کد خبر: ۳۹۹۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۲

زیبا کلام: احتمال رای آوری روحانی «صفر» است

باید منتظر ماند و دید که میزان مقبولیت شیخ «تازه اصلاح طلب شده» در انتخابات جمعه چقدر است.
شیرازه، بالاخره پس از حاشیه های فراوان در خصوص اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، محمدرضا عارف از ادامه رقابت های انتخاباتی انصراف داد تا اوضاع کاملا بر وفق مراد شیخ تازه اصلاح طلب شده شود.
به گزارش صراط، از همان ابتدا نیز می شد حدس زد که منظور اصلاح طلبان از اجماع روی یک کاندیدا، صرفا اصرار بر کناره گیری محمدرضا عارف بوده است.
محمدرضا عارف که پیشتر به عنوان یکی از اصلاح طلبان میانه رو و معتدل شناخته می شد، به تشخیص بسیاری از اصلاح طلبان شرایط و پتانسیل «رای آوری» در انتخابات را نداشت و از همین رو بسیاری از این افراد، شرکت او به عنوان نماینده اصلاح طلبان را یک شکست قطعی می پنداشتند.
عارف در بیانیه انصراف خود هیچ اشاره ای به نام حسن روحانی و حمایت از او نکرده و انصراف خود را صرفا به خواست سید محمد خاتمی مربوط دانسته است. این رویه در سخنان و اظهارات پیشین او و نزدیکانش نیز دیده می شد. عارف هرگز از روحانی با عنوان اصلاح طلب یاد نکرده و بارها و بارها خود را تنها کاندیدای اصلاح طلب دانسته بود.
البته این موضع عارف، طرفدارانی نیز در میان اصلاح طلبان دارد. چنانکه پیش از این سید هادی خامنه‌ای در پاسخ به سئوالی که آیا اصلاح طلبان به اجماع بر روی یک کاندیدا می‌رسند؛ گفته بود «اصلاحات در این دوره از انتخابات یک کاندیدا دارد، نماینده تمام اصلاح‌طلبان عارف است، خود حسن روحانی نیز بارها گفته که اصلاح‌طلب نیست و مستقل به میدان آمده است.»
در مقابل، برخی از اصلاح طلبان نیز از لزوم اجماع میان عارف و روحانی سخن می گفتند. اجماعی که البته در آن معمولا سخنی از کنار رفتن روحانی به میان نمی آمد و در واقع «اجماع به معنای انصراف عارف» بود.




روحانی چقدر رای دارد؟

به هر تقدیر، شرایط اصلاح طلبان به گونه ای پیش رفت که آنها سرانجام حسن روحانی را به عنوان نامزد نهایی خود برگزیدند.  روحانی حالا حمایت اصلاح طلبان و به اصطلاح میانه رو ها را پشت سر خود می بیند. سوال اساسی اکنون این است که روحانی چقدر رای دارد؟ آیا همه بدنه اجتماعی اصلاح طلبان حاضرند رای خود را به پای او بریزند؟
غلامحسین کرباسچی، بعد از انصراف عارف، درباره میزان رای روحانی هم اظهارنظر کرده و گفته است که «نظر خودم این است که روحانی می تواند در دور اول برنده شود و براساس بعضی از نظرسنجی هایی که سراغ داریم، رای روحانی بسیار بالاست و احتمالا با کناره گیری عارف این وضعیت بهتر هم خواهد شد.»
این ادعا در حالی مطرح می شود که قریب به اتفاق نظرسنجی های انتخاباتی از پیشتازی محمدباقر قالی باف حکایت دارند و حتی برخی از آنها از حضور همزمان دو کاندیدای اصولگرا در دور دوم انتخاب خبر می دهند.

احتمال پیروزی روحانی "صفر" است
از سوی دیگر، صادق زیباکلام پیشتر در خصوص احتمال رای آوری روحانی و عارف گفته بود: بعد از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی شانس این دو بزرگوار برای پیروزی در انتخابات چه هردو با هم شرکت کنند و چه یکی به نفع دیگری انصراف دهد، صفر خواهد بود.
با این حال در روزهای گذشته تلاش هایی برای مقایسه وضعیت سیدمحمد خاتمی در سال 76 با حسن روحانی در انتخابات پیش رو انجام شده است! این در حالی است که زیباکلام رای آوری روحانی و البته عارف را حتی در صورت حمایت هاشمی و خاتمی از یکی از این دو رد کرده بود. به گفته او، «حتی به فرض اینکه هاشمی و خاتمی و یا رهبران اصلاح طلب از طرفداران خود بخواهند که به یک نامزد رای دهند، درصد قابل توجهی از حامیان آنها از عمل به خواست آنها امتناع خواهند کرد.»
حال باید منتظر ماند و دید که میزان مقبولیت شیخ «تازه اصلاح طلب شده» در انتخابات جمعه چقدر است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
3
هه!!!! شیرازه جون جک نگو جون من
لابد میخوای بگی جلیلی میاره ها!!!
مگر اینکه بیارنش وگرنه با رای مردم نخواهد آمد!
پاتک ضد دروغ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
1
یه قرون بده آش به همین خیال باش
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
4
فقط جلیلی