کد خبر: ۴۰۶۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۲

دلار گران بود غُر مي زدند ارزان شد باز هم غُر مي زنند!

جريان‌هاي اصلاح‌طلب که همواره منتقد مديريت اقتصادي دولت دهم و خصوصا افزايش قيمت دلار در دو سال اخير بوده‌اند، واکنش‌هاي متناقضي نسبت به اين پديده از خود بروز داده‌اند و حتي با عصبانيت از کاهش قيمت دلار، انتقاد کرده‌اند.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، انتخاب حسن روحاني به عنوان يازدهمين رئيس‌جمهور ايران، اميد مردم نسبت به رفع سوءمديريت و بهبود شرايط اقتصادي کشور را به همراه داشته است. همين اميدواري و اعتماد، تبعاتي-هرچند گذرا- چون کاهش محسوس قيمت دلار را در يکي دو هفته اخير به همراه داشت.

گسترش انتشار خبر کاهش نرخ ارز که با افت قيمت جهاني طلا نيز توأم شده است، در ميان عامه مردم به عنوان نخستين جرقه‌هاي مثبت روي کارآمدن دولت حسن روحاني، مطرح شده است. کاهش نرخ ارز، انتظار مردم براي کاهش قيمت‌ها در ساير بازارها را هم به دنبال داشته است؛ چرا که در دو سال اخير قيمت بسياري از کالاها به بهانه‌ گراني دلار، بالا رفته بود.

با اين حال، به رغم استقبال عامه مردم و همينطور فعالان اقتصادي از کاهش اخير نرخ ارز، جريان‌هاي اصلاح‌طلب که همواره منتقد مديريت اقتصادي دولت دهم و خصوصا افزايش قيمت دلار در دو سال اخير بوده‌اند، واکنش‌هاي متناقضي نسبت به اين پديده از خود بروز داده‌اند و حتي با عصبانيت از کاهش قيمت دلار، انتقاد کرده‌اند.

مروري بر نشريات اصلاح‌طلب‌ طي روزهاي اخير از ناخرسندي آنها از کاهش قيمت دلار، حکايت دارد.سه‌شنبه هفته گذشته روزنامه شرق از کاهش نرخ ارز انتقاد کرد و به نقل از سعيد ليلاز مدعي شد دلار بايد چهارهزار تومان باشد تا دولت از پس کسري بودجه برآيد.

وي افزود: «افت قيمت دلار به زير سه‌هزارتومان به هيچ‌وجه به صلاح نيست و نبايد از اين اتفاق اظهار خوشحالي کرد. حتي اگر تحريم‌ها هم برداشته شوند، دليلي ندارد که قيمت دلار به کمتر از سه هزار تومان کاهش يابد.»

سعيد شيرکوند معاون وزارت اقتصاد دولت خاتمي نيز به روزنامه شرق گفته است: «از مجموع متغيرهاي موثر، روي نرخ ارز، به نظر مي‌آيد نرخ 3100 تا 3400 تومان براي دلار، طبيعي است. در اين شرايط حتي اگر درآمدهاي نفتي کشور به وضعيت پيشين بازگردد، کاهش دوباره قيمت ارز، معقول و منطقي به نظر نمي‌آيد.»

روزنامه بهار هم که متعلق به طيف تندروتر اصلاح‌طلبان است، در روزهاي اخير تحليل مشابهي ارائه داده و نسبت به کاهش قيمت دلار، ابراز نگراني کرده است.اين روزنامه نوشت: «حالا که قرار است دولت بعدي بيايد، نرخ دلار را پايين کشيده‌اند تا دولت را با دلار زير سه هزار تومان تحويل دهند و دو ماه بعد از مستقر شدن دولت يازدهم دوباره فتيله بالا کشيده مي‌شود تا گفته شود دولت تدبير هم نتوانست بازار را آرام کند.»

رسانه‌هاي اصلاح‌طلب توضيح نداده‌اند که چرا تا قبل از انتخابات رياست‌جمهوري، به طور مطلق از افزايش نرخ دلار، انتقاد مي‌کردند اما پس از انتخابات، تغيير موضع داده‌اند.يادآور مي‌شود نشريات زنجيره‌اي طي 18 ماه گذشته همواره جلوتر از نرخ جاري بازار ارز حرکت کرده و بارها به قصد ايجاد التهاب بيشتر، قيمت‌هاي به مراتب بالاتر را تبديل به تيترهاي اصلي خود نموده و اقدام به سياه‌نمايي کردند و اکنون هشدار آنها درباره پايين آمدن نرخ ارز نشان مي‌دهد که يکي از دو نگراني آنها - از نگاه خود آنها- دروغ و مزورانه بوده است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۲
0
بشین بابا ببینم با این تحلیل آبکیت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۲
0
ببينيد در موقع افزايش قيمت دلار همه اقشار جامعه دچار مشكل ميشوند وگراني براي همه ملموس ميباشد ودر موقع كاهش نيز گروهي دچار مشكل ميشوند مانند صادر كنندگان و توليد كنندگاني كه مواد اوليه وارداتي خود را باقيمت بالا وارد كرده ان ولي اينك متضرر هستند
درهرصورت هيچ چيز مثل ثبات نميباشد
خدا كند حالا كه كمي قيمت پايين امده روي همين قيمت بماند نه اينكه نواسانات را باز تجربه كند كه دراين صورت فقط دلالان سود ميبرند وبيچاره صادر كننده وتوليد كننده وواردكننده
مجددا دعا ميكنيم بر ثبات قيمت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۲
0
شیرازه سایت خوبیه . مردم شیراز دوستش دارن خدا قوت.