کد خبر: ۳۹۱۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۲

توضیحات مدیرکل انتقال خون فارس در مورد خبر "نبود چند کیسه خون در لامرد"

در پی درج خبر "نبود چند کیسه خون در شهرستان لامرد" به نقل از پایگاه خبری لامرود، مدیرکل انتقال خون فارس جوابیه ای را به تحریریه سایت ارسال کرده که به منظور تنویر افکار عمومی عینا منتشر می شود:
شیرازه، در پی درج خبر "نبود چند کیسه خون در شهرستان لامرد" به نقل از پایگاه خبری لامرود، مدیرکل انتقال خون فارس جوابیه ای را به تحریریه سایت ارسال کرده که به منظور تنویر افکار عمومی عینا منتشر می شود:
بسمه تعالی
ریاست محترم پایگاه تحلیلی – خبری شیرازه سلام علیکم
احتراماً به اطلاع می رساند در پی انتشار خبری با کد 39027 در تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ماه، ساعت 12:24، با تیتر « نبود چند کیسه خون در شهرستان لامرد» مقتضی است مطابق قوانین مطبوعات و رسانه های خبری این جوابیه را در سایت خبری- تحلیلی "شیرازه" درج فرمائید. در پاسخ به این خبر، اداره کل انتقال خون استان فارس اعلام می دارد: در خواست مقدار، نوع فرآورده خونی، پیش بینی میزان ذخیره لازم در سردخانه ی بانک خون بیمارستانی، چگونگی مصرف و مدیریت آن، مستقیماً بر عهده ی بیمارستان و مرکز درمانی مورد نظر است و بر عهده انتقال خون نیست. سازمان انتقال خون ایران، افتخار دارد که از بدو تأسیس تا کنون بدون هیچگونه محدودیت و فوت وقت، خون و فرآورده های خونی را به محض درخواست بیمارستان ها و مراکز درمانی، تهیه و توزیع کرده است. بنا بر این درج هرگونه خبری مبنی بر کمبود خون و محصولات خونی در بیمارستان، نه تنها ارتباطی با سازمان انتقال خون ندارد، بلکه نشانه ی عدم درخواست به موقع خون و فرآورده های خونی توسط بیمارستان ها و مراکز درمانی می باشد. همچنین در پاسخ به پرسش مطرح شده توسط خبرنگار محترم که "چرا نباید در لامرد، پایگاه خونگیری باشد؟"، باید خاطر نشان ساخت که: اولاً: برای راه اندازی مرکز خونگیری در شهرستان های مختلف، مجلس شورای اسلامی بایستی به هیأت دولت مجوز استخدام نیروی انسانی بدهد تا بتوان مرکز خونگیری را اداره کرد. ثانیاً: در صورت تأمین شرط اول و راه اندازی پایگاه خونگیری در شهرستان لامرد، این مرکز همچون دیگر پایگاه های شهرستان های گراش، کازرون و مرودشت، به عنوان یک مرکز جمع آوری خون فعالیت خواهدکرد و تمام خون های جمع آوری شده، باید به منظور آزمایش و فرآوری به مرکز استان و یا شهرستان منتقل شوند. پس از طی فرآیند آزمایش های متعدد برای اطمینان از سلامت خون اهدا شده، در صورت دریافت فرم تقاضای خون و فرآورده ها از سوی بیمارستان و تعیین نوع و مقدار آن، مجدداً، از طریق شبکه انتقال خون استان، تحت شرایط خاص یعنی رعایت زنجیره سرد، محموله ارسال می شود. ثالثاً: تا به امروز اداره کل انتقال خون استان فارس با استعانت از خداوند متعال توانسته است به موقع و بدون اتلاف وقت خدمات لازم در خصوص خون و فرآورده ها را به بیمارستان ها و مراکز درمانی ارائه کند. در پایان لازم است متذکر شود با حذف سیستم خون جایگزین در کل کشور از سال 1376 به این سو که استان فارس نیز از این روند مستثنی نیست، خون سالم و کافی همواره برای بیماران و نیازمندان به خون فراهم بوده و هیچ گونه لزومی برای پیگیری و تقاضای خون و فرآورده ها، توسط خانواده های مصدومین و یا بیماران وجود ندارد. لذا چنانچه گاهی کمبود خون در جایی گزارش شده است فقط به دلیل کوتاهی مسئولان بانک خون بیمارستان بوده است.
دکتر علیرضا توسلی
مدیر کل انتقال خون استان فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اهل دریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
1
آفرین بر پاسخگویی مدیر کل محترم انتقال خون استان فارس