کد خبر: ۴۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۲
بازخوانی مواضع دکتر روحانی /

اعتراضات سال88 قانونی نبود/ بیداری اسلامی منطقه رنگ و بویی از انقلاب ایران دارد

اعتراض اولیه بخشی از مردم پس از انتخابات و برخی از انتقادها طبیعی بود. گرچه هر حرکتی باید از مسیر قانونی‌اش انجام شود. اما بعد از این‌که مقام معظم رهبری نظرشان را در نماز جمعه به صراحت اعلام کردند که هرگونه اعتراضی باید در چارچوب قانون ادامه پیدا می کرد می‌بایست اعتراض‌‌ها شکل قانونی به خود می‌گرفت. من معتقدم مشکلات‌ در خیابان حل‌وفصل نمی‌شود. شاید پیشنهادهایی در آن مقطع مبنی بر این ‌که برخی صندوق‌های آراء با حضور دوربین‌های تلویزیون بازشماری شود مناسب بود و می‌توانست راهگشا باشد.


به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، حسن روحانی روزگاری مسئول مذاکره با قدرت‌های جهانی درباره یکی از مهمترین پرونده‌های سیاسی- حقوقی ایران در مواجهه با جامعه بین‌المللی بوده است. او را «شیخ دیپلمات» می‌نامند.
اطلاق این صفت پر بی‌راه هم نیست که آشناترین تصویر از او برای بسیاری از مردم ایران، همان است که در گذشته‌ای نه چندان دور، در قاب چهار نفره‌ای با وزرای امور خارجه سه کشور مهم اروپایی به ثبت رسید. اما هدایت پرونده هسته‌ای ایران تنها سابقۀ مدیریتی روحانی نیست.

او جز این سمت، نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۰، عضویت در شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۶۸، ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک از سال ۱۳۷۱، نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های چهارم و پنجم و دبیری شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ را نیز در کارنامه دارد. او همچنین در دوران جنگ تحمیلی سمت‌هایی چون معاونت فرماندهی جنگ و ریاست قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را نیز عهده‌دار بوده است.

حجت‌الاسلام شیخ حسن روحانی حالا هفتمین کسی است که ردای ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را بر تن می‌کند. او جمعه‌ای که گذشت اعتماد بیش از نیمی از رای‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را جلب کرد و حالا با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای، می‌رود تا کلید ساختمان پاستور را از محمود احمدی‌نژاد تحویل بگیرد و «دولت تدبیر و امید» را تشکیل دهد.

اما شاید بسیاری از ایرانیان و حتی جمع گسترده‌ای از مردمانی که او را به عنوان رئیس جمهورشان انتخاب کردند از نظرات و دیدگاه های گذشته او اطلاع دقیقی نداشته باشند. در ادامه به بازخوانی برخی دیدگاه های منتخب مردم ایران در روزها و سال های گذشته می پردازیم.


* اعتراضات سال 88 قانونی نبود/ باید از سخنان مقام معظم رهبری تبعیت می شد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در تاریخ 2 اسفند 92 در دانشگاه شیراز در جمع دانشجویان و اساتید این دانشگاه در پاسخ به این‌که نظرتان درباره وقایع پس از انتخابات سال 88 چیست؟ با بیان این‌که نظراتم را دراین‌باره قبلاً گفته‌ام اظهار کرد: اعتراض اولیه بخشی از مردم پس از انتخابات و برخی از انتقادها طبیعی بود. گرچه هر حرکتی باید از مسیر قانونی‌اش انجام شود. اما بعد از این‌که مقام معظم رهبری نظرشان را در نماز جمعه به صراحت اعلام کردند که هرگونه اعتراضی باید در چارچوب قانون ادامه پیدا می کرد می‌بایست اعتراض‌‌ها شکل قانونی به خود می‌گرفت. من معتقدم مشکلات‌ در خیابان حل‌وفصل نمی‌شود. شاید پیشنهادهایی در آن مقطع مبنی بر این ‌که برخی صندوق‌های آراء با حضور دوربین‌های تلویزیون بازشماری شود مناسب بود و می‌توانست راهگشا باشد. (لینک خبر)


* بیداری اسلامی منطقه رنگ و بویی از انقلاب ایران را دارد

دشمن امید بسته بود با تحرکات گروهک‌هایی که در داخل کشور تحت فرمان و در اختیار دارد و با مشکلاتی که به طور طبیعی مردم بعد از هر انقلابی با آن مواجه می‌شوند، به راحتی بتواند انقلاب اسلامی را سرنگون سازد. امروز در بیداری اسلامی منطقه، شاهدیم که پس از پیروزی در برابر حاکمان مستبد، مردم در مرحله بعد دچار مشکلات فراوانی هستند. به عنوان نمونه، در مصر همچنان نظامیان قدرت اول کشور هستند.

 گرچه این تحولات منطقه با ماهیت انقلاب اسلامی ایران فاصله زیادی دارد، در عین حال رنگ و بویی از انقلاب ایران را نیز دارند. می‌بینید که مصر در مرحله تثبیت و استقرار نظام جدید با چه مشکلاتی روبه‌رو است و استکبار جهانی به رهبری امریکا و با عوامل نفوذی خود در مصر و مخصوصاً با قدرت ارتش چگونه با انقلاب مردم بازی می‌کند. مردم با شور و شوق پای صندوق انتخابات می‌روند و نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند. مجلس مصر تشکیل می‌شود و فعالیت خود را آغاز می‌کند، ولی به راحتی، شورای نظامی از طریق دادگاه قانون اساسی و با بهانه‌‌های نه چندان موجّه، این مجلس را منحل اعلام می‌کند و آراء و نظرات و خواست مردم را زیر پا می‌گذارد. می‌بینید که بعد از پیروزی یک انقلاب، استقرار و تثبیت آن تا چه حد پیچیده و مشکل است. (لینک خبر)

* ما پرچم استکبارستیزی و مبارزه با آمریکا را در جهان برافراشتیم

امروز در تمام دنیا، اگر کسی بگوید پرچم اسلام در کجا در قله اهتزاز است، بی‌تردید نام ایران برده می‌شود. اگر امروز گفته شود پرچم ضدیت با امریکا و ضدیت با استکبار کجا در اهتزاز است، نام ایران برده می‌شود. اگر گفته شود تنها کشوری که در آنجا پرچم عدم مشروعیت نظام صهیونیستی در اهتزاز است، کجاست؟ نام ایران برده می‌شود، اگر گفته شود در کجای دنیا، پرچم حمایت واقعی از فلسطین و آزادی قدس شریف در اهتزاز است، نام ایران برده می‌شود. اگر گفته شود پرچم مقاومت و ایستادگی یک ملت در برابر همه قدرت‌های استکباری کجا در اهتزاز است، نام ایران برده می‌شود. اگر گفته شود در کجا از روز اول پیروزی انقلاب تا امروز، مردم‌سالاری حاکم است، نام ایران برده می‌شود.

در اینجا تأکید می‌کنم تا روزی که مردم در کنار نظام باشند، این نظام حفظ می‌شود. باید مردم در کنار انقلاب باشند. باید همه مسئولین فدای مردم شوند و مردم فدای اسلام شوند تا بتوانیم از همه خطرات و تهدیدات عبور کنیم.

مردم!‌ ما پرچم ضد استکبار و ضد امریکا و اسراییل را به اهتزاز درآوردیم، باید پرچم اخلاق و عدالت را هم به اهتزاز درآوریم. باید پرچم اتحاد و وحدت واقعی را هم به اهتزاز درآوریم تا بتوانیم در برابر توطئه‌های دشمن بایستیم و از پیچ و خم‌ها عبور کنیم. ما نیاز به انقلاب اخلاقی داریم. ما نیاز به انقلاب فرهنگی داریم. باید اخلاق اجتماعی و تقوای سیاسی بر کشور حاکم شود. فلسفه بعثت پیامبر اسلام و انقلاب اسلام، اخلاق بود. پیامبر فرمود: «بعثت لأتم مکارم‌الاخلاق.» باید به هدف بعثت برسیم. (لینک خبر)

* منتخب مردم باید برآیند افکار کل ملت را نمایندگی کند

برای ساختن کشور، همه باید دست به دست هم داده و تلاش کنیم تا به معنای واقعی از تمام ظرفیت کشور بهره ببریم. فردی که برنده انتخابات است، نماینده‏ همه مردم ایران خواهد بود و باید برآیند افکار کل ملت را نمایندگی کند؛ لذا باید فردی انتخاب شود که به این موضوع ایمان داشته باشد. از همین رو، ‌هر برخورد منفی‌ای که پس از پیروزی نامزدی در انتخابات با طرفداران نامزدهای دیگر، صرفاً به دلیل رأیشان، صورت گیرد و یا از افراد درباره آراءاشان پرسش شود، امری غیراخلاقی و غیرقانونی است.

عمل به قانون لازمه رسیدن به وحدت و انسجام دانست، تمام مشکلات از نقض قانون شروع می‌شود. و وای به روزی که افرادی که مسئولیت سنگینی در کشور دارند، به قانون بی‌اعتنا باشند. وی انتظار مردم از رئیس‌جمهور آتی را «اجرای درست قانون» دانست و گفت جلب اعتماد مردم تنها در سایه اجرای دقیق قانون امکان‌پذیر است. (لینک خبر)


*  بیداری اسلامی فرصت ارزشمندی برای ایران به ارمغان آورده است

در سال‎های اخیر فرصت‎های بسیار خوبی در منطقه به وجود آمده است که از آن به عنوان بیداری اسلامی یاد می‌شود؛ این تحولات که حرکت تدریجی منطقه به سوی آرمان‌های انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد، می‌تواند فرصت ارزشمندی برای ایران باشد.  امروز مردم ایران به انتخابات به عنوان یک نقطه امید نگاه می‎کنند.

آن‏ها فرصت چرخش را در انتخابات ریاست جمهوری می‌بینند و آن را نقطه‏ی عطفی در تحولات کشور تلقی می‎کنند. دوستان و دشمنان ایران در جهان نیز به دقت به انتخاب سال 92 ایران چشم دوخته‎اند. اگر مشارکت مردم در این انتخابات بالا و رقابت جدی باشد، حتما شرایط متفاوتی برای کشور فراهم می‌شود و فرصت برای حل مشکلات، بیشتر از امروز خواهد بود. نباید به دلیل برخی از مشکلات فرصت اقدام سرنوشت‌ساز برای کشور را از دست داد.

سیاستمدارانی که تجربه، آبرو و احترام اجتماعی خود را از انقلاب و خدمت به مردم کسب کرده‌اند، باید در شرایط ویژه کنونی به میدان بیایند تا دِیْن خود را به انقلاب و مردم ادا کنند؛ امروز جامعه به ایثار، بیش از منزه طلبی نیاز دارد. (لینک خبر)
نظرات بینندگان