کد خبر: ۴۴۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۸ - ۰۷ مهر ۱۳۹۲
به بهانه آغاز هفته گردشگری

توصیه‌های رهبر انقلاب به کمیسیون گردش‌گری شورای شهر شیراز

این‌که شورای شهر تصمیم گرفته به صورت جدی و تخصصی به این عرصه ورود کند، امری بسیار مبارک و قابل تقدیر است به شرط آن‌که واقعا در این زمینه کار جدی صورت گیرد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه - دیروز (شنبه) هفته گرد‌ش‌گری در شیراز رسما آغاز شد و مدیرکل آموزش و پرورش استان به همراه برخی مسئولان دیگر با حضور در یکی از مدارس شیراز، زنگ این هفته را به صدا در آوردند. از نکات قابل توجه دیگر که امسال این هفته را پررنگ می‌سازد، فعال شدن کمیسیون گردشگری در شورای شهر اسلامی شهر شیراز است. بهرام پارسایی جمعه شب گفته است که این کمیسیون تنها کمیسیون گردشگری در میان شوراهای اسلامی شهرهای کشور است. این عضو شورای شهر شیراز هدف از تشکیل این کمیسیون را رسیدگی و رفع مشکلات در صنعت گردش‌گری دانسته و با اشاره به اینکه پتانسیل های گردشگری موجود در شیراز تاکنون مورد استفاده صحیح قرار نگرفته، گفت است: «فراهم نبودن زیر ساخت ها از مهمترین دلایلی بود که باعث شد گردشگری در استان فارس و به خصوص شهر شیراز کمتر مورد توجه قرار داشته باشد.» تاج‌بخش سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم بر ضرورت نگاه فرا دستگاهی به حوزه گردش‌گری در استان فارس تاکید کرده است.این نظرات عمدتا به دلیل آغاز هفته گردشگری در شیراز می‌باشد اما این‌که شورای شهر تصمیم گرفته به صورت جدی و تخصصی به این عرصه ورود کند، امری بسیار مبارک و قابل تقدیر است به شرط آن‌که واقعا در این زمینه کار جدی صورت گیرد. به نظر می رسد موارد زیر که مستقیما از سوی رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته‌اند، می‌توانند در جهت‌گیری درست و ایفای نقش موثر از سوی این کمیسیون در شورای شهر شیراز مفید واقع شوند.

اشتغال و درآمدزایی

یکی از مواردی که در سخنان رئیس کمیسیون گردش‌گری شورای شهر نیز به آن اشاره شده است، اشتغال و کسب درآمد ناشی از صنعت گردش‌گری است که تا کنون این مسئله مورد غفلت نهادهای مختلف مرتبط با این صنعت در استان فارس قرار گرفته و این در حالی است که 30 درصد از اماکن تاریخی کشور در شیراز قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب در سفر تاریخی خود به استان فارس در سال 1387 مستقیما به این مسئله اشاره کرده‌اند:

«جاذبه‌هاى گردشگرى در اينجا خيلى زياد است. من تصورم اين است كه اگر مسئولين كشور و مسئولين استان بتوانند از همين مسئله‌ى گردشگرى به شكل درست، با تبليغات صحيح و با جهتگيرىِ صحيح استفاده كنند، درآمد آن، استان را از همه‌ى معونه‌هاى ديگر بى‌نياز ميكند. مسئله‌ى گردشگرى خيلى مهم است.»

نگاه عمیق به گردش‌گری

به نظر می‌رسد یکی از مواردی که تا کنون کمتر مورد اهتمام قرار گرفته است، بحث ذوق و قریحه ایرانی است. این مسئله عمدتا باعث شده تا برخی تعصب‌ها نسبت به برخی موارد ایجاد شود. به عنوان مثال برخی از کسانی که از تخت جمشید دیدن می‌کنند، با یک نگاه عمیق سعی دارند تا از اعتقاد راسخ خود به تاریخ قبل از اسلام ایران بگویند و از آن طرف برخی دیگر از خانواده‌های مذهبی اساسا اعتقادی به بازدید از تخت جمشید ندارند چرا که آن‌را متعلق به جباران و ستمگران می‌دانند. این مسئله باید به صورت کاملا عینی در موارد مشابه در شهر شیراز، از سوی مسئولین توضیح داده شود چرا که نه آن اعتقاد راسخ درست است و نه این اعتقاد برخی مذهبیون. رهبر معظم انقلاب این مساله را توضیح داده‌اند که به نظر می‌رسد بازنشر آن از سوی مسئولان در مواردی که این‌گونه‌اند، امری ضروری است:

«من همين‌جا اشاره بكنم به اين بناهاى باستانىِ مربوط به قبل از اسلام؛ تخت جمشيد و بقيه‌ى چيزهائى كه در اين استان هست. انسان از دو نظر ممكن است به اين مراكز باستانى نگاه كند؛ اينها را بايد از هم تفكيك كرد. يك نگاه اين است كه اينها متعلق به جباران تاريخ بوده. هر كدامى كه نگاه ميكنيم، به يك نحوى به يكى از جباران تاريخ و طاغوتهاى بشرى ارتباط پيدا ميكند. بله، از اين جهت نگاه منفى به اينها هست. غالب متدينين و انسانهائى كه نفرت طبيعى از استبداد و از جباريت دارند، با اين ديد وقتى به اين بناهاى باستانى نگاه ميكنند، طبعاً براى آنها جاذبه‌اى ندارد. ليكن يك جنبه‌ى ديگر هم وجود دارد و آن اين است كه اين بناها محصول سرپنجه‌ى هنرمند ايرانى است؛ محصول فكر راقى و روشن‌بين ايرانى است در سالها و قرنها پيش از اين؛ اين جنبه‌ى مثبت قضيه است. همه‌ى بناهائى كه از لحاظ تاريخى - چه در اينجا، چه در اصفهان، چه در بقيه‌ى نقاط كشور - وجود دارد، از اين قبيل است. درست است كه جباران استفاده كردند، اما خالق و آفريننده‌ى اين مجموعه‌ها كيست؟ ذهن ايرانى است، سرانگشت هنرمند ايرانى است، روحيه‌ى بلندنظر ايرانى است، ابتكار و ذوق ايرانى است؛ اين براى يك ملت افتخار است. با اين ديد وقتى نگاه بكنيم، مى‌بينيم اينها مثبت است؛ چه تخت جمشيد، چه بقيه‌ى مناطق ديگر. اينها را نشان بدهيد.»


گردشگری، اعتماد به نفس و هویت ایرانی

یکی دیگر از مواردی که مورد نظر رهبر انقلاب نیز بوده است و در حوزه گردشگری قرار می‌گیرد،‌ نسبت دادن میان مفاخر تاریخی و اعتماد به نفس ملی است. این مسئله شاید عمیق‌ترین جنبه حوزه گردش‌گری باشد که در عرصه داخلی و برای توریست‌های ایرانی، موجب بالا بردن اعتماد به نفس می‌شود و در خصوص توریست‌های خارجی، نوعی دیپلماسی عمومی ایران را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد تا کنون در این زمینه از سوی مسئولین امر کار درخوری انجام نشده است و صرفا بحث درآمدزایی و افتخار به دارا بودن اماکن تاریخی مد نظر بوده است در صورتی که مفاخر تاریخی گذشته می‌تواند در هویت‌بخشی به جوان ایرانی اثر بسیاری داشته باشد. رهبر انقلاب در این زمینه این‌گونه می‌گویند:

«در دنيا از چيزهائى كه جنبه‌ى افتخارآميز هم خيلى ندارد، گاهى اوقات به عنوان مفاخر تاريخى استفاده ميكنند. آن كسانى كه مفاخر تاريخى را ندارند، براى خودشان خلق ميكنند! ما اين همه مفاخر تاريخى داريم، اين همه چيزهائى كه مايه‌ى تفاخر تاريخى ملت ايران است، اعتماد به نفس ملت ايران است؛ چرا اينها را نشان ندهيم؟ يك نفرى براى من نقل ميكرد، ميگفت رفته بوديم يونان؛ ما را به مراكز گردشگرى گوناگون ميبردند و آنها را به ما نشان ميدادند؛ از جمله به نقطه‌اى بردند، گفتند اينجا همان‌جائى است كه سپاهيان ايرانى آمدند اينجا، از ما شكست خوردند. مردم را به يك بيابان خالى ميبرند و نشان ميدهند كه اينجا آنجائى است كه ايرانى‌ها در آن دوره لشكركشى كردند و در اينجا شكست خوردند. يك فضاى خالى را نشان ميدهند، يك ماده‌هاى تاريخى را با يك فضاى خالى اثبات ميكنند. خوب، اينجا نزديكى كازرون - آنطورى كه شنيدم - مجسمه‌ى والرين است، امپراتور روم، كه زانو زده در مقابل پادشاه ايران. خيلى خوب، اينجا را برويد نشان بدهيد؛ اين به آن در! اين همه نقاط مثبتى كه ميتواند گذشته‌ى ما را نشان بدهد.»

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۲
0
این جمله ی "این به آن در" خیلی قشنگ بود خدا ایشان را حفظ کند سلامتی ایشان یک صلوات بفرستید