کد خبر: ۴۱۲۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۲
رئیس سازمان انتقال خون فارس در پاسخ به شیرازه

فسد خون ربطی به انتقال خون ندارد/ در سازمان انتقال خون کمبود پزشک داریم/ بیشترین نیاز ما به گروه خونی o منفی است

دومین اتوبوس سیار خونگیری شیراز نیز که توسط استانداری فارس خریداری شده است برای تجهیز در تهران مستقر است که در ماه های آینده به شیراز برگردانده می شود. قیمت فعلی این اتوبوس بین 400 تا 450 میلیون تومان است.
 به گزارش خبرنگار شیرازه، با توجه به برخی نگرانی ها در زمینه کاهش اهدای خون در ماه مبارک رمضان طرح «قرار روز مهربانی» به همت سازمان جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون به طور همزمان در سراسر کشور اجرا می شود.

 رئیس سازمان انتقال خون فارس با اشاره به آیه «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا»( مائده/32) گفت: این آیه سرلوحه فعالیت های سازمان انتقال خون، جمعیت هلال احمر و مجحمع خیرین سلامت است.

 دکتر علیرضا توسلی با بیان اینکه در فارس 10 پایگاه ثابت داریم، توضیح داد: دو پایگاه ثابت در شیراز و 8 پایگاه در شهرستان ها قرار دارد. همچنین شهرستان هایی که کم جمعیت هستند به وسیله تیم سیار حمایت می شوند که تلاش سازمان این است که بتوانیم تمام نقاط استان را تحت پوشش قرار دهیم.
 230هزار نفر مراجعه کننده به انتقال خون، 145 هزار واجد شرایط
 وی ضمن اشاره به مسئله جذب اهدا کنندگان سالم گفت: نزدیک به 225 تا 230 هزار مراجعه کننده به سازمان انتقال خون داریم که از این تعداد حدود 145 هزار نفر واجد شرایط اهدای خون هستند.
دکتر توسلی اعلام کرد: در سه ماه اول امسال در کل فارس 49 هزار و 262 نفر به پایگاه های ثابت و سیار مراجعه کردند که 36 هزار و 88 نفر آن ها واجد شرایط اهدای خون بودند.
رئیس سازمان انتقال خون استان فارس گفت: با توجه به بالا رفتن سن جمعیت اهداکنندگان مستمر خون، ضروری بود از جوانان دعوت کنیم به جمع اهدا کنندگان خون بپیوندند.
 وی ادامه داد: در این راستا از جمعیت جوان هلال احمر کمک گرفتیم که یکی از فعالیت های این اعضاء، اهدای خون هر سه ماه یا شش ماه یکبار است. دکتر توسلی اعلام کرد: از 7 هزار واحد خون اهدایی جمعیت هلال احمر فارس طی دو سال گذشته حدود 21 هزار واحد فرآورده خونی به دست آمده است که جوانان هلال احمر در این زمینه الگویی برای سایر جوانان هستند.



نیاز به اهدای خون در ماه مبارک
 وی با اشاره به اینکه ذخایر خونی در اواسط ماه مبارک رمضان به شدت کاهش می یابد، اظهار کرد: پایگاه های ثابت سازمان انتقال خون در سه شیفت کاری از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح تا 23 و 15 دقیقه دواطلبان را پذیرش می کند و تا ساعت 24 خونگیری انجام می دهند. همچنین اتوبوس سیار واقع در میدان شهردای از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح تا 12 و 16 تا 20 آماده پذیرش داوطلبان است.
 رئیس سازمان انتقال خون استان فارس اضافه کرد: چادر خون گیری تیم سیار از 15 یا 16 ماه مبارک رمضان تا پایان شب های قدر در جنب مسجد نو، نزدیک به حرم مطهر شاهچراغ (ع) تا وقت سحر از داوطلبان خون گیری خواهد کرد.
 رمضان دکتر توسلی بیان کرد: در طول سال به طور میانگین حدود 15 هزار دواطلب اهدای خون داریم که در ماه مبارک رمضان این تعداد به حدود 4 تا 5 هزار نفر کاهش می یابد.
 وی با بیان اینکه حداکثر ظرفیت پذیرش در استان فارس در روز بین 550 تا 600 نفر است، تاکید کرد: مسلماً جوانان جمعیت هلال احمر علاوه بر روز نمادین قرار مهربانی در سایر روزهای ماه مبارک رمضان نیز می توانند برای اهدای خون مراجعه نمایند.



کمبود پزشک در سازمان انتقال خون
 رئیس سازمان انتقال خون استان فارس با بیان اینکه همزمان با اجرای طرح پزشک خانواده با خروج پزشکان از سازمان مواجه شدیم و در این برهه زمانی دچار کمبود شدید پزشک شدیم، اعلام کرد: از حدود 8 ماه قبل جهت همکاری پزشکان داوطلب اعلام فراخوان کردیم که تعدادی از آن ها برای امدادرسانی به مناطق محروم و شهرستان ها و همچنین جهت آمادگی برای حوادث غیرمترقبه آموزش دیدند.

 دکتر توسلی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه اهدا کنندگان خون بیشتر از چه گروه خونی هستند، بیان کرد: همانند تمام کشور بیشتر اهداکنندگان از گروه خونی O مثبت هستند اما بیشترین نیاز ما به گروه خونی O منفی است، زیرا به همه گروه های خونی سازگار است و نیازی به انجام آزمایشات سازگاری ندارد.
 وی درخصوص کمبود خون در برخی شهرستان های فارس از جمله لامرد اظهار کرد: کمبود خونی وجود ندارد و یک مورد عدم وجود خون مورد نیاز برای فرد حادثه دیده در لامرد وجود داشت که علت آن عدم پیش بینی و درخواست به موقع پایگاه لامرد از مرکز لارستان بود زیرا پروازی از لارستان به لامرد وجود ندارد و بعد مسافت می طلبد که ذخیره سازی مناسب صورت گیرد.
 بهره برداری از پایگاه لامرد در گرو تامین بودجه و نیروی انسانی
 رئیس سازمان انتقال خون استان فارس با اعلام اینکه پایگاه لامرد با همکاری مجمع خیرین ساخته و تجهیز شده است، خاطرنشان کرد: با استانداری فارس در حال رایزنی هستیم که تامین نیروی انسانی این پایگاه در بودجه اعتبارات سال جاری پیش بینی شود چراکه اگر سقف بودجه مانند سال های گذشته باشد امکان تامین نیرو برای این پایگاه را نداریم.

دکتر توسلی با بیان اینکه پایگاه استهبان نیز به شرط تامین بودجه به زودی تجهیز و راه اندازی خواهد شد، گفت: دومین اتوبوس سیار خونگیری شیراز نیز که توسط استانداری فارس خریداری شده است برای تجهیز در تهران مستقر است که در ماه های آینده به شیراز برگردانده می شود. قیمت فعلی این اتوبوس بین 400 تا 450 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه در استان فارس بعد از شیراز، جهرم به دلیل داشتن دو بیمارستان فعال بالاترین آمار مصرف فرآورده های خونی را دارد، گفت: تا حدود 5 سال قبل امکان انتقال خون از استان فارس به سایر استان های مجاور وجود داشت اما چون تعداد بیمارستان ها زیاد شده است حتی با کمبود خون نیز مواجه می شویم.
 واگذاری به بخش خصوصی عامل گرانی انجام فصد خون
رئیس سازمان انتقال خون استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر بالا بودن هزینه فصد خون توضیح داد: فصد خون جزء فعالیت های سازمان انتقال خون نیست و به این سازمان ابلاغ شده است که این کار را به مراکز درمانگاهی واگذار کنیم بنابراین تعیین تعرفه فصد خون برعهده معاونت درمان است.
 وی ادامه داد: راه اندازی واحد خون در درمانگاه شهید مطهری شیراز به دلیل کمبود فضای فیزیکی امکان پذیر نبود که از اواخر تیرماه سه درمانگاه خصوصی فعالیت فصد خون را شروع کرده اند و هزینه آن در بخش دولتی بین 10 تا 12 هزار تومان بود و اکنون به 18 تا 20 هزار تومان در بخش خصوصی رسیده است.

 رئیس سازمان هلال احمر فارس هم درباره طرح «قرار روز مهربانی» اظهار داشت: به منظور نهادینه کردن و توسعه فرهنگ نیکوکاری، ایثار و مهرورزی و همچنین نهادینه کردن تلاش برای تامین سلامت مردم هفتم ماه مبارک رمضان، به عنوان روز قرار مهربانی با شعار «اهدای خون، اهدای عضو؛ هدیه ای برای نجات انسان ها» نامگذاری شده است.



 دکتر محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه چندین سال است که داوطلبان جمعیت هلال احمر با انتقال خون همکاری دارند، ادامه داد: در این راستا امسال در یک روز معین جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر در استان ها از جمله سراسر استان فارس به صورت داوطلبانه خون اهدا می کنند.
 وی با پیش بینی استقبال 10 هزار نفری داوطلبان از طرح روز قرار مهربانی در استان فارس، اضافه کرد: جمعیت هلال احمر به اندازه ظرفیت پذیرش سازمان انتقال خون داوطلب اهدای خون خواهد داشت.

 رئیس سازمان هلال احمر فارس اعلام کرد: در سال 90 و 91 حدود 7 هزار واحد خون توسط داوطلبان هلال احمر در استان فارس اهدا شد.
تعداد اعضای جوانان جمعیت هلال احمر بیش از 98 هزار نفر است
دکتر ابراهیمی گفت: تعداد اعضای جوانان جمعیت هلال احمر 98 هزار و 155 نفر است و تعداد اعضای داوطلب 39 هزار و 720 نفر می باشد.
 وی تعداد داوطلبان پزشک هلال احمر را 300 نفر اعلام و بیان کرد: جمعیت هلال احمر آمادگی دارد با آموزش پزشکان کمک کند که این افراد بتوانند با سازمان انتقال خون همکاری کنند البته باید مدت و ساعت آموزش را کم کرد تا تعداد علاقمندان به همکاری بیشتر شود.
اقدامات هلال احمر به دلیل همپوشانی با سایر سازمانها به چشم نمی آید
 رئیس سازمان هلال احمر فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه گفته می شود سازمان هلال احمر از نظر جمعیت دومین نهاد بزرگ کشور است، فعالیت های این جمعیت عظیم در سطح جامعه چیست و آیا محدود می شود به زمان وقوع حادثه، توضیح داد: مجموعه فعالیت های انسان دوستانه و اجتماعی، خدمات عام المنفعه، تهیه و توزیع داروهای خاص، امدادرسانی به مناطق محروم از جمله اقدامات اعضای جمعیت هلال احمر است که ممکن است بخاطر اینکه جزء وظایف ذاتی این سازمان نیست و همچنین همپوشانی فعالیت ها با سایر سازمان ها مثل کمیته امداد این فعالیت ها به چشم نیایند.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲
0
می بینم که شیرازه و انتقال خون با هم دوست شدید
همیشه دوستی های که یا دعوا شروع می شه ماندگار