کد خبر: ۴۱۲۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۲
بازخوانی تاریخ

ماجرای دو هواپیما ربایی در مسیر شیراز

هواپیما ربایی از موضوعاتی است که بارها پایه اصلی بسیاری از داستان ها و رمان ها و فیلم ها قرار گرفته است. نگاه به تاریخ و مرور این روزها در تقویم ما را به دو حادثه این چنینی در شیراز رهنمون می سازد.
شیرازه- هواپیما ربایی از موضوعاتی است که بارها پایه اصلی بسیاری از داستان ها و رمان ها و فیلم ها قرار گرفته است. نگاه به تاریخ و مرور این روزها در تقویم ما را به دو حادثه این چنینی در شیراز رهنمون می سازد.

هواپیمای شیراز ـ تهران در پاریس

اولین بار پس از انقلاب، پانزدهم تیرماه سال ۶۲ بود که یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شیراز- تهران با ۳۹۰ مسافر، توسط پنج نفر از هواداران مسلح مسعود رجوی از آسمان شیراز ربوده شد. هواپیماربایان که برای رسیدن به پاریس سوخت کافی نداشتند، ابتدا هواپیما را به کویت بردند و از مقامات کویتی درخواست کردند تا سوخت و آب و غذای مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

آن طور که روزنامه اطلاعات (۱۶ تیر ۶۲) از این هواپیماربایی گزارش داده، پس از فرود هواپیما در فرودگاه کویت، سفیر وقت ایران در این کشور (علی شمس اردکانی) در فرودگاه حاضر شده و ضمن درخواست برای گفت‌وگو با هواپیماربایان، موضع دولت ایران مبنی بر بستن باند فرودگاه و جلوگیری از پرواز هواپیما را به مقامات کویتی اعلام کرد.

با این حال ۸ ساعت تلاش شمس اردکانی برای گفت‌وگو با گروگانگیر‌ها بی‌نتیجه ماند و مسوولین کویتی بدون توجه به درخواست سفیر ایران، خودشان وارد گفت‌وگو با هواپیماربایان شدند و در ‌‌نهایت قرار شد تا با آزاد کردن ۱۸۷ نفر از مسافرین هواپیما، سوخت مورد نیاز در اختیار هواپیماربایان قرار گیرد. بدین ترتیب هواپیمای ربوده شده پس از سوخت‌گیری راهی فرودگاه «اورلی» پاریس شد. هر چند از درخواست‌های هواپیما‌ربایان خبری منتشر نشد اما مطبوعات فرانسه متن گفت‌وگوی رجوی با هواپیماربایان از برج مراقبت فرودگاه را منتشر کردند که در آن رجوی چندین بار عبارت «از رهبر به گروه» را تکرار کرده بود.

در هر حال با مداخله پلیس فرانسه و اعطای پناهندگی به هواپیما‌ربایان، آن‌ها در ‌‌نهایت خود را تسلیم پلیس کرده و هواپیما و سرنشینان آن پس از سه روز به ایران بازگشتند. اگرچه این ماجرا پس از سه روز خاتمه یافت اما طولی نمی‌کشد که یک رشته هواپیماربایی در خطوط هوایی ایران و فرانسه آن هم به صورت رفت و برگشتی آغاز می‌شود.

هواپیمای شیراز - جده در رم
زنجیره هواپیماربایی‌ها اما به همین جا ختم نشد. هفدهم مردادماه نیز هواپیمای ایرباس شیراز- جده با ۱۸۲ سرنشین به دست عده‌ای که خود را از طرفداران موسی خیابانی معرفی کردند، ربوده شد و ابتدا به قاهره و سپس به رم رفت. ماجرای این هواپیماربایی نیز با دخالت پلیس ایتالیا پس از ۵۳ ساعت پایان یافت و مسافرین و هواپیمای ربوده شده به ایران بازگشتند. کمی بعد در ششم شهریورماه هم یک هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ خطوط هوایی ایران در مسیر دوبی – شیراز با دخالت دو فروند جنگنده عراقی ربوده شده و به بغداد برده شد. مسافرین این هواپیما نیز در ‌‌نهایت و با دخالت صلیب سرخ جهانی طی چندین مرحله آزاد شدند که آخرین گروه آن‌ها بیست و چهارم شهریور‌‌ همان سال آزاد شده و به ایران بازگشتند. تعداد هواپیماربایی‌ها در ایران و سایر کشور‌ها آنچنان رو به افزایش بود که وزیر امور خارجه سوئد و چند کشور دیگر از کشورهای جهان خواستند تا مشترکا علیه هواپیماربایی اقدام کنند.

منابع:
- آرشیو روزنامه اطلاعات  ۶۲.۴.۱۶ - ۶۲.۴.۱۸ - ۶۲.۵.۱
- برای تاریخ می‌گویم، محسن رفیق‌دوست، انتشارات سوره مهر، چاپ اول ۱۳۹۲
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲
0
چرا فقط هواپیماهایی که مبدا انها یا مقدصد انها شیراز بوده ربوده میشدند؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲
0
خیلی بی معنی هستید ..حالا یعنی که چی این شد خبر !!!!!!!
مهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲
0
خیلی جالب بود . ممنون
shahnaz
UNITED STATES
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲
0
عجب من نمی دونستم . با تشکر ، مورد دیگه ای نبوده تا حالا ؟