کد خبر: ۴۱۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز: تورم لجام گسیخته گریبان گیر دولت آینده خواهد بود

این دكتراي اقتصاد محض، عنوان کرد: برای جبران کسری بودجه باید دولت دست به چاپ اسکناس بزند و یا درآمد ارزی را تبدیل به ریال شود که با توجه به تمامی این موضوعات می توان گفت که دولت بعدی با تورم لجام گسیخته روبرو می شود.
شیرازه- حسین مرزبان، استادیار اقتصاد دانشگاه شیراز در خصوص علت  تغییرات نرخ طلا و ارز در بازار گفت: قیمت طلا در ایران تحت تاثیر قیمت جهانی و کاهش نرخ دلار  دارای روند کاهشی شده است. وی گفت: قیمت طلای جهانی ضربه در دلار می شود و با کاهش قیمت دلار به تبع طلا نیز کاهش پیدا می کند. وی ابراز داشت: نقش طلا در بازار جهانی امنیتی است و در زمانی که سهام وضع مناسبی ندارد افراد طلا خریداری می کنند.

رونق بازار جهانی، تقاضا برای طلا را کم کرد
این دكتراي اقتصاد محض در مصاحبه با سبحان ادامه داد: در اقتصاد دنیا رکود در حال رفع شدن است و به دلیل این رونق، تقاضا برای طلا در حال کم شدن است و همچنین عامل دیگر می تواند به کشورهای بدهکار جهانی که طلاهای خود را می فروشند برگردد.
 مرزبان با اشاره به عوامل پایین آمدن نرخ دلار در ایران، گفت: عمده تقاضا برای دلار از طرف سفارش های دولتی و بخش خصوصی سرمایه گذار است که از اول سال تا کنون اکثر تقاضاها قفل است.

عرضه دلاردولتی، علت کاهش قیمت است

وی تقاضا در بازار را کم بیان کرد و اضافه کرد: عرضه در بازار نقش اساسی دارد و اگر عرضه وجود نداشته باشد قیمت نزول پیدا نمی کند که می توان براساس تجربیات بازار و اقتصاد، ارائه دلار توسط بانک مرکزی را عامل کاهش قیمت بیان کرد.
استادیار اقتصاد دانشگاه شیراز، سیاست بانک مرکزی را باعث پایین آمدن قیمت دانست و عنوان کرد: به عنوان مثال زمانی که بانک دلار را به جای 4 دلار ،3 دلار می فروشد یارانه سنگین روی ارز پرداخت می کند.
مرزبان با تاکید بر اینکه تحلیل شخصی از روند این است که بانک مرکزی دلار به بازار آزاد تزریق میکند، اظهار داشت: قیمت تمام کالاها رو به افزایش است در حالی که دلار قیمت کاهشی را نشان می دهد و این موضوع دلیلی ندارد مگر فروش ارز با قیمت پایین که هیچ فعال اقتصادی این عمل را انجام نمی دهد.
وی در خصوص صدمات ناشی از قیمت فروش غیر واقعی بنزین، گفت: دولت بنزین را با نرخ پایین تر از خرید و تولید خود می فروشد و این موضوع رقم سنگینی را از جیب دولت خارج می کند در حالی که باید بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد تا صدمات کسری بودجه جبران شود.
این دكتراي اقتصاد محض، عنوان کرد: برای جبران کسری بودجه باید دولت دست به چاپ اسکناس بزند و یا درآمد ارزی را تبدیل به ریال شود که با توجه به تمامی این موضوعات می توان گفت که دولت بعدی با تورم لجام گسیخته روبرو می شود.

نظرات بینندگان