کد خبر: ۴۰۶۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۲
آن چه درجلسه این هفته شورای شهر گذشت

از هشدار درباره خطرات سد تنگ سرخ تا تصویب احداث نخستین پل کف شیشه‌ای کشور در شیراز

در این طرح با برداشته شدن دیوار طاق‌دار نبش فعلی ورودی علی‌ابن حمزه (ع) به محلی که اکنون پارکینگ ماشین است، منتقل می‌شود.
به گزارش شیرازه، مهدی خانی در صحن علنی شورای شهر شیراز هشدار داد: سد تنگ سرخ که بنای آن پس از سیل دی ماه سال هشتاد به فکر برخی اندیشمندان شهر ما افتاد، خطری است که ساکنان شیراز را دست کم به دو صورت تهدید می کند. خطر اول خشکیدگی بخش بزرگی از دریاچه مهارلو است و خطر دوم آن است که روزی موجب ویرانی بخشی از شیراز به ویژه از شهرک بهشتی تا قصردشت می‌شود.
با احداث سد تنگ سرخ دریاچه مهارلو خشک می شود!
این عضو شورا تصریح کرد: بنده به عنوان آخرین روزهای حضورم در شورا باید این موضوع را برای آیندگان بیان کنم تا وظیفه خود را انجام داده باشم. وی افزود: اجرای این سد و مهار کردن سیلاب، بخشی از دریاچه مهارلو را خشکانده و ساکنان شیراز را با انواع بیماری‌های تنفسی، سرطان‌های گلو و مری و سل روبه‌رو می‌کند.
خانی ادامه داد: ویرانی سد بر اثر نشست آن و به خاطر حل شدن لایه‌های گچی زیر سد و آبگیرش است. پیامد فشار دائمی که بر اثر باز شدن دریای سرخ به سپر عربستان- آفریقا از زیر خلیج فارس به ایران وارد می‌شود، بالا آمدن زمین و تغییر شیب لایه‌های سازنده  از جمله در کوه دراک است. رانش لایه‌ای در ازای 130متر، پهنای 30 متر و ضخامت سه متر در تکیه‌گاه باختری پل حسینی‌الهاشمی در دی ماه 1383 دلیل روشنی بر رخ دادن این پدیده است.
از سوی دیگر با انباشتن آب در پشت سد تنگ سرخ حل شدن گچ در زیر سد، نشست و شکستن سد قریب‌الوقوع است و حتی اگر از حل شدن گچ جلوگیری کنیم مهار کردن سیلاب بخشی از دریاچه مهارلو را می خشکاند.
وی اظهار داشت: کمیته ارزیابی زیست محیطی طرح سد مخزنی تنگ سرخ شیراز درمورد رهاسازی کامل آب دریاچه مهارلو، سازندهای زمین‌شناسی منطقه و گسل‌های آن اخطار داده و بیان کرده که این موارد به خوبی مطالعه و بررسی نشده است.
خانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مقاطعی به طور متوسط هر 9 ماه یک شهردار جدید در شیراز کار را بر عهده می‌گرفت. بی‌ثباتی در مدیریت موجب می‌شود تزلزل به بدنه انتقال یافته و نتواند خود را پیدا کند.

وی افزود: از زمان آغاز به کار شوراها ثبات بیشتری در شهرداری به وجود آمد و اکنون نیز باید مانع این امر شد چرا که بی‌ثباتی موجب به‌هم خوردن نظام شهری می‌شود.

نگهداری اموال منقول و عتیقه شهرداری به موزه شاهچراغ سپرده شود

روز گذشته در صحن علنی شورای شهر با تقاضای اهالی شهرک بهارستان مبنی بر احداث مجتمع فرهنگی مذهبی با حفظ مالکیت شهرداری و با هماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز موافقت شد.
علاوه بر آن بررسی پیشنهاد نگهداری اموال منقول و عتیقه و با ارزش شهردای در موزه از دیگر موارد دستورکار شورای شهر بود.

محمد حق نگر در این خصوص گفت: با توجه به تعداد و ارزش ریالی این اموال احداث موزه جدید توجیه اقتصادی ندارد.
این عضو شورا پیشنهاد داد: نگهداری اموال منقول و عتیقه شهرداری به صورت امانی به موزه شاهچراغ سپرده شود تا هم این موزه غنی شود و هم نیاز نباشد شهرداری برای این اموال اندک برای راه اندازی  موزه مختص شهرداری هزینه کند

مظفر مختاری نیز در این خصوص پیشنهاد داد: در نقشه تالار بزرگ شهر که قرار است به زودی احداث شود فضایی به عنوان موزه شهرداری در نظر گرفته شود.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز با اشاره به اینکه در هفته شیراز موزه شهرداری در باغ جهان نما افتتاح شد، گفت: با تامین امنیت این مکان می توان اموال عتیقه شهرداری و هدایایی که به شهرداری شیراز اهدا می شود در آن نگهداری کرد.
نهایتا با رای اکثریت اعضا مصوب شد شهرداری برای نگهداری اموال فوق در مکانی مناسب تحت عنوان موزه شهرداری با اولویت موزه شاهچراغ(ع) و یا صندوق امانات بانک ملی این موضوع را بررسی کند و پیشنهاد خود را به شورای شهر ارائه دهد.

آغاز مطالعات احداث نخستین پل کف شیشه‌ای کشور در شیراز
شورای شهر شیراز در جلسه روزگذشته آغاز مطالعات در مورد پیاده راه شدن پل علی‌ابن حمزه(ع) و احداث نخستین پل کف شیشه‌ای کشور در سومین حرم اهل بیت(ع) را تصویب کرد.
 محسن معین، عضو شورای شهر شیراز در مورد طرح پیشنهادی کمیسیون عمران اظهار داشت: این امکان وجود دارد که ساحلی جنوبی و شمالی را به یکدیگر وصل کرد به گونه‌ای که درب ورودی حرم علی‌ابن حمزه (ع) از سمت ساحلی جنوبی باز شود.

براساس این طرح پيشنهادي، ديوار جنوبي حرم مطهر به سمت ساحلي تخريب و بعد از ايجاد يك پل شيشه‌اي روي رودخانه، در ورودي صحن از خيابان ساحلي جنوبي باز خواهد شد.
وی انجام این طرح را هم از نظر گردشگری و هم از نظر مذهبی برای شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) کاری ماندگار دانست وگفت: احداث پیاده‌راه و پل کف شیشه‌ای با ترکیبی از نورپردازی  در حالی که رودخانه از زیر پای مردم عبور کند شاید زیباترین کار شورا باشد.
معین، خاطرنشان کرد: براي تردد اتومبيل‌ها در اين معبر كه ترافيك سنگيني را هم ندارد، زيرگذري در خيابان ساحلي شمالي احداث خواهد شد. توسعه حرم از طرفین محدودیت دارد و اینکه آتش‌نشانی به حرم الحاق شود، سودی ندارد.

وی اضافه کرد: در این طرح با برداشته شدن دیوار طاق‌دار نبش فعلی ورودی علی‌ابن حمزه (ع) به محلی که اکنون پارکینگ ماشین است، منتقل می‌شود. محور تاریخی که از قدیم وجود داشته از زیر دروازه قرآن و باغ جهان‌نما، خیابان مستقیم به شاه‌چراغ (ع) می‌خورد طرح دیگری است که ارتباطی با این طرح ندارد. در طرح احیای محور تاریخی شاه‌چراغ (ع) بیان شد،ه مسافتی را اکنون گردشگران از موانع بسیار طی می‌کنند، پیاده‌راه شده و با استقرار کالسکه برای انتقال مسافران مسیری از باغ جهان‌نما تا علی‌ابن حمزه، بازار وکیل و سرای مشیر به شاه‌چراغ (ع) متصل شود.
در ادامه این جلسه رئیس شورای شهر به عنوان مخالف طرح مذکور گفت: زمین قدیمی از 50 سال پیش در کنار علی‌ابن حمزه وجود دارد که می‌توان برای توسعه از آن بهره برد. با توجه به اینکه ما اجازه دادیم میدان احمدی به شاه‌چراغ (ع) ملحق شود، اما هزینه احداث خیابان 9 دی نیز روی دست مردم گذاشته شد که در حال حاضر عملکرد ترافیکی خوبی هم ندارد و باید ادامه داده شود درست نیست که مجددا با این کار موافقت کنیم.
علی زحمتکش، تصریح کرد: علاوه بر درخواست اجرای طرح توسعه حرم علی ابن حمزه(ع) در یک جلسه نیز افرادی خواستار آن بودند که میدان مقابل حرم سید علاءالدین حسین (ع) نیز باز و به آن الحاق شود.
وی افزود: یکی از دلایلی که شورا با پیاده‌راه شدن حافظیه موافقت کرد جایگزینی خیابان‌های ضلع شمالی و جنوبی علی‌ابن حمزه بود و اکنون با بسته شدن آن و همین طور بسته شدن خیابان فرمانداری در ایام انتخابات مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد می‌شود.
نایب رئیس شورا نیز در همین راستا، اذعان داشت: بین‌الحرمین و ادامه طرح توسعه آن ضرورت بیشتری دارد و نباید همزمان با آن طرح هزینه سنگین دوباره‌ای به شهر تحمیل کرد.
مهدی خانی دیگر عضو شورا در این زمینه ابراز داشت: پیاده‌راه شدن پل قابل بررسی است اما الحاق آن به علی‌بن حمزه صحیح نیست. احداث زیرگذر در این منطقه و اینکه بالای زیرگذر به پیاده‌راه تبدیل شود، جای مطالعه بیشتر دارد.

وی همچنین تاکید کرد: در اولين قدم بايد قبرفروشي توسط برخي متوليان حرم‌هاي مطهر را محدود و ممنوع كرد. حرم حضرت علي‌ابن حمزه(ع) شاخص قبرفروشي در شيراز است. كل زمين‌هاي دورتادور حرم را شورا و شهرداري  از اموال عمومي به اين حرم داده است.

اما در این میان محمد حق نگر، عضو دیگر شورای شهر در پاسخ به مخالفت ها،  خاطرنشان کرد: پس از انقلاب، طرح‌های بزرگی که بتوان گفت هزار سال بعد به اثر میراثی در حد حافظ و سعدی تبدیل شوند، انجام نشده و این طرح می‌تواند چنین امری را محقق کند.
 وی افزود: در شیراز کارهای شاخص کم انجام شده و شیشه‌ای شدن یک پل پیاده‌راه بسیار جذاب و در رونق گردشگری تاثیرگذار است.
وی با اشاره به طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ(ع) و احداث خيابان 9 دي تصریح کرد: طرحي ملي است كه بودجه آن توسط دولت تامين و پرداخت شده و بايد شهرداري وشورا نيز اقدامي ماندگار انجام دهند.

احمدرضا نقیب‌زاده با تشریح درخواست کمیسیون عمران یادآور شد:  کمیسیون عمران تصویب مطالعه این طرح را پیشنهاد داده و اجرای طرح مبحث دیگری است که جای بحث و بررسی دارد. نهایتا اعضای شورای شهر انجام مطالعه در مورد طرح توسعه علی‌ابن حمزه (ع) و پیاده‌راه شدن پل را تصویب کردند.

پيشگويي درباره تغییر شهردار به روند توسعه شهر لطمه مي‌زند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اشاره به زمزمه های اخیر در خصوص تغییر شهردار و تشکیل جلساتی در این باره در جلسه علنی شورای شهر اعلام کرد: به عنوان منتخب مردم در شورای چهارم و عضو جبهه متحد اصولگرایان اعلام می‌کنم هیچ جلسه‌ای توسط 15 نفر اعضای برگزیده جبهه متحد اصولگرایان و اعضای شورای چهارم درمورد تغییر شهردار شیراز برگزار نشده است.

احمدرضا نقیب‌زاده خاطرنشان کرد: از همه به خصوص اصحاب رسانه تقاضا می کنم بگومگوهای انتخاب شهردار را کنار بگذاریم. ادامه این مباحث ممکن است باعث تزلزل مدیریتی در بدنه شهرداری شود.

وی افزود: ما در بحث پروژه‌های هدف 90 از نظر توان برنامه‌ریزی، طراحی و توان اجرایی در شهر با هیچ مشکلی روبه‌رو نبودیم و آنچه باعث کندی اجرای این پروژه‌ها شده موضوع تامین مالی اجرای این پروژه‌ها بوده است. پس از انتخاب پاک فطرت به عنوان شهردار معضل اجرایی شدن این پروژه ها حل شد.

نقیب زاده ادامه داد: در شورای سوم اقدام تاریخی صورت گرفت و با تعریف منابع درآمدی جدید از بودجه 500 میلیارد تومانی به یک‌هزار و 500 میلیارد تومان در سال 92 رسیدیم. تحقق این اتفاق بزرگ، نشانگر درک درست از روند توسعه شهر است و تا پایان فعالیت شورای سوم باید این روند ادامه یابد.
وی آفت این روند را توسعه بگومگوهایی دانست که در شرایط حاضر در بحث تعیین شهردار شنیده می‌شود. این عضو شورا تصریح کرد: شورای چهارم طبق اختیارات قانونی خود در مقطع زمانی مشخص می تواند مواردی از این دست را بررسی کرده و تصمیم خردمندانه برای توسعه شهر اتخاذ کند. در حال حاضر پيشگويي تنها به روند توسعه شهر لطمه مي‌زند، مطمئن باشيد نه جلسه‌اي برگزار شده و نه صحبتي در این خصوص شده است.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد: تلاش‌هاي اعضاي شوراي سوم و تعريف پروژه‌هاي هدف‌90، افزايش سه‌برابري اعتبارات شهرداري و تعريف منابع درآمدي جديد و برنامه‌ريزي دقيق از عوامل اصلي توسعه شيراز و تغييرات ايجاد شده طي سه سال اخير در اين كلان‌شهر است.

انتهای پیام/523/2

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
رضا
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲
0
تو را قران فكري به حال حافظيه بكنيد . ما براي 200مترراه بايد 2كيلومتر با ترافيك بريم چطور ميكين ترافيك نداره شما عصر از حافظيه برين سمت هفت تن ببين پشت ان چراغ چه خبره واي به حال شما. كه فقط به فكر خودتون هستين
نسیم
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲
0
پل کف شیشه ای روی رودخانه خشک و بدون آب؟!!!!!!!!!! جل الخالق، پول زبون بسته بیت المال صرف رویا پردازی بدن برنامه و مطالعه می شود.