کد خبر: ۴۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۲

تجمل گرایی سم مهلک ازدواج/عدم اقتصاد سالم عامل ترویج تجمل گرایی

یک استادحوزه بابیان اینکه شرایط اقتصادی نامناسب نبایدمانع ازدواج جوانان باشدگفت:عدم اقتصاد سالم و عادلانه و مانور اشرافیت مسولان ازریشه های تجمل گرایی درجامعه هستند که مانع ازدواج جوانان شدند.

به گزارش شیرازه به نقل از شبستان، حجت الاسلام دعوتی،استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شرایط اقتصادی نامناسب نباید مانع ازدواج جوانان باشد گفت: خداوند در قرآن کریم خطاب به والدین می فرماید: مقدمات ازدواج فرزندان صالح خود را فراهم کنید، اگر فقیر باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می کند. این کلام پروردگار بیانگر این است که فقر و تنگدستی نباید به عنوان یک مانع برای ازدواج محسوب شود ولی هم اکنون این آداب و رسوم غلط و جاهلی در جامعه ما که فقط برچسب اسلامی بودن را دارد مجدداً رواج پیدا کرده است.

 

حجت الاسلام دعوتی ،مهریه ها، جهیزیه ها، هدایا و زیور آلات سنگین را یک اسراف عنوان کرد و افزود: برخی از افراد می گویند: من دارم، بنابراین دوست دارم جهیزیه سنگین بدهم در حالی که صحبت سر دوست داشتن و نداشتن نیست بلکه بحث سر یک امر مذموم و اسراف است. اگر اسراف هم نباشد این امر باعث ایجاد یک موج و طرحی در خانواده و فامیل شده که منجر به چشم و هم چشمی و تجمل گرایی می شود و متاسفانه ازدواج را از اصل خود که یک امر پسندیده است دور می کنید.

 

عدم اقتصاد سالم و عادلانه از عوامل ترویج تجمل گرایی در جامعه

وی عدم اقتصاد سالم و عادلانه در جامعه را یکی از عوامل مهم ایجاد چشم و هم چشمی و تجمل گرایی در جامعه خواند و افزود: بسیاری از افراد با ثروت های باد آورده و یک شبه به سرمایه های کلانی دست می یابند و گروه دیگری هستند که با وجود زحمت، تلاش فراوان، تخصص و انگیزه کافی به قول معروف هنوز هشتشان گروی نهشان است .در چنین شرایطی چون افرادی که یک شبه و بدون زحمت کسب درآمد کرده اند خیلی راحت و بی محابا و حتی با نیت منفی نیز  اموال خود را خرج  می کنند که این امر بیانگر اقتصاد ناسالم در جامعه ما است.

 

مانور اشرافیت مسولان ریشه تجمل گرایی در جامعه

وی ادامه داد: مانور تجمل و اشرافیت برخی از مسئولان مشکل دیگری است که دامنگیر جامعه ما شده است. آنها می خواهند دارا بودن و تمکن مالی خود را به نمایش بگذارند که این نیز یک امر مذموم  محسوب می شود، این در حالی است که در جامعه اسلامی حتی اگر انسان داشته باشد باید زندگیش در سطح مردم باشد تا فشار، فقر و تنگدستی بر کسی وارد نشود و همه در یک سطح قرار بگیرند .

 

وی رسانه ملی و شبکه های ماهواره ای را از دیگر عوامل رواج تجمل گرایی در جامعه برشمرد و افزود: امروزه محتوای سریال های تلویزیونی و فیلمهای سینمایی به گونه ای نوشته می شوند که چیزی جز زندگی تجملاتی و اشرافیت گرایی، (ماشین های لوکس و گرانقیمت) را تبلیغ نمی کنند در گذشته همه خانه ها و زندگی ها ساده و بی آلایش بودند ولی امروزه در مجموعه های تلویزیونی هر کدام از اعضای خانواده یک خودروی لوکس دارند که همه اینها به طور غیرمستقیم جامعه را به سمت تجملات سوق می دهد.

 

کمبود سرانه تفریحی و فرهنگی عامل گرایش جوانان به شبکه های ماهواره ای

حجت الاسلام دعوتی با بیان اینکه چون تفریح سالم و سرانه تفریحی و فرهنگی در جامعه ما محدود است مردم به ویژه جوانان و نوجوانان برای رفع خستگی به شبکه های ماهواره ای پناه می برند تصریح کرد: به هیچ وجه افرادی که آن سوی مرزها نشسته اند به فکر شادابی و تفریح ما و ملل دیگر نیستند بلکه هدف آنها تحمیل سبک زندگی خود و مصرف گرایی می باشند.

 

وی با اشاره به اینکه خانواده ها عامل دیگری برای ترویج تجمل گرایی و اشرافیت در جامعه  هستند خاطرنشان کرد: اگر والدین نسبت به آداب و عاداتی که می خواهند در خود و فرزندان ایجاد کنند دقت لازم را داشته باشند و هر چیزی را به عنوان هنجار و ارزش نپذیرند و دایم به فکر فلان تور مسافرتی خارج از کشور و تعویض منازل لوکس خود نباشند فرزندان نیز به سوی تجملات سوق نمی یابند.

 

 گروههای شاخص اجتماعی منشاء تجل گرایی در جامعه 

حجت الاسلام دعوتی گروههای شاخص اجتماعی یعنی ورزشکاران به ویژه فوتبالیست ها، سیاستمداران، مسئولان، بازیگران و  هنرمندان را از دیگر ریشه های تجمل گرایی و اشرافیت در جامعه برشمرد و اظهار کرد: این گروههای شاخص می توانند موضوعی را به عنوان هنجار یا ناهنجار، ارزش و یا ضدارزش به جامعه معرفی کنند این در حالی است که انها مسابقه اشرافیت به راه انداخته و همچنین در میان ورزشکاران به ویژه فوتبالیست ها پولهای بی شماری ردوبدل می شود که همه اینها به طور غیرمستقیم بر روی جوانان اثر می گذارد.

 

پایان پیام/

نظرات بینندگان