کد خبر: ۳۹۵۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۲

تصاویری از تبلیغات ریاست جمهوری در 10 دوره گذشته

این گزارش، نگاهی گذرا دارد به تنوع پوسترهای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در دوره های مختلف این انتخابات در ایران. با كمی دقت در جزئیات پوسترها می توانید متوجه شباهت شعارها و برنامه ها و البته سیر تكاملی تنوع در طراحی این پوسترها شوید.
دوره اول: 
انقلاب اسلامی ایران پس از تصویب نوع حكومت جمهوری اسلامی، تازه داشت پا می گرفت و از این رو، بیشترین تعداد نامزدهای ریاست جمهوری در اولین دوره وارد میدان رقابت شدند. پیروز این رقابت «ابوالحسن بنی صدر» بود كه چندی بعد با رای عدم كفایت سیاسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تایید امام خمینی(ره) از مقام ریاست جمهوری عزل شد و به خارج از كشور گریخت.شهید «سید احمد مدنی» یكی از رقبای او بود كه پوسترش را می توانید ببینید:

 
 
دوره دوم:  
با عزل بنی صدر، انتخابات دوره دوم برگزار شد تا مردم «محمدعلی رجایی» را به عنوان رئیس جمهور انتخاب كنند. یك ماه بعد اما رئیس جمهور منتخب مردم در فاجعه انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رسید تا دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری زودتر از موعد برگزار شود.
 
 
دوره سوم و چهارم: 
در بحبوحه جنگ تحمیلی، انتخابات دوره سوم و چهارم ریاست جمهوری در حالی برگزار شد كه كاندیداهای ریاست جمهوری، بیشتر شعارها و برنامه های خود را براساس شرایط جنگی و معیشتی مردم بنا كرده بودند. حضرت آیت الله خامنه ای، پیروز هر دو دوره این انتخابات بود. بیشترین درصد آرای مردم به كاندیدای پیروز هم در این دوره ثبت شد تا رئیس جمهور منتخب، رای حدود 96 درصد مردم را به خود اختصاص دهد.
 
 
 
دوره پنجم و ششم:
دوماه پس از رحلت امام خمینی(ره) در حالی كه دوره چهارم ریاست جمهوری هم به پایان رسیده بود، انتخابات دوره پنجم برگزار شد. رقابت اصلی كاندیداها در این دو دوره بیشتر بر مبنای سیاستهای اقتصادی می گشت و رقبای «آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی» انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت حاكم را از جمله شعارهای اصلی شان قرار داده بودند. «احمد توكلی» جدی ترین منتقد و رقیب هاشمی رفسنجانی در دوره ششم ریاست جمهوری بود.
 
 
دوره هفتم و هشتم:
رقابت اصلی در دوره های هفتم و هشتم بر محور توسعه سیاسی یا توسعه اقتصادی می چرخید. «سید محمد خاتمی» در دوره هفتم، «علی اكبر ناطق نوری» را جدی تر از 2 رقیب دیگر خود می دید و دوره هشتم هم حضور 8 كاندیدای ریاست جمهوری، بحث توسعه سیاسی و اقتصادی را داغ نگه داشته بود. خاتمی با شعار توسعه سیاسی پیروز هر 2 دوره این انتخابات شد.
 
 
 
دوره نهم و دهم:
بازگشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به صحنه رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری، پیروزی «محمود احمدی نژاد» در هر دو دوره،شكسته شدن ركورد مشاركت مردم در دوره دهم انتخابات و البته ماجراهای سال 88 از جمله اتفاق های مهم انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری بود. دوره نهم با 7 كاندیدا و دوره دهم با 4 كاندیدا برگزار شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
0
احمدی نژاد یک سیاستمدار تکرار نشدنی است