کد خبر: ۴۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

اولین فستیوال کودک و خانواده در شیراز برگزار می شود

برای نخستین بار با حضورناشران کشوری واستانی حوزه کودک ونوجوان، با همراهی سازمانها و نهادهای مرتبط با حوزه کودک و خانواده، نمایشگاهی درقالب فستیوال کودک و خانواده در روزسه شنبه 29 مردادماه جاری افتتاح می شود.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد فارس، مدیر کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس گفت: با حضورناشران کشوری واستانی حوزه کودک و نوجوان، با همراهی سازمانها و نهادهای مرتبط با حوزه کودک وخانواده، بویژه شهرداری شیراز – معاونت فرهنگی اجتماعی و موسسه فرهنگی هنری آوای اندیشه فارس، برای اولین بارنمایشگاهی درقالب فستیوال کودک و خانواده در روزسه شنبه 29 مردادماه جاری افتتاح می شود.

احمد همتی ، مدیر کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس، با اشاره به اینکه از 29 مردادماه امسال تا پنج شهریور با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز و موسسه فرهنگی هنری آوای اندیشه فارس، شاهد نمایشگاهی درقالب فستیوال کودک و خانواده هستیم،گفت: ناشران حوزه کودک ونوجوان، مهدکودکها وکانون های علمی کودکان، موسسات و آموزشگاههای آزاد هنری، باشگاههای کودک و نوجوان، مراکز سلامت کودک و تمامی نهادها وسازمانهای دراین برنامه فرهنگی با ارائه آثار و تولیدات خود حضوردارند.

همتی ادامه داد: ایجاد سرای اهل قلم ، رادیو نمایشگاه و ایجاد غرفه داستان ،شعروقصه خوانی ، نمایش، موسیقی ، نقاشی ، خوشنویسی وسفال درزمینه کودک ونوجوان،ازدیگرفعالیتهای فرهنگی است که درطول برگزاری فستیوال کودک و خانواده درمکان بوستان آزادی شیراز، شاهدبرپایی آن هستیم.

مدیر کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس ، اظهارداشت:خانواده از نهادهای مهم اجتماعی فرهنگی است که برای رفع نیازمندی های حیاتی و عاطفی انسانی و بقای جامعه نقش بسیار مهمی دارد.در فرهنگ الهی، خانواده به مثابه دژی استوار و نهاد مقدس، بیشترین مسئولیت را در رشد و تحول، تربیت و تعالی فرهنگی و سعادت وجود انسانی بر عهده دارد.

وی بااشاره به اینکه؛ خانواده کانونی فرهنگی است که در آن ارزشهای اخلاق، باورهای دینی و معیارهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد، بیان کرد: باید بپذیریم که فرهنگ خانواده در تربیت کودکان نقش اساسی در زندگی و جامعه دارد. و این والدین هستند که به کودکان جهت فکری ؛ عملی و فرهنگی می دهند. پس بر این اساس زندگی خانوادگی باید مقدمه حیات اجتماعی باشد و طفل از آنجا برای حیات جمعی، پختگی اخلاقی، رسیدن به مرحله کمال وفرهنگ دین محور آماده شود که امیدواریم بابرپایی اینچنین فعالیتهای فرهنگی بتوان دراین راستا جوشش هایی اساسی را جریان سازی نماییم.

همتی؛گفت: خانواده باید از یک سو مرکز تندرستی. بهداشت جسمی و عقلی و از سوی دیگر مرکز پرورش تن، رشد روان و از سوی سوم محلی برای آماده کردن فرهنگ فرد جهت زندگی اجتماعی باشد.نتیجه دیگری که حاصل می شود این است که خانواده اولین و مهمترین کانون پرورش صحیح احیاء و شکوفائی استعدادها است. هرگونه تحول و تغییر اجتماعی وفرهنگی و یا هر اقدام اصلاحی باید نخست از خانواده آغاز شود.

این مقام فرهنگی ، تصریح کرد: کودک در جایی بدنیا می آید که از قبل بنیانهای فرهنگی آن ساخته شده است. طفل از مشاهده و تماس با والدین، اشیاء و ابزار موجود در خانواده در دریائی از فرهنگ آن با تمام ابعاد و جوانبش غوطه ور می شود. او از همان روزها و ماههای اول تولد این فرهنگ را از طریق والدین، و بستگان جذب می کند. و بر این اساس ذهن و افکار او شکل می یابد و راه زندگی اجتماعی اش را پیدا می کند. پس فرهنگی شدن کودک بر اساس ذوق و نظر والدین است و خود کودک در آن نقشی ندارد مگر آنگاه که از نظر جسمی و فکری رشد کافی بیابد.

احمدهمتی؛ باتاکیدبر اینکه؛ در جنبه کسب اطلاعات و معلومات عمومی نیز خانواده نقش اساسی دارد،افزود: طفل، زبان و مکالمه، راه رفتن و آداب زندگی را در خانه از والدین یاد می گیرد. عملاً کودک درس عشق و محبت و صمیمیت و همکاری یاد می گیرد وسازمانها ونهادهای فرهنگی بایستی دراین راه بابرنامه های فرهنگی این مسیررابرای رشدوتعالی فرزندان این مرز وبوم اسلامی بخوبی فراهم آورند.

مدیر کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس ادامه داد: ضمن اشاره به اینکه والدین به کودک دین ، راه بهره مندی از وجدان، پاکدلی، پارسایی، تملک نفس وفرهنگ اصیل برپایه دین را می آموزند و کودک ونوجوان این مسائل را جز در خانه درهیج جای دیگر نمی تواند فراگیرد؛ گفت: تمامی ارگانها و مراکز وموسسات می توانندبرای یاری رساندن وسهیم شدن دراین امر مهم برای شرکت وگرفتن امکانات،غرفه نمایشگاهیوحضوردرفستیوال کودک و خانواده، باشماره های 07112339124 ویا 09365821787 تماس حاصل کنند.

همتی، درادامه گفت:مراکز فروش کالای کودک ونوجوان نیزدراین راستاخدمت رسانی کرده و درکنار شهرداری شیراز، اداراتی همچون؛ اداره امور کتابخانه ها ، بهزیستی ، کانون پرورش فکری ، آموزش وپرورش ، حوزه هنری ، صدا وسیما ، امور جوانان و ورزش ، دانشکده علوم پزشکی ، مراکز علمی آموزشی ، تفریحی وفروش کالای کودک ونوجوان دربخش خصوصی ، مارادرهرچه بهتراجراشدن این حرکت فرهنگی همراهی می کنند.

همتی، در این خصوص گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان قرار بود در تاریخ 12 تا 18 تیر ماه با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز و با مدیریت موسسه فرهنگی هنری آوای اندیشه فارس و با حضور ناشران و مراکز علمی آموزش ، ورزشی ، بهداشتی و فرهنگی هنری در قالب فستیوال کودک و خانواده همراه با اجرای برنامه شاد و مفرح ویژه کودکان و خانواده ها در پارک آزادی برگزار گردد بنا به کمبود وقت و هماهنگی بیشتر با ناشران و حضور موثر مراکز فرهنگی در ایام یادشده برگزار خواهد شد .

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی فارس درپایان گفت : به جهت پر بار شدن این رویداد فرهنگی که باعث ایجاد شورونشاط اجتماعی ، حفظ ارزشها و در حمایت از ناشران حوزه کودک و نوجوان برنامه ریزی گردیده، متعاقبا اخبار فرهنگی وهنری بعدی اولین فستیوال کودک و خانواده ، از طریق جراید و شبکه اطلاع رسانی به اطلاع ناشران وعموم مردم خواهد رسید .


نظرات بینندگان