کد خبر: ۴۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
یک موسسه صهیونیستی منتشر کرد؛

ارزیابی ضعف‌ها و قوت‌های کابینه پیشنهادی روحانی+عکس

بر اساس این گزارش کابینه پیشنهادی دکتر روحانی، دولتی کاملا "تکنوکرات" را تشکیل خواهد داد. تنظیم کنندگان گزارش بر این باورند که مشی حرکت اقتصادی دولت تکنوکرات روحانی مبتنی بر مدل حرکتی "نئو لیبرال ها" می باشد؛ مدلی که مبتنی بر این گزارش با انتصاب محمد نهاوندیان به عنوان رییس دفتر رییس جمهور، اجرای آن حتمی و نهایی خواهد بود.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، مرکز مطالعاتی מרכז המידע למודיעין ולטרור ע"ש אלוף מאיר עמית ، وابسته به رژیم صهیونیستی طی گزارشی تحلیلی به بررسی و ابعاد سنجی موقعیت آقای روحانی و کابینه پیشنهادی دولت وی، با عنوان "دولت پیشنهادی حسن روحانی، ویژگی ها (מאפיינים) و مفاهیم (ומשמעויות)" پرداخت.

 
بر اساس این گزارش کابینه پیشنهادی دکتر روحانی، دولتی کاملا "تکنوکرات" (מטכנוקרטים) را تشکیل خواهد داد.

این گزارش در ادامه به ارزیابی فشارهای موجود بر کابینه پیشنهادی پرداخته و با اشاره به سخنان حجت الاسلام سید احمد خاتمی در نمازجمعه تهران روز قدس، خط قرمز روحانیون که این گزارش آنها را "راست رادیکال" (בימין הרדיקלי)  می خواند را استفاده از شورشیان و افراد دخیل در فتنه 88 معرفی شده است.

 
این گزارش سپس با استناد به مقاله منتشر شده در روزنامه کیهان  با عنوان "هدیه مجلس به روحانی و ملت" به شرح مواضع حسین شریعتمداری، سردبیر کیهان درباره  کابینه پیشنهادی روحانی می پردازد.

 
همچنین در این گزارش به ارزیابی تقابل جریان رفرمیست (اصلاح طلب) از کابینه پیش نهادی پرداخته و به تفاوت قرائت این جریان در قاعده مقاله منتشره از کسری نوری در روزنامه اصلاح طلب "بهار" می پردازد.

 
این گزارش به استدلال روزنامه مردم سالاری و قرائت جریان رفرمیست (اصلاح طلب) از اراده مردم ایران که در نتایج انتخابات بیان شده است می پردازد و از منظر این طیف، جریان محافظه کار را در حال تلاش برای منصرف ساختن روحانی معرفی می نماید.

 
همچنین در این گزارش به عمق مطالبات جماعت فرهنگی جریان رفرمیست (اصلاح طلب) از روحانی اشاره و با ارزیابی نامه اساتید دانشگاه به حسن روحانی، تغییر سیاست اتخاذی در دولت احمدی نژاد را در باب استقلال دانشگاه و برنامه های جداسازی جنسیتی در آموزش عالی و بهبود جایگاه بین المللی دانشگاه در ایران و جلوگیری از "فرار مغزها" اشاره می شود.

 
این گزارش در ادامه به تمرکز دولت یازدهم بر اقتصاد اشاره و به ارزیابی روش حرکتی دولت آینده می پردازد.

بر این اساس، تنظیم کنندگان گزارش بر این باورند که مشی حرکت اقتصادی دولت تکنوکرات روحانی مبتنی بر مدل حرکتی "نئو لیبرال ها" (ניאו-ליברליות) می باشد؛ مدلی که مبتنی بر این گزارش با انتصاب محمد نهاوندیان به عنوان رییس دفتر رییس جمهور، اجرای آن حتمی و نهایی خواهد بود.

 
این گزارش در ادامه ضمن بررسی و نقش جایگاه وزارت خارجه به عنوان یکی از چند نهاد مسئول در امر سیاست خارجی که در چهارچوب استراتژی های کلان رهبری ایران حرکت می کند؛ بر این باور است که حضور محمدجواد ظریف در مصدر سیاست خارجی کشور، به نوعی عقب گرد دولت روحانی به سیاست های آزموده قبلی در تنش زدایی بین المللی می باشد.

 
این گزارش در فراز دیگری با عنوان "ناامیدی" (המאוכזבים) کابینه پیشنهادی روحانی را به سبب عدم حضور سه گروه:

1. هسته ایدئولوگ جریان رفرمیست (اصلاح  طلب) (הגרעין האידיאולוגי של המחנה הרפורמיסטי)

2. اقلیت های قومی-زبانی و سنی (ומיעוטים אתניים-לשוניים סונים)

3. زنان (נשים)

کابینه ناامید کننده دانسته و بر این باور است که عدم حضور زنان در کابینه موجبات ضعف روحانی را فراهم خواهد نمود.


 
این گزارش با اشاره به نظرات فاطمه راکعی، مطالبه حداقلی فمینیست ها مبنی بر حضور حداقلی سه زن در ترکیب کابینه را مطرح و به تابو شکنی احمدی نژاد و هموار شدن مسیر جهت تقابل با مخالفت احتمالی روحانیون پرداخته است.

 
این گزارش سپس به بررسی مطالبات زنان از دولت روحانی اشاره و با آنالیز کنفرانس "سهم زنان در دولت تدبیر و امید" به ارزیابی استراتژی "جامعه زینب" در قاعده سهم خواهی 50 درصدی از دولت یازدهم اشاره و متذکر می شود که برابری زنان در صورتی تحقق می یابد که زنان به واسطه جمعیت 50 درصدی خود، از حضوری 50 درصدی در دولت برخوردار باشند.

 
این گزارش در نهایت به معرفی وزرای پیشنهادی روحانی پرداخته و ضمن ارزیابی عملکرد پیشین هر یک از ایشان به ارایه دیدگاهی اجمالی از هر یک وزرای پیشنهادی دولت یازدهم می پردازد.

 
این گزارش در ابتدا ضمن معرفی اجمالی معاون اول رییس جمهور، جهانگیری را یکی از مهره های اصلی هاشمی رفسنجانی معرفی و از وی به عنوان رییس ستاد انتخاباتی هاشمی یاد می کند.

 
سپس با معرفی علی طیب نیا به عنوان عضو کمیته علمی دانشگاه تهران، وی را همکاری خوب برای میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و خاتمی ارزیابی می نماید.

همچنین از گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات به عنوان آخرین عضو الحاقی به ستاد انتخاباتی روحانی یاد می شود که توانست به عنوان یکی از اعضای مجلس خبرگان نقش خوبی در همراهی برخی از روحانیون در تایید دکتر روحانی ایفا کند.

 
این گزارش از گزینه وزارت امورخارجه به عنوان یک اصلاح طلب متوسط یاد می کند که جایگاه خاصی در تیم سابق مذاکره کننده برخوردار بود ولی با تغیر دولت بازنشست و به عنوان کسی که دکترای حقوق و روابط بین الملل خود را از ایالات متحده امریکا دریافت نموده، به تدریس در دانشگاه روابط بین الملل تهران روی آورد.

همچنین رحمانی فضلی به عنوان مهره اصلی علی لاریجانی قلمداد و انتخاب او در جایگاه وزارت کشور، به نوعی نگهداری لاریجانی ارزیابی می شود.

 
این گزارش انتخاب علی جنتی را به عنوان یک محافظه کار متوسط که نزدیک به هاشمی رفسنجانی بوده و برخلاف پدرش که به عنوان یک روحانی با نفوذ در شورای نگهبان است؛ انتخابی خوب از برای تصدی وزارت ارشاد دولت یازدهم ارزیابی می نماید.

 
این گزارش از چیتچیان و نعمت زاده به عنوان دو عضو همچنان شاغل در دولت اول احمدی نژاد یاد می کند که یکی به عنوان معاون وزیر نیرو و دیگری به عنوان معاون وزیر نفت، کاملا تکنوکرات بوده و ضمن ارتباط نزدیک با هاشمی رفسنجانی به عنوان عناصری محافظه کار شناسایی می شوند.

 
در این گزارش از وزیر پیشنهادی دفاع و دادگستری به عنوان دو وزیر با سبقه ای کاملا اطلاعاتی تعبیر شده که یکی به واسطه ارتباطات نزدیک خود با هاشمی رفسنجانی محافظه کاری معتدل و دیگری به سبب تقابل جدی با دولت دوم احمدی نژاد، محافظه کاری تندرو معرفی شده اند.

 
این گزارش از زنگنه به عنوان وزیر انرژی و نفت دولت های هاشمی و خاتمی نام برده و او را در گروه اصطلاح طلبان معتدل ارزیابی می نماید.
همچنین حجتی را به عنوان یک اصلاح طلب و مهره تکنوکرات خاتمی در وزارت راه و سپس کشاورزی معرفی می نماید.

 
همچنین علی ربیعی به عنوان اصلاح طلبی متوسط اریابی و از آخوندی به عنوان فارغ التحصیل لندن تعبیر می شود.

 
در این گزارش از وزیر پیشنهادی آمورش و پرورش به عنوان مدیر ارشد دولت های میر حسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و خاتمی و به عنوان عضو ائتلاف اصلاح طلبان یاد می شود.

همچنین  واعظی به عنوان اصلاح طلبی معتدل که هم معاون وزیر خارجه و هم معاون وزیر ارتباطات بوده، معرفی می شود.

 
این گزارش از هاشمی به عنوان یک چشم پزشک اصلاح طلب و از سلطانی فر به عنوان اصلاح طلبی معتدل یاد می کند.

 
 این گزارش همچنین از میلی منفرد به عنوان معاون وزیر دولت های هاشمی و خاتمی یاد می کند.
نظرات بینندگان