کد خبر: ۴۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۲
مدیرکل پست استان فارس:

غالب مرسولات پستی فارس به خارج از کشور به کشورهای کانادا و آمریکاست!

غالب مرسولات از فارس به کشورهای خارجی از جمله کانادا و آمریکا، سوغات، سبزی خشک و کتاب و نشریات است؛ همچنین بیشترین مرسوله وارادتی دارو است که با مجوز وزارت بهداشت از گمرگ ترخیص می شود.
به گزارش شیرازه، سرانه مرسوله در ایران بسیار پایین‌تر از جهان است و یکی از دلایل این مورد می تواند به دلیل هراس بدنه ادرات و دستگاه ها از واگذاری خدمات به پست باشد.

مدیرکل پست استان فارس با بیان این مطلب درجمع خبرنگاران، گفت: ساختار سنتی و کند بسیاری از دستگاه‌ها و ادارات به‌گونه‌ای است که فعالیت آنان با حضور ارباب رجوع عجین شده و این احساس وجود دارد که اگر خدمات خود را  به پست بسپارند و ارباب رجوع به آنها مراجعه نکند امنیت شغلی آنها به خطر خواهد افتاد.

محمد رضا نجاری، افزود: ارائه خدمات از طریق پست علاوه بر کاهش ترافیک در نقاط مرکزی شهر به دلیل وجود دستگاه ها و ادرات از بروز تخلفات کاری نیز جلوگیری خواهد کرد.

 وی ضمن اشاره به اینکه بیان سرانه مرسوله به ازای هر یک نفر جمعیت در فارس 9.2  است، خاطر نشان کرد: سرانه مرسوله به ازای هر نفر جمعیت در فارس از میانگین کشوری با عدد 12 پایین‌تر است.
 نجاری، افزود: سرانه مرسوله در جهان 60 و در برخی کشورهای اروپایی 300، در آمریکا 700، در ترکیه 45 و در عربستان 30 است.

مدیر کل پست فارس با بیان اینکه لزوم تنوع‌بخشی به خدمات پستی در ایران، افزایش اعتماد مردم و همکاری ادارات در افزایش سرانه پست  موثر است، تصریح کرد: وجود فعالیت‌های کاذب در ادارات و برخی مسائل غیرشفاف، مانع از اجرای تحول اداری و واگذاری خدمات است.
 نجاری، ابراز داشت: با عقد قرارداد با ثبت اسناد فارس 140 هزار سند تک‌برگی توسط پست توزیع شد که حتی یک مورد آن مفقود نشد و این نشان از خدمات مطلوب پست است. بطوری که این اداره تکلیف کرده است که امسال تمام اسناد مانند گواهینامه، گذرنامه، کارت شناسایی، کارت سوخت و اسناد از طریق پست رد‌و‌بدل ‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه 18 مهرماه سالروز پست است،  افزود: 9 اکتبر سالروز تشکیل اتحادیه جهانی پست است و ایران نیز در شمار نخستین کشورهایی بوده که به این اتحادیه پیوست.

نجاری، بیان داشت: در حال حاضر یک‌هزار و 130 واحد پستی در سطح استان فارس فعال هستند.

وی عنوان کرد: 425 دفتر پیشخوان خدمات پستی و 543 دفتر «آی سی تی» روستایی، خدمات پستی، مخابراتی و پست بانک را در این استان ارائه می‌کنند.

 مدیر کل پست استان فارس، خاطرنشان کرد: سال گذشته 43 میلیون مرسوله پستی از مردم فارس دریافت و به مقاصد مختلف ارسال شده که 150 میلیارد ریال هزینه داشته است. همچنین آمار مرسولات پستی وارده به فارس نیز 49 میلیون مورد بوده است.

 نجاری، بیان کرد: پوشش جمعیتی هر واحد پستی در فارس 4 هزار و 100 نفر است که از میانگین جهانی پایین‌تر اما از میانگین کشور که 5 هزار نفر است، بهترمحسوب می شود.

دفاتر پستی ملزم به دریافت نامه‌ها هستند
مدیرکل پست فارس، گفت: خدمات نیابتی پست برای 40 اداره و دستگاه فارس از 90 خدمت در دو سال پیش به 600 خدمت افزایش یافته است.
 نجاری ضمن اشاره به اینکه برخی از خدمات دفاتر پستی تکیلفی است و موظف به انجام آن هستند، اظهار داشت: دفاتر پستی نمی‌توانند به دلخواه خود خدمات را  ارائه دهند و تنها خدمات تلفن همراه را ارئه داده و از پرداخت خدمات پستی دیگر امتناع کنند.

 وی ضمن اشاره به اینکه تعدا صندوق های پستی در سطح شهر 900 عدد است، عنوان کرد: برای ارسال نامه‌های عادی در مقابل تمام دفاتر پستی یک صندوق وجود دارد و در حال حاضر تنها کاربر اصلی این صندوق ها پست یافته شده که شامل  کارت های شناسایی گواهینامه و دفترچه های بیمه ای است که در همین راستا سال گذشته 40 هزار پست یافته در این صندوق ها  وجود داشته است.

مدیر کل اداره پست ضمن اشاره به ممنوعیت ارسال مایعات و مواد شیمیایی از طریق پست، بیان داشت: با توجه به اینکه این نوع مرسولات، حاوی مایعات هستند در صورت شکستگی بطری آنها به سایر مرسولات آسیب می رسانند لذا ارسال آنها در تمام دنیا ممنوع است.
نجاری، خاطرنشان کرد: غالب مرسولات از فارس به کشورهای خارجی از جمله کانادا و آمریکا، سوغات، سبزی خشک و کتاب و نشریات است؛ همچنین بیشترین مرسوله وارادتی دارو است که با مجوز وزارت بهداشت از گمرگ ترخیص می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مرسولات پستی در زمان تحویل به پست براساس حجم و ارزش آن از 10 تا 50 هزار تومان بیمه می شوند، افزود: اگر مرسوله پستی در حین جابجایی دچار خسارت شود مبلغ آن به گیرنده مرسوله پرداخت می شود.

مدیر کل پست استان فارس، بیان داشت: در سال 91 بالغ بر 20 مرسوله دچار خسارت شده بود و بیشترین خسارتی که به گیرنده مرسوله پرداخت شده مبلغ 2 میلیون تومان بوده است.

نجاری ضمن اشاره به اینکه واحدهای پستی مکلف هستند شماره ملی فرد فرستنده مرسوله پستی را دریافت ودر قبض صادره یادداشت کنند، اظهار داشت: پست مکانی نیست که برای ارسال کاهای قاچاق و تبلیغ شده از ماهواره ازآن استفاده شود.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان