کد خبر: ۴۵۵۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۳ مهر ۱۳۹۲
انتقادات جدی رئيس كل دادگستري فارس به شهرداری:

نباید با شهر فروشي عرصه را بر مردم تنگ کرد/ برخی جشن ها در باغ‌های اطراف شیراز دل هر مسلمانی را می آزارد/ اولویت مسئولین باید مبارزه با فساد باشد/ با انگ زدن نام استان را تخريب نکنید

عمده ترین مشکل جامعه بیکاری است
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان این که اغلب ریشه جرائم در فرهنگ و اقتصاد جامعه است، گفت: وضعيت اقتصادي سبب افزايش جرايم به ویژه سرقت در سطح كشور و استان شده است.


به گزارش خبرنگار شیرازه، دكتر ذبيح‌اله خداييان در جلسه علني شوراي اسلامي شهر شيراز با اشاره به نقش اقتصاد و اشتغالزایی در کاهش جرم و جنایت افزود: عمده ترین مشکل جامعه بیکاری است. هر صاحب‌نظري مي‌داند كه رشد سرمايه‌گذاري به‌دنبال خود اشتغال و كاهش جرائم را در پي خواهد داشت. بنابراین اصلی ترین وظیفه هر مدیر این است که گامی در راستای کاهش جرائم بردارد و اگر مسئولین دستگاه های اجرایی استان همدل باشند و با هم همکاری کنند، معضل بیکاری حل خواهد شد.

وی با اشاره به معضل برج های دوقلوی محمدپور اظهار داشت: نبايد به‌گونه‌اي عمل كرد كه يك سرمايه‌گذار ابتدا مجوز بگيرد و بعد به‌واسطه مسائل قانوني، جلوي كار او گرفته شود؛ اين موضوع، احساس ناامني در سرمايه‌گذاران ايجاد كرده و مانع از حضور آنان خواهد شد.

خداييان گفت: اگر از همان ابتدا کار کارشناسی دقیق صورت گیرد، به‌حتم با توجه به ظرفيت‌هاي شيراز، شاهد رشد رغبت و حضور سرمايه‌گذاران خواهيم بود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین باید زمینه های سرمایه گذاری در شهر را تسهیل و فراهم کنند، انتقاد کرد: در حال حاضر همه به دنبال ساختن پاساژ و تجارت می روند و کمتر کسی به دنبال ایجاد صنعت و تولید در استان است.

شورا و شهرداري مانع از رشد حاشيه‌نشيني در شهر شوند

رئيس كل دادگستري فارس گسترش حاشیه نشینی را از معضلات شیراز عنوان کرد و افزود: شورا و شهرداري مي‌توانند با اختيارات و ابزارهایي که در اختيار دارند، مانع از رشد حاشيه‌نشيني در شهر شوند.

خداییان ادامه داد:‌ اين معضل در شيراز رو به رشد است و باید روش‌هایی برای پيشگيری از آن اتخاذ شود و سرعت و قاطعیت در اجرايي شدن احكام كميسيون ماده 100 مي‌تواند به‌عنوان عامل بازدارنده خوبي در اين عرصه عمل كند. چراکه اهمال در اجرای قانون باعث شده که شاهد رشد ساخت و سازهای غیرمجاز باشیم و ساختمان های چند طبقه فاقد پارکینگ ساخته شوند.

نباید با شهر فروشي عرصه را بر مردم تنگ کرد

وي با اشاره به اینکه اکنون درآمدهای شهرداری از طریق فروش تراكم، تغيير كاربري اراضي و باغ‌ها و یا جرائم کمیسیون ماده 100 تامین می شود، گفت: نباید با شهر فروشي عرصه را بر مردم تنگ کرد چراکه این منبع درآمد نه پاک است و نه پایدار. همچنین نباید برای زدن یک پل، یک باغ یا بوستان را تخریب کرد.

خداييان بر تدوين راهكارهايي براي رسيدن به درآمدهاي پايدار و پاك براي شهرداري تاکید کرد و گفت: شهرداری ها باید منابع درآمدی ثابت، پایدار و مشروعی داشته باشند.

اگر به فکر کودکان خیابانی نباشیم بلای جانمان می شوند

رئيس كل دادگستري فارس روند رو به رشد طلاق، وجود كودكان خياباني و كودكان كار را عواملي موثر بر افزايش جرم و ناامني اجتماع دانست و گفت: بسیاری از جرائم توسط فرزندان خانواده های متلاشی صورت می گیرد. اگر الان به فکر کودکان خیابانی نباشیم، فردا بلای جانمان خواهد شد.

خداییان با انتقاد از نابه سامانی اتومبیل های مسافربر تاکید کرد: باید مسافركش‌هاي شخصي و تاكسي‌ها به ویژه در مسیر خوابگاه ها را ساماندهي کرد. شهرداري بايد در زمينه شناسنامه‌دار كردن مسافركش‌هاي شخصي هرچه سريع تر اقدام كند، بسياري از تجاوزها و مواردي از تعرض به نواميس مردم به واسطه ساماندهي نبودن اين ناوگان حادث مي‌شود.

برخی جشن ها در باغ‌های اطراف شیراز، دل هر مسلمانی را به درد می آورد

رئيس كل دادگستري فارس با بیان اینکه بسیج، سپاه و نیروی انتظامی در برخورد با مفاسد اخلاقی همکاری خوبی با ما داشته اند، گفت: برخی جشن ها در باغ‌های اطراف شیراز، دل هر مسلمانی را به درد می آورد لذا در هر باغی که اقدامی خلاف شرع صورت گیرد به شدت برخورد می شود.

وي با بيان اينكه هر كودك خياباني در آينده مي‌تواند به يك بزهكار بدل شود، گفت: شهرداري و شورا با اختيارات و اعتباراتي كه در اين بخش دارند، مي‌توانند براي پيشگيري از بروز بسیاری از جرائم قدم‌ بردارند.

خداييان خانواده را ركن اصلي اجتماع دانست و هشدار داد: اين ركن در حال پوسيدن و از هم پاشيدن است، بايد مراقبت كنيم و همه در اين زمينه مسئول هستيم لذا مي‌توان با همكاري دستگاه قضايي و شهرداري زمينه ارايه مشورت‌هاي قبل، بعد و در حين ازدواج را فراهم كرد.

وي استفاده از نگهبان محله را يكي از راهكارهاي مقابله با جرائم خرد دانست و شهرداري را در اين ارتباط تاثيرگذار برشمرد و گفت: با همکاری شهرداری می توان از ظرفیت های مردمی در این راستا بهره گرفت.

خداييان اعلام آمادگي كرد كه با همكاري شهرداري آماده صدور مجوز تخريب خانه‌هاي مخروبه در محلات قديمي شهر است و گفت: علي‌رغم اينكه بعضاً ميراث جلوگيري مي‌كند اما دستگاه قضايي آمادگي دارد در مسير حل مشكل با شهرداري كمال همكاري را داشته باشد.

اعتياد جرم نبوده و مجازات زندان ندارد

رئيس كل دادگستري فارس همچنين گفت: ما آمادگي داريم با همكاري نيروي انتظامي و ظرف مدت 24 ساعت تمام معتادان خياباني را جمع‌آوري كنيم،‌ اما اعتياد جرم نبوده و مجازات زندان ندارد، اگر هم داشت نمي‌توانستيم تمام معتادان را نگهداری کنیم بنابر این اگر ساير دستگاه‌ها مانند بهزيستي، استانداري، فرمانداري و شهرداري همراهي كرده و مكاني را براي ساماندهي و درمان معتادان ايجاد كنند ما نيز آمادگي كامل براي جمع‌آوري و همكاري با اين برنامه را داريم.

اولویت مسئولین باید مبارزه با فساد باشد

وی با تاکید بر اینکه اولین اولویت مسئولین باید مبارزه با فساد باشد، گفت: یکی از راه های موثر در مبارزه با فساد، شفاف سازی است؛ مردم و مطبوعات باید بر پروژه هایی که اجرا می شود، نظارت داشته باشند. راه دیگر مبارزه با فساد، تعریف معیار است؛ باید برای مواردی که به اشخاص تفویض می کنیم، معیار نیز تعریف کنیم.

زمان شعار دادن گذشته است

خداییان با بیان اینکه نبايد با سياه‌نمايي و انگ زدن به افراد، نام استان را در ذهن سرمايه‌گذار تخريب كرد، گفت: باید به یکدیگر اعتماد کنیم و از مسموم نمودن فضای استان خودداری چراکه اکنون زمان شعار دادن گذشته است و وقت عمل کردن و عملگرايي است.

این مقام مسئول با بیان اینکه فارس و شيراز داراي ظرفيت‌هاي بسيار و جذابيت‌هاي متعددي براي سرمايه‌گذاري است، تصريح كرد: بايد از سياه‌نمايي پرهيز و در مسير بهبود شرايط و مطلوب شدن فضا همكاري كنيم. گاهی پشت تریبون چهره استان را زشت می کنیم و موجب می شود که بیرون از مرزهای استان قضاوت خوبی راجع استان نداشته باشند. باید قبل از شعار دادن، خودمان دست به کار شویم و با همدلی مشکلات را حل کنیم.

خداییان با بیان اینکه اولویت اصلی کار ما ارتقاء امنیت در استان است، تاکید کرد: به خاطر وضعیت شیراز و استان فارس، نیاز به همدلی و همکاری سایر ارگان ها داریم.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه مردم شیراز در انتخاب اعضای شورا انتخاب عالمانه و آگاهانه داشته اند، گفت: از ویژگی های اعضای شورا تدین، تعهد، تخصص و از همه مهمتر ولایتمدار بودن اعضاء است و همدلی که بین اعضای شورا وجود دارد موجب پیشبرد اهداف خواهد شد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
شهروندs
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲
0
متاسفانه ایشان فقط میگویند چه باید باشد چه نباشد کا ما بهتر میدانیم اما نگفتند چه اقدام عملی انجام داده اند