کد خبر: ۴۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۲
سرپرست میراث فرهنگی فارس:

18 مسجد تاریخی فارس در حال مرمت است

در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اعتبار 22485 میلیون ریال اقدام به مرمت و ساماندهی 11 مسجد تاریخی در شهرستان شیراز نموده است.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، تور ویژه بازدید خبرنگاران از پروژه های مرمت و ساماندهی مساجد تاریخی شیراز با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس برگزار گردید. در این بازدید ابتدا قدرت اله تاج بخش ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگاران و حضور فعال  آن ها در عرصه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نقش مهم و خطیر آنان در معرفی و انعکاس اخبار در جامعه اشاره نمود.

تاج بخش در توضیح فلسفه وجودی مساجد، بیان نمود: پیامبران الهی برای آموزش دادن و ابلاغ پیام های وحیانی نیازمند یک مکان بودند که مردم بر اساس آداب و شرایط خاص به آن مکان وارد شوند؛ با چنین اندیشه ای هریک از پیامبران، مکانی را برای این مهم اختصاص دادند که در آیین پر مهر و عطوفت پیامبر خاتم(ص) « مسجد » نام گرفته است.

وی افزود: مسجد، نه تنها محل عبادت بلکه در جامعه امروزی محور فعالیت های آموزشی و فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی می باشد.

 تاج بخش ضمن اشاره به وظایف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در امر خطیر حفظ و احیا و مرمت مساجد تاریخی، اشاره نمود: در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اعتبار 22485 میلیون ریال اقدام به مرمت و ساماندهی 11 مسجد تاریخی در شهرستان شیراز نموده است.

 تاج بخش به مرمت و ساماندهی مسجد وکیل، مسجد نو ( شهدا )، مسجد حاج نظام، مسجد میرزا هادی، مسجد بغدادی، مسجد مشیر، مسجد جامع عتیق، مسجد آقاباباخان، مسجد و مدرسه خان شیراز، مسجد حاج باقر و مسجد امام علی ( ع ) اشاره نمود و شرح عملیات و مرمت و احیای انجام شده و اعتبار و درصد پیشرفت فیزیکی آنها را بیان نمود.

وی روند اجرایی اقدامات صورت گرفته و درصد پیشرفت  فیزیکی انجام شده در مساجد مذکور را رضایت بخش اعلام و ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک، مرمت و ساماندهی این مساجد تاریخی پایان پذیرد، هرچند مراقبت و نگهداری این بناهای ارزشمند نیاز به حفظ و احیای همیشگی دارد.

 در ادامه این بازدید، خبرنگاران از مسجد وکیل، مسجد آقاباباخان و مسجد جامع عتیق بازدید نمودند و سیامک بصیری، مدیر حوزه فنی معاونت حفظ و احیای اداره کل، تاریخچه و عملیات اجرایی مرمتی انجام شده در مساجد تاریخی را برای آنان تشریح نمود.

 تاج بخش در پایان افزود: در حال حاضر 18 مسجد تاریخی در کل استان با اعتبار 28000 میلیون ریال در حال مرمت و ساماندهی می باشد.

نظرات بینندگان