کد خبر: ۴۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۲

آیا شورای جدید شهر نورآباد ممسنی جا پای شورای دوره سوم می گذارد

انتخاب مبتنی بر انگیزه های طایفه گرایانه عامل اصلی در عدم کارایی مناسب شورای شهر بود و باعث شد اعضای شورا از رسالت اصلی خود دور شوند.
به گزارش شیرازه، نورآنلاین نوشت: اگر قرار باشد نقدی بر شورای کنونی شود لازم نیست حرفی به زبان بیاوریم و تنها تدبر در فضای شهری و بافت شهری نورآباد کافی است. متاسفانه در شورای دوره ی سوم شاهد کارنامه قابل قبولی نبودیم، چرا که افراد منتخب دارای شرایط و تخصص های کافی نبودند و تنها بر اساس طایفه گرایی و روابط عشیره ای به عنوان شورای شهر انتخاب شده اند و به علت متخصص نبودن در امور در حیطه ی وظایف خود کارایی لازم را نداشتند.
انتخاب مبتنی بر انگیزه های طایفه گرایانه عامل اصلی در عدم کارایی مناسب شورای شهر بود و باعث شد اعضای شورا از رسالت اصلی خود دور شوند.

اینک تنها چند روز باقی مانده تا شورای دوره چهارم شهر نورآباد بر سر کار بیایند و باید دید که روش کاری این اعضا به چه صورتی خواهد بود و آیا شورای جدید جا پای دوره های قبلی خواهند گذاشت؟ برای پاسخ به این سوال توجه به چند نکته ضروری است:

1- در شورای آینده شاهد حضور دو چهره ی سیاسی هستیم که هر دو تجربه ریاست شورای شهر نورآباد را در دوره سوم دارند. حال باید دید آیا ترازوی آرا بازهم به سمت این افراد تمایل خواهد داشت و ریاست را از آن خود خواهند کرد؟

2- همچنین می توان گفت تا حد قابل توجهی انتخاب افراد در این دوره نیز براساس همان تعلقات قبلی و بدور از شایسته سالاری دینی و تخصصی بود؛ بنابراین باید دید وقتی بر اساس روال سنتی قبلی در حالی که شایسته سالاری کمترین معنی و مفهوم  را داشته، عملکرد اعضای این دوره چگونه خواهد بود؟

 بزنگاه اصلی این شورا در نفی این ادعاها این است که کمتر شاهد انجام امور غیرکارشناسی شده باشیم و امور و مسائل شورا بر قاعده خرد جمعی و با هدف حل مشکلات عموم مردم و شهرستان استوار باشد نه تعصبات قومی و قبیله ای!

بنابراین مردم آگاه و بدور از تعصبات عشیره ای اجدادشان برای آباد کردن شهر خود باید پا در عرصه مطالبه گری گذارند و همواره عملکرد شورا را مورد نقد و بررسی قرار دهند. قشر دانشجو با توجه به نحوه ی برگزاری انتخابات کار بسیار سختی دارند و باید با روحیه دانشجویی و مطالبه گری اجازه ندهند فرهنگ غلط تعصبات طایفه گرایی ادامه یابد.

اگر مطالبه گری از طرف مردم نباشد و شورای شهر از تعصبات قومی و قبیله ای دوری نکند مطمئناً در همان دو جلسه ی اول شاهد شکست بزرگ دیگری خواهیم بود. انتخاب شهردار امتحان بزرگی برای اعضای شورا خواهد بود. امتحانی که در گذشته بسیاری از افراد از آن موفق بیرون نیامدند و نتیجه آن عقب ماندگی، محرومیت و گیر کردن در چاله چوله های شهری بود که با کلنگ تعصبات قومی و قبیله ای حفر شده است!

نویسنده :
مهدی پور
نظرات بینندگان