کد خبر: ۴۵۰۹۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۲

ازدواج پول می خواهد یا توکل؟!

البته باید برای مبارزه با این وضعیت، باوری در فرهنگ عمومی ایجاد شود كه خرج تراشی و هزینه های زیاد در مراسم مختلف ازدواج نه دلیل شخصیت ، نه نشانه ی آبرو و نه موجب تحكیم پیوند زناشویی است، بلکه باری است زوجین باید چندین سال آن را حمل کنند.
به گزارش سرویس احتماعی شیرازه در روايات آمده است که رسول الله هر گاه به شخصي نگاه مي ‏کرد و از او خوشش مي‏آمد، مي‏ فرمودند: «شغلي هم دارد؟». اگر مي‏ گفتند نه، مي ‏فرموند: «از چشمم افتاد». عرض مي ‏شد: چرا اي رسول خدا؟ مي‏ فرمود : «زيرا اگر مؤمن، شغل و حرفه ‏اي نداشته باشد، دين خود را وسيله امرار معاش می کند.» و در جای دیگر می فرمایند: «هر گاه کسي ازدواج کند، نصف دين را کامل مي‏ کند و براي حفظ نصف ديگر بايد تقواي خدا را پيشه کند.»

با نگاه به این احادیث، اهميت و ارزش (کار و ازدواج) به خوبی روشن می شود. یعنی اگر کسی شغل مناسبی نداشته باشد، از چشم بزرگ‏ترين شخصيت دنيا و اسلام فتاده است و همسری اختیار نکند، نصف دين خود را کامل نکرده است.

مطالعات ملی هم نشان می دهد «بیکاری» و  «نداشتن ثبات شغلی»، از مشكلات و موانع اصلی ازدواج جوانان است به طوری که باید گفت، در جامعه ما «کار» بدون تردید نقش پيش واحد را براي ازدواج بازي مي‏ کند.

اکنون بيشتر جوانان به دليل واهمه از مشکلات اقتصادي و هزينه هاي بالا در تشکيل خانواده، ازدواج را به تاخير می اندازند و درآمد خود را برای تشکیل زندگی مشترک مکفی نمی دانند.

تردیدی نیست که دغدغه جوانان در این مورد  به جا و پذیرفتنی است، اما اين جمله را شايد از طرف پدر و مادر و اقوام همه شنیده اند«مگه ماها که ازدواج کرديم اولش چي داشتيم»! روزي دست خداست.

نمي‏ توان صرفا به دليل نداشتن کار يا شغل مناسب، امر مهم ازدواج را ناديده گرفت و معيارهاي مهم ديگر را فراموش کرد و نياز به داشتن زندگي مشترک را فقط به دليل نداشتن کار، کنار گذاشت. همان طور که در احاديث ديگر ديده ‏ايم، پیامبر اکرم می فرمایند: «بي همسران را همسر دهيد، زيرا با اين کار، خداوند، اخلاق آنان را نيکو و روزي‏شان را زياد مي‏ کند و به جوان‏مردي شان مي ‏افزايد».

هر چند که در حال حاضر این ارزش متعالی و مقدس در چنگال آداب و رسوم غلط  و ضد ارزش ها  گرفتار شده است و توقعات بیجا و بعضاً خرافی، چشم و هم چشمی و رقابت های مخرب، تقلیدهای كوركورانه، به متن اصلی ازدواج راه پیدا کرده است ولی به تاخیر انداختن این پیوند آسمانی را نمی توان با تمسک به چنین دلایلی توجیه کرد. چرا که پیامبر عظیم الشان اسلام می فرمایند: «هیچ بنیادی در اسلام، نزد خداوند، محبوب‏تر از ازدواج نیست»

البته باید برای مبارزه با این وضعیت باوری در فرهنگ عمومی ایجاد شود كه خرج تراشی و هزینه های زیاد در مراسم مختلف ازدواج نه دلیل شخصیت ، نه نشانه ی آبرو و نه موجب تحكیم پیوند زناشویی است، بلکه باری است زوجین باید چندین سال آن را حمل کنند.

همه باید کمک کنند تا فلسفه رزق و روزي بعد از تشکيل خانواده در بين جوانان به يک باور اعتقادي تبديل شود تا از ازدواج و تشکيل خانواده ترسي نداشته باشند. همه دست به دست هم دهند تا جوانان کمي از سختگيري‏ ها بکاهند و با دقت و به آساني به آن بنگرند و فقط به داشتن شغل مناسب و درآمدزا و به اندازه کفاف نيازهاي يک خانواده، خود را قانع کنند.

جوان امروز باید بداند برای پیدا کردن نیمه گم شده خود، با چشمانی باز در این راه قدم بگذارد و ایمان و تقوی، اخلاق نیکو، اصالت خانوادگی، کفویت و سلامت جسمی و روانی طرف مقابل را در نظر بگیرد و ملاک های مادی را به اولویت های اصلی خود تبدیل نکند. چرا که مادیاتی از قبیل شغل مدیرتی، خانه آنچنانی، خودرو آخرین مدل و... در این شاید تسهیل کننده برخی امور باشند ولی کافی و تعیین کننده نیستند.

نویسنده :
حسین برجی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲
1
انصافا اینو خودت قبول داری:جوانان کمي از سختگيري‏ ها بکاهند و با دقت و به آساني به آن بنگرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲
1
در زندگی ایمان و تقوی، صداقت از همه چی مهمتر هست...
اخلاق نیکو، اصالت خانوادگی، کفویت و سلامت جسمی و روانی طرف مقابل را در نظر بگیرد
برادر سخت نگیر شما توکل کن همچی حل میشه...
همه مشکلات خود فرد هست که میترسه مسئولیت یکی دیگر قبول کنه...
سعید جون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲
0
جان خودم ازدواج یه کارت پایان خدمت میخواد که شما سالهاست داری و هیچ کاری هم نکردی . . .
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲
0
آغا شما لوبیا چیتی کیلو 8 تومن خرید یا مرغ کیلو خدا تومن که میگی زن بگیر؟؟
خو دختره می میره از گشنگی عزیز من
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲
0
امام رضا عليه السلام فرمودند: به خداوند خوشبين باش، زيرا هر كه به خدا خوشبين باشد، خدا با گمان خـوش او همراه است و هر كه به رزق و روزى اندك خشنود باشد، خـداوند به كردار اندك او خشنود باشد و هر كه به اندك از روزى حلال خشنود باشـد، بارش سبك و خانـواده اش در نعمت باشد و خـداوند او را به دنيا و دوايـش بينا سازد و او را از دنيا به سلامت به دارالسلام بهشت مي رساند.

عن الرّضا عليه السلام : أحسـن الظّن بالله فانّ مَن حسـن ظنّه بالله كان عنـد ظنّه وَ مَن رَضى باْلقَليل مِنَ الرّزق قُبلَ مِنه اليَسير مِن العمل وَ مَن رَضى باليَسير مِن الحلال خفّت مؤونته و نعم اهلهوَ بصّره الله دار الدّنـيا وَ دَواءهـا وَ أخـرَجه منها سـالِماً إلى دارالسّلام .
«تحف العقول، صفحه 449»
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲
0
این مواردی که گفتید مشروط به اینکه پسر و مخصوصا دختر بهش اعتقاد داشته باشند که مستلزم تربیت آنها در کودکی و نوجوانی با اینگونه اندیشه هاست وگرنه کار به جایی نمی رسد
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲
0
با سلام
خواهش می کنم کمی حقیقت بین باشید و اینقدر شعار ندهید . خیلی از سنگ اندازیها مال خانواده های دختر هست . پسر با شغل و تحصیلات خوب رفته دختر به ظاهر مومن بگیره دم از خدا و پیغمبر می زنن اما وقتی نوبت خودشون می شه از صدتا کافر دروغگو تر و بی حیا تر و .... .
آسانی برای خودشون هست سنگ هفت من خوردن برای پسر بدبخت .
توقع حفظ ایمان دارید ؟