کد خبر: ۴۳۱۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۲
وزیر نفت: قیمت مناسب بنزین سه هزار تومان است!

دور خیز دولت برای بنزین و ارز 3هزار تومنی

در حالی که چندی پیش، وزیر اقتصاد، از لزوم افزایش بهای سوخت و حامل‌های انرژی برای جبران بخشی از کسری بودجه سخن به میان آورده بود، اکنون و با سخنان شب گذشته زنگنه‌، وجوه جدیدی از اقدام احتمالی دولت در آینده مشخص می‌شود.
به گزارش شیرازه به نقل از تابناک، سخنان و گفت‌و‌گوهای وزرای کابینه دولت روحانی به تدریج مواضع کلی این دولت را در خصوص مسائل مهمی همچون نرخ ارز کشور و وضعیت بهای سوخت مشخص می‌کند.

به عبارتی، در حالی که چندی پیش، وزیر اقتصاد علی طیب نیا از افزایش بهای حامل‌های انرژی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی جبران کسری بودجه سال ۹۲ سخن به میان آورده بود، نکاتی که ولی‌الله سیف درباره نرخ ارز گفته و همچنین سخنان اخیر بیژن نامدار زنگنه در خصوص نرخ بنزین در کشور، همگی نشان‌دهنده دیدگاه اقتصادی دولت در این بخش‌هاست.

ولی الله سیف، چندی پیش از رسمی شدن انتصابش به ریاست کلی بانک مرکزی، در خصوص نرخ ارز اذعان کرده بود که رویکرد‌ مبتنی بر شناور سازی نرخ ارز در اقتصاد کشور و تعیین بهای واقعی ارز با استفاده از فرمول برابری قدرت خرید و کسر تورم داخلی و جهانی برای تعیین نرخ ارز است.

وی نرخ ارز ۳۲۰۰ تومانی را نرخ ارزی موجه اعلام کرده ‌و گفته بود ‌با توجه به فشرده شدن فنر ارز در سال‌های گذشته، حرکت نرخ ارز از ۷۲۰ تا ۳۲۰۰ تومان در دو سال گذشته و به یکباره چندان عجیب نیست.

این سخنان بیانگر دیدگاه رئیس کل بانک مرکزی درباره بهای واقعی نرخ ارز در کشور است؛ دیدگاهی که البته می‌توان آن را ‌رویکرد کلی دولت و بیانگر مواضع اقتصادی دولت نیز دانست؛ رویکردی که به رغم تکیه خود بر مباحث علمی و مستدل، منتقدانی سیاسی و اقتصادی نیز دارد.

اما با در نظر آوردن این موضع، می‌توان به درک درستی از آنچه شب گذشته بیژن زنگنه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت، رسید.

در بخشی از این مصاحبه وزیر نفت گفته است: وزارت نفت در حکم یکی از اعضای دولت در قیمت‌گذاری نقش دارد. همچنین برای فراورده‌های نفتی، قیمتی که در منطقه معامله می‌شود، مناسب است و برای گاز نیز کمترین قیمت صادراتی آن مناسب خواهد بود. با این شرایط، بهای مناسب بنزین بالای ۳ هزار تومان است، ولی شرطش این است که خودرویی تولید کنیم که رقابتی باشد، نه ‌این که برای گذران زندگی خودروسازان به مردم زور بگوییم.

تأکید بیژن نامدار زنگنه بر بنزین ۳ هزار تومانی البته در ادامه سخنان وی بر لزوم اصلاح قانون هدفمندی و بازنگری در بخش‌هایی از این قانون است و البته تالی تأکید وی بر اصلاح قیمت‌هاست: باید به ‌سمت اصلاح قیمت برویم و مشخص کنیم می‌خواهیم‌ ‌با این پول چه کنیم.

این‌‌ همان اصلاح قیمتی است که پیش از این، وزیر اقتصاد از آن خبر داده بود و البته دلیل وی برای اصلاح قیمت حامل‌های سوخت، جبران بخشی از کسری بودجه سال جاری بود.

اما ارتباط میان نرخ ارزی که رئیس کل بانک مرکزی از آن سخن گفته و بنزین بالای ۳ هزار تومانی بیژن نامدار زنگنه چیست؟

طبیعی است، ‌چنانچه نرخ پایه ارز بنا بر ‌نرخ شناور ۳ هزار یا نزدیک آن در نظر آورده شود، قیمت فوب خلیج فارس یا بهایی که در منطقه بنزین با آن معامله می‌شود (حدود ۱ دلار و ۹۹ سنت) برابر با‌‌ همان بیش از ۳ هزار تومانی است که زنگنه می‌گوید.

در نتیجه اگر بپذیریم ‌نرخ واقعی ارز آن گونه که ولی الله سیف اذعان کرده، برابر با حدود ۳۲۰۰ تومان باشد، بیژن نامدار زنگنه درباره بنزین ۳ هزار تومانی پر بیراه نمی‌گوید.

این در حالی است که پیش از این،‌ همه مباحث در ‌‌افزایش نیافتن بهای‌ حامل‌های سوخت و انرژی و ‌توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، مربوط به پیامدهای تورم‌زای آن بر اقتصاد کشور بوده است.

هم‌اکنون و با این تفاسیر مشخص می‌شود که رویکرد کلی دولت جدید به نرخ ارز و بهای سوخت در کشور چگونه است. چندی پیش که وزیر اقتصاد از لزوم اصلاح قیمت‌های سوخت برای جبران کسری بودجه سخن گفت، مشخص بود که دیر یا زود دولت اقدامی در این خصوص خواهد داشت و اکنون چهره و ابعاد این کار دولت به تدریج مشخص‌تر می‌شود.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
افشار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۲
1
پس چرا همه شما قبل از اين از مسئولين دولت قبل ايراد مي گرفتيد كه گراني را به ارمغان آورده و .... حالا خودتان نيامده شروع كرده ايد... اگر بنزين گران شود قيمت مواد غذايي.... واي!
شهروندs
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۲
0
بنزین ارزان باعث هدر رفتن سرمایه کشور، آلودگی هوا، بی رونقی حمل و نقل عمومی، پسرفت کشور میشود.
رونق کشور به حفظ سرمایه ملی و تقویت تولید و مترو اتوبان و اتوبوس است
ارز ارزان باعث نابودی تولید، خالی شدن خزانه کشور، نابودی تولید میشود و تمام سرمایه کشور به خارج منتقل میشه و همش میشه خوشگذرانی در دبی و تایلند و جنس بنجل چینی
حامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۲
0
ما با بنزین 3200 خلیجی مشکلی نداریم ولی اگر راست میگید حقو ق کارمندان وکارگران را هم خلیجی کنید.
از مسولین خواهش دارم حرفهایی نزنند که خودشون رو زیر سوال ببرند.
ما کدوم یکی از شرایطمون مثل خلیجی ها هست که بنزینمون میخواد باشه
با انجام دادن این کار تورم و بی ثباتی در کشور چه در سیاست داخلی و چه اقتصادی چند برابر میشود.
هنوز نرخ 700 تومان برای مردم جا نیفتاده و قابل هضم نیست .