کد خبر: ۴۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
حسن دهقان، خبرنگار و دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه «خبر جنوب»

بزگترین چالش پیش روی خبرنگاران مسائل بیمه ای و معیشتی است/فارس درعرصه رسانه پس از تهران حرف اول را می زند

در آمد خبرنگاران در سازمان های خبری مختلف، متفاوت است اما خوشبختانه در «نشریات بین المللی خبر» با توجه به تجربه 35 ساله آقای واحدی پور در انتشار «خبر جنوب» کلیه کارکنان و بالتبع خبرنگاران در شرایط نسبتا مطلوبی قرار دارند اما به طور کلی وضعیت معیشتی جامعه خبری در سراسر کشور در خور خبرنگاران نیست.
«حسن دهقان»، خبرنگار و دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه «خبر جنوب» که فعالیت حرفه ای خبرنگاری را از سال 1388 در روزنامه خبرجنوب آغاز کرده است، صاحب چند رتبه ملی و منطقه ای در این عرصه است به طوری که در سال گذشته  در نوزدهمین جشنواره سراسری مطبوعات رتبه دوم بخش خبر را به دست آورد و اخیراً نیز به عنوان جوان نمونه فارس در حوزه خبرنگاری معرفی شد.

وی در گفتگو با شیرازه درباره «تفاوت های یک خبرنگار با فرد عادی» گفت: هر حرفه ای نیازمند تخصص خاص خودش است اما حرفه حساس خبرنگاری به جز این تخصص، نیازمند دغدغه خاطر است. یعنی کسی که در این عرصه گام برمی دارد، نباید به خبرنگاری صرفاً به دید وسیله ای برای امرار معاش بنگرد. خبرنگار باید با نگاهی نافذ و تحلیل گرانه به واقعیات جامعه، زمینه را برای از بین بردن کاستی ها و تعالی جوامع فراهم کند. این یک شعار نیست و اگر خبرنگاران در این مسیر جدی نباشند، جامعه بدون شک به قهقرا می رود. البته این صحبت به معنای تامین مالی و معیشتی خبرنگاران نیست که اگر این اتفاق نیافتد، شخص با فراغ بال نمی تواند رسالت بزرگ خود را به دوش بکشد.

حسن دهقان در توضیح یک «خبرنگار خوب» بیان داشت: خبرنگار خوب کسی است که با نگاهی واقع بینانه به مسائل نگاه کند نه به اصطلاح «تیتر خور» بودن یک اتفاق. در واقع نگاه سطحی به مسائل باعث می شود جامعه از مسیر اصلی خود خارج شود و مشکلات واقعی که خبرنگار باید به آن بپردازد پشت «تیترهای زرد» گم شود و اهمال گران به راحتی به کار خود در جهت اضمحلال جامعه ادامه دهند.

خبرنگار روزنامه خبرجنوب «وضع معیشتی خبرنگاران» را نامناسب خواند و اظهار داشت: در آمد خبرنگاران در سازمان های خبری مختلف، متفاوت است اما خوشبختانه در «نشریات بین المللی خبر» با توجه به تجربه 35 ساله آقای واحدی پور در انتشار «خبر جنوب» کلیه کارکنان و بالتبع خبرنگاران در شرایط نسبتا مطلوبی قرار دارند اما به طور کلی وضعیت معیشتی جامعه خبری در سراسر کشور در خور خبرنگاران نیست.

این فعال رسانه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «حریت خبرنگار» را چه چیزی تعریف می کنید، تاکید کرد: حریت خبرنگار به جهان بینی او نسبت به حرفه ای که در آن مشغول به فعالیت است، برمی گرد. از خبرنگاری که تنها به دید یک شغل به خبرنگاری بنگرد نمی توان انتظار حریت و آزاد اندیشی داشت. تعالی خبرنگاری در گرو دلسوزی برای جامعه و آزاد اندیشی است.

این خبرنگار «شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره دوران کاری خود» پرداخت و اظهار داشت: تلخ ترین خاطره دوران کاری من مربوط به شنیدن خبر درگذشت زنده یاد «حسن امداد»، نویسنده و فارس شناس برجسته استان است چرا که من اولین مصاحبه دوران حرفه ای ام را که معمولا در فضایی بسیار استرس زا انجام می شود با ایشان انجام دادم اما هنوز نگاه نافذ و اشک های استاد که از سر شوق یا دلسوزی از پشت عینکش خودنمایی می کرد از خاطرم نرفته است.



اما شیرین ترین خاطره ام به برنده شدنم در جشنواره ملی مطبوعات برمی گردد. نه به خاطر بردن جایزه زیرا خبری که برای آن حائز رتبه شدم خبری با تیتر «منورها تنها می سوزند» در خصوص جشنواره تئاتر زندانیان بود. برخی از خبرنگاران به دلیل یک برنامه موازی در این برنامه خبری حاضر نشده بودند و حتی من را برای نگارش خبری بدون ارزش خبری سرزنش می کردند. این برنامه را تنها برای همان دغدغه و در واقع دلم پوشش دادم که ...

دهقان در تشریح «بزرگترین چالش و مشکل پیش روی خبرنگاران در فارس» خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش پیش روی خبرنگاران بحث آموزش، بیمه (به جز چند رسانه محدود) و مسائل معیشتی است.

وی درباره وضعیت «رسانه‌های فارس» به شیرازه گفت: رسانه های فارس از نظر کمیت در کشور پس از تهران حرف اول را می زنند اما از نظر کیفی هنوز جای فعالیت بسیار زیادی دارند.

دهقان در پاسخ به این سوال که بهترین هدیه‌ای که تا کنون گرفته‌اید به خبرنگار ما گفت: اگر بگویم «قرآن به خط احمد نی ریزی» حتماً شعار داده ام اما واقعیت این است که خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر زیاد به هدایای نقدی دلخوش نیستند. در واقع نهادهای فرهنگی هم مثل هنر مهجورند.

خبرنگار روزنامه خبرجنوب درباره «بهترین روش تقدیر از خبرنگاران» اظهار داشت: احترام به قلم های نقاد. احترام فقط مخصوص خبرنگارانی نباشد که نگارنده و پاک نویس کننده اخبار روابط عمومی ها و تعریف و تمجیدها هستند که خوشبختانه تعداد آن ها زیاد نیست.

حسن دهقان در رابطه با «الگوی خود در کار خبری» به شیرازه گفت: الگوی خاصی را دنبال نمی کنم اما مطالعه کتاب «مهارت های نوشتن برای مطبوعات» به قلم «سالی آدامز» را به همه همکارانم توصیه می کنم و مطالعه ، مطالعه مطالعه و هزار بار مطالعه یادداشت ها و سرمقاله ها.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان