کد خبر: ۴۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۲

شورای شهر شیراز با طرح مطالعات سیستم دوچرخه ‌سواری در شهر موافقت کرد

مقرر شد ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این طرح در شورای ترافیک استان فارس، برنامه زمان‌بندی اجرایی طرح و منابع مود نیاز برای تامین دوچرخه ها توسط شهرداری به شورا ارائه شود.
به گزارش خبرنگار شیرازه،  در سیصدمین جلسه شورای این شهر ضمن موافقت با طرح مطالعات سیستم دوچرخه‌سواری مقرر شد ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این طرح در شورای ترافیک استان فارس، برنامه زمان‌بندی اجرایی طرح و منابع مود نیاز برای تامین دوچرخه ها توسط شهرداری به شورا ارائه شود.
محسن معین در این خصوص ابراز داشت: دوچرخه سواری هم ورزش مفرحی برای شهروندان است و هم تاثیرات خوبی بر وضعیت شهر از لحاظ کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا دارد. اساس این طرح ایجاد رغبت در شهروندان برای استفاده از دوچرخه خصوصا در خیابان زند و نقاط مرکزی و پرترافیک شهر است. البته بعضی ازمسیرها هم جنبه گردشگری دارد و در نقاط تفریحی شهر پیش بینی شده است.

مختاری عضو دیگر شورا نیز یادآور شد: بیمه دوچرخه ها هم هنگام اجرای طرح باید مورد توجه قرار گیرد. گفتنی است طبق این مصوبه خیابان‌های سعدی، هجرت، قاآنی شمالی، مشیر شرقی و سیبویه دیگر هدف‌های معین شده طرح مسیر دوچرخه‌سواری شیراز هستند. در این طرح با اجرای اولویت اول از تعداد سفرهای مرکز شهر کاسته شده و به مرور فضا برای کاهش تردد و راه‌اندازی مسیرهای بعد ایجاد می‌شود. بر اساس محاسبات مشاور طرح 20 کیلومتر هسته مرکزی شیراز در حدود 3 میلیارد تومان و مسیر ویژه کل شهر 13 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
زحمتکش رئیس شورا هم در مورد تصویب مطالعات طرح مسیر دوچرخه‌سواری شیرازگفت: اگر به این طرح به عنوان یک طرح تفریحی نگاه کنیم زیرساخت‌های بسیاری نیاز دارد به عنوان مثال باید مسیری آرام، سرسبز و بدون حضور خودرو وجود داشته باشد تا دوچرخه با سرعت مناسب بتواند حرکت کند.
وی خاطرنشان کرد: طرح دوچرخه‌سواری شیراز بر مسائل تفریحی متمرکز نیست بلکه به دنبال آن است که فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای سواری و حمل و نقل عمومی را نهادینه کند. وی افزود: برای این کار باید مردم بدانند که اگر از خانه خود سوار دوچرخه شدند و به شهر آمدند مسیری برای آنان وجود دارد که پشت سر ماشین، اتوبوس و ... متوقف نشوند و بدون برخرد با عابر پیاده بتوانند با سرعتی مناسب به مقصد برسند.

در ادامه جلسه با طرح توسعه حرم سید علاءالدین حسین (ع) موافقت و مقرر شد الحاق فضای باز موجود در ضلع جنوبی حرم به مساحت یک‌سوم این فضا به عنوان صحن روباز استفاده شود.

در این مصوبه همچنین با الحاق معبر وضع موجود در ضلع شرقی به حرم مطهر به شرط پرداخت حقوق افراد ذی‌نفع در معبر توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه موافقت شد. بازگشایی معبر جایگزین معبر موجود به عرض 24 متر با هزینه اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس یا از اعتبارات ماده 12 برنامه پنج‌ساله و واگذاری و انتقال سند معبر به‌نام شهرداری شیراز از دیگر مفاد این مصوبه بود.

البته اجرای این مصوبه منوط به امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس و شهرداری شیراز موکول شد.


نظرات بینندگان