کد خبر: ۴۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۲

احمدی‌نژاد به 21 سوال از خودش پاسخ داد

رییس جمهور با سپاس و تشکر صمیمانه از ملت ایران، رهبر فرزانه انقلاب، همکاران دولت در سراسر کشور، نهادها و دستگاههای مختلف و رسانه ها تأکید کرد: همچنان و همیشه خود را بدهکار انقلاب ، امام و شهیدان بزرگواری می دانیم که همه توفیقات حاصل ایثار و بزرگواری آنهاست.
به گزارش شیرازه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی با مقام معظم رهبری گزارش مشروحی از عملکرد 8 ساله دولت در حوزه های مختلف بیان کرد. این گزارش در قالب پاسخ به 21 سؤال طراحی شده بود که در پاسخ ها عملکرد 8 ساله دولت با عملکرد دولتهای قبل مقایسه می شد.

احمدی نژاد البته تأکید کرد که مقایسه عملکرد دولت با دولتهای قبل به معنای نفی خدمات ارزشمند آن دولتها نیست.

سؤال اول رییس جمهور درباره شرایط کار دولتهای نهم و دهم و نقش عوامل بیرونی در این شرایط، بود.

احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال، دو عامل بیرونی بحران جهانی اقتصاد و تحریم های گسترده اقتصادی و یک عامل شرایط داخلی از جمله خشکسالی سالهای اخیر، تنش های سیاسی سال 88 و سیاه نمایی برخی جریان ها را در هر گونه ارزیابی از عملکرد دولت بسیار مهم دانست.

تشریح وضعیت توسعه انسانی کشور در 8 سال گذشته

سؤال دوم رییس جمهور در خصوص وضعیت توسعه انسانی کشور در 8 سال گذشته بود.

احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال به آمارهای سازمانهای بین المللی اشاره کرد و گفت: براساس طبقه بندی سازمان ملل که در سال گذشته منتشر شد، ایران از لحاظ شاخص توسعه انسانی از رتبه 94 به رتبه 76 ارتقاء یافته است. افزایش امید به زندگی از 70.2 سال در سال 84 به 73.2 سال در سال 91 و افزایش درآمد سرانه ایران از 9144 دلار در سال 84 به 12623 دلار در سال 91، از دیگر آمارهایی بود که رییس جمهور در این بخش به آنها اشاره کرد.

تشریح پیشرفتهای کشور و خدمات دولتهای نهم و دهم در عرصه علم و فناوری

رییس جمهور در تشریح پیشرفتهای کشور و خدمات دولتهای نهم و دهم در عرصه علم و فناوری گفت: افزایش 7 برابری ظرفیت پذیرش دکترای تخصصی – افزایش 12 برابری تولید دارو با فناوری پیشرفته، افزایش سهم ایران در تولید علم پزشکی جهان به 7.3 برابر و ارتقای جایگاه جهانی ایران در رشته های مختلف بویژه در نانو از رتبه 35 به رتبه 8 از جمله شاخصهای پیشرفت در این عرصه است.

وی پیوستن ایران به معدود کشورهای دارای دانش و فناوری ساخت و پرتاب ماهواره و پیشرفتهای چشمگیر هسته ای را از دیگر نکات بارز حرکت کشور در 8 سال اخیر اعلام کرد و گفت: در آموزش عالی، به جایی رسیده ایم که ظرفیت پذیرش از ظرفیت متقاضی بیشتر شده است.

تشریح آماری خدمات دولت در زمینه ایجاد اشتغال

رییس جمهور سپس به تشریح آماری خدمات دولت در زمینه ایجاد اشتغال پرداخت و گفت: با طرحهایی همچون بنگاههای کوچک زود بازده، صندوق حمایت از فرصتهای شغلی، صندوق مهر امام رضا و بانک تعاون در مجموع میزان بیکاری در 8 سال اخیر بطور متوسط 11.4 درصد بوده است که نشان می دهد در مقایسه با دولتهای هفتم و هشتم، میزان بیکاری کمتر شده است.

احمدی نژاد اعطای سهام عدالت به بیش از 40 میلیون نفر، اختصاص 1240 میلیارد تومان سهام ترجیحی به کارگران و اجرای گام اول هدفمندی یارانه ها را از گامهای بلند دولت برای تحقق عدالت دانست و افزود: در 8 سال اخیر بیش از 4 میلیون و 400 هزار نفر وام قرض الحسنه ازدواج دریافت کردند و بیش از 34 هزار میلیارد تومان وام برای مسکن در اختیار محرومان قرار گرفته است.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که "آیا در این دولت توزیع درآمدها بهتر و مردم مرفه تر شده اند یا خیر؟"، بهبود در سه شاخص ضریب جینی، نسبت مخارج دهک های اول و آخر درآمد و همچنین میزان درآمد سرانه بر اساس برابری قدرت خرید را بعنوان شواهد بهبود رفاه مردم و توزیع درآمدهای دولت عنوان کرد.



وی در این زمینه خاطر نشان کرد: ضریب جینی در سال 84 ،‌ 0.4023 بود که در سال 91 به 0.357 کاهش یافت که نشان می‌دهد فاصله طبقاتی کاهش یافته است.

رییس جمهور با ارائه آماری در خصوص نسبت مخارج بیشترین دهک درآمدی به کمترین دهک درآمدی در مناطق شهری و روستایی افزود: این نسبت برای اولین بار به کمتر از 10 کاهش یافت.

سوال هفتمی که رییس جمهور مطرح کرد از این قرار بود: "آیا دولت در مدیریت اقتصاد به اصلاحات و تحولات ساختاری اقتصاد توجه نکرد"؟

آقای احمدی نژاد برای پاسخ به این سوال به اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکتهای دولتی و هفت برنامه مشخص در قالب تحول اقتصادی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: اجرای قانون سیاستهای اصل 44 پس از تصویب مجلس آغاز شد و 119 هزار میلیارد تومان واگذاری بنگاههای اقتصادی صورت گرفت که 70 درصد این واگذاریها از طریق بورس بود.

اجرای قانون هدفمند یارانه ها گام اساسی در اصلاح ساختار اقتصادی کشور

رییس جمهور به اجرای قانون هدفمند یارانه ها را گام دیگری در اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور برشمرد و تصریح کرد: مدیریت مصرف انرژی، توزیع عادلانه یارانه، مقابله با قاچاق سوخت و کاهش فاصله طبقاتی از اهداف اجرای این قانون بود.

وی همچنین افزود: مصرف روزانه بنزین در سال 86، 74 میلیون لیتر بود که در صورت تداوم مصرف با این شیب، در سال 92 به 142 میلیون لیتر می رسید اما با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، مصرف روزانه بنزین در سال 91 به 61 میلیون لیتر رسید.

احمدی نژاد رشد 5 درصدی مصرف برق در کشاورزی و رشد 9 درصدی در بخش صنعت را نشانه رشد تولید دانست و افزود:‌ صندوق بین المللی پول، روش ایرانی هدفمندی یارانه ها را بهترین روش معرفی و به دیگر کشورها اجرای آن را توصیه کرد.

اصلاح نظام مالیاتی و اجرای طرح جامع مالیاتی، اجرای طرح تحول گمرکی، آغاز اصلاح نظام توزیع، بخشهای دیگری از گزارش رییس جمهور در خصوص اجرای سیاستهای اصلاح اقتصادی بود.

تشریح وضعیت بازار سرمایه در 8 سال گذشته

سؤال هشتم دکتر احمدی نژاد به وضعیت بازار سرمایه در 8 سال گذشته اختصاص داشت. رییس جمهور در پاسخ به این سؤال این آمارها را بیان کرد: تعداد سهامداران بورس از 4.3 میلیون نفر در سال 84 به7.2 میلیون نفر در سال 91 رسیده است. شاخص کل بورس از 9460 واحد در سال 84 به بیش از 54 هزار واحد در سال 92 رسیده است.

احمدی نژاد با ارائه این آمارها نتیجه گیری کرد که ارزش بازار سرمایه در هشت سال گذشته 7 برابر شده و اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به بازار سرمایه افزایش یافته است.

نهمین سؤال رییس جمهور درباره وضعیت قدرت عمل بانکها و بانک مرکزی در 8 سال گذشته بود. وی در این بخش هم چند آمار ارائه کرد و گفت: قدرت وام دهی بانکها در سال 83 پانزده هزار میلیارد تومان بود که در سال 91 به پنجاه و یک هزار میلیارد تومان رسیده.

سرمایه بانکها در هشت سال گذشته از یکهزار و پانصد میلیارد تومان به سه هزار و صد میلیارد تومان رسیده است. نسبت بدهی دولت به کل مطالبات بانکی از 21.4% در سال 84 به 12% در سال 91 رسید و در سال 92 نیز بدهی دولت به بانکها کُلاً تسویه شد.

دولت تمام بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه کرده است

احمدی نژاد در سؤال دهم خود پرسید: آیا این دولت بدهکارترین دولت در تاریخ است؟ وی در پاسخ گفت: دولت تمام بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه و در واقع بدهی انباشته دولتهای قبلی را نیز تسویه کرده است.



رییس جمهور درباره بدهیهای خارجی کشور نیز با استناد به آمار رسمی گفت: دولت در آغاز کار، کشور را با بدهی 41.9 میلیارد دلاری تحویل گرفت: اما اکنون با بدهی 15.9 میلیارد دلاری تحویل می دهد یعنی برخلاف تبلیغات فراوان، در 8 سال اخیر 26 میلیارد دلار بدهی خارجی کشور کاهش یافته است.

احمدی نژاد مجموع سرمایه های خارجی وارد شده به کشور را از اول انقلاب تا سال 83، حدود 13 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در 8 سال اخیر، بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است.

رییس جمهور در زمینه تجارت خارجی نیز با بیان آمارهای مختلف تأکید کرد: اوضاع کشور در این زمینه نیز بهبود یافته است.

افزایش تجارت خارجی به 635 میلیارد دلار در 8 سال اخیر و افزایش صادرات غیرنفتی از 38 به 171 میلیارد دلار از جمله آمارهای بیان شده در این بخش بود. احمدی نژاد افزود: نسبت صادرات غیرنفتی به واردات نیز که شاخص مهمی در مباحث اقتصادی است از 25 درصد در سال 83، به 77 درصد در سال 91 رسیده و در سه ماه اول امسال اولین بار در تاریخ کشور، میزان صادرات به واردات افزایش یافته است.

رییس جمهور در پاسخ به شبهه ای که گفته می شود دولت همه منابع را خرج کرده و برای دولت بعدی چیزی باقی نگذاشته است گفت: ارزش دارایی های ارزی بانک مرکزی در حال حاضر بیش از یکصد میلیارد دلار است که نسبت به 8 سال قبل که دولت را تحویل گرفتیم هشتاد درصد افزایش یافته است.

احمدی نژاد همچنین میزان دارایی صندوق توسعه ملی را بیش از 52 میلیارد دلار و میزان دارایی نقدی این صندوق را بیش از 30 میلیارد دلار اعلام کرد.

رییس جمهور در تشریح وضع نقدینگی و تورم نیز به مقایسه ی میان سالهای 76 تا 83 با 8 سال اخیر پرداخت.

احمدی نژاد گفت: متوسط رشد نقدینگی در دولتهای هفتم و هشتم سالانه 27.1 درصد بود که در دولتهای نهم و دهم به 26.24 صدم درصد کاهش یافته است.

رییس جمهور افزود: نرخ سالانه تورم نیز در دولتهای قبل از دولت بنده 20.5 درصد بود که در 8 سال اخیر بطور متوسط به سالانه 17.7 درصد رسیده است.

تشریح وضعیت تولید در 8 سال گذشته

سؤال نوزدهم رییس جمهور درخصوص وضعیت تولید در 8 سال گذشته بود که دکتر احمدی نژاد به متوسط نرخ رشد اقتصادی از 4.7% در فاصله سالهای 76 تا 83 به 4.4% در فاصله سالهای 84 تا 91 اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه گذاری در حوزه صنعت در هشت سال قبل از این دولت، 21 هزار میلیارد تومان بود که در هشت سال اخیر به 115 هزار میلیارد تومان رسیده است.

افزایش تولید پتروشیمی از 18.2 میلیون تن به بیش از 60 میلیون تن، افزایش تولید فولاد از حدود 10 میلیون تن به حدود 24 میلیون تن، افزایش تولید سیمان از 33 میلیون تن به 80 میلیون تن و افزایش تولید خودرو از 960 هزار دستگاه به 2 میلیون دستگاه از دیگر آمارهایی بود که رییس جمهور در بخش تولید ارائه کرد.

سوال بیستم رییس جمهور در خصوص "میزان ظرفیت سازی در بخش آب، برق و انرژی" بود.

وی گفت مجموعه نفت و گاز تولید شده قابل استحصال تا قبل از دولت نهم معادل 9.1 میلیارد بشکه نفت بود که این عدد در هشت سال گذشته به 34 میلیارد بشکه رسید.

احمدی نژاد میزان ظرفیت سازی در بخش برق و ذخایر آبی در دولتهای نهم و دهم را نیز تقریبا معادل 27 سال قبل از این دولت ها خواند.

"آیا کشاورزی در این دوره مورد غفلت قرار گرفت"؟ سوال بیست و یکم احمدی نژاد بود. وی در پاسخ خاطر نشان کرد تولید محصولات کشاورزی از 86.9 میلیون تن در سال 83 به 118 میلیون تن در سال 91 رسید و تراز صادرات کشاورزی به واردات نیز از 1.35 میلیارد دلار در سال 83 به 2.17 میلیارد دلار افزایش یافت.

رییس جمهور در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر اینکه گزارش بیان شده فقط گوشه ای از خدمات و فعالیتهای دولت بوده است افزود: همه توفیقات ملت و کشور در سالهای اخیر آنهم در شرایطی که همه دشمنان برای کارشکنی و تشدید فشارها بسیج شده بودند در پرتو عنایات خاص الهی و لطف ویژه امام زمان (عج) – حمایتهای ارزشمند مقام معظم رهبری – بزرگواری و همدلی ملت – همکاری نهادها و دستگاههای مختلف و پاک دستی، ارزش مداری، عدالت محوری و تواناییهای تخصصی اعضای دولت بدست آمده است.

احمدی نژاد با سپاس و تشکر صمیمانه از ملت ایران، رهبر فرزانه انقلاب، همکاران دولت در سراسر کشور، نهادها و دستگاههای مختلف و رسانه ها تأکید کرد: همچنان و همیشه خود را بدهکار انقلاب و امام و شهیدان بزرگواری می دانیم که همه توفیقات حاصل ایثار و بزرگواری آنهاست.


نظرات بینندگان