است که به اندازه وی مطلوب نظر خاص و عام قرار گیرد و فضای ادب و فرهنگ فارسی را به خود اختصاص دهد.
 شیرازه- پیر فرزانه شیراز شاعری متشّرع بوده و به واسطه این که قرآن را به 14 روایت از بر بود، از زوایای گوناگون به نماز به عنوان سیما و ستون دین مبین اسلام در کلام خود پرداخته و به همین سبب در شعرهای خود چندین‌بار به كلام‌الله اشاره نموده‌ است.


عشقـت رسد به فریاد ارخود به‌سان حـافظ         قـرآن ز بـر بخوانی با چـارده روایت
و یا در جایی دیگر می گوید:
       صبح‌خیزی و سلامت‌طلبی چون حافظ           هرچه كردم همه از دولت قرآن كردم

شعر حافظ مالامال از آیات قرآن و احکام الهی است. قطعا جایگاهی که حافظ برای قرآن و نماز در اشعارش قائل بوده، هیچ شاعری دیگری به وی نمی رسد، پس اگر به درک واقعی از اشعار حافظ برسیم، به خوبی می توان متوجه شد که تقریبا همه اشعار حافظ بخصوص غزلیاتش چیزی جز تفسیر احکام الهی همچون نماز نیست.
 
اکنون از مرگ این عارف باالله هفت قرن می گذرد و آرامگاه این شاعر بلند آوازه مامن عاشقان شعر و ادب و فرهنگ و عرفان الهی است. از سراسر جهان شیفتگان این شاعر خود را به شیراز می رسانند تا از نزدیک قبر این عارف نامی را زیارت کنند.

اعلام تعداد میلیونی گردشگران و زائران آرامگاه حافظ از سوی دستگاه های مسئول گواهی بر این موضوع است.

بی شک آنچه حافظ را حافظ کرد و به جهانیان شناساند، تنها شاعری وی نبوده بلکه روح و جان مایه اشعارش است که در دل و جان هر کسی حتی غیر مسلمان می نشیند و در سویدای خاطر می ماند.
اگر چه حافظ در زمان خودش به حق از نماز به عنوان دورن مایه اصلی دین اسلام در اشعارش یاد کرد و سبب شهرتش را فراهم کرد، اما بعد از گذشت چندین قرن در زمانی که زادگاه و محل ارامگاهش محیطی الهام گرفته از آموزه های اسلام ناب محمدی است، اهمیتی به مکان اقامه این واجب الهی داده نمی شود.

اکنون نمازخانه این مکان زیارتی گردشگری تناسبی نه تنها با شان حافظ، بلکه حتی با شهر شیراز ندارد!
شیرازه، امیدوار است که مسئولینی که هر ساله از راه اعلام آمارهای گردشگران و زائران ارامگاه حافظ پز می دهند، تدبیری بیاندیشند تا نمازخانه ای متناسب با شان حافظ در این مکان ساخته شود.





«من این حروف نوشتم، چنانکه «غیر» نداند/تو هم ز روی «کرامت» چنان بخوان، که توانی»


انتهای پیام/523
 
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
0
واقعا چی بگم.