کد خبر: ۳۹۷۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
روایت شیرازه از مناظره:

کیش و مات دیپلمات/ ضربه فنی اصلاح طلبان به دست غرضی/ قالیباف، زیرک و مستعد برای حاشیه سازی/ خاطرات کار دست روحانی داد/ استراتژی حمله به جای دفاع جلیلی/ رضایی فرمان ده/حداد عادل ماند!

شیرازه به طور تحلیلی به بررسی مواضع، نقد و نظرهای کاندیداها در مناظره سوم پرداخته است.
شیرازه- مناظره شب گذشته گرم‌تر از دو مناظره گذشته برگزار شد و در آن مباحث مهمی مطرح شد که به صورت عینی رویکردهای هر یک از نامزدها را در حوزه سیاست داخلی و خارجی روشن ساخت.

مناظره دیروز، از جهات بسیاری، هم مطلوب مخاطبان بود و هم مطلوب نامزدها، چرا که این مناظره از طرفی دهان آنانی را بست که مدعی بودند در نظام اسلامی آزادی بیان وجود ندارد و از طرف دیگر، ماهیت ‏بسیاری از شعارهای پر زرق و برق کاندیداهای گفتمان سازش را واضح تر کرد. در چند ساعت مناظره، حرف های بسیاری زده ‏شد که در روشن شدن مرزهای کاندیداها با یکدیگر بسیار مفید بود. همین کاندیداها در مناظرات قبلی، حال یا بنا بر اشتراکات ‏لفظی و یا بنا بر یکی بود برنامه ها، تمایز خوبی میان خود نشان نمی دادند، اما بحث سیاسی، نشانگر موضع حق و باطل کاندیداها خواهد بود.

شیرازه به طور تحلیلی به بررسی مواضع، نقد و نظرهای کاندیداها در مناظره سوم پرداخته است.

حداد، عادل بود
غلام علی حداد عادل یکی از اعضای ائتلاف 2+1 است که همواره دفاع از گفتمان را به دفاع از شخص ترجیح می دهد. وی شب گذشته اولین کسی بود که مثل دو مناظره قبلی مقابل تخریب و سیاه نمایی های عارف و روحانی ایستاد. حداد عادل کدخدا خواندن آمریکا توسط روحانی را زیر سوال برد و در موضوعات هسته ای، تحریم، رویکرد اصولگرایی، به روشنی از مواضع نظام دفاع کرد و درباره وضعیت فعلی پرونده هسته ای گفت: خود غربی ها می دانند که این یک بهانه بیش نیست و آمریکا با اولین شعار انقلاب یعنی استقلال ما مشکل دارد. وی برخلاف بعضی از نامزدها از دایره عدالت خارج نشد و با اتخاذ مواضع درست وشفاف پاسخ مناسبی به جوسازیهای برخی نامزدها حتی هم ائتلافی هایش داد. حداد عادل فقط به موضع دفاع بسنده نکرد و با طرح چند سوال اساسی عملکرد نامزدها از جمله عارف، روحانی و ولایتی را به چالش کشید حتی یک سوال اساسی و مهم وی از عارف بی پاسخ ماند! سوال این بود، آن دوست شما وقتی که انتخابات 88 انجام شد، همان روز جمعه در صندوق ها باز نشده خبرنگاران خارجی را دعوت کرد و گفت رئیس جمهور شدم خلاف قانون بین بود یا خیر؟ آیا زمینه فتنه و آشوب را فراهم نکردند؟




زیرک و مستعد برای حاشیه سازی

محمدباقر قالیباف،
یکی دیگر از اعضای ائتلاف ناکام پیشرفت است که همواره اعلام می کند که می خواهد کشور را به انتقال خون ببرد و خون جدیدی به بدنه مدیریت کشور تزریق کند، شب گذشته کارایی دیپلماسی خارجی کشور را زیر سوال برد و گفت: به دنبال دیپلماسی منطقه گراست و لزومی نمی بیند که 20 ساعت در هواپیما بنشیند و به آمریکای جنوبی سفر کاری داشته باشد. نامزدهای منتسب به جریان اصلاح طلب سریعا دست بکار شدند تا متهم کردن قالیباف به بخشی نگری، عملکرد جریان اصلاحات را در حوزه سیاسیت خارجی گلستان توصیف کنند، اما شهردار تهران با ارایه اماری از کارهای بین المللی ضمن دفاع از اداره خود گفت  اینکه اروپایی ها وزرای خود را از تهران در دوره اصلاحات فراخواندند به خاطر ضعف دیپلماسی بود. وی اگر نگوییم آغاز کننده بداخلاقی در مناظره بود، به نوعی به حاشیه سازی دامن زد. قالیباف حمله به کوی دانشگاه را پیش کشید و حسابی با حسن روحانی سر این موضوع بحث و مجادله کرد. وی در این مناظره سعی کرد با کسانی که از استدلال قوی تری برخوردار هستند بحث نکند، چرا که می دید حریف از اطلاعات بالاتری در این زمینه( سیاست خارجی) برخوردار است. به عنوان مثال  به سوال جلیلی مبنی بر اینکه قدرت هژمون شناختن آمریکا آیا با گفتمان وی مطابقت دارد یا نه پاسخی نداد.



خاطرات کار دست آدم می دهد!
حسن روحانی تنها نامزد روحانی دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری که از حمایت های رسانه ای وسیاسی طیف اصلاح طلب و خانواده هاشمی رفسنجانی بهره می برد، شب گذشته، در قامت یک اصلاح طلب میانه رو ظاهر شد. وی برای اثبات این موضوع بارها از نام کامل و القاب هاشمی رفسنجانی و خاتمی استفاده کرد.وی برای انطباق بیشتر خود با تفکرات آنها از لزوم، تامین معیشت مردم، آزادی، حریم خصوصی، حقوق شهروندی و... گفت. وی مثل چند وقت اخیر با افتخار از عملکرد خود در دوران زمامداریش در شورای امنیت و پرونده هسته ای دفاع کرد و پلمب کردن تاسیسات هسته ای را برای نجات کشور و جلوگیری از جنگ دانست، هر چند یا استدلال های قوی و بهنگام سعید جلیلی روبرو شد تا جایی که مبنای این نوع تفکر( سازش) به کلی زیر سوال رفت. وی در مواجه با قالیباف درباره موضوع حمله به کوی دانشگاه، از موضع انفعال برخورد کرد و به تعبیر شهردار تهران نیت خوانی کرد اما نتوانست پاسخ روشنی بدهد.حسن روحانی در طول این مناظره مثل دو مناظره قبل هر جا که از اطلاعات کافی برای پاسخ به رقبا یا از استدلال قوی عاجر می ماند از کوره درمی رفت و صدای خود را برای تاثیر گذاری بر مخاطب بالا می برد.



ضربه فنی اصلاح طلبان
سید محمد غرضی کسی که  زمانی در کابینه موسوی و هاشمی وزیر بوده است. وی که مثل دو مناظره قبلی با شور و حرارت خاصی در میدان حاضر شده بود، گفت: تا از استعداد داخلی استفاده کامل نشود، سیاست داخلی وخارجی حل نخواهدشد، غرضی ضمن انتقاد جدی اصلاح طلبان و اصولگرایان را حاکمان مطلق حیات 33 انقلاب دانست و اساسا سطح این دو گروه سیاسی را به سطح استقلال- پیروزی تنزل داد و مدعی شد که در هر دوره ای یکی از این دو در کشور حاکم بوده اند و وضعیت فعلی کشور ناشی از عملکرد این دو جناح سیاسی است. این نامزد انتخابات توپخانه خود را بیشتر سمت اصلاح طلبان چرخاند و گفت: اینکه فردی از شما بگوید قانون اصلاح طلبان، منشور سازمان ملل است، ننگ نیست؟ چرا هیچ فردی از اصلاح طلبان جواب این آقا را نداد؟ وی مشی پدرانه خود را همچون دو مناظره قبل حفظ کرد و به اصلاح طلبان اینده خاطر نشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 98 در صد رای مردمی پشتوانه دارد. غرضی که در تمام طول مناظره با صدای رسا سخن گفت و همواره به استفاده تمام و کمال از استعداد داخلی تاکید کرد. وی در نصیحتی دیگر از رقبای خود خواست که از اعضای ستاد خود در دولت استفاده نکنند.



بهترین دفاع حمله است

سعید جلیلی، دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی کشور کسی است که به سبب اتخاذ رویکرد مقاومت محوری این روزها به شدت مورد هجمه تبلیغاتی بعضی از طیف های سیاسی داخلی  و اپوزوسیون خارجی قرار گرفته است. هر چند بر وی در دو مناظره قبلی به دلایلی نقدهایی وارد بود، ولی این بار در کمال ارامش و طمانینه به هجمه های روحانی، عارف، ولایتی، رضایی با استدلال های قوی مبتی بر گفتمان انقلاب پاسخ بهنگام و به اندازه داد. جلیلی در طول این مناظره، با تکیه بر اطلاعات درست و دقیق براحتی از سد سایرین گذشت. دبیر شورای امنیت ملی کشور، صدور دو حکم جلب برای هاشمی و قرار گرفتن ایران به عنوان محور شرارت از سوی آمریکا را دو نتیجه عینی عملکرد دولت اصلاحات در زمینه سیاست خارجی عنوان کرد. وی افتخار کردن نامزدهای طیف اصلاحات به نام بردن بعضی از فتنه گران را خود نوعی قانون شکنی دانست و مسببان فتنه 88 را تحمیل کننده ظلم بزرگ به کشور خواند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به نحو شایسته ای از قیام 9 دی دفاع کرد و آن را نماد قدرت مردمی عنوان کرد. جلیلی در مقابل شبهه افکنی های ولایتی هم ساکت ننشست و با دادن یک سری اطلاعات از مذاکرات هسته ای از جمله مذاکرات آلماتی اطلاعات غلط ولایتی را به رخ وی کشید. وی تمام زمان خود را صرف پاسخ به سایر نامزدها نکرد، بلکه با طرح موضوعات چالشی سایر رقبا را در موضع انفعال قرار داد. به عنوان مثال، از ولایتی سوال کرد: چرا بعد از 7 سال گفتگوی انتقادی با اروپا، تحریم های داماتو صادر شد و برای  هم حکم جلب صادر شد؟ اما پاسخی نگرفت.



فرمان ده!
محسن رضایی
کاندیدایی که 12 سال است برنامه های اقتصادی خود را برای منتخب شدن از سوی مردم فریاد می زند برنامه های خود در سیاست خارجی را هم مثل مسائل فرهنگی به مشکلات اقتصادی کشور گره زد. رضایی برای تحلیل همه ی مسائل گریزی به اقتصاد میزند.
رضایی از گسترش سیاست خارجی به نحوی که به دیپلماسی موفق اقتصادی کشانده شود گفت. این کاندیدا در مناظره چنان از دغدغه های اقتصادی مردم می گفت و دیگران رابه نوعی به عدم این دغدغه متهم می کرد که با موضع گیری حداد و روحانی مواجه شد که مگر ما نماینده ی مردم نیستیم؟
محسن رضایی اعلام کرد که در سیاست خارجی از
استراتژی قیچی استفاده می کنم. وی با بیا اینکه در پرونده هسته ای شاهد افراط و تفریط هستیم از دو رقیب خود روحانی و جلیلی انتقاد کرد و با تاکید به روش خود مبنی بر اعتدال و میانه روی گفت: در زمان آقای لاریجانی برای 2700 سانتریفیوژ توافق کرده بودیم. آیا اگر این را مکتوب نکرده بودیم بهتر نبود؟ من در جریان جزئیات هستم.سخنان رضایی با واکنش جلیلی همراه بود وی ضمن تاید اصل موضوع مبنای صحبت های رضایی را نادرست خواند و این نوع برخورد در قضیه هسته ای را راه رفتن بین حق و باطل دانست.روحانی نیز از مواضع رضایی ابراز تعجب کرد و گفت: شما کسی هستید که در جمع گفتید شورای امنیت سازمان ملل به مراتب بهتر از سازمان حکام است و چرا نمیگذارید پرونده به شورای امنیت برود.روحانی همچنین ازافشای اطلاعات سری اولین جلسه هسته ای که توسط یک سایت منتسب به محسن رضایی منتشرشد انتقادکرد.

کیش و مات دیپلمات

علی اکبر ولایتی چهره ی اصولگرایی که در حد و شعار اصولگرایی در مناظره سوم ظاهر نشد وی سعی کرد خود را یک چهره دیپلمات نشان دهد و مذاکرات هسته ای را در مقایسه با دیپلماسی جنگ و مذاکرات 598 سخت تر نداند. اظهارات ولایتی با واکنش عضو دیگر ائتلاف 1+2 همراه بود. حداد اعتقادی به اینکه مذاکرات امروز آسانتر است نداشت وی معتقد بود بیداری اسلامی باعث شده دشمنی دشمنان بیشتر شود. ولایتی همچنین موضع هسته ای خود را به رضایی نزدیک کرد و گفت که لاریجانی در مذاکرات با سولانا به جای خوبی رسیده بودند، اما موضع نابجای یک مقام مسئول از تریبون نماز جمعه کار مذاکرات را خراب کرد.
اسرار ولایتی از اینکه اطلاعات دقیق دارم و انکار جلیلی به اینکه اطلاعات شما درست نیست به اینجا رسید که ولایتی مدعی شد در مذاکراتی آلماتی 2 غربیها به ازای 20 درصد تعلیق غنی سازی حاضر شده بودند 3 تا از تحریم ها را بردارند که به آنها گفته می شود، خیر، باید کل تحریم ها را بردارید که جلیلی در پاسخ به این ادعا از دادن نوار مذاکرات به رهبری خبر داد و اینکه ایشان فرموده اند این گزارش آقای ولایتی خلاف است. قالیباف نیز به عرصه دیپلماتیک ولایتی نقد وارد کرد وی دوره مدیریت 16 ساله ولایتی را یک طرفه دانست و اعتقاد داشت سیاست خارجی به نفع رزمندگان و ایثارگران در آن دوره حرکتی ازخود نشان نداده است. شاید بتوان گفت ولایتی که پرچمدار احزاب سنتی اصولگرایی است در مناظره سوم عرصه را نه به رقبای خود بلکه به گفتار دیپلماتیک خود باخت.

خرج از کوپن باطله!

محمدرضا عارف که سعی میکرد با نام بردن از خاتمی پرچمداری گفتمان اصلاحات را درمناظره ها بر عهده بگیرد. وی در سخنان خود تمام مشکلات کشور را به گردن اصولگرایان انداخت.این کاندیدا اینقدر درسه مناظره، خود را حامی گفتمان اصلاحات نشان داد که صدای غرضی نیز درآمد تا جایی که وی به عارف گفت: آیا رویمان می شود در کشور هنوز بگوییم که اصلاح طلبیم!هر چند عارف سعی کرد توپ را درزمین اصولگرایان بیندازد و آنجا بازی را ادامه دهد اما هر چه گفت جواب هایی شنید که اگر میدانست پاسخ های محکمی به شبهه هایش وجوددارد هیچ وقت وارد اینگونه موارد نمی شد! جایی که شنید اصلاح طلبان زمانی که دولت را به دست گرفتند تا آبدارچی هم عوض کردند و اصلاحات تحمل شنیدن صدای مخالف را نداشت که اعتبارنامه حداد را 5 ماه تایید نکرد و یا برخورد و ستاره دارشدن دانشجویان از زمان دولت اصلاحات کلید خورد. به هرحال عارف هزینه ی حمایت بی منطق از اصلاح طلبان را پرداخت کرد.



انتهای پیام/523/2
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
آباده ای
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
0
تحلیل بسیار جامع و عالی بود.
احمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
0
دفاع بد بدتر از تخریبه
اینقد اینطور از جلیلی دفاع نکنید
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
0
بهترین تحلیلی بود که تو این مدت شنیدم