کد خبر: ۴۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲

چه بر سر "سومین اقتصاد بزرگ آسیا" آمده است؟

سومین اقتصاد بزرگ آسیا ماه‌هاست که در اوضاع نامطلوبی به سر می‌برد؛ تورم در هند به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و در برخی اقلام مصرفی به 300 درصد رسیده است.
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، کشور هند و مقامات دولتي هند طي ماه‌هاي اخير با مشکلات اقتصادي زيادي مواجه شده‌اند که سعي مي‌شود طي اين گزارش به مهم‌ترين آنها اشاره کرد.

افزايش بي‌سابقه نرخ تورم 300 درصدي و بهاي گزاف مواد غذايي

رئیس جدید بانک مرکزی هند با چالش بزرگی به نام کاهش دادن تورم در این کشور مواجه است.

تورم در هند به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و این کشور بدترین بحران اقتصادی خود را در 3 دهه اخیر تجربه می‌کند.

نرخ تورم درباره مواد غذایی در هند به بالاترین رقم در 3 سال گذشته رسیده و به 18.8 درصد افزایش یافته است.

قیمت پیاز که یکی از اقلام غذایی اساسی در سبد خانوار هندی‌ها است، در مقایسه با یک سال گذشته 245 درصد افزایش را نشان مي‌دهد. قیمت برخی دیگر از انواع سبزیجات در هند، 77 درصد افزایش یافته است.

یکی از علل اصلی افزایش نرخ تورم در هند نیز بالارفتن قیمت مواد غذایی در این کشور است. به گفته کارشناسان اقتصادی، بعید است مشکل تورم هند به زودی حل شود.

همچنین میزان درآمد مردم هند با تورم فزاینده کشورشان تناسبی ندارد و به همین علت، روز به روز عرصه برای زندگی هندی‌ها تنگ‌تر می‌شود.

سقوط ارزش روپيه در بازارهاي جهاني

کاهش ارزش واحد پولی هند نیز دیگر چالش مردم هند است. به همین علت، مردم هند پس اندازهای خود را از روپیه به طلا تبدیل کرده‌اند.

در 3 سال گذشته ارزش روپیه 20 درصد کاهش یافته است. پویایی اقتصادی هند کاهش یافته و همزمان با آن، بیکاری شدت پیدا کرده و باعث افزايش هزينه شرکت‌هايي شده است که به واردات مواد خام متکي هستند.

همچنين سقوط روپيه مشکلات زيادي براي دانشجويان هندي خارج از کشور بوجود آورده است، به طوريکه اين دانشجويان را مجبور کرد تا ادامه تحصيلات خود را به تاخير بيندازند و يا از تحصيل انصراف دهند.

دانشجويان در هندوستان اکنون مايل هستند به جای انتخاب دانشگاه‌های آمريکا و انگلستان برای تحصيلات عالی به کشورهای آلمان، فرانسه و سنگاپور مسافرت کنند. در حال حاضر، تحصيل يک دانشجو در آمريکا به 12 هزار پوند برابر با18  هزار و 700 دلار آمريکا از نظر شهريه و هزينه‌ای معادل با 800 پوند برابر با12  هزار و 500 دلار آمريکا از نظر هزينه زندگی خرج برمی دارد.

نرخ بالاي هزينه‌هاي دولتي

همه این شاخص‌ها نشان دهنده مشکلات جدی برای آینده اقتصاد هند است. هزینه‌های بالای دولت هند یکی از علل دیگر در افزایش تورم این کشور است.

کارشناسان می‌گویند؛ دولت هند براي حل اين مشکل باید سیاست‌های مالی خود را کنترل کند و سیاست‌های مالی انقباضی‌اش باید در مسیر رشد قرار بگیرد تا تورم کاهش یابد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان