کد خبر: ۴۳۵۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۲

موقعیت فارس و ضرورت آمدن یک استاندار کارآمد

امیدواریم دولت دکتر روحانی با انتخاب یک مدیر بومی و توانمند و کارآمد بارقه امید را در دل ملت فارس کاشته تا زمینه شکوفا شدن استان در تمامی عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روند توسعه و پیشرفت فارس را سرعت بخشد.
شیرازه / علی محمدی - استان فارس به لحاظ جغرافیایی با 133 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از پهناورترین استان های ایران اسلامی است. فارس به علت نزدیکی به سواحل خلیج فارس علیرغم این که مرز آبی ندارد از موقعیت استراتژیکی برخوردار است. بسیاری از شهرهای استان فارس دارای سوابق تاریخی و سیاسی مهمی هستند. به طوری که قبل و بعد از اسلام مورد توجه ویژه سلسله های حکومتی و مرکز چندین حکومت در این دو مقطع زمانی مهم بوده است.
طبیعت کوهستانی متنوع، سابقه علمی و ادبی ویژه، ظرفیت ها و قابلیت های بالا، بر اهمیت فارس و خصوصاً شیراز افزوده است. مدیریت همه جانبه با مدیران کارآمد، در کنار منابع مهم اقتصادی، فرهنگی و مذهبی و ... دو عاملی است که می تواند در دهه پیشرفت و عدالت در رشد، توسعه و پیشرفت استان نقش تأثیر گذاری داشته باشد؛ تا جای که به سرعت پیشرفت کشور افزایش قابل توجهی بدهد.

ظرفیت ها و منابع مهم استان شامل:
1- صنعت سیاحت و گردشگری: استان فارس دارای پتانسیل گردشگری فراوانی است و خود اماکن مقدس مذهبی و تاریخی در فارس مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی اعم از مسلمان و غیر مسلمان بوده است. ولی نکته مهم این که سرمایه گذاری قتبل توجه در بخش اماکن تاریخی مذهبی و تفریحی انجام نشده که این بر می گردد به مجموعه مدیریت استان که تجه بیشتر باعث رونق بخشیدن به گردشگری در فارس می شود.

2- صنعت و معدن: در بخش صنعت و معدن که از منابع جدی در فارس می باشد در حال حاضر آنچنان فعال نیست و بعضی از استان هایی که سابقه و منابعی به اندازه فارس داشته اند، اکنون جلوتر از فارس می باشد؛ مثل کرمان و ... .

3- کشاورزی و دامداری: دربخش کشاورزی و دامداری، فارس از قطبهای مهم در کشور است گرچه در زمینه تولید گندم در ردیف اول قرار داریم، ولی رتبه اول بودن می تواند به سایر تولیدات در محصولات دیگر عمومیت پیدا کند. برخوردار نبودن صنایع تبدیلی و بسته بندی کافی در استان از مشکلات بخش کشاورزی است.
ساماندهی سیستم ازتولیدبه مصرف، مکانیزه کردن مدرن در بخش کشاورزی، حمایت از تولید کنندگان، حذف دلالان و ... می تواند رونق بالایی به این بخش بدهد. امروز عامل مهم در کنار منابع توسعه و پیشرفت در جهت شکوفایی در جامعه از عوامل تعیین کننده هستند. سیستم مدیریت استان از انتخاب تا پایان مرحله اجرا، در بستر مدیریتی و توسعه ای و صرفاً با نگاه خدمت صادقانه و صرفاً به شکل خدمت صادقانه باید انجام گیرد. بخشی از مشکلات در شیراز از همین مقوله است.
باید نگاه سیاسی و جناحی از مدیریت استان چه در مرحله انتخاب مدیران و چه در مرحله اجرای امور از مدیریت استان برداشته شود. این نگرش سیاسی باعث ادامه اختلافاتی است که بیش از سه دهه است که باعث عقب ماندگی شده و کم نیستند مدیران خدوم و توانمند که می توانند فارس را از وضعیت فعلی نجات دهند و مردم شاهد پیشرفت در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی و ... باشند.
انتظار می رود دولت تدبیر و امید باانتخاب یک استاندار کارآمد و متعهد و حتی بومی برای این خطه شهیدپرور رضایت قشرهای مختلف مردمی راجلب کنند.
نیروی انسانی: نیروی کارآمد و مدیر فارسی درکشور کم نظیرند که متأسفانه حامی ندارد.حق برآن بود که ازاین نیروها درترکیب دولت فعلی بیشتر استفاده می شد.
نفت و گاز: دراین زمینه شیراز جزء اولین پالایشگاه های کشور بوده است که در حاظر به دلیل سوء مدیریت از برخی استان ها عقب افتاده است.
ظرفیت پزشکی: ظرفیت پزشکی شیراز در این حوزه در کشور و در خاور میانه از برتری خوبی برخوردار است. مثل پیوند اعضاء کلیه، کبد و اخیراً هم پیوند روده مطرح است.
صنایع الکترونیکی و مخابراتی: در این زمینه فارس در کشور پیشتاز بوده و ظرفیت رشد و توسعه بیشتری دارد، اما این روند کند شده است. قابلیت های این استان در زمینه های دیگر قابل انکار نیست. مدیران، نخبگان و برنامه ریزان در برنامه گوناگون باید بیش از پیش در تدارک برنامه ای مدون و طرح های بزرگتری برای پیشرفت این خطه از خاک میهن اسلامی مان باشند. امیدواریم دولت دکتر روحانی با انتخاب یک مدیر بومی و توانمند و کارآمد بارقه امید را در دل ملت فارس کاشته تا زمینه شکوفا شدن استان در تمامی عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روند توسعه و پیشرفت فارس را سرعت بخشد.
نویسنده :
علی محمدی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲
1
باحال بود و کامل
ما هم امیدواریم چنین شود.