کد خبر: ۴۵۳۳۸
شهید آوینی در این فیلم مستند به بررسی حوادث کشتار خونین زائران خانه خدا پرداخته بود.
تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۹
به گزارش شیرازه به نقل از تابناک، ماجرای کشتار زائران بیت الله الحرام در سال 1366 و در مراسم برائت از مشرکین ، خاطره تلخی است که به شهادت 275 نفر و مجروح شدن 303 نفر از زائران ایرانی خانه خدا انجامید.

ششم ذیحجه سال 1366 (جمعه ۹ مرداد  ) پس از آن که حجاج ایرانی در طی تظاهرات برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی عربستان بر آنان آتش گشودند. در این تظاهرات ۴۰۲ نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل) شدند. پس از این واقعه، حکومت عربستان سعودی سفارتخانه خود را در تهران تعطیل و روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

مراسم برائت از مشرکين پس از توقف در سالهاي 1367 تا 1369 و عليرغم تضييقات و تحريمها، از 1370 هجري شمسي مجدداً، در مکه انجام شد؛ در 1370 در روز ششم ذيحجه 1411، در مقابل بعثه مقام معظم رهبري؛ در سال 1371 برابر با، ششم ذيحجه 1412 در اطراف بعثه رهبر معظم انقلاب و از سال 1372 به بعد، به رغم توافق سال 1370 با دولت سعودي براي برگزاري مراسم برائت، به علت محدودیت ها  و اجتناب از خون‌ريزي، در مني و عرفات همه ساله در زير چادرها برگزار شده است.
شهید «سیدمرتضی آوینی» که آن سال در مراسم حج حضور داشته، این کشتار بی رحمانه را به تصویر کشیده است.


نظرات بینندگان