کد خبر: ۳۹۳۹۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
کارنامه مجلس نهم زیر ذره بین شیرازه

نمایندگان فارس در این یک سال چه کردند؟

متاسفانه وجود دارند نمایندگانی در فارس که حتی "يك بار" در مخالفت یا موافقت با یک طرح یا لایحه ميكروفنشان باز نشده است. این بهارستان نشینان بهتر است با خدای خود خلوت کرده و از خود سوال کنند که ایا بودن و نبودن آنها در مجلس تفاوتی دارد یا نه؟
شیرازه، مجلس نهم یک سال پیش در چنین روزهایی با 290 نماینده آغاز به کار کرد. 6 درصد کرسی های بهارستان هم به نمایندگان استان فارس تعلق داشت که از 18 نماینده این استان، 6 نفر سابقه نمایندگی در مجلس هشتم را نیز داشتند.
اکنون که مجلس نهم یک ساله شده، شیراه به بررسی عملکرد یک ساله نمایندگان فارس در مجلس نهم پرداخته است.

با توجه به سوگند نمایندگان به قانون اساسی، هر نماینده ای صرف نظر از لابی های سیاسی، موظف به اجرای وظایف نمایندگی در طی چهار سال حضور خود در پارلمان بوده و آنچه معیار عملکرد یک نماینده در مجلس است میزان حضور وی در فعالیت های نمایندگی مانند: مخالفت و موافقت با طرح ها و لوایح، تذکرهای شفاهی و کتبی و همچنین ارائه طرح های پیشنهادی در صحن مجلس است.
با مراجعه به سایت مرکز پژوهش های مجلس می توان با آمار و ارقام، عملکرد نمایندگان را بررسی نمود. اگرچه در این سایت آمار حضور و غیاب، تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان درج نشده ولی اعداد زیر آمار تعداد طرحهایی است که نمایندگان استان فارس امضا کرده اند.

نبی الله احمدی نماینده داراب 16 طرح یا لایحه
داریوش اسماعیلی نماینده سروستان 8 طرح یا لایحه
محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت 17 طرح یا لایحه
جمشید جعفرپور  نماینده لار  5 طرح یا لایحه
احمدرضا دستغیب نماینده شیراز 55 طرح یا لایحه
محمدحسن دوگانی نماینده فسا 28 طرح یا لایحه
حسین ذوالانوار نماینده شیراز 12 طرح یا لایحه
محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم 20 طرح یا لایحه
رحیم زارع نماینده اباده 20 طرح یا لایحه
محمدسقایی نماینده استهبان 23 طرح یا لایحه
نوذر شفیعی نماینده ممسنی 14 طرح یا لایحه
ضرغام صادقی نماینده شیراز 38 طرح یا لایحه
الیاس طاهری نماینده اقلید 16 طرح یا لایحه
نادر فریدونی نماینده فیروزآباد12 طرح یا لایحه
جعفر قادری نماینده شیراز 49 طرح یا لایحه
عنایت الله هاشمی نماینده سپیدان 22 طرح یا لایحه
شاهین محمدصادقی نماینده کازرون 9 طرح یا لایحه
سید موسی موسوی نماینده لامرد 13 طرح یا لایحه

طبیعی است که تنها با پرداختن به چنین آمار و ارقامی نمی توان میزان کارایی و عملکرد نمایندگان فارس در مجلس نهم را به طور دقیق ارزیابی کرد، لاجرم می بایست به عملکرد و مواضع نمایندگان در موارد حساس و چالش برانگیز در طول یک سال گذشته نیز پرداخت.

استیضاح وزیر ورزش، طرح سوال از رئیس‌جمهور، ماجرای کشته شدن ستار بهشتی، یکشنبه سیاه و موضوع نوار احمدی نژاد، توهین یک نماینده به خبرنگاران و چند سوال و استیضاح های فرجام و نافرجام موضوعات مهمی بود که در مجلس اتفاق افتاد.
با این تفاسیر اگر در مورد نمایندگان فارس جستجویی کوتاه پیرامون آنچه در بالا برای وظایف نمایندگی ذکر شد داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که عملکرد همه آنها مشابه نبوده و در این مورد باید آنها را به چند دسته تقسیم کرد.

* دسته اول
، نمایندگانی هستند که بی شک جزء افتخارات استان و حتی کشور بوده و به نوعی برند استان فارس محسوب می شوند، هر چند به این بهارستان نشینان هم انتقاداتی وارد است، اما نوع عملکرد آنها در کمیسیون های مربوطه و اتخاذ مواضع در خور و شابسته در زمان های حساس و مهم آنها را از دیگران مستثنی کرده است. مصداق چنین کسانی را با یک جستجوی ساده در رسانه ها از جمله رسانه ملی می توان به آسانی شناخت.

*دسته دوم، نمایندگانی هستند که خارج از لابی های سیاسی، آن چنان که باید و شاید نمود عینی و واقعی در مجلس نداشته و حتی در موارد چالش برانگیز نه تنها عملکرد مناسبی نداشته اند، بلکه خود آتش بیار معرکه بودند! یکشنبه سیاه مجلس یا همان جلسه استیضاح وزیر کار و در ادامه آن عتاب رهبری به عملکرد برخی نمایندگان شاهدی بر این مدعاست.

*دسته سوم، کسانی هستند که بسیار حاتم بخشی می کنند، نوبت نطق های خود را در اختیار سایرین می گذارند و خود در گوشه ای مثل یک میهمان نظاره گر اتفاقات مجلس هستند و صدایی از آنها در نمی آید. گویی روزه سکوت گرفتند. متاسفانه وجود دارند نمایندگانی در فارس که حتی "يك بار" در مخالفت یا موافقت با یک طرح یا لایحه ميكروفنشان باز نشده است. این بهارستان نشینان بهتر است با خدای خود خلوت کرده و از خود سوال کنند که بودن و نبودن آنها در مجلس تفاوتی دارد یا نه؟

شاید برای این طیف از نمایندگان استان فارسی مجلس نهم و سایر بهارستان نشینان بهتر باشد که چند پاراگراف زیر از بیانات مقام معظم رهبری در روز گذشته را خط به خط در ذهن خود مرور کرده و مدام بیاد آورند که رهبر جامعه اسلامی و مردم چه انتظاراتی از آنها دارند.

*‌ فرصت نمایندگی و فرصت خدمت فرصت مغتنمی است. در موقعیت مسئولیت، امتحان‌های الهی سخت‌تر و نفس‌گیر می‌شود. باید با دید نافذ مواضع و مواقع امتحان را شناخت و غفلت نکرد.


* اگر در مجلس عقل، فکر، آرامش و محبت حکم‌فرما باشد و از بلندگوهای مجلس منعکس شود،‌ در جامعه اثر می‌گذارد. اگر تشنج، بغض و کم‌کاری حاکم باشد, باز در رفتار مردم منعکس می‌شود.

* رفتار، خلقیات و چگونگی تعامل نمایندگان در مجلس بر روی رفتار و اخلاق و منش آحاد جامعه اثر می‌گذارد.

* گاهی صندلی‌های خالی مجلس از نصاب مجاز فراتر است. احساس می‌شود که طبق وظیفه عمل نشده است. این گلایه به نمایندگان و رؤسای مجلس در ادوار مختلف مطرح شده است.

* گاهی برخی نمایندگان در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند و در انتهای مجلس گعده می‌کنند. این کار به مصلحت نظام نیست. علاوه بر حضور جسمانی باید با توجه به حرف موافقان و مخالفان حضور معنوی و حضور قلب داشته باشند.

* رعایت تقوا، امانت، اخلاق، احساس مسئولیت و نشاط کار در مجلس، مردم را نسبت به نمایندگان علاقمند و خوشبین و متعهد می‌کند.

انتهای پیام/523




نویسنده :
محمد حسین برجی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
1
هروقت میخوایید عملکرد بد نمایندگان را بگویید میگویید نماینده نی ریز است ولی وقتی می خواهید عملکرد خوب اورا بگویید می گویید نماینده استهبان است شما هم شورش را در آوردید!!!
اهل دریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
0
جناب برادران و دوستان شیرازه نبی اله احمدی نمایند داراب تنها نیست
داراب و زرین دشت
این ایراد بر شما وارد است!!!!
ذ
ب
تا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
0
حالا هرگلی سر داراب زده برای زرین دشت
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
0
مابه کی بگیم فریدونی نماینده قیر وکارزین نیست
زرینن دشتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
0
واقعا درسته هرچند شاید احمدی خودش را نماینده زرین دشت هم ندونه ولی اسم زرین دشت را هم بالاجبار باید یدک بکشه شما هم لطفا زرین دشت را اضافه نمایید لطفا
gholam
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
0
انهايي كه صحبت نمي كنند نگرانند اگر مطابق ميل شيرازه سخن نگويند حكم ارتداد بگيرند