کد خبر: ۴۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۲

من پاسدارم، دیپلمات نیستم!

شیرازه - خبرگزاری فارس نوشت: سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفتگو با شبکه العالم، در پاسخ به این سئوال که آیا ماهیت تهدیدهای رژیم صهیونیستی یا آمریکا تغییری کرده، اظهار داشت: پس از اتفاقات اخیر ما تغییر خاصی در ماهیت تهدید نمی بینیم و اساسا نسبت به دشمنان اعتمادی نداریم.

وی ادامه داد: امیدواریم آمریکایی‌ها سر عقل بیایند و دست از شیطنت و دشمنی‌ها بردارند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند.

حاجی زاده اظهار داشت: نمی‌توان به این مساله عمیق خیلی ساده نگاه کرد، دشمنی آنها با ما بیش از نیم قرن ادامه داشته و اگر اراده این کار را هم داشته باشند طول می کشد که این فضا را تغییر بدهند و بعید می دانیم که چنین اتفاقی به سرعت بیفتد.

نظرات من نشانه اختلاف با دیپلمات ها نیست

حاجی زاده تأکید کرد: نظرهای من نشانه اختلاف نظر با دیدگاههای دیپلماتیک درباره روابط ایران و امریکا نیست، زیرا من دیپلمات نیستم، بلکه یک نظامی، یک انقلابی و یک پاسدار هستم و طبیعتا باید از نگاه و زاویه کاری خودم به مساله نگاه می‌کنم.

به آمریکا به عنوان یک دشمن نگاه می‌کنم

وی ادامه داد: من به آمریکا به عنوان یک دشمن نگاه می کنم به واسطه سابقه ای که از این کشور تجربه کرده ام، طبیعتا باید خودم را آماده کنم و مراقب باشم. اما رئیس جمهور و دیپلماتها هم باید کار خودشان را در چارچوب سیاستهای کشور انجام دهند و قضاوتی روی این بخش ندارم. پاسخ من به سئوالات در چارچوب نگاه امنیتی - نظامی است.

آمریکا حضور نظامی خود را در خلیج فارس کم کند

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها ‌اعتماد کنیم و بگوییم که از فردا دیگر خبری نیست و اتفاقی نمی افتد و تهاجمی صورت نمی‌گیرد، چراکه اکنون در عمل می بینیم که پروازهای جاسوسی و شناسایی آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس و اطراف ما کم نیست، اگر آنها بحث دشمنی را ندارند، این پروازها را تعطیل و حضورشان را در خلیج فارس کم کنند.

وی تأکید کرد: ما نشانه‌ها را نمی بینیم.

آمریکا توان تغییر نظام ایران را ندارد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه کشورش قصد ندارد نظام ایران را سرنگون کند، گفت: البته جمله دقیقتر آقای اوباما این است که آمریکا توان تغییر نظام را ندارد نه اینکه قصد آنرا ندارد؛ آمریکایی‌ها این توان را در خود نمی بیننند که بخواهند نظام ایران را تغییر دهند.

وی ادامه داد: آن ها در کشورهایی که قدرت و حتی دولت ندارند، نمی توانند جنگ را اداره کنند و قادر به حل مشکلات آنان نیستند و مشاهده کردیم که سالیان سال در باتلاق عراق و افغانستان گرفتار شدند و اکنون هم پیامدهای آن را دارند تحمل می کنند، مساله ایران، مساله ساده‌ای برای آنان نیست و آن ها قدرت این کار را ندارند.

رسیدن شعاع پرواز شاهد 129 تا فلسطین اشغالی

حاجی زاده در خصوص ویژگی‌های هواپیمای شاهد 129 گفت: طی یک سال اخیر توانستیم این هواپیما را تبدیل به هواپیمایی رزمی کنیم. بنابراین این هواپیما دو ماموریت می تواند انجام دهد؛ هم مراقبت و شناسایی، و هم کار رزمی. این هواپیما می تواند ضد اهداف ثابت و متحرک با استفاده از بمب و موشک، عملیات رزمی انجام دهد.

وی افزود: شعاع عملیاتی این هواپیما، 1700 کیلومتر است. یعنی می تواند از آشیانه، تا شعاع 1700 کیلومتر پرواز کند و عملیات شناسایی انجام دهد و بار دیگر به آشیانه مراجعت کند.

حاجی زاده در پاسخ به این سئوال که آیا شعاع عملیاتی این هواپیما به این معنی است که در صورت تهدید از سوی رژیم صهیونیستی، قادریم از این هواپیما برای رفع تهدید استفاده کنیم، اظهار داشت: ما انواع مختلفی از هواپیماها را برای عملیات مختلف در اختیار داریم و شاید هواپیماهایی را که برای عملیات برون مرزی به آنها نیاز است، خیلی رسانه ای نکنیم و شما نمونه آن را در هواپیمای ایوب که حزب الله استفاده کرد مشاهده کردید.

وی ادامه داد: این هواپیما بیشتر برای داخل ایران، برای مراقبت در آب‌های بین المللی و در جدار مرز و کویر مرکزی قابل استفاده است و البته کار نظامی هم می‌تواند انجام دهد. هواپیمای پردتور آمریکایی تقریبا معادل همین تایپ است و آمریکایی ها از هواپیمای خود برای عملیات برون مرزی هم استفاده می‌کنند اما ما این هواپیما را بیشتر برای ماموریت ایجاد امنیت در داخل مرزها و پیرامون خود طراحی کرده و ساخته‌ایم.

توانمندی ایران بیشتر از مقداری است که رسانه‌ای می‌شود

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سئوال که آیا ایران هواپیماهایی دارد که بتواند آن ها را تا آسمان فلسطین اشغالی گسیل کند، تأکید کرد: طبیعتا توانمندی ما بیش از مقداری است که رسانه ای می کنیم، و نمونه آن را در هواپیمای ایوب مشاهده کرده‌اید. اما ضرورتی برای رسانه ای کردن آن ندیده بودیم.

فعالیتهای سپاه در بومی سازی فناوری‌ها

وی با بیان اینکه طی دوسال اخیر سپاه فعالیتهای بسیاری را در زمینه ساخت و بومی سازی پهباد، موشک های زمین به زمین و سامانه های راداری و پدافند هوایی انجام داده، خاطرنشان کرد: ساخت و توسعه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به این دلیل است که این نوع هواپیماها نسبت به هواپیمای دارای سرنشین امنیت و قابلیتهای بیشتری دارد، و کم هزینه تر است؛ البته این طور نیست که هواپیمای با سرنشین را بتوانیم حذف کنیم.

حاجی زاده در ادامه گفتگو با شبکه العالم خاطرنشان کرد: حتی کشورهایی که از فناوری و قدرت مالی خوبی برخوردارند فقط روی یک نوع از این هواپیماها سرمایه گذاری نمی کنند و هر دو را در نظر دارند.

زمان به پرواز در آمدن آر کیو 170

حاجی زاده در خصوص زمان به پرواز در آوردن آر کیو 170 اظهار داشت: آر کیو 170 هواپیمای بدون سرنشین عادی نیست و با به دست آوردن آن اسناد محرمانه زیادی از امریکا به یک باره به دست ایران افتاد. یکی از مجموعه این پروژه ها ساخت و مهندسی معکوس خود هواپیما بود، که بعد از فاز شناسایی کار آن آغاز شده و خوب هم پیش رفته و ما مایلیم هر زمان که توانستیم آن را به پرواز در آوریم و اطلاعات تکمیلی را ارائه کنیم. البته زمان بندی برای به پرواز در آوردن آر کیو 170 نزدیک است ولی ما مقداری احتیاط می‌کنیم.

آر کیو 170 غنیمت است آن را هرگز پس نمی دهیم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص اینکه آیا می توان تصور کرد که ایران هواپیمای آر کیو 170 را به نشانه حسن نیت به آمریکا تحویل دهد، پاسخ داد: هرگز، آمریکا بیش از نیم قرن با ملت ایران دشمنی کرده و باید در عمل ثابت کند که دیگر دشمن ما نیست نه در زبان؛ فکر نمی کنیم که با یک جلسه و یک صحبت و یک لبخند و یک پیام می توان دشمنی آمریکا نسبت به ملت ایران را فراموش کرد، ما کشته ها و شهدای زیادی را به واسطه توطئه آمریکایی ها علیه ملت ما تقدیم کردیم؛ آرکیو170 هم یک غنیمت است و غنیمت را کسی پس نمی دهد.

جایگاه ایران در زمینه بازدارندگی در منطقه

حاجی زاده در خصوص جایگاه ایران در زمینه بازدارندگی به ویژه در زمینه سامانه های موشکی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، اظهار داشت: ما هم به لحاظ فنی و هم صنعتی و نیز از لحاظ عملیاتی نباید جایگاه ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم؛ زیرا فاصله خیلی زیاد است.

وی ادامه داد: تولید موشک به تنهایی برای ایران قدرت ایجاد نمی کند؛ ما مجموعه ای از امکانات و توانمندی ها را داریم که مهمترین آنها مردم منسجم و ولایت مدار ایران است که مستحکم ایستاده اند و دقیقا به تدابیر، فرامین و سخنان مقام معظم رهبری توجه می کنند؛ این موضوع تولید قدرت کرده است و یکی از اجزای آن شاید هم موشک باشد.

حاجی زاده ادامه داد: مجموعه این توانمندی ها باعث شده است که ایران در منطقه به عنوان کشتی ثبات و با امنیت بالا شناخته شود و در یک شرایط مطلوب قرار گیرد و حتی امنیت آن از خیلی از پایتخت های کشورهای اروپایی بالاتر باشد. این در شرایطی است که دشمنان مال به دنبال به هم زدن ثبات و ایجاد ناامنی هستند و مجموعته این توانمندی ها که شامل نیروهای مسلح ، نیروهای انتظامی ، نیروهای اطلاعاتی ، بسیج مردمی است و همه این ها با یکدیگر باعث شده است که امنیت پایدار باشد.

نظرات بینندگان