کد خبر: ۴۴۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۲

فرهنگ کتابخوانی در شیراز در حال فراموشی است

با برپایی نمایشگاه اصولی برای معرفی کتاب و حمایت مسئولین برای گسترش فرهنگ استفاده از کتاب و سینما می توان فرهنگ تازه ای در جامعه رقم زد.
شیرازه- کتاب و کتابخوانی هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد و شبکه مجازی و اینترنت نتوانسته از علاقه مندان به کتابهای چاپی بکاهد بلکه کمک به اشنایی بیشتر افراد با انتشارات جدید کرده است.
رشد فرهنگ کتاب خوانی تاثیر چشمگیری در تصمیم گیری های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و پیشرفت کشور در عرصه های علمی، هنری، فرهنگی دارد و با توسعه آن می توان به صورت غیر مستقیم شاهد توسعه اقتصادی و اجتماعی باشیم.
اغاز ماه مهر همه افراد را یاد مطالعه می اندازد اما امسال نیز تغییری در فروش کتاب های غیر درسی ایجاد نشد و شاید مسئولین باید به دنبال راه اندازی نمایشگاههای کتاب با برنامه ریزی اصولی برای معرفی کتاب های منتشر شده جدید باشند تا در هر فصل با برپایی این نمایشگاهها در تمامی مناطق شهری بتوان فرهنگ صحیح کتابخوانی و اشنایی با کتاب را گسترش داد.
فروش کتاب فعالیتی صرفاً اقتصادی نیست
نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم و التحریر وکتابفروشان شیراز در گفتگو با «سبحان» با اشاره به اینکه همیشه از کتاب به عنوان غذای روح یاد می شود، گفت: کتاب های غیردرسی در همه زمان ها مشتریان ویژه خود را دارد اما با شروع سال تحصیلی و افزایش حجم مطالعه باید همگان نگرش خود را به خواندن کتاب حفظ کنند. محمدعلی زعفرانی، بیان داشت: همانطور که معلمی به عنوان شغل مطرح نیست، کتابفروشی هم به عنوان کار فرهنگی بوده و نباید نگرش منحصرا اقتصادی به آن داشت. وی ادامه داد: افرادی که به کتابفروشی علاقه مند هستند کار خود را اقتصادی نمی دانند اما در هر حال این قشر نیازمند حمایت است و امیدواریم با تغییر سیستم و نگرش فرهنگی بتوان از این افراد حمایت مادی و معنوی کرد.
برپایی نمایشگاه کتاب دوره ای نیازمند مکان است
نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحریر وکتابفروشان شیراز با تاکید بر اینکه صنف کتابفروشان فرهنگسازان جامعه هستند، گفت: برخی کتابفروشی ها به صورت خودجوش هر از گاهی نمایشگاهی با تخفیف و با حضور برخی نویسنده ها در کتابفروشی خود برپا می کنند. زعفرانی، اضافه کرد: برای برپایی نمایشگاه دوره ای با حضور کتابفروشان و ناشران معتبر نیاز به مکان است که این غرفه ها باید از طریق سازمانهای خاص به کتابفروشان داده شود.
وی تاکید کرد: برپایی نمایشگاه به معنی فروش کتاب نیست بلکه با ایجاد نمایشگاه، عنوان کتاب معرفی می شود و حتی با حضور خود نویسنده، فرد با کتاب های چاپ شده اشنا و با مراجعه به کتابفروشی کتاب را خریداری می کند.
نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحریر وکتابفروشان شیراز، اظهار داشت: با برپایی نمایشگاه کتاب برای معرفی آثار جدید در کنار اشنایی افراد با انتشارات، می توان فرهنگ خرید کتاب و مراجعه به کتابفروشی را گسترش داد.
در برپایی نمایشگاه نگاه صرفاً اقتصادی و فروش نباشد
یکی از کتابفروشان شیراز در خصوص بازار کتاب و اثرات برپایی نمایشگاه، گفت: هر ساله در حوالی برپایی نمایشگاه کتاب غیراصولی، فروش کتاب در
کتابفروشی ها تعطیل می شود و این موضوع نه تنها افراد را از فرهنگ خرید و مراجعه به کتابفروشی دور می کند بلکه ضرر مالی به کتابفروش می زند.
وی ادامه داد: اگرچه نمایشگاه، کمک به تشویق مردم برای رفتن به سمت کتاب می کند اما بیشتر نمایشگاههای ما را کتابهای آموزشی و کتابهای زرد و بی ارزش پرکرده اند.این کتابفروش با اشاره به اینکه با برنامه ریزی اصولی میتوان مردم را به سمت کتاب کشاند، بیان داشت: مدتی پیش توسط تعدادی از کتابفروشان شیرازی پیشنهادی به اداره ارشاد داده شد که پخش بن به مردم مختص نمایشگاه نباشد و مردم این بن ها را بتوانند در کتابفروشیها بجای نمایشگاها استفاده کنند تا بدین ترتیب هم از کتابفروشی حمایت شود هم افراد از کتابهای متنوع تری استفاده کنند.
 کمک به توسعه کتابخوانی با ارائه بن خرید کتاب به کارمندان
وی عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته علاوه براینکه کتابفروشی پیشرفته ترین شغل است، کتابخانه و کتابفروشی به عنوان مکانهای برتر شهر معرفی می شوند. اما در شیراز که شهری فرهنگی بشمار می رود نه تنها کتابخانه به ندرت دیده میشود بلکه فرهنگ کتابخوانی نیز در حال فراموشی است.
این کتابفروش، بیان داشت: با برپایی نمایشگاه اصولی برای معرفی کتاب و حمایت مسئولین برای گسترش فرهنگ استفاده از کتاب و سینما می توان فرهنگ تازه ای در جامعه رقم زد.
وی افزود: هر اداره به سهم خود میتواند به کارمندان بن خرید کتاب دهد تا بدین روش علاوه بر جا انداختن فرهنگ کتابخوانی از کتابفروش هم حمایت صورت گیرد.

نظرات بینندگان