کد خبر: ۴۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۲
تازه ترین اثر بیژن کیا در حوزه دفاع مقدس

«پرواز ناتمام» آماده ترجمه به زبان های زنده دنیاست

هفته پیش که کارگردان و تهیه کننده فیلم «زیباتر از زندگی» شیراز بود، تقدیر طوری رقم خورد که بدون برنامه ریزی این دو کتاب پرواز ناتمام را دیدند و سؤالاتی راجع به آن پرسیدند و نظرشان در خصوص تبدیل این اثر به فیلم سینمایی یا سریال مثبت بود.
به گزارش شیرازه به نقل از روزنامه سبحان، «پرواز ناتمام» تازه ترین اثر بیژن کیا، نویسنده توانمند شیرازی در حوزه دفاع مقدس، نقد و بررسی شد. جالب توجه است این مراسم که به همت دفتر هنر و ادبیات متعهد دانشگاه برپا شده بود در حالی برگزار شد که متاسفانه ناشر این کتاب تا کنون هیچ برنامه ای برای رونمایی، معرفی و توزیع این اثر منحصر به فرد انجام نداده بود.

 نویسنده توانای فارس که در کشور شناخته شده تر از شهر خود است، در پاسخ به خبرنگار سبحان در خصوص تهیه فیلم و سریال از این رمان جامع که می تواند به نوعی شناسنامه جنگ باشد، گفت: هفته پیش که کارگردان و تهیه کننده فیلم «زیباتر از زندگی» شیراز بود، تقدیر طوری رقم خورد که بدون برنامه ریزی این دو کتاب پرواز ناتمام را دیدند و سؤالاتی راجع به آن پرسیدند و نظرشان در خصوص تبدیل این اثر به فیلم سینمایی یا سریال مثبت بود.

برای تبدیل رمان به قالب های دیگر هنری به صورت فردی چرخه را دنبال می کنم اما انتظار میرود به صورت سیستماتیک نیز این چرخه توسط مسئولین مربوطه دنبال شود. وی تصریح کرد: موقع نوشتن این اثر بیشتر توجه من به دو دسته مخاطب بود یک دسته نوجوانان ایرانی که به نوعی نسل بعد از جنگ به شمار می آیند و دسته دوم نیز مخاطب برون مرزی و غیر فارسی زبان بود، بنابراین سعی کردم تصویری جامع از جنگ در این اثر ارائه دهم در عین حال با کم کردن فضای تکنیکی سعی کردم زبان اثر را ساده کنم که قابلیت ترجمه آن بالا برود. این اثر بازی های زبانی و لفظی خاصی ندارد که مانع ترجمه شود. اگر دوستان حاضر در این عرصه همت کنند این اثر آمادگی ترجمه دارد.

وی در خصوص تخیلی یا واقعی بودن شخصیت اصلی داستان نیز پاسخ داد: هنگامی که خاطرات یک رزمنده بازنشسته نیروی هوایی را در کنگره سرداران خواندم، جرقه ابتدایی نوشتن این اثر در ذهنم زده شد. این فرد به نام بیژن عاصم، اهل شیراز و مسئول سایت رادار پایگاه پنجم شکاری بوشهر بوده که نشان فتح را از دستان مقام معظم رهبری دریافت کرده است. این رمان الهام گرفته از خاطرات اوست.

کیا با بیان اینکه انتظار داشتم این کتاب زودتر بیرون بیاید، گفت: تیم آقای زارع و آقای کشاورز در بنیاد شهید فارس پیگیری کردند تا در بهار امسال این کتاب به دست ما رسید.

وی تصریح کرد: باید چرخه تولید و توزیع کتاب را بتوانیم، ترسیم کنیم متأسفانه این چرخه معمولاً جدی نگرفته نمی شود و حتی در مرحله تولید اگر کار خوبی انجام شود، در مرحله رونمایی، توزیع و بازخورد گرفتن از اثر چرخه دچار اشکال می‌شود. آیا نهادهای فرهنگی مانند بنیاد شهید، اداره فرهنگ و ارشاد، بسیج هنرمندان و ... هیچ کدام یک باشگاه خوانندگان دارند که هنرمندان بتوانند بازخورد آثار خود را بگیرند؟

این کارشناس فرهنگی هشدار داد: ادبیات پایداری فارس به خاطر سیاستگذاری های ناقص و ناکارآمد به سمت بن بست می رود. این باعث می شود ادبیات پایداری پویایی خود را نسبت به گذشته از دست بدهد. باعث تاسف است که شخصا به عنوان نویسنده کتاب با بسیاری از متولیان مسائل فرهنگی بارها در این هفته تماس داشتم و برگزاری این مراسم را اطلاع دادم اما در جلسه حضور ندارند. فضای آکادمیک هم در این عرصه مؤثر است و در بحث نقد ترجمه و تئوری پردازی نقش مهمی می توانند داشته باشند. این دو بال باید توأم با هم نقش آفرینی کنند.

وی درخصوص انتخاب نام رمان هم تصریح کرد: اسم این رمان «نامبر وان» بود و به نام مستعار شخصیت اصلی داستان که در آمریکا تحصیل کرده و رتبه اول بوده است نامگذاری شده بود اما به علت ملاحظات ممیزی که خیلی هم موجه نبود اسم رمان را تغییر دادند.

 زهرا اکبری کارشناس ارشد ادبیات به عنوان منتقد اثر توضیح داد: این کتاب گنجینه ای است که خیلی ساده نکات عمیق را مطرح کرده، اهمیت نقش نیروی هوایی در جنگ و تأثیرات تحریم ها در به خوبی در این کتاب منعکس شده است.

 این رمان نگاهی هنرمندانه نیز به حمله هوایی دشمن به شهرها و بچه های بی سرپرست ناشی از این اقدام دارد. گفتنی است داستان این کتاب تا پس از جنگ ادامه دارد و به ایران به عنوان بخشی از پازل جهانی نگاه می کند. اما متاسفانه طرح جلد به خوبی گویای جامعیت کتاب نیست. از ناشر انتظارمیرفت طراحی متناسب تری با اثر ارائه می کرد.

 اعظم نژاد مزارع، مدرس حوزه و دانشگاه نیز خاطر نشان کرد: این کار هر چهار ویژگی داستان بلند را داشت و تا حدی شبیه مقامه گویی است.

 وی توضیح داد: مقامه نوعی از قصه است که به صورت روایتی است و مستمعینی دارد یا به صورت مناظره و گفتگو بین طرفین در جریان است. از لحاظ شخصیت پردازی کار قویی بود و شخصیت ها به محض اینکه خلق می شدند نقش آفرینی داشتند و معطل نبودند. همچنین شخصیت پردازی ها به طور غیر مستقیم و از طریق اعمال  و اندیشه و حتی برخی نام های آن ها مطرح می شد علاوه بر ان نویسنده تسلط خوبی بر مناطق عملیاتی و واژه های اختصاصی نیروی هوایی دارد که خیلی در فضاسازی داستان کمک می کند. از طرفی  شعاری نبودن دیالوگ ها خیلی ارزشمند و جذاب بود. چنین تصویر سازی از یک رزمنده شخصیت رزمندگان و شهدا را قابل لمس و الگوبرداری می کند.

نظرات بینندگان