کد خبر: ۴۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
براي اولين‌بار در خاورميانه؛

جراحی ستون فقرات جنین در شيراز انجام مي‌شود

رئیس مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: براي اولين‌بار قصد داريم يك عمل جراحی بر روي ستون فقرات جنین 25 هفته‌اي با همكاري تيم‌هاي تخصصي و فوق‌تخصصي انجام دهيم.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، حمیدرضا فروتن در تشريح اين خبر گفت: بیمار فردی است که در هفته 25 حاملگی به سر می‌برد و جنینی دارد که مهره‌های کمرش دچار اختلال شده است.

 

وي اضافه كرد: براساس تشخيص متخصصان اگر اقدام درماني مناسب براي جنين انجام نشود، احتمال فلج نوزاد در بدو تولد و نداشتن كنترل دفع ادرار و مدفوع، وجود دارد.

 

اين پزشك فوق‌تخصص گفت: با برنامه‌ریزی‌هاي انجام شده، امیدوارم بتوانیم با کمک گروهی که از آمریکا دعوت کرده‌ایم و تیمی که توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان مادر و کودک غدیر فعال است، جنین را درون شکم مادر مورد عمل جراحي قرار دهيم.

 

فروتن با تصريح اينكه گروه پزشكي تلاش مي‌كند بدون باز كردن رحم، جراحي را روي جنين انجام دهد، گفت: با انجام اين عمل جراحي، احتمال بهبودي 70 تا 80 درصد خواهد بود و اميدواريم زمانی که نوزاد بدنیا آمد، مشکلات فلجی نداشته باشد.

 

اين فوق‌تخصص خاطرنشان كرد: تاكنون چنين عملي جز در چند مركز محدود در اروپا و آمريكا، حتي در خاورميانه‌ هم انجام نشده است.

 

رئیس مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی علوم پزشكي شيراز افزود: تصور می‌کنم که این شروعي است براي انجام اقدامات درماني پزشكي پيشرفته در خصوص بيماري‌هاي كودك و جنين و اميدواريم با فراهم شدن زمينه و توسعه تجهيزاتي و با كمك دانشگاه علوم پزشكي و مجمع خيرين تامين سلامت، بتوانيم شاهد گسترش همه‌جانبه فعاليت‌هاي علمي در اين خصوص باشيم.


انتهاي پیام
نظرات بینندگان