کد خبر: ۴۵۵۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۲
وزیر بهداشت دولت نهم:

فرمان نظام سلامت کشور در دست وزارت بهداشت نیست

تفکر سیستمی به ما این امکان را می‌دهد که ارتباط بین عوامل مختلف که نیاز به توجه جدی دارند را بهتر بفهمیم و با درک ارتباطات، بین اجزا هماهنگی ایجاد کنیم.
به گزارش خبرنگار شیرازه، رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در نظام سلامت، ارتباطات خطی نیست بلکه با یک سیستم پیچیده روبرو هستیم و در نظام پیچیده شانس خطا در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی افزایش می‌یابد.

دکتر کامران باقری لنکرانی در دومین کنگره بین المللی پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر قلب بیان کرد: در برنامه ریزی‌ها باید به وجود عوامل مختلف تاثیرگذار توجه کنیم و درخصوص راهبردهای سلامت نگاهمان را از نگاه خطی به سمت نگاه سیستماتیک سوق دهیم چراکه مهم‌ترین ضعف ما در شکست برنامه‌ها نداشتن نگاه سیستماتیک است.

وی ادامه داد: تفکر سیستمی به ما این امکان را می‌دهد که ارتباط بین عوامل مختلف که نیاز به توجه جدی دارند را بهتر بفهمیم و با درک ارتباطات، بین اجزا هماهنگی ایجاد کنیم.

نبودن فرمان نظام سلامت به دست وزارت بهداشت از مشکلات جدی سلامت کشور است

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اجزای یک ماشین که باید با هم مرتبط و هماهنگ باشند، گفت: اکنون یکی از مشکلات ما این است که متولی اصلی نظام سلامت که وزارت بهداشت است در سرجای اصلی خودش نیست و فرمان نظام سلامت را به دست ندارد.

دکتر باقری لنکرانی افزود: این مسئله موجب می‌شود که در حوزه سلامت کارآمدی لازم را نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: توجه به برنامه‌های پیشگیری دارای اهمیت ویژه‌ای است و برای اینکه ما بتوانیم مداخلات موثری را در جامعه داشته باشیم به مستندات علمی نیازمندیم که متاسفانه مستندات علمی زیادی در این زمینه نداریم.

دکتر لنکرانی تصریح کرد: در بررسی ریشه‌های یک مسئله در نگاه خطی بر علت اخیر معلول تمرکز می‌شود درصورتی که باید دید چه فرآیندهایی طی شده که معلول به وجود آمده است. به طور مثال مصرف زیاد نمک به صورت ریشه‌ای مطرح و مورد بررسی قرار گیرد و دلایل آن مورد توجه واقع شود تا بتوانیم به خوبی تغییر و اثرگذاری ایجاد کنیم.

توجه به تحقیقات کیفی بیش از تحقیقات تجربی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه می‌دانیم چه غذایی مفید و چه غذایی مضر است، خاطرنشان کرد: طی 30 سال گذشته همواره شاهد افزایش قیمت‌های جهانی بوده‌ایم و اگر از یک طرف به مصرف بیشتر سبزیجات و لبنیات توصیه کنیم اما از طرف دیگر قیمت محصولات افزایش یابد این توصیه قابل اجرا نخواهد بود.

وی افزود: ذهن‌ها بیشتر درگیر تحقیقات تجربی است اما نیاز به تحقیقات کیفی احساس می‌شود زیرا برخی موضوعات با نگاه تجربی به نتیجه نخواهند رسید؛ باید تحقیقات هدفمندی انجام دهیم که در خصوص مداخلات موثر نقش داشته باشد.

پیشگیری از بیماری‌ها در سطح ملی

در ادامه مراسم رئیس دومین کنگره بین المللی پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر قلب هم گفت: بر اساس آمار بیشترین علت مرگ و میر در کشورهای منطقه سکته‌های قلبی و مغزی و عوارض ناشی از آن است که پیشگیری از بیماری‌ها در سطح ملی از جمله اهداف مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

دکتر محمدجواد زیبایی‌نژاد افزود: پیشگیری دارای اهمیت ویژه‌ای است و در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی برخی از ریزفاکتور‌ها قابل کنترل هستند.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: برای برنامه ریزی استراتژیک در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی باید نقش سازمان‌ها و نهادهای مختلف را مورد توجه قرار دهیم.

دکتر زیبایی نژاد تصریح کرد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی بحث غربالگری در شیراز را مطرح کردیم که با همکاری سازمان‌های مختلف، جامعه آماری 12 هزار نفری را غربالگری کردیم که بیش از نیمی از این تعداد دارای دو ریزفاکتور خطرزا بودند.

راه‌اندازی انجمن پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق

رئیس دومین کنگره بین المللی قلب و عروق تاکید کرد: تلاش دولت ها برای کاهش هزینه های درمان است که در این راستا باید هرچه بیشتر به عوامل پیشگیری توجه داشت.

دکتر زیبایی‌نژاد بیان کرد: در مرکز تحقیقات قلب و عروق توجه ویژه‌ای به برنامه‌های پیشگیری داریم و در همین راستا راه‌اندازی انجمن پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق را پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم به تصویب برسد تا بتوانیم در این زمینه کار کنیم.

وی گفت: باید آموزش‌ها برای پیشگیری را به گونه‌ای ارائه دهیم که مردم خودشان به خوبی بتوانند با آگاهی از مشکلات و ریز فاکتور‌ها از بروز بیماری جلوگیری کنند.

دومین کنگره بین المللی پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر قلب از ۲۴ مهرماه با حضور مهمانان داخلی و متخصصان خارجی از کشورهای آمریکا، اتریش، یونان و افغانستان در شیراز افتتاح شده و تا ۲۶ مهر نیز ادامه دارد. 48 سخنراني علمي در اين كنگره ارائه مي شود.

اپیدمیولوژی خطرساز بیماری‌های قلب و برنامه استراتژیک پیشگیری، اهداف استراتژیک پیشگیری بیماری‌های قلب، نقش ژنتیک در بیماری‌های قلب، بروز بیماری‌های کرونر قلب و ریسک فاکتور‌ها، عادت‌های غذایی در بیماری‌های قلبی، نقش تغذیه در کاهش چربی و پیشگیری از بیماری‌های کرونر قلب از جمله موضوعاتی است که در این کنگره مطرح می‌شود.

همچنین مباحث علمی با عنوان طراحی تمرینات ورزشی در بیماری‌های قلبی، وضعیت آترواسکلروز در ایران، نقش چاقی و سندروم متابولیک در ایجاد بیمار ی قلبی، نقش مداخلات جامعه محور در کاهش بیماری‌های قلبی، اصول ورزشی سلامت در کاهش بیماری و فواید بازتوانی در کاهش بیماری از دیگر موضوعات است که در این کنگره مطرح می‌شود.

در طول برگزاری این کنگره پروفسور ترویسان کارگاه علمی با عنوان بیماری لثه و عفونت و ریسک بیماری‌های کرونر، پروفسور لائوتاریس کارگاهی با عنوان تمرینات عضلات تنفسی در بیماران قلبی و همچنین پروفسور نی بوا کارگاهی با عنوان آموزش تمرینات استقامتی در بیماری‌های قلبی را ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲
0
فرمونش دست ابوالفضل هست. مگه ندیدی پشت کامیونها نوشتند: بیمه ابوالفضل