کد خبر: ۴۴۲۴۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۲

دو کلمه حرف حساب با «عباسِ شیرازیِ دوران ها» و آنان که شیرازی ها را «تنبل» می دانند!

اما این مگر تو نبودی که رویای صدام را نقش بر آب کردی، شاید وقتی صدام در مصاحبه با روزنامه «الدوره» عراق گفته بود که این جنگ به خاطر فتح و تصرف چند صد کیلومتر اراضی خاک ایران نیست و همه‏ چیز محدود به اهداف نظامی نمی‌شود، فکر نمی کرد روزی بغداد پایتخت کشورش توسط یک خلبان شیرازی به نا امن ترین شهر جهان تبدیل شود.
شیرازه/ عباس عبدالهی -  اما روزهایی که قدرت نظامی عراق از ما یک سر و گردن بالاتر بود به سرعت گذشت و آزادی خرمشهر یک شکست بزرگ نظامی - سیاسی را برای صدام رقم زد و همین شکست بهانه ای شد برای برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد، می‌توان گفت که رژیم صدام که در آن شرایط از لحاظ سیاسی بسیار ضعیف شده بود، بهترین راه خروج از این بحران را برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد می دانست زیرا از این طریق موفق می‌شد با صدور بیانیه و حربه‏‌های دیگر همه چیز را به نفع خود و به ضرر نظام جمهوری اسلامی ایران به پایان برساند . از سوی دیگر، عراق بارها اعلام کرده بود که بغداد کاملاً امن است و حتی پرنده‌ای جرأت ندارد در آسمان بغداد پرواز کند. در این زمان بود که ایجاد نا امنی در استان بغداد در دستور کار نظامی - سیاسی جمهوری اسلامی قرار گرفت تا ضمن هدف قرار دادن تأسیسات پالایشگاهی «الدوره» در جنوب شرقی شهر بغداد از برگزاری نشست سران غیرمتعهدها جلوگیری شود.

دستگاه دیپلماسی فعال شد اما برخلاف اظهارات آقای وزیر سابق خارجه اعتراض ایران کار به جایی نبرد و نتیجه رایزنی های دیپلماتیک نیز مطلوب واقع نشد، تنها راهی که می‌شد از برگزاری کنفرانس جلوگیری کرد نا امن نشان دادن شهر بغداد بود که صدام به امنیت آن خیلی افتخار می‌کرد، آنجا بود که نیروی هوایی با ماموریت نا امن نشان دادن بغداد برای جلوگیری از برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها پا به میدان نهاد.

عملیات انجام شد، پالایشگاه «الدوره» بغداد بمباران شد و دیوار صوتی در شهر بغداد هم شکسته شد اما تو به لحظه انتخاب رسیدی ، تو با صرف نظر کردن از خروج اضطراری، هواپیمای فانتوم (اف۴) صدمه ‌دیده ی خود را که در آتش می‌سوخت، با هدف نا امن جلوه دادن شهر بغداد، به هتل محل برگزاری هفتمین دوره اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها کوبیدی و مانع از برگزاری این اجلاس در کشور عراق شدی، آری این تو بودی.

تو همانی که در طول 22 ماه حضور در جنگ 120 پرواز عملیاتی داشتی. آن هایی که اهل پرواز هستند می دانند که غیرممکن است. شاید هیچ خلبانی پیدا نشود که توانسته باشد از عهده این کار بر آید و این در آن زمان یک رکورد در نیروی هوایی محسوب می شد. در بین نیروی های دشمن نیز دوران خیلی معروف بودی و زهرچشمی از عراقی ها گرفته بودی که عراقی ها آرزو داشتند تو را اسیر کنند و برای سرت هم جایزه تعیین کرده بودند. تو همانی که وقتی قرار شد به پاس کاردانی های و جانفشانی های مکرر از پایگاه هوایی بوشهر به تهران انتقال یافته و در ستاد عملیات نیروی هوایی خدمت کنی، همسرت فوق العاده خوشحال شد و تو را تشویق کرد تا هرچه زودتر برای انتقال اقدام کنی اما تو در دفتر یادداشتت کوتاه نوشتی: باید با زبان خودش قانعش کنم انتقال به تهران یعنی مرگ من ، چون پشت میز نشینی و دستور دادن برای من مثل مردن است. اما مظلومیت تو هنگامی آشکار می شود که همین چند ماه پیش آقای وزیر سابق خارجه در تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری، لغو نشست سران غیرمتعهد ها در عراق را حاصل دیپلماسی خود دانست و یادش رفت از تو حتی نامی ببرد . و چه خوب کاندیدای دیگری در مناظره ای که 40 میلیون بیننده داشت پاسخش را این گونه داد: "من شنيده‌ام شما گفتید در غیرمتعهدها کاری کردم که فلان کار در بغداد نيفتاد اما اين تلاش رزمندگان بود که جانشان را گذاشتند و ربطی به ديپلماسی ندارد، بلکه ايثارگری آن‌هاست، شما گفتید اين قدر رابطه نزديک با ميتران داريد که می‌ نشينيد با هم قهوه می‌خوردید، زمانی که شما با ميتران قهوه می خوردید ما در جبهه داشتیم موشک‌ های ميراژه ميتران را می ‌خورديم"، اما باز هم یادشان رفت و نامی از تو نبردند!


اما عباس، تو همانی که نیروی هوایی عراق برای سرش جایزه تعیین کرده بود، تو همانی که صبح روز ۳0 تیرماه ۱۳۶۱ پس از بمباران پالایشگاه بغداد، هواپیما را که آتش گرفته بود به هتل محل برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها کوبیدی و با شهادت خود، کاری کردی که اجلاس سران غیرمتعهدها به علت فقدان امنیت در بغداد برگزار نشود. پیکر پاک تو به همراه ۵۷۰ شهید دیگر در روز دوم مرداد ماه ۱۳۸۱ به خاک پاک میهن بازگشت. تو سر لشکر خلبان شهید عباس دوران در ۲۰ مهر ماه سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز دیده به جهان گشودی ، تو برای من عباسِ شیرازیِ دوران هایی و من به تو افتخار می کنم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۲
0
آ کاکو تابوده ونبوده همی بوده 14هزارو600 شهید وخیل کثیری ازجانبازان وبسیاری ازمتخصصان ودانشمندان ازعلوم دینی گرفته تا سایرعلوم همه وهمه نشاندهنده همت وعزم بلند شیرازی ها درطول تاریخ حتی قبل ازوروداسلام عزیز به ایران بوده لکن دریغ ازحسادت و ...
اگراینجوریه چرا اینهمه عزیزان ازسایرنقاط کشور دست وپا میشکنند که بیان شیراز وبعدشم به یه شاهی صنار نه به دیار خودشون برمیگردن نه بیرون میرن
حالو ماشدیم شیرازیهای مقیم شیراز کاکو
ساناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۲
0
قابل توجه خبرگزاری فارس ما در شیراز چنین مردانی داریم ، دردود بر همه شهدا
دانشجوی آلبرتا
CANADA
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۲
0
سلام خدارو شکر که ما در شیراز از این نمونه شهدا زیاد داریم ، من شیرازی هستم و دانشجوی دانشگاه آلبرتا در کانادا ، متاسفانه از روزی که یک سایت خبری معروف عکس خوابیدن شیرازی هارو تو مغازه منتشر کرده ، شیرازی ها سوژه شدن تا حالا چند نفر به خود من در دانشگاه تیکه انداختن که شیرازی ها تنبلن ، اما شیرازی ها همه جا سرآمد هستند ، از شیرازه ممنونم .
یا حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۲
0
خیلی عالی نوشتی به دل نشست...
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۲
0
واگذار هرکی بدخوی شیرازیا هس به احمد مولا !
حسین عسکری
UNITED STATES
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۲
0
بنام خدا سلام بر مردان حماسه و مقاومت سلام بر شهیان عزیر سلام برجانبازان قهرمان درود خدا بر مجاهدان راه حق حاج عباس دوران بحق مرد تاریخ ساز فارس است شهیدانی مثل حاج عباس دوران، حاج محمود ستوده ، جاویدی (اشلو) خلیل مطهر نیا حاج علی اکبر رحمانیان ،اصغر سرافراز ، حاج مجید سپاسی و امثالهم تاریخ استان فارس هستند مردان مرد تاریخ که یادشان برای همیشه زنده است 14600شهید تابلو ماندگار ایثار مقاومت مردم فارس هستند درود خدا برایثارشان هفته دفاع مقدس مبارک باد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۲
0
ذرود خدا بر شهیدان اسلام.خدایا ما را در انجام وظیفه همچون شهداثابت قدم بدار.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۲
0
خیلی بهش ارادت داریم شهید دوران را. واقعا باید بیش از پیش معرفیش کنیم