کد خبر: ۴۰۹۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۶ تير ۱۳۹۲
دولت جدید برای حل این مساله دست به کار شود

آزمون استخدام شهرداری شلوغ تر بود یا کنکور سراسری؟!

اگر این آمار با تعداد فارغ التحصیلانی که فقط در آزمون استخدامی شهرداری ها در فارس شرکت کرده اند، مقایسه کنیم به خوبی متوجه می شویم که به چه بحران خود ساخته ای گرفتار آمده ایم!
شیرازه- روز جمعه آزمون استخدامی شهرداری ها در استان فارس با حضور نزدیک به 25 هزار متقاضی همزمان با چندین استان دیگر برگزار شد. آزمونی که از آن فقط 422 نفر در شهرداری و 130 نفر در آتش نشانی صاحب شغل می شوند و مابقی کماکان باید با بیکاری دست و پنجه نرم کنند.

هجوم انبوه بیکاران فارسی به آزمونهای استخدامی این دستی، زمانی دردناک می شود که این آمار را با تعداد شرکت کنندگان این استان در آزمون سراسری مقایسه کنیم.

بررسی آمار علاقه مندان ورود به تحصیلات عالیه در سال 92 نشان می دهد که بیش از 86 هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه برای تعیین مسیر آینده زندگی خود هستند، اگر این آمار با تعداد فارغ التحصیلانی که فقط در آزمون استخدامی شهرداری ها در فارس شرکت کرده اند، مقایسه کنیم به خوبی متوجه می شویم که به چه بحران خود ساخته ای گرفتار آمده ایم!

واقعیت این است، در حالی که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برای ورود به بازار کار با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها بیش از تعداد کنکوری‌هاست! و از سویی داوطلبان در رشته‌هایی پذیرفته می‌شوند که بازار کار ندارد و اشباع شده‌است. اکنون وضعیت به گونه ای است که بین بازار کار و نیازهای جامعه با رشته‌های دانشگاهی و تعداد فارغ‌التحصیلان هیچ گونه تناسبی وجود ندارد.

هر چند آمار دقیقی از بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بر حسب رشته، مقطع تحصیلی و جنسیت متفاوت در دست نیست، اما یک نکته بر همگان واضح است که بر اساس آمار رسمی بيکاري در میان دانشگاه رفته ها 5 برابر بيشتر ازدانشگاه نرفته ها است و در این زمینه استان فارس از پیشتازان این موضوع است.

اگر در گذشته نه چندان دور داشتن یک مدرک تحصیلی از یک رشته خوب در یک دانشگاه معتبر بهترین دلیل برای یافتن شغل مناسب بود. امروز داشتن مدرک دلیلی برای داشتن شغل نیست، دیگر بازار خواهان فارغ التحصیلان نیست.

متاسفانه باید پذیرفت که هیچ‌کس حاضر نیست مسئولیت بیکاری را در کشور بپذیرد، و دولت هم بجای پاسخگویی به کم کاری خود در انجام وظایف قانونی کماکان از این موضوع طفره می رود و همواره به این نکته افتخار می کند که دغدغه ورود به آموزش عالی به حد صفر رسیده و هر داوطلب ورود به آموزش عالی مطمئن است که یک صندلی خالی برای وی در دانشگاه‌ها وجود دارد.

در چنین شرایطی فارغ التحصیلان بیکار به سبب آموزش هایی که در دانشگاه دیده اند! اولین فکر بکر در ذهنشان خطور می کند و مسافرکشی را پیشه می کنند، تازه اگر سر از معضلات اجتماعی از قبیل بزهکاری، سرقت و اعتیاد در نیاورند.
اگر مسئولین امر، چاره ای نیاندیشند و توپ بیکاری را همواره بین همدیگر پاس دهند، وضعیت بیکاری نخبگان و تحصیل کرده از این هم بدتر و شرایط زندگی آنان دردناک تر خواهد شد. دولت یازدهم باید بداند سرو سامان دادن به فضای کسب و کار و در یک کلمه نهضت اشتغال زایی و کارافرینی از اوجب واجبات کشور و خاصه استان فارس است.

انتهای پیام/523/2
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
لیسانسه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲
0
نمردیمو بالاخره یه حرف حساب شنیدیم واقعا مسولین باید بدانند تعداد زیاد شرکت کننده در آزمون استخدامی ارگانشان افتخار نیست فاجعه هست
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲
0
خدا پدرشون رو بیامرزه که حداقل آزمونی رو هم برگزار کردند و اگر استخدام همین پانصد نفر بر اساس ضوابط باشه، جای تبریک به شهرداری داره؛ در همین شیراز یکی از شرکتهای دولتی از سال 87 تا حالا بیشتر از هزار نفر استخدام بی ضابطه داشته که بیشتر مسئولین هم در جریان هستند و حتی چند نفر از نمایندگان ولی فقیه و نمایندگان مجلس خبرگان هم از این عمل قبیح بیزاری جسته بودند. کارمند بیچاره ای که حاضر به قبول همکاری با این کار غیر انسانی نشده را مدتی است مورد اذیت و آذار قرار میدهند و حتی صراحتا برای او نوشته اند که تا وقتی که همکاری با ما را قبول نکنی وضع بهمین منوال است.