کد خبر: ۴۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲

الگوهای غربی همچنان پیشتاز لوازم التحریر شیرازیها

در حالیکه در پایتخت لوازم التحریر با نمادهای ایرانی اسلامی در حال طراحی و توزیع است اما در شیراز همچنان الگوهای غربی پشتاز این بخش هستند و خانواده ها نیز به ناچار لوازم تحصیل بچه های خود را با طرح همین الگوهای بیگانه خریداری می کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، از گذشته تاکنون تولیدکنندگان کیف و کفش و لوازم‌التحریر همواره برای فروش بیشتر در زمان بازگشایی مدارس  از شخصیت‌های انیمیشن و حتی سینمایی برای جذب مشتری استفاده می‌کردند که این روند تاکنون ادامه دارد.

حدود 20 سال پیش بود که رامبو، راکی، آرنولد، سوپرمن در کنار شخصیت‌هایی همچون سندباد، پسرشجاع، پینوکیو، نیک و نیکو و... قرار گرفتند که البته در رقابت شخصیت های سینمایی با انیمیشن مثل فیلم‌ها، راکی، رامبو و آرنولد برنده شدند.

چنین عکس‌هایی روی کیف، کفش، مداد، خط کش، جامدادی، دفتر و... وجود داشت و تا جایی پیش رفت که مواد غذایی دانش آموزان نیز با چنین عکس‌هایی تزئین شده بود.

این روند ادامه پیدا کرد و هر ساله یک ستاره انیمیشن و یا فیلم‌های سینمایی به نوبت نظر دانش‌آموزان را که اکثرا در دوره دبستان و راهنمایی بودند را جلب کرد که در این میان مسئولان فرهنگی کشور در آن زمان دارا و سارا را مطرح کردند.

دارا و سارا دو چهره بودند که با لباس‌های ایرانی و بدون پشتوانه انیمیشن و فیلم‌های سینمایی قوی سیع داشتند جای ستاره‌های میلیاردی سینما و والت دیسنی را بگیرند که این رقابت از پیش مشخص منجرب به باختن دارا و سارا شد.




پس از گذشت چند سال تب "باربی" فراگیر شد و اکثر دختران دانش آموز به نوعی از عکس‌های باربی عروسک خوش چهره و خوش اندام آمریکایی استفاده کرد که البته خواهان این ستاره به حدی هستند که تاکنون این عروسک در حال رقابت با دیگر ستارگان انیمیشن است و در اکثر مواقع نیز پیروز می‌شود.

اما آنچه که باید مدنظر قرار داده شود عدم وجود نمادهای ایرانی است هر چند که دو سال پیش مسئولان فرهنگی کشور با تغییر دادن چهره و لباس‌های دارا و سارا سعی کردند به نوعی آنها را وارد رقابت کنند اما این دو از همان ابتدای رقابت از پیش باخته بودند چراکه این نمادها بدون پشتوانه سینمایی و تلویزیونی وارد بازار شدند.

در این میان که همه دستگاه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی فریاد مقابله به تهاجم فرهنگی را می‌زنند تولیدکنندگان داخلی این نمادهای غربی را بر روی تولیدات خود قرار می‌دهند تا به فروش بیشتری دست پیدا کنند.

نماد ایرانی برای دانش آموزان وجود ندارد

اما با نزدیک شدن به زمان باز گشایی مدارس مراکز خرید کیف و کفش و لوازم التحریر شیراز مملو از جمعیت است و در این میان دانش آموزان هستند که باید از میان ستاره‌های کارتونی برای خود کیف و دفتر انتخاب کنند.

علیرضا فرهادی پدر خانواده‌ای که مشغول خرید کیف برای فرزندان خود است در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، در خصوص دلیل انتخاب کیفی با عکس "باب اسفنجی"، گفت: علاقه بچه‌ها و شوق آنها مهمترین دلیل انتخاب این نوع کیف است.

وی تصریح کرد: بچه‌ها با این ستاره‌های کارتونی ارتباط برقرار کرده‌اند و آنها را از نوع خود می‌دانند به همین دلیل می‌خواهند که در طول مدت زمان مدرسه نیز در کنار آنها باشند.

این استادیار دانشگاه در خصوص دلیل فراگیر شدن و مورد درخواست قرار گرفتن اینگونه ستاره‌ها از جانب بچه های ایرانی یادآور شد: باید دید که چه کاشته‌ایم تا امروز بخواهیم آن را برداشت کنیم، زمانیکه نتوانسته‌ایم یک انیمیشن در حد وال دیسنی و یا کمتر از آن بسازیم به طور حتم بچه ها حق انتخاب ندارند.

فرهادی تاکید کرد: نماد ایرانی وجود ندارد که بخواهیم بچه‌ها را برای خریدن آنها آموزش دهیم.


"باب اسفنجی" و "انگری برد" جایگزین ندارند

در این میان خانواده دیگری مشغول خرید کفش برای فرزند خود هستند که در این میان صدای بچه حدود نه ساله که با شوق فراوان صدای "باب اسفنجی" میزند اکثر نگاه‌های عابران در پیاده رو را به سمت خود جلب می‌کنند.

پدر این خانواده در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وجود ستاره‌های غربی بر لوازم اولیه دانش آموزان، گفت: من معلم دوره دبستان هستم و طی چند سال گذشته شاهد چنین رفتارهایی از جانب دانش‌آموزان بوده‌ام که چگونه اشتیاق خود را برای استفاده کردن از کیف و لوازم التحریر با نقش ستاره های انیمیشن نشان می‌دهند.

اکبر رحمانی تاکید کرد: امروز شاهد هستیم که "باب اسفنجی" و "انگری برد" در بازار بدون رقیب هستند و هیچگونه جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

وی یادآور شد: علاقه‌ای ندارم که دانش آموزان را با اینگونه عکس‌ها ببینم اما مگر می‌شود زمانیکه نمادی برای بچه‌های ایرانی تعریف نشده آنها را به مسیر دیگر هدایت کرد.

این معلم دوره دبستان تاکید کرد: مسئولین صدا و سیما باید به جای استفاده از عروسک‌هایی که توان رقابت با ستاره های انیمیشن غربی را ندارند تلاش کنند ستاره‌های داخلی را ترویج کنند که البته در مرحله اول باید به فکر تولید چنین ستاره‌هایی باشند.

نظرات بینندگان