کد خبر: ۳۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۲
به مناسبت 17 رجب سال روز شهادت حضرت احمد بن موسی (ع)

معروفترین مدفونین حرم مطهر شاهچراغ چه کسانی هستند؟

مرحوم آيت ا... شيخ عبدالحسين حائري در دوران عمر شريف خويش همواره در فكر تذهيب نفس بود . آن مرحوم بسيار خوش خلق ، متين و متوازن بود و همواره حرمت قرآن را مراعات ميكرد و اشتياق فراواني به فرا گيري علوم فقهي و عرفان داشت.
شیرازه- حرم مطهر شاهچراغ (ع) پناهگاه اجسادي بزرگاني است كه بسيار از آن ناشناخته مانده اند . در اينجا بذكر چند تن از بزرگاني كه مداركي براي دفن آنها در جوار این قبور مطهر موجود است می پردازیم.
آيت الله شهيد سيد عبدالحسين دستغيب؛ ايشان دومين شهيد محراب انقلاب اسلامي است مرقد وي در حرم مطهر سيد ميرمحمد بن موسي بن الكاظم مي باشد كه مورد توجه و زيارتگاه مردم شيراز است . وي ازخاندان اصيل و روحاني هشتصد ساله شيراز مي باشد و  با سي واسطه نسبت ايشان به حضرت سجاد (ع) مي رسد.
حضرت آيت الله نجابت؛ اين بزرگوار كه از ياران جمعي آيت الله دستغيب بود سرنوشت چنان رقم زد كه خوابگاه ابدي ايشان نيز در كنار هم باشد.

مجد الاشراف؛متخلص به قدسي عارف و حكيم بزرگ سده سيزده و چهارده وي در سال 1243ه.ق در شيراز متولد گرديد.رحـــلت او در سال 1331 قمري واقع گرديد و مزار شــريفش در اطـــاقي ويـــژه در حــرم مطهراحمد بن موسي شاه چراغ  قراردارد .

بسمل شيرازي؛ يكي از دانشمندان بزرگ شيراز بود . به نقل از تذكره دلگشا وي پس از فراگرفتن مقدمات در مدرسه حكيم شيراز به علوم معاني و بيان و فلسفه و ادبيات دست يافت و مدتها به فراگيري اشارات بوعلي سينا و اشعار ملاصدرا پرداخت ،بسمل در سال 1236 هجري در شيراز وفات كرد و او را در حرم سيد ميرمحمد بن موسي الكاظم دفن كردند .

داوري شيرازي؛ نامش ميرزا محمد و پسر سوم ميرزا شفيع وصال است . داوري در سال 1238 قمري در شيراز بدنيا آمد ولي در علوم ادبي و رياضي و حكمت الهي و آداب سخنوري و خط و نقاشي سرآمد اقران بود. وي در سال 1283 دار فاني را بدرود گفت و در حرم حضرت شاه چراغ مدفون گرديد.

ميرزا ابوالقاسم سكوت؛ وي عارف مشهور قرن سيزدهم هجري است وي از مشايخ سلوكي شيراز بود . وي پس از كسب علوم اوليه به قصد يافتن مرد كاملي به اصفهان رفت و در نائين بخدمت حاج عبدالوهاب نائيني رسيد و به اشاره وي به رياضات شديد و مسافرتهاي مختلف پرداخت.وي در سال 1339 هجري در شيراز بدرود حيات گفت و بنا به وصيت او وي را در پائين  قبر حضرت احمد بن موسي دفن كردند. 

فرهنگ شيرازي؛ وي از شعرا و خوش نويسان شيراز بود . مرحوم روحاني وصال برادر زاده وي در شرح حال او مي نويسد فرهنگ چهارمين فرزند ميرزا شفيع وصال است نامش ابوالقاسم و مختلص به فرهنگ است در سال 1242 در شيراز بدنيا آمد و در آغاز جواني علوم ادبي و فنون رياضي را فرا گرفت و حتي علوم جفر و رمل را دست يافت وي زبان فرانسوي را به تشويق حكيم قاآني تحصيل نمود و شاعري توانا بود. وي در سال 1309 قمري بدرود حيات گفت و درحرم مطهر سيد مير محمد (ع) دفن گرديد .

وصال شيرازي؛ نام وي شفيع و مشهور به ميرزا كوچك خان بود ، خطي بسيار نيكو داشت . مريد سرسخت ميرزا ابوالقاسم شيرازي ملقب به سكوت بود و در شعر و شاعري تسلط كامل داشت سبك او سبك منوچهري است.

سيد ماجد بحراني؛ ايشان درسال 973 ه . ق ديده به جهان گشود. درسال 1007 ه. ق درحالي كه ازسنين خردسالي و پس از طي مراحل نوجواني و جواني با عرفان اسلامي آشنا شد و نيز به بصيرت ديني آراسته گرديد به شيراز مهاجرت نمود .از شاگردان مشهور ايشان كه آوازه اي بس بلند درعلم حديث و فقاهت داشت مولانا ملا محسن فيض كاشاني است كه در زمان خود علامه دهر گرديد. وی سرانجام درشب بيست و يكم ماه رمضان سال 1028 ه. ق درسن 55 سالگي در شيراز وفات يافت و درحرم مطهر حضرت شاهچراغ مدفون گرديد.

علي بن احمد شيرازي؛ علي بن احمد شيرازي مشهور به سيد علي خان : زادگاه ايشان درمدينه منوره بود و پس از مهاجرت و سفر هند به شيراز جهت تحصيل علوم ديني و ادبي پا گذاشت و پس از بهره بردن از محضر علماي بنام آن دوران با برجا گذاشتن شرحي ارزشمند از صحيفه سجاديه سرانجام به سال 1120 ه. ق در شيراز رحلت فرمود و در حرم حضرت شاهچراغ درجوار آرامگاه ابدي استادش سيد ماجد بحراني مدفون گرديد.

حاج محمد حسين حسيني شيرازي؛ حاج محمد حسين حسيني شيرازي : ايشان درسال 1175 ه . ق ديده به جهان گشود . وي عارف نامي و از بزرگان علم و ادب و عرفان شيراز ،جنت طراز بود ايشان صاحب كتاب مشهور رياض الشهاده مي باشند و از ديگر آثار مشهور وي شرحي بر ديباچه مثنوي مولوي و كتاب مثنويات خمسه است . اين عالم بزرگوار پس از سالها مجاهدت و سلوك الي الله و درپيش گرفتن طريق معرفت سرانجام به سال 1250 ه. ق درسن 75 سالگي بدرود حيات گفت. و درحرم حضرت شاهچراغ  درجوار مرقد استادش ابوالقاسم سكوت مدفون گرديد.

صادق خان زند؛ ايشان كه يكي از رجال مهم دوران حكومت زنديه و برادر كريمخان زند مشهور به وكيل الرعايا بود درسن 55 سالگي به دستور آقا محمدخان قاجار چشمشان را نابينا كردند و سپس به قتل رساندند و در حجره داخل ايوان آستان مقدس احمدي و محمدي كه دفتر نذورات فعلي مي باشد درديوار شمالي به خاك سپردند و هم اكنون سنگ مقبره آن مرحوم در ورودي موزه آستان مقدس نگهداري مي شود.

جعفر خان زند؛  اين شخص شريف و بزرگوار سال 1163 ه. ق  در شيراز ديده به جهان گشود. وي فرزند صادق خان و پدر لطفعلي خان زند بود كه فرزند ايشان يعني همان لطفعلي خان زند آخرين فرد رشيد ، مبارز و جوانمرد مردمان زنديه بود. درسن 40 سالگي به دستور آقا محمدخان قاجار ابتدا مسموم و سپس به قتل رساندند ، درحجره داخل ايوان آستان مقدس احمدي و محمدي در محل فعلي دفتر نذورات در ديوار جنوبي به خاك سپردند و هم اكنون سنگ مقبره ايشان در ورودي موزه آستان مقدس نگهداري مي شود.

حضرت آیت ا... شیخ عبدالحسین حائری شیرازی؛ مرحوم آيت ا... شيخ عبدالحسين حائري در دوران عمر شريف خويش همواره در فكر تذهيب نفس بود . آن مرحوم بسيار خوش خلق ، متين و متوازن بود و همواره حرمت قرآن را مراعات ميكرد و اشتياق فراواني به فرا گيري علوم فقهي و عرفان داشت. سرانجام آن عارف رباني و مجاهد نستوه پس از سالها زهد و عبادت و ترويج معارف واحكام شريعت اسلام ناب محمدي (ص) با برجاي گذاشتن سنتهاي حسنه واقدامات ارزنده قابل ستايش به سال 1329 ه. ش دعوت حق را لبيك گفت وجان به جان آفرين تسليم نمود. ودر صحن بارگاه ملكوتي ملك پاسبان حرمين شريفين احمدي و محمدي  مشرف به ايوان آستان مقدس احمدي درضلع شمال غربي مدفون گرديد. 

حضرت آيت ا... سيد محمد طاهري؛ آن عالم فرزانه و مجاهد رباني به سال 1298 ه. ش در شيراز در خانداني روحاني و متخلق به اخلاق اسلامي و اوصاف حميده ديده به جهان گشودند. پدر بزرگوارشان حضرت آيت اله العظمي سيد عبدالله شيرازي از عارفان نامي و روحانيون برجسته شيراز جنت طراز و علم پرور بود. آن عالم بزرگوار و عارف به حق پيوسته پس از تحصيل علوم حوزوي و تربيت نمودن شاگردان با كفايت و مستعد درحوزه علوم مختلف ديني درخشان ترين سالهاي عمر شريف و حيات پر بركت خويش را كه قريب به 55 سال بود در سمت امام جماعت حرم مطهرحضرت احمد بن موسي شاهچراغ  سپري نمود كه خود درخور ستايش و قدر نهادن بسيار است و درطول مدت اين خدمت صادقانه و ارزشمند زائرين و مجاورين حرمين شريفين از بركات وجود پر بركت آن عزيز سفر كرده به ديار باقي بهره هاي فراوان بردند تا آنكه سرانجام روح پرفتوح آن انسان والا مقام به سوي ملكوت اعلا پر كشيد و به سال 1388 ه. ش درسن 90 سالگي جان به جان آفرين تسليم كردند. آن جنت مكان خلد آشيان در رواق ضلع جنوب شرقي صحن آستان مقدس ، ورودي مسجد جامع عتيق مدفون هستند.

توحيد شيرازي: نام اصلي ايشان اسماعيل پنجمين فرزند وصال شيرازي بود. وي درسال 1245 ه. ق در شيراز ديده به جهان گشود و مانند پدر و برادرانش درگفتن انواع شعر تبحر بسزايي داشت ايشان هفت خط خوشنويسي به ويژه نسخ را بسيار خوب و نيكو مي نوشت سرانجام آن شاعر تواناي سرزمين كهن فارس به سال 1286 ه. ق درسن 41 سالگي چشم از جهان فروبست و درحرم حضرت شاهچراغ مدفون گرديد.

وقار شيرازي: نام اصلي ايشان احمد و پسر ارشد وصال شيرازي بود. وي درسال 1232 ه. ق در شيراز ديده به جهان گشود و درسنين جواني به تحصيل علوم صرف و نحو ، فقه و اصول ، ادبيات و حكمت الهي پرداخت و درتمام اين دانشها سرآمد عصر خود بود .وي همانند پدرش درتمامي هفت خط خوشنويسي استاد بود به ويژه درخط نسخ و ثلث و رقاع و شكسته را درنهايت مهارت مي نوشت . سرانجام آن عالم فرزانه پس از سپري نمودن عمري پرخير وبركت درماه شوال سال 1298 ه. ق درسن 66 سالگي وفات نمود و درحرم حضرت شاهچراغ در جوار پدر بزرگوارش به خاك سپرده شد.


نظرات بینندگان