کد خبر: ۴۰۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۲

محمد مرسی رئیس جمهور مصر برکنار شد+واکنش مرسی

با پایان مهلت داده شده توسط ارتش مصر به طرفین درگیر در مسائل مصر، خبرگزاری‌های بین‌المللی کودتای نظامی در مصر را قریب‌الوقوع می‌دانند. یک دستیار مرسی گفته است که هیچ کودتایی بدون خونریزی شدید موفق نخواهد بود. در آخرین تحول، ارتش مصر با انتشار بیاینه ای، برکناری مرسی را از ریاست جمهوری اعلام کرد.
به گزارش شیرازه، شبکه تلویزیونی «المیادین» گزارش داده بعد از پایان ضرب الاجل 48 ساعته ارتش به سیاستمداران کشور برای تحقق مطالبات مردم، «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر و فرمانده نیروهای مسلح با انتشار بیانیه‌ای نقشه راه آینده این کشور را ترسیم کرد.

السیسی ساعتی پیش با حاضر شدن بر صفحه تلویزیون مصر بیانیه خود را خطاب به ملت این کشور قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر عهده‌دار اداره کشور شد.

بر اساس این بیانیه، رئیس دادگاه عالی قانون اساسی تا انتخاب رئیس جمهور جدید قدرت را در دست خواهد داشت. نقشه راه شامل تعلیق قانون اساسی به صورت موقت خواهد بود.

کمیته‌ای عالی برای آشتی ملی شامل تمامی رویکردها تشکیل می شود و منشور شرف رسانه‌ای در راستای تضمین آزادی مطبوعات تدوین خواهد شد.

واکنش مرسی

«محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر، در واکنش به بیانیه‌ای از ارتش که وی را از قدرت عزل کرد، این اقدام را کودتایی علیه مشروعیت خود خوانده است.

آقای مرسی در صفحه فیس‌بوک خود همچنین نوشته است بیانیه نیروهای مسلح را هر انسان آزاده‌ای که برای استقرار دموکراسی در مصر تلاش می‌کند، نمی‌پذیرد.

بنابراین گزارش به دنبال برکناری محمد مرسی میلیون ها نفر از اهالی قاهره که در میدان التحریر قاهره تجمع کرده بودند برکناری مرسی را جشن گرفتند. بالگردهای ارتش بر فراز میدان التحریر بیانیه پخش کردند آتش بازی در این میدان برگزار کردند.

طبق گزارشات، همچنین احمد الطیب شیخ الازهر، تواضروس رهبر قبطی های مسیحی مصر و محمد البرادعی رئیس حزب الدستور با قرائت بیانیه های جداگانه ای ضمن دعوت از مردم به خویشتن داری بر ضرورت آشتی ملی و برگزاری انتخابات زودهنگام و پرهیز از اختلافات سیاسی تاکید کردند.

محمد البرادعی در بیانیه خود تاکید کرد نقشه راه از عملیات آشتی ملی حمایت خواهد کرد.

البرادعی گفت : نقشه راه برای اصلاح مسیر انقلاب مصر صادر شد و دربردارنده مطالبات مردم برای انتخابات زودهنگام است.

همچنین شیخ الازهر با حمایت از موضع ارتش در برکناری مرسی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد تا به گفته وی صندوق‌های رای بر مردم حکومت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد :  تصمیم گرفته شد تا امروز از بحران سیاسی خارج شویم و پایبندی به قانون واجب شرعی است.


نظرات بینندگان