کد خبر: ۴۱۶۴۰
این سازه جدید با عرض 12 متر در ارتفاع 13 متری از سطح زمین ساخته شده و هدف از آن فراهم کردن مکان امن و راحت برای طواف افراد ناتوان و سن بالاست.
تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، ساخت این مکان با 95 درصد پیشرفت، به مراحل نهایی خود نزدیک شده و در چند روز آینده راه اندازی می شود.

این مکان جدید برای طواف افراد دارای ناتوانی جسمی و سن بالا ساخته می شود و ظرفیت میزبانی 1500 نفر در ساعت را خواهد داشت.





این سازه جدید با عرض 12 متر در ارتفاع 13 متری از سطح زمین ساخته شده و هدف از آن فراهم کردن مکان امن و راحت برای طواف افراد ناتوان و سن بالاست.

پايگاه اطلاع رساني حج جزئیات این سازه را اینگونه تشریح کرده است: اين محل طواف موقت كه ۱۲ متر ارتفاع كف طبقه دوم آن است و ۲ متر از ارتفاع كعبه كوتاه‌تر است، محل عبور و مرور ويلچري‌ها در زمان حج تمتع خواهد بود.

 
اين سازه‌هاي آهني از مقابل مقام ابراهيم آغاز و هم اكنون از مقابل حجر الاسود گذشته و تاكنون ۲۱ ستون آن برپا شده است. اين سازه‌هاي پيش ساخته كه با پيچ ومهره به هم متصل شده‌انددر كارگاهي بيرون از مسحدالحرام ساخته و به اين مكان منتقل مي‌شوند و تنها كاري كه براي آن انجام مي‌شود ساخت صفحاتي ۲*۲ بتون آرمه اي در زير اين ستون هاست كه با استفاده از تكنولوژهاي كنوني ساخته و كار گذاشته مي‌شود.



به نظر مي‌رسد تنها دو ستون ديگر تا پايان اين مطاف لازم باشد تا به قسمت قبلي متصل شود. با توجه به ازدحام جمعيت در قسمت پشت مقام براي اداي نماز طواف همچنين ازدحام ناشي از ماه مبارك رمضان،‌به نظر مي‌رسد اين محل طواف موقت براي ويلچري‌ها بايد به زودي تمام شود.

 
طبق فتواي مراجع عظام تقليد، طواف در طبقه دوم مسجدالحرام جايز نيست، ولي طواف در اين سازه‌هاي جديد كه براي زائران ويلچري ايجاد شده از آن جهت كه سطح اين مطاف پايين‌تر از ارتفاع كعبه معظمه است از اين‌رو طواف ويلچيري‌ها از نظر شرعي مانعي ندارد.

نظرات بینندگان