کد خبر: ۴۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
«فاطمه خسروپور» سرپرست دفتر استانی خبرگزاری «دانشجو»:

هدیه‌ای که در خور شأن یک خبرنگار باشد، دریافت نکرده ام/به قشر خبرنگار در جامعه ظلم زیادی می شود

خبرگزاری‌های فعال در استان نیز که بیشترین بار خبری استان بر دوش آن هاست از کمترین حمایت مادی و معنوی در استان برخوردارند که این نیز با توجه به نفوذ گسترده فضای مجازی جای تامل و کار کارشناسی دارد.
«فاطمه خسروپور»، لیسانس فیزیک هسته‌ای و دانشجوی فوق لیسانس تاریخ ایران اسلامی و سرپرست دفاتر استانی خبرگزاری «دانشجو» و خبرگزاری «نسیم» در استان فارس، کسی که کار حرفه ای خود را به طور رسمی از سال 85 آغاز کرده است.

وی در گفتگو با شیرازه درباره تفاوت های یک «خبرنگار با فرد عادی» گفت: خبرنگار نماینده اذعان عمومی است و در قبال مردم و پیگیری مسائل و مشکلات آن ها رسالتی خطیر دارد و نمی‌تواند به راحتی از کنار آن بگذرد.

فاطمه خسروپور، در توضیح یک «خبرنگار خوب» اظهار داشت: خبرنگار خوب کسی است که با قلم خود در گام نخست صداقت و امانت‌دار باشد و در پوشش اخبار وامدار گروه و جریان خاصی نباشد.

سرپرست خبرگزاری «دانشجو» «درآمد خبرنگاران» را ناچیز خواند و بیان داشت: به قشر خبرنگار در جامعه ظلم زیادی می شود، علی‌رغم اینکه شغل خبرنگاری جزو مشاغل سخت جامعه است اما بعضاً خبرنگاران حتی فاقد بیمه هستند و حقوقشان به یک سوم حقوق یک کارمند هم نمی رسد با این تفاوت که خبرنگار باید تمام هزینه‌های رفت و آمدش را خود بپردازد و مزایای حق ماموریت نیز ندارد. کار خبرنگار ساعت و مکان خاصی نیز ندارد.

این فعال رسانه ای درپاسخ به سوالی مبنی بر این که «حریت خبرنگار» را چه چیزی تعریف می کنید، تاکید کرد: حریت آزادی قلم، اندیشه و تفکر وی در نوشتن و پیگیری مطالبات به حق مردم است و اینکه خبرنگار آزادانه می‌تواند عملکرد مسئولان را نقد کرده و مطالبه‌گر باشد. اما متاسفانه بخشی از جامعه خبرنگاران رسالت مطالبه به حق خود را با امیال شخصی مخلوط کرده و به جای اینکه قلم‌هایشان دردی از جامعه درمان کند به دردهای جامعه نیز می‌افزاید. باید یادمان باشد آزادگی فردی و اعتقادی خود را به مافیای «زر، زور و تزویر» نفروشیم.

این خبرنگار «شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره دوران کاری» خود پرداخت و اظهار داشت: دوران خبرنگاری بنده چه در مقام یک خبرنگار و چه در مقام سرپرستی پر از خاطرات و خطرات بوده که هر کدام در قسمتی از تاریخ این چند سال کاری‌ام ثبت شده است.

خسروپور در تشریح «بزرگترین چالش و مشکل پیش روی خبرنگاران در فارس» خاطرنشان کرد: نبود بانک جامع اطلاعات خبرنگاران فارس، نبود قانون جامع حمایت از خبرنگاران و ورود بی‌قاعده و اصول افراد به رسانه؛ در واقع به نوعی که هرکسی به خود اجازه می دهددر این عرصه مقدس وارد و مشغول کار شود اما این در حالی است که برای ورود و استخدام یک کارمند جزئی به ادارات فیلترینگ خاصی وجود دارد.

وی درباره «وضعیت رسانه‌های فارس» به شیرازه گفت: در بخش تهیه اخبار و انعکاس آن در حد مطلوبی است اما در این میان وجود تحلیل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک خلاء به وضوح دیده می‌شود و عملاً نقش رسانه‌های فارس در تعریف جایگاه واقعی استان مغفول واقع شده است. در بخش درآمدی با توجه به زحمات بسیار گسترده و شبانه‌روزی مطبوعات، روزنامه‌های فعال استان با هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور کاغذ و چاپخانه‌ها مواجه هستند که در این راستا تشکیل کارگروه‌های ویژه توسط متولیان امر و رفع بخشی از مشکلات ضروری است. خبرگزاری‌های فعال در استان نیز که بیشترین بار خبری استان بر دوش آن هاست از کمترین حمایت مادی و معنوی در استان برخوردارند که این نیز با توجه به نفوذ گسترده فضای مجازی جای تامل و کار کارشناسی دارد. سایت‌های خبری تحلیلی با توجه به رشد خوبی که از نظر کمی در دو سال گذشته در استان داشتند؛ نیازمند ساماندهی و انجام نظارت و توجه بیشتر از سوی متولیان امر هستند. در کل بایستی سیستمی نظارتی بر عملکرد اصحاب رسانه در استان وجود داشته باشد تا جلوی هرگونه شائبه‌ای برای این قشر زحمتکش گرفته شود و اصحاب رسانه بتوانند به درستی رسالت خود را انجام دهند.

خسروپور در پاسخ به این سوال که «بهترین هدیه‌ای که تا کنون گرفته‌اید»، به خبرنگار ما گفت: یک جلد قرآن دیجیتال از سردار غیب‌پرور، فرمانده محترم سپاه فجر فارس به دلیل رسانه برتر در مقابله با جنگ نرم در سال 89. اما متاسفانه به جز این، هدیه‌ای که در خور شأن یک خبرنگار باشد، دریافت نکرده ام.

سرپرست خبرگزاری «نسیم» درباره «بهترین روش تقدیر از خبرنگاران» بیان داشت: تقدیری که بتواند به جامعه خبری، رنگ امید و شادی بدهد مانند سفرهای معنوی به همراه خانواده.

فاطمه خسروپور در رابطه با «الگوی خود در کار خبری» به شیرازه گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در معرفی اصحاب رسانه به عنوان پیش قراولان مقابله با جنگ نرم و فرموده حضرت امام (ره) که برای حضور خانم‌ها با حجاب اسلامی در این کار هیچ مانعی نمی‌دیدند.

انتهای پیام/523/4


نظرات بینندگان