کد خبر: ۴۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲

فانی و فرجی‌دانا از خانه ملت راهی پاستور شدند/صالحی‌امیری بازماند

بعد از جلسه صبح و عصر مجلس درباره بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی، در نهایت فانی و فرجی‌دانا از خانه ملت راهی پاستور شدند و صالحی‌امیری موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس نشد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس،جلسه علنی دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

هم‌اکنون 196 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی 93 نماینده مجلس خالی است.

بررسی صلاحیت و برنامه‌ها و رأی اعتماد به سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان است.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس‌جمهور یک ساعت فرصت دارد از سه وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. سپس دو مخالف و دو موافق هر وزیر پیشنهادی به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند. البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه‌های هر وزیر پیشنهادی، خود وزیر پشت تریبون قرار می‌گیرد و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد از برنامه‌های خود دفاع کند

این روند تا سخنرانی سومین وزیر پیشنهادی ادامه می‌یابد و در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت هر سه وزیر پیشنهادی را به رأی وکلای ملت می‌گذارد.

کل زمان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی 330 دقیقه معادل 5 ساعت و 30 دقیقه است، البته ممکن است برخی از مخالفان از ایراد سخنرانی انصراف دهند که در این صورت موافق هم صحبت نمی‌کند و در نتیجه از این زمان کاسته می‌شود.

* روحانی وارد صحن علنی مجلس شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهور را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس هنگام ورود رئیس‌جمهور به پارلمان، به استقبال وی رفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس هنگام ورود روحانی به صحن علنی به وی خوشامد گفت.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، روحانی یک ساعت فرصت دارد از برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد، انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، نوبخت سخنگوی دولت، محمدرضا صادق مشاور رئیس جمهور بعد از حضور روحانی  بصورت جداگانه وارد صحن مجلس شدند.

* روحانی: دولت وقت خود را صرف حاشیه‌پردازی نمی‌کند/ متعلق به حزب و قبیله خاصی نیستیم

حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در مراسم رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس اظهار داشت: گرچه دوست داشتم جلسه رای اعتماد در محضر نمایندگان در همان جلسه اول به اتمام می‌رسید و دولت می‌توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی نیز فعالیت خود را آغاز کند اما به هر حال این حق نمایندگان مجلس است که نسبت به وزرای معرفی شده بر مبنای تحقیقات و بررسی‌هایشان نظر نهایی را اعلام کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز هم امیدوارم آخرین روزی باشد که برای رای اعتماد در خدمت شما هستیم البته به هر مناسبتی حضور در مجلس شورای اسلامی، زیارت نمایندگان مردم و استفاده از نظراتشان برای دولت و رئیس‌جمهور مغتنم است.

وی با تاکید بر اینکه این دولت در شرایطی مسئولیت را بر دوش گرفته که کشور از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و داخلی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد گفت: به دلایل شرایط ویژه کشور، دولت هرگز به حاشیه‌پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.

روحانی ادامه داد: شما می‌بینید دولت در صرف وقت در برابر منتقدان و یا حتی برخی مخالفان منصفانه برخورد می‌کند. دولت در این شرایط کشور وظایف اصلی خود را فراموش نمی‌کند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: این دولت آنچنان برای استفاده از فرصت مصر بود که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و در همان روز تحلیف لیست نمایندگان پیشنهادی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهارات خود در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان  گفت: از نمایندگان ملت می‌خواهیم که هیئت دولت را در زمینه عدم حاشیه‌پردازی حمایت کنند.

روحانی با تشکر از 3 وزیر پیشنهادی قبلی دولت که با رأی عدم اعتماد از سوی مجلس مواجه شدند، تصریح کرد: آقایان نجفی، میلی‌منفرد و سلطانی‌فر هر 3 از مدیران شایسته هستند و در آغاز کار دولت دست همکاری دراز کرده و من صمیمانه از آنها تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور با تشکر ویژه از توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آقای توفیقی در مدت دو ماه گذشته که سرپرستی وزارت علوم را به عهده داشتند سیاست دولت را اجرا کردند و اکنون که زمان معرفی وزیران است به دلایل مصلحت، بسیار نجیبانه برخورد کردند.

وی با تأکید بر اینکه دولت از راه و خط خود ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد، افزود: دولت بر مبنای آرای مردم موظف به پیمودن راهی است که مردم با رأی خود در 24 خرداد آن را مشخص کردند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: البته ممکن است بنا به دلایلی مجری قانون تغییر کند اما راه و مسیر همان راه گذشته است.

روحانی با بیان اینکه دولت اقدامات توفیقی در مدت سرپرستی‌اش را تأیید می‌کند، اضافه کرد: من آقای توفیقی را فردی کوشا، عالم، اندیشمند و خلاق می‌دانم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به فضای امروز کشور نیاز حال حاضر جامعه را وحدت ملی خواند و تصریح کرد: این دولت نمی‌خواهد دولت 18 یا 19 میلیون نفر باشد بلکه این دولت، دولت 75 میلیون نفر است و تعلق به حزب، جناح، تشکل و قبیله خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه این دولت متعلق به همه ملت ایران است، تصریح کرد: دولت یازدهم هیچگاه درصدد مقابله با جناح، قبیله و گروه خاصی نخواهد بود.

روحانی با تأکید بر لزوم همدلی و وحدت میان نمایندگان مجلس و دولت اظهار داشت: باید دست به دست هم داده و راه را پیش ببریم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: به صراحت اعلام می‌کنم دولت بدون حمایت مجلس در مسیرش موفق نخواهد بود و اگر مجلس و دولت با همه توان در کنار هم باشند می‌توانیم به جهان اعلام کنیم که حاکمیت واحد داشته و دولت و مجلس منتخب مردم هستند.

روحانی تأکید کرد: باید به جهان اعلام کنیم که نمایندگان مردم و دولت معتقد به قانون اساسی، مصالح ملی و مجری تدابیر رهبری هستند؛ همه باید تلاش کنیم نظرات و تدابیری رهبری را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه باید از تکرار شعار بپرهیزیم و مداوم نگوییم که رهبری چنین و چنان فرمودند، تصریح کرد: رهبری با بیانی روشن نظرات خود را مطرح می‌کنند و این ما هستیم که باید برنامه‌های اجرایی آن را تهیه و عمل کنیم.

روحانی افزود: بی‌تردید در چنین شرایطی ما با وحدت، اتحاد و یگانگی به خوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد. ما در شرایط خاص امروز در پای میز مذاکره با دیگران نشسته‌ایم و باید از حقوق، منافع و اهداف ملی‌مان به خوبی و با منطق،‌استدلال و استفاده از هنر دیپلماسی دفاع کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ‌در چنین شرایطی نیازمند حمایت همه مردم و نمایندگان محترم هستیم البته این به معنای آن نیست که کسی به دولت نقد نکند که ما همواره از نقد عالمانه دلسوزانه و نقدی که بتواند تصحیح کننده راه باشد استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما با همه وجود از نقد در چارچوب اخلاق، ادب و قواعد بازی سیاسی استقبال می‌کنیم اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مدنظر قرار می‌دهند و برخلاف آنچه که برخی می‌گویند این دولت اولویتش تنها اقتصاد و سیاست خارجی نیست.

روحانی گفت: اگر دولت در کوتاه مدت به دلایل خاص به سامان معیشت مردم وحل معضلات اقتصاد بیشتر توجه می‌کند و در سیاست خارجی برای باز کردن راه‌های تعامل سازنده تلاش می‌کند برای میان مدت و بلندمدت هم می‌داند که فرهنگ مهمترین بخشی است که باید همه مجریان به آن توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ناوگان فرهنگی دولت یعنی سه وزیری که امروز برای کسب رای اعتماد به خانه ملت آمده‌اند و وزیر فرهنگ و ارشاد و سایر مسئولانی که به فرهنگ مربوط می‌شوند‌ می‌دانند که بار رسالت سنگینی را در این مقطع بر دوش دارند مخصوصا سه وزیری که امروز در خدمت نمایندگان مجلس هستند زیرا سرنوشت میلیون‌ها جوان و نوجوان با فعالیت این سه وزارتخانه رقم زده می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به وزرای پیشنهادی به مجلس اظهار داشت: افرادی که برای این وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند با مشورت‌های فراوان انتخاب شده‌اند. از دیدگاه دولت افراد شایسته‌ای هستند که معیارشان پایبندی به مواضع دین و قانون،‌ اخلاق و مهارت حرفه‌ای، سوابق، مدیریت، توانمندی و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است که نسبت به این سه وزیر نیز همین معیارها مدنظر ما بوده است.

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به وزارت علوم اظهار داشت: آموزش عالی در این کشور با توجه به حساسیت امر دانشگاه‌ها و حضور حدود 4 و نیم میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور و رسالت سنگینی که این دانشگاه امروز باید بر عهده داشته باشد، باید دانشگاه محل دانشمندان، دانش‌آموزان، دانشجویان و دانش‌پژوهان باشد.

وی افزود: دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان، امروز جامعه یعنی اساتید و جمع فرهیختگان فردای جامعه یعنی دانشجویان عزیز. دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند. لذا ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا دهد و این یعنی توسعه انسانی و توسعه علوم و دانش.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای این کار باید آنچنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفته علمی رقابت کنیم. ما به دنبال وزیری بودیم که به این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است و باشگاه و دارالتادیب نیست. دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیست و دانشگاه و دانشگاهیان به عنوان ابزار قدرت‌های سیاسی نیستند.

روحانی تاکید کرد: البته دانشجویان در کنار تحصیل علم و مهارت‌های لازم باید عمیقا مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه خود را به خوبی درک و لمس و مورد بحث قرار دهد اما محیط دانشگاه محیط تقابل گروه‌ها و جناح‌های سیاسی نیست دانشگاه باید از آزادی‌های آکادمیک برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه باید آزادی بیان و استدلال حاکم باشد، گفت: گرچه این آزادی بیان برای همه جامعه است اما در محیط علم و دانش و تحقیق نیاز به محیطی آرام‌تر و آزادتر داریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در محیطی که بتوانیم به تعبیر مقام معظم رهبری کرسی‌های آزاد اندیشی را تشکیل دهیم باید قدرت تحمل را برای شنیدن نظرات و افکار دیگران به وجود بیاوریم.

روحانی افزود: ما می‌خواهیم میراث دار شخصیت‌هایی چون شهید مطهری باشیم که گفت من دوست دارم حتی به یک مارکسیست هم کرسی دانشگاهی واگذار شود و بیاید حرفش را بزند و ما به او پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: ما تحمل مطهری‌ها و بهشتی‌ها را نیاز داریم آستانه تحمل را پایین نیاوریم و به خاطر یک کلام، جمله و یک حرکت کوچک خود را آماده ایجاد تشنج و برخورد نکنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما نیازمند تحمل شهید مطهری‌ها و شهید بهشتی‌ها هستیم. آستانه تحمل را پایین نیاوریم و به خاطر یک کلام، یک جمله یا یک حرکت کوچک خود را آماده برای ایجاد تشنج و برخورد نکنیم.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید الگو باشند خاطرنشان کرد: در دانشگاه ما می‌خواهیم شاهد استقلال باشیم. استقلال به این مفهوم که دانشگاه‌های ما به رشدی رسیده‌اند که بتوانند اکثریت قریب به اتفاق مسائل خود را در چارچوب قانون حل کنند.

وی تاکید کرد: هر مقدار تمرکزگرایی‌ها کمتر و مدیریت‌ها را نیز به خود دانشگاه‌ها و اساتید واگذار کنیم این استقلال به نفع دانشگاه‌ها است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: ما به دنبال مراکز آموزش عالی هستیم که با دنیا در تعامل باشد چراکه باید بدانیم پیشرفت علمی در انزوا  حاصل نمی‌شود بلکه در سایه تعامل با جهان علم و دانش میسر است؛ ما پیرو همان پیامبری هستیم که به پیروان خود توصیه کرد در دورترین نقاطی که کمترین اشتراک فرهنگی با شما دارند برای علم رنج سفر را هموار کنند.

 

روحانی تاکید کرد: علم باید برای یک مسلمان آنچنان جاذبه داشته باشد که بتواند در محیطی که فاصله جغرافیایی زیادی با وی دارد به کسب علم و دانش بپردازد.

 

وی ادامه داد: من در زمینه دانشگاه و آموزش عالی سخن‌های فراوانی دارم اما در حوصله جلسه امروز نیست چرا که هم فرصت من محدود و هم حوصله شما نمایندگان محدود‌تر است. بنابراین من به طور خلاصه بر این نکته تاکید می کنم که ما نیازمند دانشگاهی هستیم که جزیره جداگانه از جامعه ما نباشد.

 

رئیس‌جمهور دانشگاه مطلوب را دانشگاهی دانست که بتواند مهارت لازم را به دانشجو بیاموزد تا بعد از دوران دانشگاه به جامعه خدمت‌رسانی کند.

 

روحانی ادامه داد: دانشگاه باید به صنعت، تولید، بازار کار و جامعه متصل شود و این تحولات نیازمند انسان فرهیخته‌ای است که هم اهل علم باشد و هم اهل حلم؛ دکتر فرجی دانا دارای این شایستگی‌ها است که بتواند این تحول را در دانشگاه پیگیری کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در اولین لیستی که دولت برای وزارت علوم آماده کرده بود اسم آقای فرجی دانا هم وجود داشت اما ایشان به دلیل اشتغالات نمی‌توانستند مسئولیت را بردوش بگیرند.

وی به تشریح بیوگرافی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت و گفت: دکتر فرجی دانا در یک محیط مذهبی مثل قم پرورش یافته و در دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج درس آموخته است و مدیریت‌های محیط‌های علمی و آموزشی در مراحل مختلف از دانشکده تا دانشگاهی مثل تهران را برعهده داشته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دکتر فرجی دانا برخی از دوران زندگی خود را در خدمت سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپری کرده است؛ آقای فرجی دانا فردی است که وقتی ما برای آینده دانشگاه با هم صحبت می‌کردیم احساس کردم همه‌ جا هم‌نظر و همفکر هستیم چرا که ایشان برنامه دولت را به خوبی پذیرفته بود و توان اجرای آن را نیز دارد.

روحانی تاکید کرد: دکتر فرجی دانا به دلیل اخلاق، ادب و حلم می‌تواند وزیری باشد که ما شاهد دانشگاهی آرام‌تر و عالم‌تر در ماه‌های آینده باشیم چرا که چنین دانشگاهی مدیران لایق آینده را به جامعه تحویل خواهد داد.

وی به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در زمینه آموزش و پرورش ما نیازمند تحول هستیم چرا که ما نیاز داریم مدارس حافظه محور به سمت مدارس یادگیری و استدلال‌محور حرکت کند.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: ما نیازمند مدارسی هستیم که در بسیاری از موارد درسی خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش دهد.

روحانی تاکید کرد: ما نیاز به مواردی داریم که در کنار علوم طبیعی به علوم انسانی و اجتماعی نیز به اندازه کافی اهمیت داده شود؛ نیاز به مدارسی داریم که بتوانند نوجوان‌های ما را در آغاز تحصیل به وظایف اجتماعی و اختیارات مدنی آنها را آشنا سازد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بحث اختیار، بحث تکلیف و وظیفه از سال‌های اولیه مدارس باید برای دانش‌آموزان ما تبیین شود.

وی با تاکید بر اینکه مدارس ما باید دانش‌آموزان را از شفاهی‌محور بودن به تکلیف محور بودن هدایت کند، افزود: به این دلیل من روز ال مهر ماه توصیه کردم که زنگ مطالعه در مدارس ایجاد شود و پیشهاد دادم درس انشا احیا شود.

روحانی یادآور شد: پیشنهاد کردم دانش‌آموزان ما بتوانند آنچه در دل دارند بتوانند روی کاغذ بیاورند؛ ما نیاز داریم از دوران دبستان دانش‌آموزانمان را به مباحثه و گفتگو عادت دهیم و برای این باید برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: باید دبستان‌ها و مدارس ما با تحولات و فناوری‌های جدید از دوران دبستان آشنا شوند؛ در کشورهای پیشرفته استفاده از فضای مجازی  و اینترنت از دبستان آغاز می‌شود.

روحانی اظهار داشت: ما ضمن تقویت هویت ایرانی اسلامی در سراسر کشور باید به فرهنگ‌های قومی احترام بگذاریم؛ ما باید به خرده فرهنگ‌ها احترام کنیم و باید اصل 15 قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی نماییم و این کار از دبستان می‌توان آغاز شود و در مراحل مختلف تا پایان دوره متوسطه به انحاء گوناگون ادامه یابد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما نیازمند تحول در آموزش و پرورش هستیم و باید بار آموزش و پرورش بین دوش مردم، دولت و نهادهای درگیر تقسیم شود تا بتوانیم محیطی بهتر و شرایطی بهتر و رقابتی‌تر در محیط آموزش و پرورش شاهد باشیم.

وی گفت: برای این تحول آقای فانی شخصیتی هستند که می‌توانند این بار مسئولیت را بر دوش بگیرند. وی در طول مدت 30 سال در مسئله آموزش و پرورش فعال و صاحب نظر بودند و همه مراحل اداری را از معاونت یک اداره در تهران تا مسئولیت آموزش و پرورش یک استان در کردستان در شرایط حساس و همچنین تا مراحل مختلف تجربیات لازم مدیریت را برعهده داشتند.

روحانی تأکید کرد: آقای فانی دانش کافی را دارد و تحصیلاتش در دانشگاه‌های معتبر سپری شده است؛ برای ساماندهی نیروی انسانی، تخصص علمی و تجربه عالی دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از روزی که وی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزیده شد بازخوردها در میان همه آنهایی که سابقه در آموزش و پرورش داشتند مثبت بود؛ امیدواریم این راه سخت یعنی عالم‌پروری، تذکیه نمودن و مهارت‌آموزی نوجوانان و جوانان ما به دست این وزارتخانه و با مدیریت آقای فانی بهتر از گذشته ادامه یابد.

روحانی در ادامه اظهارات خود در مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی با اشاره به ویژگی‌های وزارت ورزش و جوانان این وزارتخانه را در برگیرنده جمعیت 75 میلیون نفری کشور دانست و گفت: زمانی که از ورزش همگانی، عدالت در امکانات ورزشی، فضای ورزشی و جبران عقب‌ماندگی‌ها در ورزش بانوان صحبت می‌کنیم نقش این وزارتخانه مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه ورزش می‌تواند در کار جمعی به جوانان ما کمک کرده و غرور ملی را افزایش دهد اظهار داشت: ورزش می‌تواند بخشی از تعامل سازنده با جهان بوده و در غالب دیپلماسی عمومی دیپلماسی ورزش کارایی خود را نشان داده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ورزش همگانی و قهرمانی و حرفه‌ای باید توسط فردی اداره شود که با نظر علمی به این مسئله نگاه می‌کند؛ مخصوصا در کنار ورزش موضوع جوانان نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است.

رئیس دولت یازدهم در ادامه با اشاره به حساسیت‌های وزارت ورزش وجوانان در موضوع رسیدگی به معضلات جوانان، مسئله ازدواج، پر کردن ساعت فراغت، ایجاد نشاط و رقابت سیاسی و مشارکت سیاسی را از مهمترین وظایف این وزارتخانه دانست و افزود: برای این مسئولیت آقای دکتر صالحی امیری برگزیده شد که اگر ایشان را فردی جامعه شناس و آگاه به مسائل اجتماعی با دید آسیب شناسانه معرفی کنند سخن گزاف نگفته‌ام.

روحانی سوابق صالحی‌امیری را به نمایندگان یادآور شد و افزود: آقای صالحی امیری از زمانی که معاون وزیر بود و با شورای عالی امنیت ملی همکاری داشت تا زمانی که خود در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت معاونت را به عهده گرفت، و همچنین زمانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک به عنوان مسئول فرهنگی اجتماعی منصوب شد همواره فردی دقیق، اخلاقی و پرتلاش بوده است.

وی با اشاره به سابقه آشنایی 10 ساله خود و همکاری با صالحی‌امیری تصریح کرد: وی از لحاظ علمی سابق نظر،‌ صاحب قلم،‌متخصص و پژوهشگر است و در مدت دو ماه سرپرستی به خوبی از عهده کار برآمده است.

رئیس‌جمهور در پایان ضمن درخواست از نمایندگان برای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی خاطرنشان کرد: قول دولت به مردم این است که با تکمیل کابینه حرکت در فضای فرهنگی سرعت بیشتری پیدا کند.

*پیرمؤذن: جلوگیری در پخش شب‌نامه علیه وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور

کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در طی تذکری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رئیس مجلس تذکر من بر اساس بند 5 ماده 24 آئین‌نامه مجلس و اصل 133 و 136 است. وی افزود: ظاهراً تقبیح ظاهراً با توجه به اینکه در دقیقه 90 بر علیه احدی از وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در صندوق‌ نامه‌ها و یا در صحن شب‌نامه پخش می‌کنند استدعا دارم بر اساس بند 5 ماده 24 آئین‌نامه از این مسئله جلوگیری کنیم. وی افزود: اصل بر این است که افزون بر اختیارات قانونی مسئولیتی از وزرا خواسته نشود.

*کوچک‌زاده: با این مخفی‌کاری‌ها می‌خواهید با مردم و نظام چه بکنید/ لاریجانی: اصل مسئله درست نیست

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به سخنان رئیس جمهور در صحن علنی گفت: آقای رئیس جمهور محترم در فرمایشات خود فرمودند اگر چه افراد در ندادن رأی اعتماد و معرفی مجدد عوض می‌شوند ولی سیاست‌ها همان است که بود. این سخنان قابل برداشت به این شکل است که حرف ایشان یک نوع بی‌اعتنایی به نظر مجلس است. زمانی که مجلس وزیری را رد کرد یعنی آن سیاست‌ها ثبت شده است البته ما امیدواریم که با وزیر معرفی شده آن سیاست‌ها دیگر نباشد اما اینطور سخن گفتن از سوی آقای رئیس جمهور بی‌حرمتی به مجلس و نمایندگان مجلس است.

بعد از این سخن کوچک‌زاده عد‌ه‌ای از نمایندگان مجلس با فریاد زدن عدد 2 مخالفت خود را با سخنان وی نشان دادند.

وی در پاسخ به اعتراض برخی از نمایندگان گفت: کسانی که می‌گویند 2 معلوم نیست که در اکثریت باشند ما می‌توانیم رأی بگیریم و ببینیم که آیا اکثریت مجلس وکیل‌الدوله است؟ آیا این کاری که شما انجام می‌دهید نشان از وکیل‌الدولگی شما است که خیلی آن را تقبیح می‌کردید؟

کوچک‌زاده گفت: نکته دوم اینجاست که آقای سبحانی‌نیا و دیگر اعضای هیئت مجلس گفته بودند که این جلسات به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش می‌شود امروز شاهد بودیم که تمهیدات و ابزار آلات لازم برای این کار فراهم شده بود اما بر اساس شنیده‌ها گویا آقای رئیس جمهور به شما فرموده بودند که ما صلاح نمی‌دانیم که پخش شود.

وی افزود: مردم در مذاکرات ژنو نامحرم‌اند، در مذاکرات مجلس نامحرم‌اند، خوب بفرمایید این شفافیت شما و مردم کجاست نمی‌شود که شما شعار دهید مردم محرم‌اند اما این گونه شود. شما می‌خواستید حرمت پاسپورت ایرانی را حفظ کنید اما امروز ویزای مالزی را نمی‌دهد به نظر من این ناشی از عدم صداقت است چرا تابلوهای صداقت آمریکایی که به زحمت شهرداری نصب شده بود برچیدید. چه می‌خواهید بکنید با این سخت‌کاری‌ها با ملت و نظام چه می‌خواهید بکنید.

وی در پایان تصریح کرد: ما این مسئله را بی‌حرمتی به ملت ایران می‌دانستیم و لازم بود که تذکر بدهیم.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر کوچک‌زاده گفت: باید اصل موضوع روشن شود تا مشخص شود بی‌حرمتی بوده است یا نه؟

آقای رئیس جمهور درباره موضوع پخش زنده از مجلس با من صحبتی نکردند پس اصل مسئله خلاف است.

نمایندگان در پاسخ به این سؤال لاریجانی با شعار احسنت از وی تشکر کردند.

لاریجانی در ادامه گفت: صدا و سیما دفعه قبل خودش تصمیم گرفت و این دفعه خودشان آوردند و خودشان هم جمع کردند، ربطی به ما نداشته است نه آقای رئیس جمهور به ما چیزی گفتند و نه من به صدا و سیما چیزی گفتم و هیئت رئیسه هم در این مسئله دخالتی نداشته است از رادیو هم مذاکرات در حال پخش شدن است بنابراین اصل آن مطلب خلاف است.

وی در ادامه تصریح کرد: درباره مطلبی که آقای رئیس جمهور گفته‌اند بیان کردند که سیاست‌های دولت همان است و مجریان عوض می‌شوند که ما به مجری رأی ندادیم و مجری دیگری آمده است و این مسئله وهمی برای مجلس محسوب نمی‌شود.

*روحانی صحن مجلس را ترک کرد

حسن روحانی رئیس‌جمهور که از صبح امروز برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، دقایقی قبل پارلمان را ترک کرد.

هم اکنون اسحاق جهانگیری  معاون اول رئیس‌جمهور در صحن علنی حضور دارد.

تعدادی از نمایندگان مجلس روحانی را هنگام خروج از صحن علنی مشایعت کردند.

*عزیزی‌فارسانی: آموزش و پرورش نهاد مولد سرمایه انسانی است/نقشه راه فانی همانند قطب‌نماست

عزیزی فارسانی نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: نگاه آقای فانی به بخش آموزش و پرورش یک نگاه کلی است و ما نمایندگان اگر منشور و رسالت آموزش و پرورش را مطالعه کنیم می‌بینیم که نقاط ضعف و قوت آن تشریح شده است.

عزیزی فارسانی ادامه داد: بحثی که مخالفان درباره آن سؤال داشتند، برنامه آقای فانی بود در حالی که این برنامه‌ها و راهکارها برای آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی همچون قانون اساسی، قانون برنامه پنجم، مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین است.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعالی به عنوان هدف دقیقا در سند تحول اشاره شده است، افزود: اجرایی نشدن این برنامه به دلیل عدم وجود یک نقشه راه است در حالی که برنامه فانی دقیقا از نقشه راهی به عنوان یک قطب‌نما برخوردار است.

وی با بیان اینکه تحقق اهداف انقلاب نیازمند تلاش همه‌ جانبه است و یکی از این عرصه‌ها نیز عرصه آموزش و پرورش محسوب می‌شود، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیرساختی برای ارتقاء سرمایه انسانی کشور است و در واقع نهاد مولد سرمایه‌ انسانی است.

عزیزی فارسانی با اشاره به جنگ نرم دشمنان علیه اعتقادات و دین و آزادگی ادامه داد: بنابراین در چنین شرایطی نقش آموزش و پرورش اهمیت دو چندانی دارد.

این نماینده مجلس اظهار اشت: وضعیت فعلی آموزش و پرورش بر اساس گزارش یونسکو در سال‌های 2011 و  2012 با توجه به جمعیت 15 میلیونی در بدنه این نهاد آموزشی رتبه هفتم شاخص توسعه انسانی، رتبه 88 جهانی و از لحاظ شاخص رتبه 15 منطقه را داریم و در واقع در این رتبه‌بندی کشورهای عضو یونسکو قرار دارند.

نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به مواردی که بر اساس آنها از وزیر پیشنهادی دفاع می‌کند، تصریح کرد: فانی از لحاظ شخصیت انسانی با اخلاق، متدین ، ولایتمدار، توانمند و شجاع است.

وی افزود: او در بعد علمی متخصص، کاردان، محقق، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مؤلف چندین کتاب و همچنین طراح چندین پروژه آموزشی و فرهنگی است و در عین حال رشته و پست وی با یکدیگر تناسب دارد.

عزیزی ‌فارسانی با بیان اینکه فانی مراحل پیشرفت و ترقی را به صورت پلکانی طی کرده است و با چالش‌های موجود در عرصه آموزش و پرورش کاملا آشنا است، خاطر نشان کرد: او به راحتی مورد قبول معلمان و فرهنگیان قرار گرفته است.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه فانی هیچ وابستگی جناحی به گروه خاصی ندارد، یادآور شد: مطابقت برنامه‌های فانی با اسناد بالادستی و داشتن نظام ارزشیابی آموزشی و باور به ارزشیابی بر اساس الگوی اعتبارسنجی مستمر، از دیگر ویژگی‌های برنامه او است.

وی داشتن نقشه راه برای رسیدن به هدف و نهادینه کردن برنامه محوری در سطوح مختلف مدیریتی را از دیگر ویژگی‌های فانی برشمرد و تصریح کرد: طراحی و استقرار و استفاده هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین ارتقاء جایگاه زنان در مدیریت عالی و میانی از دیگر خصوصیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

عزیزی فارسانی با بیان اینکه توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و ارتقاء بهره‌وری از منابع موجود و همچنین تأمین منابع جدید از ویژگی‌های فانی است، گفت: با توجه به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مناطق محروم، در مناطق مرزی و عشایری وی به بسط عدالت آموزشی و کاهش تمرکز توجه دارد.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اجرای تدریجی هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامه‌ها متناسب با اولویت‌های کلیدی از سوی وزیر پیشنهادی خاطر نشان کرد: توجه به طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز و ورزش دانش‌آموزان از دیگر ویژگی‌های فانی محسوب می‌شود.

وی استانداردسازی هنرستان‌های فنی - حرفه‌ای و کار و دانش و همچنین تدوین و اجرای کارآفرینی را از دیگر برنامه‌های فانی برشمرد و گفت: طراحی و اجرای نظام خاص بازنشستگی فرهنگیان و توجه به توسعه همکاری‌های بین‌المللی از دیگر برنامه‌های فانی است.

عزیزی فارسانی اعتلای برنامه‌های آموزشی و تربیتی را همچون اجرای برنامه‌های درسی ملی با تأکید بر متناسب‌سازی محتوا و حجم منابع درسی از برنامه‌های فانی دانست و یادآور شد: یکی از برنامه‌های مهم او تدوین و اجرای برنامه برای ارتقای جایگاه پژوهش و آموزش است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود وقت، برنامه‌های او توضیح داده نشده لذا باید برای اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش به وزیر پیشنهادی رأی قاطع دهیم.

 

عزیزی: آقای فانی! برنامه‌هایتان برای حل مشکلات معلمان حق‌التدریس چیست؟

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان، در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای فانی! شما در زمان حضورتان در وزارت آموزش و پرورش یک طرح را دنبال می‌کردید که به دلایلی ناقص ماند.

 

وی سازوکار جدید برای تعیین مدیر مدارس و رؤسای آموزش و پرورش را طرح‌هایی دانست که هنوز اجرایی نشده و ناقص مانده است.

 

عزیزی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش این سؤال را پرسید که آیا شما طرح مذکور را اجرایی خواهید کرد.

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به مشکلات معلمان حق‌التدریس اشاره کرد و از علی‌اصغر فانی خواست برنامه‌های خود را برای رفع مشکلات این معلمان را تبیین کند.

 

وی همچنین در پایان سخنان خود اظهار داشت: آقای فانی! مدیران کل آموزش و پرورش را چگونه انتخاب خواهید کرد؟ آیا از نمایندگان در انتخاب مدیران کل مشورت خواهید گرفت؟

 

*نمایندگان باتوجه به برنامه‌های وزیر پیشنهادی مباحث خود را بیان کنند

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان در جریان رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم طی تذکری با استناد به مواد 205 و 206 آئین‌نامه داخلی خانه ملت توصیه‌هایی به مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی ارائه کرد.

وی در همین رابطه تصریح کرد: دوستانی که به عنوان مخالف و موافق با وزیر پیشنهادی صحبت می‌کنند باید در قالب برنامه‌های وزیر یاد شده مواضع خود را بیان کنند اما برخی از صحبت‌ها ربطی به برنامه‌های وزیر پیشنهادی ندارد.

*هیچ‌کس نباید مستقیما و تلویحا به مجلس و نمایندگان اهانت کند

عباس قائدرحمت نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان گفت: نباید کسی مستقیما یا تلویحا به مجلس و نمایندگان توهین کند، البته نباید به رئیس‌جمهور نیز توهین کرد.

وی افزود: بعضی‌ها در واکنش به "دو دو" گفتن نمایندگان به آنها می‌گویند که وکیل‌الدوله نباشید حال همان افراد طی 4 و 8 سال گذشته وکیل‌الدوله‌ بودند. نماینده مردم درود و ازنا در همین زمینه خاطرنشان کرد: برخی‌ها به سخنان رئیس‌جمهور درباره ادامه یافتن سیاست‌های دولت انتقاد می‌کنند درحالی که این سخنان درست نیست و من در همین جا از رئیس‌جمهور به پاس برنامه‌ها و افراد مطلوبی که به مجلس معرفی کرد قدردانی می‌کنم. 

 

*طلا: نباید از کسانی که انتخابات88 را به کام مردم تلخ کردند در آموزش و پرورش استفاده کرد

 

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) در سخنانی به عنوان  دومین مخالف برنامه‌های علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: مخالفتم به معنای مخالفت با سقف آقای فانی نیست بلکه آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه‌ای که باید زیرساخت‌های لازم را با هدف توسعه پایدار فراهم کند، در سند چشم‌انداز 20 ساله وظایفی بر عهده دارد که باید در راستای ایجاد یک جامعه فعال، مسئولیت‌پذیر و برخوردار از روحیه شکوفایی، انجام وظیفه کند.

 

وی افزود: تاکنون 7 سال از اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله گذشته و 12 سال باقیمانده است، سؤالم این است که شما (فانی) در 4 سال آینده از این 12 سال برای تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله چه اقدامی انجام خواهید داد؟ شما باید در حوزه تحول نظام آموزشی اقداماتی مهمی را انجام دهید، آیا شما ارزیابی از یک سال گذشته داشته‌اید؟ یا اینکه قرار است این مسیر را ادامه دهید؟

 

طلا در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تنوع رشته‌ها امر بسیار مهمی است، در سازمان فنی و حرفه‌ای 3 هزار رشته را آماده کرده‌ایم اما فقط 41 رشته در مجموعه آموزش و پرورش تعلیم داده می‌شود، آیا با این برنامه، می‌توانید این هدف را محقق کنید؟

 

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای دوره راهنمایی مدارس غیرانتفاعی مبلغ مصوب حدود یک میلیون و 700 هزار تومان است اما مبلغی که  اخذ می‌شود حدود 4 میلیون است برای دوره دبیرستان مدارس غیرانتفاعی نیز مبلغ مصوب شده حدود 4 میلیون است اما مبلغ اخذ شده 6 میلیون و 400 هزار تومان است، برای دوره پیش دانشگاهی نیز مبلغ مصوب شده حدود 6 میلیون تومان است اما مبلغ اخذ شده حدود 11 میلیون تومان است.

 

این نماینده مجلس در همین اساس اضافه کرد: عدم پرداخت اضافه کار مربیان و معلمان در خرداد ماه سبب شده تا وزیر آموزش و پرورش تبدیل به یک تدارکاتی شود، هم اکنون مشکلات مختلفی در مجموعه آموزش و پرورش به خصوص درباره دانش‌آموزان همچون بلوغ زودرس و سایر مسائل وجود دارد که البته انعقاد قراردادهایی به صورت خودگردان خارج از فضاهای آموزشی با مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی می‌تواند از این مشکلات کم کند.

 

طلا با بیان اینکه، عده‌ای تصور می‌کنند بیت‌المال ساختمان و ماشین است، گفت: بیت‌المال در واقع معلمان و دانش‌آموزان هستند، ما هم اکنون از فقدان یک نظام طبقه‌بندی همچون وزارت علوم در دانشگاه‌ها رنج می‌بریم، هم اکنون در کل کشور 60 درصد پرسنل و در تهران 73 درصد پرسنل را بانوان تشکیل می‌دهند، عدم ابلاغ مرخصی 9 ماهه زایمان در مجموعه شما سبب می‌شود یا جامعه از فرزندان این قشر دلسوز محروم شود یا دانش‌آموزان نتوانند از آنها در مجموعه آموزش و پرورش استفاده کنند که ما هیچ کدام را نمی‌خواهیم و این هنر شماست تا مشکل را حل کنید.

 

وی در پایان با اشاره به انتخابات سال 88 و پیروزی که به کام ملت ایران تلخ شد، گفت: انتظار این است که در بدنه وزارتخانه‌ای که آینده نظام در آن است، از این افراد استفاده نشود.

 

*سلطانی: بهره‌گیری از مدیران مجرب در فرآیند تصمیم‌سازی از ویژگی‌های«فانی» است

 

امیرعباس سلطانی در حمایت از وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: سکان هدایت آموزش و پرورش باید به مردی که از جنس آموزش و پرورش و با کوله باری از تجربه 43 ساله و درد آشنا با مسائل تربیتی و آموزشی است و نیز دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته مدیریت در دانشگاه تربیت مدرس است سپرده شود تا شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.

وی در بیان دلایل دادن رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه جامع و مدرن برای بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی که مهمترین آن برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در فواصل مشخص برای کارکنان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش است که منطبق بر نیاز‌سنجی آموزش و ارزیابی دقیق می‌تواند در بهسازی منابع انسانی موثر باشد.

نماینده مردم بروجرد در خانه ملت ادامه داد: با توجه به اینکه سالهاست در کشور کمیت‌گرایی اصل و اساس برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته توجه به بالا بردن کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی است و ایجاد زمینه تحصیلات تکمیلی با حفظ کیفیت در دوره‌های مختلف اداری، ستادی و آموزش و پرورش همچنین ارتقاء عنصر معلمان به عنوان آخرین امید برای تحول آموزش و پرورش و تامین‌کننده امکانات در تعیین مدرسین بااخلاق و باسواد و به کارگیری بازوان قوی در پردیس‌ها برای ارائه برنامه‌های مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگیان از دیگر موضوعاتی است که می‌توان در بیان ویژگی‌های آقای فانی به آن اشاره کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اعتقاد به منزلت اجتماعی و بهبود وضعیت معلمان و افزایش انگیزه آنان برای خدمت، ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی فرهنگیان در اولویت برنامه آقای فانی قرار دارد. همچنین افزایش کارآیی و اثربخشی سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش با بهره‌گیری از مدیران مجرب و توانمند و دارای مقبولیت و محبوبیت با رعایت اصل شایسته‌سالاری و پرهیز از ملاحظات جناحی و ایجاد زمینه مشارکت حداکثری در فرآیند‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر وی است.

*باقری: فانی از بدنه آموزش و پرورش است/ انتقاد از فضای سیاسی کشور

محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه اکثر مردم آقای فانی را می‌شناسند و چندان نیازی نیست که از کارنامه ایشان دفاع کرد زیرا وی فردی است که مدیریت خود را از مدرسه آغاز کرده تا به اینجا رسیده است.

وی با اشاره به شاخص‌های مسئولین در جامعه اسلامی از نگاه حضرت امیر(ع) افزود: درایت، معرفت، عدالت، قوت و سلامت در مدیریت فانی به چشم می‌آید و ایشان اعتدال را که شعار انتخاباتی ریاست جمهوری نیز بود را به خوبی می‌شناسند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فانی به کارهای تیمی و جمعی می‌اندیشد خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته آموزش و پرورش از کارهای تک‌نفره و نگاه‌های تک‌بعدی ضربه خورده است و امیدواریم که مشکل این وزارتخانه با نگاه کارشناسی فانی برطرف شود.

باقری از بدنه آموزش و پرورش بودن را یکی دیگر از شاخص‌های مثبت فانی برشمرد و افزود: ایشان در طرح‌های زیادی در آموزش و پرورش در طی سال‌های گذشته نقش اساسی داشته است.

وی در ادامه سخنانش با انتقاد از انتصاب استانداران در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: هرچند بنده گلایه‌های شدیدی به دولت در انتخاب استانداران دارم اما دفاع از فانی در جای خودش محفوظ است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فضای سیاسی کشور از نهادهای امنیتی و قوه قضاییه خواست تا نظارت خود را بر تهمت‌ها و افتراهایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود بیش از پیش معطوف نمایند.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئولین در رسانه‌ها احترام یکدیگر را حفظ نکنند مطمئناً‌ دشمنان جمهوری اسلامی ایران نیز مراعات حال ما را نخواهند کرد.

 

اسداللهی: فانی فردی پاک و مظلوم است/وی مدارج علمی را طی کرده است

 

غلامرضا اسداللهی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی امروز (یکشنبه) گفت: بسیاری از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش را به عنوان بزرگترین فصل مشترک دولت و مردم معرفی می‌کنند؛  به همین علت  سزاوار است دولت آقای روحانی   تهمیدات  لازم را برای توسعه این وزارت‌خانه به کار گیرد تا  این وزارت  خانه با  حمایت  مجلس و دولت  بتواند رسالت بزرگ خود را در  تربیت نسل آینده و تامین منابع انسانی به عنوان موتور محرکه توسعه کشور به کار گیرد.

اسداللهی با بیان اینکه طبق اعلام معاونت نظارت مجلس، برنامه‌های ارائه شده فانی  در راستای اسناد بالا دستی برنامه‌ی پنجم توسعه و سند چشم انداز 1404 تطابق دارد ،گفت: انتقادات مطرح شده در  راستای تحقق سند چشم انداز است، درست نیست.

وی همچنین با بیان اینکه در برنامه‌ی فانی مواردی در خصوص مهارت آموزی آموزشهای فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان ارائه شده است گفت: برنامه‌های ایشان تاکید ویژه‌ای بر کسب مهارت‌ها و تامین نیازهای صنفی دانش آموزان دارد.

نماینده مردم تربت جام  مهمترین مولفه و ویژگی‌ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را  اشتغال مثتمر در این وزارت‌خانه از سال 49 تاکنون  خواند و  گفت : آقای فانی فردی پاک و مضلوم است که تمامی مدارج علمی را در وزارت‌خانه‌ی آموزش و پرورش طی کرده است.

اسدالهی  در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر این که ارزیابی وزیر پیشنهادی از نظام 6-3-3چیست؟ گفت: آقای فانی  با توجه به اینکه قبل از سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در کمیته تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت داشتند در راستای  برنامه ریزی یکی از افراد بودند  و خودشان  نیز جزو برنامه‌ریزان نظام 6-3-3 بودند. ایشان قطعا در طول سه ماهه دوران سرپرستی نیز ارزیابی لازم را از این موضوع کسب کردند.

اسداللهی همچنین گفت: اگر بخواهیم که آموزش و پرورش به رسالت خود عمل کند دولت و مجلس باید پشتیبانی لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد:  ما انتظار داریم که آقای فانی ایرادات گذشته در مورد تامین منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش را رفع کرده و ساماندهی نماید.

اسدالهی  با بیان اینکه  در باب تامین نیروی انسانی در مناطق محروم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد، افزود:  انتظار می‌رود  وزیر  بعد از وزیر شدن برنامه‌های لازم را عملیاتی کنند.

 

*فانی: آموزش و پرورش باید به سمت ایجاد عادات اجتماعی مناسب حرکت کند

علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس و در ادامه جلسه بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی برای هر کشور گفت: آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تولید می‌کند و در این وزارتخانه است که فردای جامعه ساخته می‌شود.

 

وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سابقه 43 ساله خود در زمینه آموزش و پرورش ادامه داد: من تمام مراحل این وزارتخانه را از معلمی گرفته تا مدیریت‌های خرد و کلان و رده‌های معاونت طی کرده‌ام و معتقدم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه و ایجاد عادت اجتماعی متناسب با شئون جامعه و همچنین تقویت باورهای دینی و باورهای مهارت حرکت کنید.

 

فانی با بیان اینکه رسیدن به اهداف مطرح شده جز با توجه به معلم میسر نخواهد شد، تاکید کرد:‌ معلم رکن اصلی در آموزش و پرورش است و می‌تواند با رفتار خود بیشترین تاثیر را بر جامعه بگذارد.

 

وی ادامه داد: همه همت ما باید این باشد که معلمان با انگیزه، با شایستگی‌های حرفه‌ای و آشنا به شیوه‌های تدریس داشته باشیم.

 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد مراکزی برای تربیت معلمان افزود: تقویت مراکز تربیت معلم اهمیت ویژه‌ای دارد و با تاسیس دانشگاه فرهنگیان امید است که زمینه تحول آموزش و پرورش فراهم شود.

 

فانی همچنین موضوع معیشت معلمان را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: معلمانی که ویژگی‌های مذکور را دارند نباید دغدغه معیشت داشته باشند.

 

وی نقش آموزش و پرورش را در زمینه فرهنگ عمومی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: به این نقش آموزش و پرورش در گذشته کمتر توجه شده در حالی که فرزندان ما ساعت زنده و اصلی عمر خود را در مدارس می‌گذرانند لذا معتقدم باید با دستگاه‌های فرهنگی همکاری مداوم و مدون داشت.

 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش موضوعات مهمی از قبیل عدالت آموزشی،‌شیوه اجرا، مسائل مدارس تیزهوشان، ورزش، هنر و مشکلات مدارس استثنایی را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: امید است این مشکل‌ها و صدها مشکل دیگر با همت نمایندگان و کمیسیون‌ تخصصی آموزش و همکاری دولت حل شود.

 

فانی در ادامه ضمن تشکر از حسن نظر روحانی برای معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان گفت: در صورت اعتماد شما وظیفه خود می‌دانم باتبعیت از رهنمودهای رهبری و در چارچوب سیاست‌های دولت تدبیر و امید و به دور از گروه‌گرایی از همه ظرفیت نیروهای ارزشی استفاده کنم.

 

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش به همه نیروهای انقلاب نیازمند است و مشکلات بدون همت دولت و مجلس حل نخواهد شد.

 

وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از خداوند متعال مسئلت دارم بنده را پیرو پیامبر و ائمه معصومین قرار دهد و اگر توفیق خدمت در کسوت وزارت را به بنده عنایت فرمود مشمول این آیه شریفه «وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ» شوم.

 

فانی افزود: امیدوارم با حمایت شما بزرگواران آستین همت در جهت فردای روشن برای فرزندانمان را بالا ببریم و به قول حافظ شیرازی: "همتم بدرقه راه کن ای طاهر قدس، که دراز است ره مقصد و ما نوسفریم".

 

وی راهبرد اصلی امروز آموزش و پرورش کشور را ارتقاء کیفیت عنوان و خاطرنشان کرد: در همین راستا ارتقاء‌ کیفیت مدارس دولتی را در دستور کار داریم بنابراین راهبردی که برای آموزش و پرورش باید انتخاب کنیم راهبرد کیفیت‌بخشی است.

 

وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش «ساماندهی و بهسازی نیروهای انسانی آموزش و پرورش»، «توسعه و مشارکت آموزش و پرورش»، «مدیریت بر منابع آموزش و پرورش» و «ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی» را 4 اولویت کاری خود در وزارت آموزش و پرورش دانست.

 

فانی ضمن تقدیر و تشکر از نمایندگان مخالف و موافق خود گفت: این تکلیف من است که قوانین مصوب مجلس  را پیاده کنم و یکی از قوانین استخدام پیش دبستانی‌ها و نیروهای آزاد است که امیدوارم اینکار را انجام دهم.

 

وی در پاسخ به تذکر چند نماینده مجلس مبنی بر اینکه چرا با کسب 60هزار معلم تکلیف معلمان مشخص نیست، گفت: این را توضیح دادم و گفتم که اجرای قانون مصوب مجلس را تا قبل از انقضا و مهلت قانونی انجام خواهم داد.

 

وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که با توجه به اینکه امروز 5 آبان است چرا هنوز حقوق مهر ماه معلمان پرداخت نشده، گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم حقوق‌ها پرداخت شده اما باز هم دنبال می‌کنم.

 

*پایان بررسی صلاحیت فانی/ آغاز بررسی صلاحیت فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس

دقایقی پیش با سخنرانی وزیر پیشنهادی آموزش و پروش و همچنین نمایندگان موافق و مخالف، بررسی صلاحیت علی‌اصغر فانی در صحن علنی مجلس به پایان رسید.

بر اساس این گزارش، بررسی صلاحیت رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن آوری نیز از دقایقی پیش در صحن علنی مجلس آغاز شد.

هروی: فرجی دانا چگونه درجه استاد تمامی را با این کارنامه علمی دارد/وزیر علوم باید شایسته و کارآمد باشد

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه پارلمان) در مخالفت با رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان انتخاب وزیر علوم را جدی گرفته و با سوگند خود به وزیر پیشنهادی رأی دهند.

وی یادآور شد: در سالهای گذشته اگر به جای انتخاب سیاسی وزرای علوم افرادی کارآمد و شایسته را برای حضور در این وزارتخانه انتخاب نمی‌کردیم امروز در ردیف صادر کنندگان محصولات علمی قرار داشتیم.

وی با انتقاد از فضای سیاسی موجود در حوزه علمیه کشور اظهار داشت: فضای علمی آنقدر سیاسی شده است که حضور افراد سیاسی در دانشگاه‌ها یک امر عادی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از رویکردهای پیشین وزرای علوم تصریح کرد:رشد کمی دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن جوانب کیفی می‌تواند همان قدر بلا سرمان بیاورد که کنترل جمعیت بر سرمان آمد. هروی با اشاره به آمارهای رشد علمی کشور که از سوی وزارت علوم اعلام می‌شود خاطرنشان کرد: ما آمارهای رشد علمی را اعلام می‌کنیم اما از رشد معنادار دانشجو غافلیم.

وی با بیان اینکه وزارت علوم فرد رویین‌تنی را برای حل مشکلات این وزارتخانه می‌خواهد تأکید کرد: باید فرد شایسته، کارآمد، پرتوان و دارای سابقه علمی را برای این وزارتخانه برگزید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت با اشاره به انتخاب سومین فرد دولت یازدهم برای حضور در وزارت علوم گفت: اگر این اقدام به باد انتقاد گرفته می‌شود به دلیل اهمیت فراوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی اضافه کرد: باید امروز به سمت تبلور عقلانیت و تدبیر که شعار محوری رئیس جمهور بود حرکت کنیم که چنین موضوعی در دانشگاه‌ها کلید می‌خورد.

هروی با بیان اینکه باید وزارت علوم را به دست بهترین شخصیت علمی غیرسیاسی بدهیم خاطرنشان کرد: باید وزیر علوم توانایی اداره وزارتخانه را داشته باشد تا شاهد رشد علمی در آموزش عالی باشیم.

وی با طرح این پرسش که آیا تاکنون دانشگاه‌های ما اسلامی شده است یا هنوز به صورت غیراسلامی به فعالیت خود ادامه می‌دهند خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید وزرای علوم دغدغه علمی شدن نداشتند و همین موضوع باعث عدم تحقق دانشگاه اسلامی شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از رقابت کمی دانشگاه‌ها این رقابت را عاملی برای نابودی فضای علمی کشور دانست.

هروی در این زمینه گفت: به دلیل اهمیت جایگاه وزیر علوم مجلس نسبت به این موضوع حساس بوده و به دنبال رأی اعتماد دادن به وزیری است که توانایی هدایت این وزارتخانه را داشته باشد.

وی ادامه داد: فردی که می‌خواهد سکان هدایت وزارت علوم را بر عهده بگیرد باید دغدغه‌مند باشد که من کمتر این دغدغه را در آقای فرجی دانا دیده‌ام.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سؤالات را طی سخنرانی خود در صحن علنی مجلس مطرح کرد که آیا رضا فرجی دانا توانایی به دست گرفتن سکان وزارت علوم را دارد؟ آیا آشنایی وی با آموزش عالی به نحوی است که بتواند از پس این مسئولیت بر بیاید؟ آیا وزیر پیشنهادی علوم از ترکیب هیئت امنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد اطلاعی دارد؟ آیا وی با چند سال ریاست در یک دانشگاه اطلاع دقیقی از دانشگاه‌های کشور دارد؟ آیا آقای فرجی دانا توانایی دنبال کردن تحول در علوم انسانی را دارد؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه، باید سکان هدایت وزارت علوم را به عهده کسی سپرد با پژوهش بیگانه نباشد تصریح کرد: آقای فرجی دانا هر گاه یک کتاب هم در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود و این در حالی است که وزیر علوم باید سرآمد علمی و پژوهشی کشور باشد اما چنین وضعیتی در کارنامه وزیر پیشنهادی علوم مشاهده نمی‌شود.

هروی این سؤال را مطرح کرد: چگونه فردی با این سوابق می‌تواند ادعای وزارت علوم داشته باشد؟ وی همچنین از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرسید: آقای فرجی دانا! چگونه رتبه استاد تمامی را با این کارنامه علمی گرفته‌اید؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جلسات نمایندگان با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: سؤالات مطرح شده را در همان جلسات از آقای فرجی دانا پرسیدیم اما وی در قبال آنها سکوت کرد.

هروی ادامه داد: آقای فرجی دانا در هفته قبل برای به عهده گرفتن سمت وزارت علوم قانع شدند چگونه می‌تواند با نمایندگان مجلس تعامل کنند؛ از وی بپرسید تعداد اعضای کمسیون مجلس چقدر است که وی نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد.

هروی با اشاره به بخشهایی از برنامه رضا فرجی دانا گفت: آقای فرجی در برنامه خود به مسائلی که باید اشاره نکرده است و در واقع برنامه‌های وی کلیشه‌ای است.

 

لاهوتی:فرجی‌دانا معتقد به علم و تحقیق در فضای آرام و با نشاط است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در پشت تریبون مجلس قرار گرفت، با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره فرجی‌دانا گفت: آقای هروی از مشکلات و مسائل جاری وزارت علوم گفتند ولی آقای فرجی دانا تازه قرار است در صورت تأیید مجلس به این وزارتخانه بروند و قرار نیست مشکلات قبل را وی پاسخ دهد.

نماینده مردم لنگرود انتقاد یکی از نمایندگان به عدم پرداخت به موضوعات دانش‌بنیان در برنامه فرجی‌دانا را رد کرده و تصریح کرد: در برنامه آقای فرجی‌دانا به این موضوع توجه جدی شده و تمام 74 بند از برنامه ارائه شده از سوی وی منطبق بر اسناد بالادستی و برنامه پنجم است.

وی دغدغه نمایندگان مخالف در مورد عدم تناسب منابع مالی موجود و برنامه‌های فرجی‌دانا را دغدغه‌ای درست خواند و افزود: باید با کمک مجلس دغدغه‌ها در مورد منابع مالی وزارت علوم حل شود.

لاهوتی تعهد اخلاقی فرجی‌دانا را یکی از شاخصه‌های وی معرفی و ادامه داد: وزیر پیشنهادی علوم فردی ولایتمدار و دارای خانواده مذهبی و از مؤسسین سپاه استان فارس بوده است.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به تحصیلات فرجی‌دانا اضافه کرد: وزیر پیشنهادی علوم از دانشمندان برجسته کشور بوده و سلسله مراتب کاری را دنبال و تمام سوابق کاری‌اش در وزارت علوم بوده است.

وی مدیریت فرجی‌دانا در دانشگاه تهران را یادآور شد و تصریح کرد: در زمان وی در دانشگاه تهران هیچگونه التهابی را شاهد نبودیم و از رشد علمی خوبی برخوردار بودیم.

لاهوتی افزود: آقای فرجی دانا اعتقاد دارد علم و تحقیق باید در فضای آرام و بانشاط در کنار هم قرار داشته باشد.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به آمار فراوان فرار مغزها از کشور اظهار داشت: آقای فرجی دانا اعتقاد دارد این سرمایه‌های علمی باید در داخل کشور حفظ شوند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه فرجی‌دانا همان میزان که به علم و پژوهش اعتقاد دارد به مسائل فرهنگی نیز معتقد است، از نمایندگان خواست به وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد دهند.

 

*علیمردانی: اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران شاهدان زنده مدیریت فرجی دانا هستند

محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه، پیشرفت همه جانبه ایران  اسلامی و تبدیل آن به مرجع علمی در جهان معاصر آرزوی همه ایرانیان است گفت: بدون شک این مهم بدون اعتلای علمی و فرهنگی کشور میسر نخواهد شد و تنها به دست مدیران صالح تحقق خواهد یافت.

وی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و در میان ملل مسلمان جهان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی بر ما لازم است که هدایت وزارتخانه مهم و سرنوشت‌ساز دانش و دانشگاه را به مدیری لایق و صادق بسپاریم که در مقام عمل و نظر شایستگی و تعهد خود را در این مسیر اثبات کرده است.

علیمردانی با تمجید از تجارب علمی و مدیریتی فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: وی می‌تواند دغدغه‌های رهبری، دولت، ملت و مجلس را در زمینه مدیریت آموزش عالی تأمین نماید.

وی با بیان اینکه، آموزش عالی در ایران نیاز به حرکت اساسی و مستمر دارد و نهضت علمی و نرم‌افزاری را به سمت قله‌های موفقیت رهنمون سازد اظهار داشت: دانشگاه باید بتواند هدایت‌گر صنعت و تولید باشد با پرورش متخصصانی متعهد و مسئولیت‌پذیر چشم‌اندازی امیدبخش از پیشرفت توسعه کشور را ترسیم نماید.

نماینده مردم زنجام و طارم در مجلس شورای اسلامی، آموزش عالی را یکی از ارکان و عوامل اصلی کارآفرینی در کشور دانست و افزود: وزیر علوم باید بتواند با پیوند زدن نیروها و سرمایه‌های سرشار انسانی و علمی کشور به منابع و ذخایر عظیمی از اقتصادی و طبیعی مسیر حرکت تاریخی ایران را به نیکی هدایت کند.

علیمردانی لازمه تحول شایسته در فرایندهای آموزشی را به روزرسانی منابع علمی در کشور دانست و ادامه داد: تقویت و خودباوری اساتید و دانشجویان، رشد نشاط سیاسی و علمی، جلب مشارکت دانشجویان و محققان در مراکز علمی داخلی و خارجی، بهبود روابط و تعامل دانشگاه با صنعت و جامعه، انطباق بیشتر محتواها و برنامه‌های آموزشی با نیازهای کشور از جمله ضرورت‌های مسلم وزارت علوم است.

وی بر همین اساس ادامه داد: بدیهی است این اهداف عالیه با تصدی مدیری جامه عمل به خود می‌پوشاند که قدرت تعامل شایسته با دانشمندان داشته و از عهده جلب حمایت‌ها بر آید.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به تجارب و توانمندی‌های فرجی دانا در آموزش عالی یادآور شد: اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران که بخش مهمی از نخبگان علمی و فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهند شاهدان زنده این ادعا هستند که خاطرات شیرینی از ابتکارات علمی و مدیریتی ایشان دارند.

علیمردانی مواجهه عالمانه، خلاقانه و متعهدانه ایشان با مسائل و نیازهای دانشجویان و اساتید و توجه ویژه به حوزه فرهنگ را از شاخص‌های مدیریتی فرجی دانا دانست و افزود: وی با تعامل سازنده با نهادها و تشکل‌های مختلف دانشگاهی و دوری از افراط و تفریط الگوی شایسته از موفقیت در جلب اعتماد و مشارکت گروه‌ها و جریان‌های گوناگون دانشگاهی را به نمایش گذاشته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این رویکرد علمی، عقلانی و اعتدالی فرجی دانا بتواند بسیاری از ضعف‌ها و کاستی‌ها را برطرف نموده و تحرکی جدید در وزارت علوم سامان دهد.

آقایی: توجه ویژه به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی از مهمترین برنامه‌های فرجی‌دانا

علی اکبر آقایی در صحن علنی مجلس و درحمایت از وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری گفت: توجه ویژه به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اهداف اجرایی کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها، همگرایی و هدف‌مندی پژوهش‌ها در کشور تمرکززدایی در مدیریت آموزش عالی و افزایش سهم دانش و فناوری کشور به عنوان مهمترین اهداف آقای فرجی‌دانا است.

 

وی ادامه داد: امروز اقبال مجلس با دولت و پشتیبانی در تکمیل کابینه دولت اعتدالی دولت و تدبیر می‌تواند نقطه عطفی در درک متقابل از مسائل و نیازهای کشور و تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی باشد و رای مثبت بالا به آقای رضا فرجی‌دانا بیانگر این اهمیت خواهد بود.

 

نماینده مردم سلماس در مجلس اضافه کرد: اینکه یکی از نمایندگان (جواد هروی) از وزیر سؤال می‌کند که آیا شما تعداد اعضای کمیسیون آموزش را می‌دانید؟، باید به ایشان گفت که اگر آقای وزیر تعداد را بداند یا نداند شما به ایشان رای اعتماد یا عدم اعتماد می‌دهید؟. یا اینکه خانم طبیب‌زاده در خصوص اعتبارات که باید در پاسخ به ایشان گفته شود که اعتبارات از سوی دولت پیشنهاد و توسط ما به تصویب می‌رسد و این از وظایف وزیر نیست.

آقایی اظهار داشت: آقای فرجی‌دانا در برنامه خود 21 بار از مقام تبعیت از رهنمون‌های مقام عظمای ولایت نام برده است. دلیل مبین اعتقاد وی به مقام ولایت، امام و انقلاب پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدای انقلاب است.

وی افزود: تمام نمایندگان به وظایف شرعی و قانونی خود عمل می‌کنند و دفاع حمایتی کمیسیون تخصصی و بخصوص اظهار علاقه آقای ابوترابی و ابراز علاقه اکثر نمایندگان در مجمع نمایندگان شمال غرب از حمایت دکتر فرجی‌دانا حکایت می‌کند و انشاءالله با رای بالا برای هر سه وزیر مجلس تعهد و همراهی خود را با رئیس‌جمهور اعلام خواهد کرد.

 

*انتقاد بیرانوند از عدم پخش مستقیم جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی از صدا و سیما

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار مقاله‌ای در حوزه علوم انسانی در یکی از نشریات صبح و ماهیت توهین‌آمیز آن خطاب به وزیر ارشاد گفت: آقای وزیر ارشاد وظیفه شما اعمال قانون است. به وظیفه خود عمل کنید.

وی در ادامه تذکر خود گفت: بحث دوم من پخش مستقیم جلسه امروز صبح مجلس شورای اسلامی که با وجود اینکه وعده داده شده بود اما انجام نشد. با توجه به تبعات منفی عدم پخش مستقیم جلسه که بر روی مجلس است خواستار اعلام صریح موضع مجلس در این باره هستم.

حجت‌الاسلام ابوترابی در پاسخ به اظهار‌نظر نماینده مردم بروجرد گفت: درباره بخش اول تذکر شما به طور حتم مسئولین ذیربط برخورد لازم را در این باره خواهند داشت. همچنین درباره پخش مستقیم جلسه امروز صبح مجلس شورای اسلامی در دوره بررسی صلاحیت وزرا نیز صدا و سیما تقاضای خود را در این باره ارائه داد و ما درباره پخش مستقیم جلسه امروز هیچ نظر خاصی نداشتیم.

 

*طبیب‌زاده: تضمینی برای عدم تکرار وقایع 78 و 88 با وزیر شدن فرجی‌دانا وجود ندارد

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) خانه ملت در سخنانی به عنوان دومین مخالف رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه‌های فرجی دانا را ایده‌آلیستی خواند و اظهار داشت: این برنامه‌ها عملی و کاربردی نیست، ارائه این برنامه‌ها از سوی فرجی دانا نمایانگر عدم اشراف به امکانات و منابع کشور و منابع وزارت علوم است.

وی برنامه‌های فرجی دانا را غیرواقعی دانست و گفت: برخورد ذهنی شما با امکانات موجود مغایرت دارد، برنامه‌های شما شعاری و بدون در نظر گرفتن منابع مالی است و هیچ مسیر مشخص زمان‌بندی برای حل مشکلات و دسترسی به اهداف در برنامه‌های فرجی دانا وجود ندارد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: خواهشمندم رابطه فکری خود را با مقوله‌های دانشگاه تک‌جنسیتی، تفکیک جنسیتی کلاس‌ها در حد مقدورات، اجرای اردوهای مختلط در دوران اصلاحات، رعایت کردن ظواهر اسلامی در دانشگاه‌ها، برخورد با دانشجویان و اساتید ستاره‌دار و افرادی که دانشگاه را به صحنه جنگ خیابانی تبدیل کرده بودند، بیان کنید.

طبیب‌زاده ادامه داد: در جریان انتخابات اخیر بارها در مورد دانشجویان ستاره‌دار صحبت شد که صرفا کارکرد انتخاباتی داشت، اگر منظور شما از استاد و دانشجوی ستاره‌دار، افرادی هستند که سردمدار برپایی تحصن‌ها و تظاهرات دانشجویی و امثال واقعه 16 آذر در فتنه 88 در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها هستند که مبادرت به حرمت‌شکنی به عکس امام و رهبر معظم انقلاب کرده‌اند یا عناصری که جریان فتنه 78 کوی دانشگاه را رقم زدند یا چادر نمایشگاه دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت را به آتش کشیدند یا مسائل اخلاقی داشتند که کمیته انضباطی با آنان برخورد کرد، بفرمایید تا مجلس شورای اسلامی در این مقوله مواضع صریح شما را به روشنی بداند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اگر افرادی به ناحق غیر از موارد اخلاقی و امنیتی فوق، ستاره‌دار شدند، باید مسئولان تضییع‌کننده حقوق این دانشجویان و اساتید محاکمه شوند و به مجازات برسند.

وی ادامه داد: برای اصلاح حداقلی وضعیت پوشش و آرایش ظاهری دانشجویان در دانشگاه‌ها چه طرحی دارید؟ آیا اصولا حفظ ظواهر دینی در دانشگاه‌ها را مولفه‌ای از بحث اسلامی شدن دانشگاه می دانید؟ نحوه برخورد شما با اساتیدی که علنا در کلاس درس علیه انقلاب و نظام و مقدسات مردم صحبت می‌کنند، چیست؟

طبیب‌زاده در ادامه سخنانش تصریح کرد: آقای فرجی دانا! نحوه برخورد شما با مقوله جذب متمرکز اعضای هیئت علمی چیست؟ آیا معتقدید باز هم جذب اعضای هیئت علمی باید صرفا به گروه‌های آموزشی موکول شود که به شکلی کاملا سلیقه‌ای حاضرند مبادرت به حذف متخصصین متدین در گروه‌های آموزشی کنند؟

این نماینده مجلس بر همین اساس یادآور شد: موضوع تفکیک جنسیتی کلاس و فضاهای آموزشی در مواردی که امکان پذیر است، در حال حاضر به عنوان ضدارزش مطرح شده و مطرح‌کننده آن را مرتجعین مذهبی می‌نامند، آیا این امر تکلیف مندرج در سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست؟ آیا بسیاری از مسئولان باسواد، علمی و فعال سیاسی اجرایی موجود در نظام، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ امام صادق (ع) که تک‌جنسیتی است نیست؟ آیا دانشجویان دانشگاه امام صادق به دلیل تفکیک جنسیتی با عقده تحصیلی مواجهند یا دانشجویان این دانشگاه به دلیل فقدان همنشینی و داشتن روابط با جنس مخالف دچار سرخوردگی و افسردگی شده‌اند؟ «در چند هفته گذشته، هنگام اولین حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران، جلسات ترتیب داده شده به لحاظ سیاسی _ امنیتی کاملا آزاد و دموکراتیک بود؟ آیا همه مدعوین هدایت‌ شده و با کارت، دعوت نشده بودند؟ آیا قریب به اتفاق دعوت از دانشجویان و اساتید از طیف فکری خاصی نبودند؟ از چهار گروه دانشجویی دارای مجوز و سخنرانی، تنها یک طیف با تفکرات متفاوت از سرپرستی وزارتخانه، اجازه سخنرانی پیدا کرد، چرا شعار می‌دهید؟».

طبیب‌زاده در ادامه سخنانش یادآور شد: آیا پس از کسب رای اعتماد از مجلس تشکیل دانشگاه‌های تک‌ جنسیتی باید به تاریخ بپیوندد؟ آیا برای نشان دادن سعه صدر مسئولین به طیف‌های دانشجویی که سردمدارانشان نظیر علی افشاری‌ها هستند، به آنها فضای باز فعالیت سیاسی می‌دهید؟ آیا دانشجویانی که چادر نمایشگاه بسیج را آتش زدند، بنا بر روحیه نقد‌پذیری، سوختن ارزش‌های دینی را در دانشگاه‌ها مشاهده و برخورد انضباطی با خاطیان به عمل نمی‌آورید؟

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس بر همین اساس یادآور شد: با توجه به سوابق و گرایشات سیاسی شما چه تضمینی وجود دارد که وقایع سال 78 و 88 بار دیگر در دانشگاه‌های تحت مسئولیت شما تکرار نشود و تحصن دانشجویی و اعتصاب‌ها برای برداشتن حصر از سران فتنه شکل نگیرد؟ اردوهای مختلط اعزامی به خارج از کشور با پول بیت‌المال برای مشاهده معماری کشورهای اروپایی که به سفرهای سیاحتی بیشتر شباهت داشت تا اردوهای علمی، چه تضمینی وجود دارد که بار دیگر از سر گرفته نشود و دل مقام معظم رهبری به درد نیاید که زبان به اعتراض نگشایند.

وی در پایان گفت: نمایندگان مجلس بدانند با انتخاب امثال فرجی دانا، به این طیف و تفکر سیاسی و اخلاقی رای می‌دهند، اگر همکاران حاکمیت مجدد اینگونه رفتار‌ها را در آموزش عالی قائلند، در قیامت اگر می‌توانند پای این رای بایستند و به درگاه الهی جوابگو باشند، به آقای فرجی دانا رای مثبت دهند.

 

*صادق: دولت تقاضایی برای پخش زنده جلسه رای‌اعتماد نداشته است

محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور ظهر امروز یکشنبه در حاشیه جلسه رأی اعتماد به 3 وزیر دولت یازدهم در جمع خبرنگاران پارلمانی در پاسخ به اظهارات خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه از 3 روز گذشته این شبکه تیزرهای تبلیغاتی پخش جلسه علنی خانه ملت را پخش کرد اما از صبح امروز که دست‌اندرکاران این شبکه از ساعت 6:30 صبح در مجلس حضور یافتند به آنها گفته شد نظر هیئت رئیسه این است که اجازه ندهند جلسه پخش شود، گفته می‌شود این موضوع نظر دولت بوده است، اظهار داشت: دولت تقاضایی برای اینکه جلسه رأی اعتماد پخش شود، نداشته است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت نظری درباره پخش نشدن جلسه داشته است، اظهار داشت: روز گذشته به مدیر شبکه خبر و رئیس سازمان صدا و سیما گفتیم که تقاضایی درباره پخش نداریم.

مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه تصور نمی‌کنید پخش جلسات رأی اعتماد بازتاب مطلوبی داشته است، تصریح کرد: این موضوع را باید از مردم پرسید.

وی در واکنش به این اظهارنظر خبرنگاران مبنی بر اینکه نظر مردم درباره پخش جلسه رأی اعتماد مثبت بوده است، گفت: انشاء‌الله از دور بعد.

 

وقتی لاریجانی به داد روحانی می‌رسد/ وزرا هم به سراغ گعده‌های نمایندگان می‌روند

جلسات مجلس شورای اسلامی همیشه حاشیه‌های خاص خود را دارد اما همه کسانی که جلسات مجلس را تحقیق می‌کنند می‌دانند که اوج مباحثات و هیجان نمایندگان را می‌توان در روزهای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی و یا استیضاح آنان دید و امروز هم پوست سه نفر از وزرای پیشنهادی علوم و تحقیقات ورزش جوانان و آموزش و پرورش به دباغ‌خانه مجلس شورای اسلامی افتاد تا عیار آنها توسط نمایندگان خانه ملت اندازه‌گیری شود.

 

فعلاً این کشمکش پارلمانی به جلسه بعدازظهر مجلس کشیده است اما جلسه صبح نیز برای خود حاشیه‌های جذابی داشت که شاید از اصل متن خبر نیز جذاب‌تر باشد.

 

* اندک اندک جمع مستان می‌رسد

 

جلسه امروز صبح مانند روال جلسات گذشته با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و البته سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که بخش اعظم آن مربوط به حادثه تروریستی در شهرستان سراوان و کشته شدن تعدادی از مرزبانان غیور کشور ما بود آغاز شد اما به محض پایان یافتن سخنان رئیس مجلس مهمانی وارد صحن مجلس شد و مشخص کرد امروز مجلس با دولتی‌ها سروکار خواهد داشت.

 

حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران با استقبال حجت‌الاسلام ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی وارد صحن علنی مجلس شد و در صندلی مخصوص به خود نشست.

 

البته به نظر می‌رسید که دور و بر روحانی خالی‌تر از دفعات قبل باشد چرا که تنها حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهور وی را همراهی می‌کرد اما دقایقی قبل مشخص شد که بقیه وزرا و همراهان از قافله رئیس جمهور جا ماندند و به قول قدیمی‌ها اندک اندک جمع مستان می‌رسد.

 

اول از همه سر و کله جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیدا شد و سپس محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دارایی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، محمدرضا صادق از مسئولان دفتر رئیس جمهور، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور به جمع دولتی‌ها در صندلی‌های جلوی صحن علنی مجلس پیوستند که البته برخی از آنها درست وسط سخنرانی روحانی وارد صحن علنی مجلس شدند.

 

* وقتی سخنرانی روحانی هم کارگر نمی‌افتد

 

لاریجانی از روحانی برای سخنرانی دعوت می‌کند و روحانی هم به راه و روش منبری‌ها سخنرانی خود را با یک دعا آغاز می‌کند اما هر چه این دعا را کش می‌دهد که شاید مجلسی‌ها و نمایندگان مجلس آرام سر جای خود بنشینند به نتیجه نمی‌رسد و اینجاست که نگاهی به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی می‌کند و لبخندی می‌زند.

 

بعد از لبخند روحانی، لاریجانی وارد عمل می‌شود و از نمایندگان می‌خواهد که سر جای خود بنشینند و گاه آنان را با اسم صدا می‌زد که فلانی بفرمایید سر جایتان و یا نماینده فلان جا که با ایما و اشاره در حال تردد هستید، بفرمایید سر جایتان. تذکرهای لاریجانی نظمی به مجلس می‌دهد و روحانی سخنرانی خود را آغاز می‌کند البته در این بین و درست در سکوی هیئت رئیسه و پشت سر لاریجانی تعداد زیادی از نمایندگان دور یکدیگر جمع شده‌اند و برای خود سر و صدایی راه انداختند و اگر کسی نداند فکر می‌کند که شاید بحث یقه‌گیری است و دعوایی است که مشت‌ها در آن رد و بدل می‌شود اما حقیقت ماجرا اینجاست که نمایندگان در حال قرعه‌کشی برای اسامی موافقین و مخالفینی هستند که برای صحبت کردن ثبت‌نام می‌کنند و حالا هر کس به دنبال این است که ببیند سهمی از این قرعه‌کشی به وی می‌رسد یا نه؟ در نهایت هیئت رئیسه است که به این تجمع پارلمانی آن هم درست پشت جایگاه خاتمه می‌دهد.

 

*گعده‌هایی که سرنوشت وزرا را رقم می‌زند

 

سخنرانی روحانی که پایان می‌پذیرد نوبت به موافقین و مخالفین است که هر کدام صحبتهای خود را برای نمایندگان ارائه دهند و به بیان نظرات خود بپردازند اما در این میان به نظر می‌رسد که سرنوشت وزرای پیشنهادی در گرده‌های دو نفره و سه نفره نمایندگان است که رقم می‌خورد البته هر کدام از گرده‌ها خصوصیات حزبی خود را دارد مثلاً در گوشه‌ای از مجلس حداد عادل، زاکانی و حجت‌الاسلام آقا تهرانی نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس و در گوشه‌ای دیگر مطهری و جمعی دیگر از نمایندگان که عضو فراکسیون رهروان هستند به بحث و تبادل‌نظر درباره وزرای پیشنهادی مشغولند البته در این میان سر کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود که صبح امروز در رأی‌گیری فراکسیون رهروان ولایت بار دیگر به ریاست آن انتخاب شده است حسابی شلوغ است و با بوس و ماچ از خجالت کسانی که به وی رأی داده بودند.

 

در این میان وزرا نیز از حضور در جمع این گرده‌های پارلمانی غافل نیستند و شاید فعال‌ترین وزیر صالحی امیری باشد که حضور وی در گرده نمایندگان فراکسیون اصولگرایان و بحث وی با حجت‌الاسلام نبویان بقیه نماینده‌ها را نیز به خود جلب می‌کند که البته سوژه مناسبی نیز برای عکاسان می‌سازد.

 

* وزرای اقتصادی مشغول کارند

 

البته در این میان سر وزرایی که در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند شلوغ است و بیشترین مراجعه نمایندگان به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی است و لابد سر و کله آنها با نمایندگانی است که می‌خواهند بودجه‌ای را برای حوزه انتخابیه خود بکنند.

 

روحانی هم در این میان جای خاص خود را دارد و دور وی از همه شلوغ‌تر و هر کدام از نمایندگان نیز نامه‌هایی دارند که لابد منتظر امضای دستوری از طرف رئیس جمهور است.

 

سخنان موافقین و مخالفین بدون اتفاق خاصی جلو می‌رود و در این میان تنها تذکر مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران است که با فریادهای «دو» به نشانه مخالفت از سوی همکاران وی روبه‌رو می‌شود و لاریجانی از بقیه می‌خواهد که اجازه دهند وی تذکر خود را به طور کامل بیان کند در نهایت ساعت 10:30 صبح روحانی به همراه لاریجانی صحن علنی مجلس را ترک می‌کند و از حجت‌الاسلام ابوترابی ریاست مجلس را برعهده می‌گیرد.

 

* بازار داغ دیده بوسی با نمایندگان تازه حاجی

 

کم کم با نزدیک شدن به ساعات پایانی جلسه زمان تصمیم‌گیری درباره ادامه روند بررسی صلاحیت‌ها وزرا در جلسه بعدازظهر مجلس فرا می‌رسد و زمان این می‌شود که در این باره رأی‌گیری می‌شود.

 

در این میان ابوترابی از نمایندگان مجلس می‌خواهد که با بلند کردن دست خود موافقت یا مخالفت خود را با شروع رأی‌گیری در ساعت 13:30 و یا 14 بعدازظهر اعلام کند روشی که شاید در زمان مرحوم مدرس در مجلس مشروطه برای نظرخواهی از نمایندگان مجلس اعلام می‌شد. در نهایت جلسه با اعلام ابوترابی به پایان می‌رسد و صندوق‌های رأی‌گیری نیز در همین میان به گوشه‌ای از صحن علنی منتقل می‌شود تا پذیرای رأی نمایندگان باشد. هنگام خروج نمایندگان از جلسه بعدازظهر نیز برخی از بازار دیده بوسی با برخی از نمایندگان به حج رفته نیز حسابی داغ بود که با عرق‌چین و سری بدون مو به راحتی از بقیه قابل تفکیک بودند.

 

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در گفت‌وگو با فارس:

 

مخالفت مجلس با پخش زنده جلسه رای اعتماد از شبکه خبر کذب محض است

مهدی کیایی مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به ادعای مطرح شده مبنی بر مخالفت مجلس با پخش زنده جلسه رای اعتماد از صداوسیما، گفت: مجلس، مخالفتی با پخش زنده جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از شبکه خبر ندارد.

 

وی با تاکید بر اینکه مخالفت مجلس با پخش جلسه رای اعتماد به وزاری پیشنهادی کذب محض است، افزود: امروز همانند تمامی جلسات رای اعتماد که پیش از این برگزار شده است، تعداد زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی(مکتوب و تصویری) در مجلس حضور دارند و بالغ بر220 خبرنگار تصویر و عکاس این مراسم پوشش می‌دهند.

 

*مخاطبان فارس خواستار پخش زنده جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی شدند

در پی اظهارات مطرح شده از سوی دولت و مجلس مبنی بر عدم مخالفت با پخش زنده جلسه رأی اعتماد از رسانه ملی، تعدادی از مخاطبان فارس در طی تماسی با این گروه مجلس این خبرگزاری، خواستار پخش زنده جلسه عصر از شکبه خبر شدند.

بر اساس این گزارش، مخاطبان فارس تأکید کردند: اکنون مجلس و دولت مخالفتی با پخش جلسه رأی اعتماد از این شبکه ندارند و بدیهی است صدا و سیما نیز نه تنها مخالف نیست بلکه از پخش زنده جلسه رأی اعتماد استقبال نیز می‌کند، پس چه بهتر است جلسه عصر برای  مردم کشور  به طور زنده پخش شود.

 

*جلسه نوبت عصر مجلس برای بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آغاز شد

جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت و برنامه ها و رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی آغاز شد.

هم اکنون 196نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی93نماینده مجلس خالی است. در نشست صبح امروز پارلمان، مخالفان و موافقان علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و نیز موافقان و مخالفان رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی کردند.

همچنین در جلسه صبح، فانی نیز به مدت نیم ساعت از برنامه های خود دفاع کرد و در جلسه بعد از ظهر، پس از سخنرانی فرجی دانا، موافقان و مخالفان سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نظرات خود را مطرح می کنند. سپس صالحی امیری حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد از برنامه های خود دفاع کند. در پایان جلسه عصر هم صلاحیت سه وزیر پیشنهادی از سوی رئیس جلسه به رأی وکلای ملت گذاشته می شود.

پورابراهیمی: مخالفان وزراء شأن مجلس را حفظ کنند/لاریجانی: مخالفت به معنای جنگ نیست

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه) پارلمان در تذکری به استناد به ماده 24 آئین‌نامه داخلی، نسبت به نوع سخنان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان که به نظر نمی‌رسید خیلی مخالف باشد، انتقاد کرد و گفت: هم در جلسه صبح امروز و هم در جلسه نوبت عصر، نمایندگان مخالف و موافق وزرا به گونه‌ای صحبت کردند که شان و جایگاه مجلس رعایت نشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر پوربرراهیمی گفت:‌قانون روشن است و نمایندگان می‌توانند مخالفت کنند اما باید بدانیم مخالفت به معنای جنگ نیست شاید جنس مخالفت و سخنان برخی نمایندگان مخالف برنامه‌های وزرای پیشنهادی به گونه‌ای دیگری باشد که اشکالی ندارد.

 

*احمدی: توقع نداشته باشیم وزیر ورزش دکترای ورزشی داشته باشد

احمدی نماینده مردم دهلران در جلسه رای اعتماد مجلس به صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش در موافقت با وی، گفت: امروز جلسه رای اعتماد در رابطه با یکی از استراتژیک‌ترین وزارتخانه‌های کشور یعنی وزارت ورزش و جوانان است، امروز دنیا در راهبرد نوین خود بحث سرمایه‌ اجتماعی را در دستور کار قرار داده و کشور ما کشوری است که تحولات جمعیت آن جمعیت جوان را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: ما باید با بهره‌گیری از سرمایه ملی جوانان برنامه ریزی جدی مسئولان و وزارتخانه‌های تخصصی را داشته باشیم.

 

احمدی گفت: برخلاف سایر وزارتخانه‌ها که اهداف تک بعدی در آنها دنبال می‌شود در وزارت ورزش و جوانان 3 گزینه نشاط ملی، غرور ملی و سرمایه ملی در دستور کار است.

 

نماینده مردم دهلران ادامه داد: سخنان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش را شنیدیم که ضمن احترام باید بگویم که در سخنان نماینده مخالف چیزی جز ایراد بر سابقه ورزشی وزیر پیشنهادی ورزش ندیدم.

 

وی اضافه کرد: مسائل مطرح شده در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش سئوالاتی بودند که جواب تمام آنها در 7 راهبرد مشخص از سوی صالحی امیری توضیح داده شده است.

 

احمدی اظهارداشت: اگر ما بخواهیم از فرصت‌ها برای پیشرفت کشور استفاده کنیم باید با درایت و تیزهوشی زمان را از دست ندهیم در حالیکه 3 ماه است یکی از مهمترین وزارتخانه‌های ما یعنی وزارت ورزش بدون وزیر اداره می‌شود، اگرچه باید از صالحی تشکر کنیم که هم چیدمان جدید و هم تحولات را دنبال کرد اما باید تکلیف وزارت ورزش با دقت و سرعت مشخص شود.

 

نماینده مردم دهلران با بیان اینکه صنعت ورزش پدیده جدیدی در دنیا است، گفت: امیدی که در 6 ماه گذشته از پیروزی تیم‌های فوتبال، والیبال و صعود به جام جهانی در مردم دیدید و نشاط جامعه را ملاحظه کردید باید بر مبنای آن قضاوت کنید.

 

وی اضافه کرد: بحث جوانان نیز که سرمایه ارزشمند کشور هستند در این وزارتخانه مطرح است و باید برنامه ارائه شده صالحی را ملاحظه کنیم و ببینیم چه برنامه‌هایی دارد، صالحی به 7 راهبرد اشاره کرده است.

 

احمدی با اشاره به 7 راهبرد پیش‌بینی شده در برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: زمینه‌سازی اجرای منشور تربیتی نسل جوان و ساماندهی امور جوانان با توجه به پتانسیل کشور، تعمیم ورزش ار طریق ورزش همگانی، اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها که نقطه اساسی و زمینه‌ساز پویایی ورزش است، زمینه‌سازی برای رشد فکری، علمی و ارتقای مشارکت جوانان، احیاء و بازسازی اخلاق و فرهنگ در عرصه ورزش و جوانان، مدیریت ستادی عرصه‌های مختلف مرتبط با نیازهای اساسی و همچنین رفع تبعیض و نگرش عدالت محور در توزیع بهینه امکانات از راهبردهای 7 گانه وزیر پیشنهادی ورزش در برنامه ارائه شده‌اش است.

 

نماینده مردم دهلران اظهارداشت: در راهبرد جدید صالحی، وزیر پیشنهادی ورزش، عدالت محوری، تخصیص منابع در مناطق براساس فرصت‌ها و اصلاح سرانه ورزشی به طوریکه کم امکانات‌ترین استان نیز به توسعه برسند در دستور کار است.

 

وی با بیان اینکه زنان و بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: حضور بانوان در ورزش اقتدار ملی است که ما نتوانسته‌ایم فرصت را برای حضور آنان ایجاد کنیم ولی رویکرد صالحی توجه به بانوان و جوانان در ورزش است.

 

وی افزود: نباید توقع داشته باشیم وزیر ورزش دکترای ورزشی داشته باشد، در گذشته هیچگاه دکترای علوم ورزشی در راس سازمان تربیت بدنی نداشتیم و افرادی بودند که تلفیقی از رشته‌های مدیریتی را تجربه کردند.

 

احمدی تصریح کرد: مقوله‌های بسیاری در ورزش وجود دارد که باید بررسی شود.

 

وی با اشاره به سوابق اجرایی و علمی صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش، گفت: 19 سال مدیریت اجرایی موفق، 8 سال سابقه پژوهشی، مدیر گروه آموزش در دانشگاه، عضویت انجمن‌های علمی، تألیفات و مقالات، رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، معاون فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک از سوابق صالحی است و صالحی کارنامه و برنامه موفقی در حوزه ورزش دارد.

 

فرجی‌دانا: دانشگاه برای استمرار حرکت علمی خود نیازمند فضایی امن و قانون‌مدار است

 

رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه جلسه بررسی رأی اعتماد مجلس در پشت تریبون مجلس قرار گرفت و ضمن تشکر از نظرات موافقین و مخالفین وزارتش گفت: اظهارنظرهای مطرح شده جای سپاسگزاری دارد و از کمیسیون نیز به دلیل اعلام حمایت خود از این جانب قدردانی می‌کنم.

 

فرجی دانا با اشاره به توجه ویژه اساتید و جامعه دانشگاهی به مسئله انتخاب وزیر علوم اظهار داشت: از اهتمام اساتید، صاحب نظران و جامعه دانشگاهی نسبت به موضوعی که امروز قرار است درباره آن تصمیم‌گیری شود سپاسگزارم.

 

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: من در این مدت کوتاه سعی کردم برنامه کاربردی و عملیاتی برای دانشگاه و وزارت علوم تدوین کنم.

 

وی مهمترین هدف برنامه ارائه شده خود به مجلس را حرکت همه جانبه دانشگاه برای تولید علم در فضای بانشاط و به دور از سیاست‌زدگی عنوان کرد و افزود: رئوس برنامه‌های من با تکیه بر رهنمودهای رهبری، قانون اساسی، اسناد بالادستی، برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی کشور است.

 

فرجی دانا با بیان اینکه در برنامه ارائه شده به مجلس نقاط ضعف و قوت آموزش عالی در کشور را مورد بررسی قرار داده‌ام.

 

وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با  اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر رشد علمی کشور تصریح کرد: خوشبختانه در قالب برنامه‌های علمی این موضوع شتاب چشمگیری داشته اما رشد علمی با چالش‌ها و فرصت‌های گوناگونی روبه‌رو است.

 

وی عدم انسجام در نظام آموزش و پژوهش، عدم ارتباط صنعت و دانشگاه و میزان بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف از مهمترین مشکلات پیش‌ روی رشد علمی کشور دانست و اضافه کرد: عدم تناسب آموزش و رشد کیفی آن و عدم تناسب توانمندی دانش‌آموختگان با نیازهای کشور، عدم همگرایی پژوهش‌ها در کشور و نبود نهادهای ارزیابی آموزش و پژوهش نیز از دیگر مشکلات آموزش عالی کشور است.

 

فرجی دانا با تأکید بر اینکه جامعه و دولت و صنعت انتظار دارند که کار علمی در دانشگاه‌ها همسو با نیاز آنها باشد ادامه داد: از طرف دیگر دانشگاه برای آنکه بتواند رشد علمی خود را به صورت مستمر ادامه دهد نیازمند فضایی مساعد، امن، اخلاق‌مدار، قانون‌مدار و روحیه اعتماد است.

 

وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حل مشکلات توجه ویژه دولت، مجلس و پشتیبانی اجزای نظام و همچنین اساتید و پژوهشگران را می‌طلبد گفت: باید عزم همه برای ارتقای نقش دانشگاه جزم شود.

 

فرجی دانا در ادامه افزود: اهداف بنده در وزارت علوم تلاش برای پیشبرد سیاست‌های کلی نظام در جهت توسعه علمی و استفاده کیفی از نظام علمی است.

 

وی هدف دیگر خود را هدفمند کردن نظام علمی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: ارتقای سطح دانش، افزایش کارآفرینی، تقویت فضای امید و اعتماد دانشگاهیان و توجه ویژه به دانشگاه تازه تأسیس در مناطق محروم در اولویت کاری وزارت علوم قرار خواهد گرفت.

 

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به لزوم توسعه حلقه هماهنگ کننده علم تا ثروت اظهار داشت: ما باید نگاهی جدی به تبدیل علم به ثروت داشته باشیم که قطعاً این موضوع در اولویت برنامه وزارت قرار خواهد گرفت.

 

فرجی دانا فرصت‌ها و تهدیدهای وزارت علوم را در 4 سرفصل کلیدی برشمرد و تصریح کرد: از جمله موضوعات کلیدی مطرح در وزارت علوم نقش فرهنگ‌ساز دانشگاه‌ها است چرا که هدف از توسعه علم تربیت دانشمندان عالم و ارتقای کیفیت جامعه اسلامی است.

 

وی افزود: دانشگاه‌ها باید الگوی واقعی و علمی در سازگاری علم و ایمان در جامعه باشند و البته این ویژگی‌ را در اجتماع تحقق ببخشد.

 

فرجی دانا اضافه کرد: نظام علم و فناوری کشور باید مبتنی بر علم و اخلاق باشد و قطعاً آرمان‌های اصیل انقلاب همچون عدالت و استقلال چراغ و راهنمای وزارت علوم خواهد بود.

 

رضا فرجی دانا تحول و ارتقای علوم انسانی را موضوع کلیدی دیگری برشمرد و خاطرنشان کرد: وزارت علوم به دنبال بازنگری متون، محتوا و برنامه‌های درسی درباره توسعه مبانی دینی و الگوی اسلامی در دانشگاه‌های کشور است.

 

وزیر پیشنهادی علوم، انسجام در تصمیم‌گیری علمی و اجرایی را از دیگر نیازهای وزارتخانه علوم برشمرد و در همین رابطه اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید در قبال جامعه پاسخگو باشند و البته نیاز آن داشتن استقلال مالی و علمی است البته آن استقلالی که در برنامه توسعه کشور ذکر شده است.

 

وی ادامه داد: اعطای استقلال طبق قانون به دانشگاه‌های کشور زمینه را برای پاسخگویی کشور فراهم می‌کند.

 

فرجی دانا در ادامه سخنان خود گفت: افزایش کیفیت آموزش و پژوهش بر پایه نقشه جامع علمی کشور در تراز جهانی از اولویت‌های وزارت علوم خواهد بود تا دانشگاه‌ها را به جایگاه واقعی خود در جهان برساند.

 

وی با بیان آنکه رشد آموزش عالی و پژوهش باید متوازن و هدفمند باشد خاطرنشان کرد: رشد آموزش عالی باید متناسب با نیازهای کشور و متناسب با زیرساختهای کشور باشد که البته این امر با استفاده بهینه و متناسب از امکانات فراهم می‌شود که در همین رابطه پذیرش دانشجو نیز باید متناسب‌سازی شود.

 

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: پر کردن فاصله بین فارغ‌التحصیلی و اشتغال تحقق‌پذیر است.

 

وی ادامه داد: جهت دادن آموزش به سوی حل مشکلات و حل نیازهای جامعه موضوع دیگری است که این وزارتخانه به آن توجه خواهد داشت. توسعه فناوری و نوآوری نیز که مهمترین بخش‌های تولید علم و ثروت است در اولویت کاری وزارت قرار خواهد گرفت.

 

فرجی دانا همچنین خاطرنشان کرد: ارتباط فعال علمی با دانشگاه‌های جهان به ویژه جهان اسلام و گسترش زبان فارسی و توسعه مطالعات ایران و اسلام‌شناسی در برنامه وزارت علوم قرار خواهد گرفت.

 

وی در جواب به سؤال کتبی نمایندگان در این خصوص که آیا برنامه‌ای برای بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور دارد؟ گفت: ارتقای منزلت نخبگان و برنامه‌ریزی برای برگرداندن نخبگان ایرانی خارج از کشور یکی از محورهای کلیدی وزارت علوم خواهد بود. آیین‌نامه‌های مشخصی برای انتقال دانشجویان خارج به داخل وجود دارد و اگر ضعف‌هایی در این حوزه باشد باید برطرف شود.

 

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه خاطرنشان کرد: تأمین منابع و اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌ها و تخصیص آن متناسب با زیرساخت‌ها و تأمین نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی از دیگر موضوعات کلیدی وزارت علوم خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌هایش با برنامه‌های اسناد بالادستی تطابق دارد، افزود: با توجه به بررسی‌های معاونت مجلس برنامه‌های بنده صد در صد همسو با اسناد بالادستی است.

 

فرجی دانا با اشاره به سؤالاتی درباره اینکه نگاه وزارتخانه ایشان نسبت به رویکرد تفکیک جنسیتی چیست؟ خاطر نشان کرد: دانشگاه تک جنسیتی سابقه طولانی هم در داخل هم در خارج از کشور و هم در دوره تاریخی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دارد، لذا این دانشگاه‌ها وجود داشتند و این دانشگاه‌ها به افراد مختلف اجازه این انتخاب را می‌دهند که اگر مایل باشند خود تصمیم می‌گیرند که در چه دانشگاهی با چه جنسیتی ثبت‌نام کنند.

 

وی ادامه داد: سند مورد اتکاء ما سند دانشگاه اسلامی است و در این مبنا لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد. در آنجا راهبردی ذکر شده که به طور حتم مورد تأیید وزارت علوم است.

 

وی با بیان اینکه در امور تشکیلات تنها الزامات قانونی چراغ راه است، افزود: افراد بر اساس محورهای کارشناسی در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند.

 

*عثمانی: مخالفین صالحی‌امیری طعم تبعیض در ورزش را نچشیده‌اند

محمد قسیم عثمانی در حمایت از وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس گفت: یکی از ویژگی‌های برنامه‌های آقای صالحی‌امیری رفع بی‌عدالتی است. یکی از اتفاقاتی که در ورزش کشور ما رخ داده این است که اختلاف سرانه فضای ورزشی بین کمترین و بیشترین برخوردار از این فضا 30 برابر است و بیشترین مخالفین آقای صالحی کسانی هستند که این دغدغه را ندارند.

 

وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی به آن پرداخته شده مبارزه با مافیای ورزش است. همین مافیای ورزش امروز دست به دست هم داده‌اند تا اجازه ندهند که آقای صالحی‌امیری به وزارت برسد چرا که سوابق وی نشان می‌دهد که وی مبارزه با مافیای ورزش را در صدر برنامه‌های خود خواهد داشت.

 

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از دیگر موضوعات جلوگیری از سیاسی‌کاری در ورزش است. بیشترین مخالفین آقای صالحی، مخالفین سیاسی هستند، ورزش سیاسی نیست و بیایید تا ورزش را سیاسی نکنیم.

 

وزارت ورزش و جوانان یک وزارتخانه غیرسیاسی است و اگر سیاست در آن دخالت داده شده باید جلوی آن گرفته شود.

 

عثمانی خاطر نشان کرد: جلوگیری از محرومیت ورزش روستایی از دیگر برنامه‌های پیشنهادی وزیر ورزش و جوانان است. اخلاق در ورزش از دیگر موارد مطرح شده در برنامه‌های وی است. همه شاهدیم که ورزش ما از اخلاق فاصله گرفته، فردی برای این کار لازم است تا اخلاق را به عرصه ورزش بازگرداند و برنامه‌های آقای دکتر صالحی در جهت بازگرداندن اخلاق و منش حضرت علی و پهلوانان ما در عرصه ورزش است.

 

وی افزود: مشارکت دادن زنان در ورزش از اهم برنامه‌های دکتر صالحی است. عمومی کردن ورزش از طریق توسعه ورزش همگانی و اینکه ورزش وارد زندگی مردم شود، توجه به ورزش جانبازان و رفع نابسامانی‌ها و کاستی‌ها در این عرصه، کاهش تدریجی مالکیت و تصدیگری دولت در بخش ورزش از دیگر برنامه‌های صالحی در بخش ورزش است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: علیرغم اینکه ما برای خیلی از کارها کلاس آموزشی در کشور داریم برای آموزش خانوادگی زن و شوهر، کلاس آموزشی وجود ندارد و یکی از برنامه‌های آقای صالحی امیری این است که آموزش خانواده را در بین جوانان عملیاتی کند که می‌تواند منجر به کاهش طلاق و تربیت فرزندانی شود که در محیطی آرام پرورش یابند.

 

*حسینی:صالحی‌امیری هیچ‌گونه سابقه مدیریت ورزشی ندارد

باقر حسینی نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی (یکشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان اولین مخالف برنامه‌های سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: آیا می‌دانید اگر مسئولان کشوری به نقاط محروم و مرزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان توجه می‌کردند، اگر به جوانان و اشتغال و ورزش آنان اهمیت می‌دادند امروز کمتر شاهد این حوادث در کشور بودیم.

 

وی افزود: نقاط مرزی به همان میزان که از مرکز دورند، به همان میزان از امکانات کشور نیز محرومند، تمام دغدغه مسئولان ورزش و جوانان توجه به مسائل ورزشی صرف شده است، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی ریشه در عدم اهتمام به امور جوانان دارد، اگر جامعه‌ای پویا و بالنده می‌خواهیم باید به مسائل جوانان بیشتر توجه کنیم.

 

حسینی  با بیان اینکه مخالفم مربوط به برنامه آقای صالحی امیری است، گفت: اولین اشکال این است که در این است که شما (صالحی‌امیری) هیچ گونه سابقه مدیریت ورزشی ندارید. با مطالعه برنامه شما سوالات و اشکالاتی برایم مطرح شد که انتظار دارم به طور صریح به آنان پاسخ دهید، به عنوان نماینده مناطق مرزی سیستان از نقاط دورافتاده کشور از شما سوال می‌کنم جایگاه ورزش جوانان در مناطق روستایی و محروم در برنامه شما چیست؟ یکی از موضوعات راهبردی شما احیای فرهنگ در عرصه ورزش است که از نگاه ما نیز این امر کاملا قابل توجه است، راهکار شما برای این احیا و بازسازی چیست؟

 

نماینده زابل و زهک در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروز شاهد خانه نشینی پیشکسوتان ورزشی یا خروج آنها از کشور هستیم، شما چه طور و به چه شکل، اخلاق و صداقت قهرمانان ملی این سرزمین را الگوسازی می‌کنید تا به چنین سرنوشتی دچار نشوند؟ جایگاه جوانان، امیدهای ملت ایران در برنامه شما کجاست؟ آیا نباید وزارت ورزش متولی پیگیری مطالبات حقوق جوانان کشور از دستگاه‌ها باشد؟ با توجه به اهمیت ورزش همگانی که امروز در سایه ورزش قهرمانی قرار گرفته، شما چه برنامه‌ای دارید؟

 

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: درباره ورزش‌های بومی و محلی که ریشه در فرهنگ ملت ما دارد، چه برنامه‌ای دارید؟ درباره موضوع حمایت از جوانان و اشتغال آنان که باید از اولویت‌های وزارت ورزش و جوانان باشد، مشخصا چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ آیا به اختلاف قابل توجه سرانه ورزش در کشور با دیگر نقاط دنیا و تبعیض سرانه اختصاص یافته به مناطق محروم و شهرهای بزرگ و کوچک و نقاط دور افتاده، توجه کرده‌اید؟

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در برنامه صالحی امیری کلی‌گویی شده در حالی که باید موضوعات به صورت شفاف اعلام می‌شد،‌تصریح کرد: بودجه عمرانی یک منطقه وسیع و بزرگ مانند سیستان و بلوچستان مجموعا در یک سال از حقوق یک بازیکن فوتبال به مراتب کمتر است که باید پرسید آیا این عدالت است؟ در زمینه کمبود فضاهای ورزشی در کشور چه معیارهایی در برنامه شما (صالحی‌امیری) در نظر گرفته شده است؟

 

حسینی بر همین اساس تصریح کرد: درباره شایسته سالاری و بکارگیری مدیران توانمند و لایق در بخش‌های مختلف وزارت ورزش و جوانان مطلبی اعلام نشده است؛ یکی از فدراسیون‌های کشور کاملا به صورت خانوادگی اداره می‌شود که باعث شده ورزشکاران این رشته هم از همان خانواده باشند که متاسفانه این موضوع به این رشته ورزشی آسیب وارد کرده است.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این نقایص به طور شفاف در اظهارات صالحی‌امیری مطرح شود.

 

*رسایی:اگر دولت به آمریکا خوشبین است مجلس نیست/انتقاد از جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس درباره عدم پخش جلسه رأی اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم گفت: در این باره برخی از همکاران تذکر دادند و من نیز که از شما در این باره سؤال کردم، گفتید که مجلس در این زمینه نقشی نداشته است اما امروز خبرگزاری رسمی دولت طی مصاحبه‌ای اعلام کردند که دولت در این باره نظری نداشته و این مسئله با نظر هیئت رئیسه مجلس انجام شده است.

 

وی اضافه کرد: ما در این باره از صدا و سیما نیز پیگیری کردیم که آنها اعلام کردند که ما خودمان نمی‌توانیم برویم و به ما نیز این موضوع اعلام شد به همین دلیل این مسئله کمی دارای ابهام است و من از شما می‌خواهم که مشخص کنید بالاخره رسانه رسمی دولت راستگویان راست می‌گوید یا مسئله دیگری رخ داده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: رئیس مجلس و آقای ابوترابی تأکید کردند که هیئت رئیسه در این زمینه نظری نداشته است و باید مشخص شود منظور از این خبرسازی‌ها چیست.

 

رسایی با اشاره به صفحه 23 یکی از روزنامه‌های دولت گفت: این روزنامه در شماره دیروز خود اعلام کرد که مجلس درباره جمع‌آوری بیلبوردهای عجیب سطح شهر ورود پیدا خواهد کرد.

 

این نماینده مردم در خانه ملت اضافه کرد: اگر دولت به هیئت آمریکایی خوشبین است باید بداند که مجلس خوشبین نیست؛ مجلس در هفته گذشته شاهد نطق انقلابی رئیس مجلس بود و نمایندگان نیز پس از این نطق شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

 

وی همچنین یادآور شد: هفته گذشته چندین بار نمایندگان طی نطق‌هایی انتقادهای خود را به آمریکا اعلام داشته و شعار «مرگ بر آمریکا» در مجلس طنین‌انداز شد، حال 13 آبان نیز نزدیک است و پس از سالها که ملت ایران ثابت کرده که سفارت آمریکا لانه جاسوسی است و امروز نیز اتحادیه اروپا به همین نتیجه رسیده است و سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای اروپایی با عنوان لانه جاسوسی خطاب می‌شوند چرا عده‌ای به دنبال پاک کردن این افتخار 34 ساله هستند.

 

رسایی تأکید کرد: هنوز رسانه‌ها و فیلم‌های آمریکایی ایران‌هراسی را دنبال می‌کنند و بر نفرت علیه ایران تأکید دارند.

 

پس از تذکر رسایی علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: من در رابطه با این مسئله توضیح دادم و نمی‌دانم چرا آنقدر بر روی آن حساسیت وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه رسانه‌ها ممکن است اظهارات خلافی را منتشر کنند تصریح کرد: در دفعه پیشین برای رأی اعتماد وزرا بود رسانه‌ ملی از مجلس خواست تا تجهیزاتش را برای پخش زنده تلویزیونی به مجلس بیاورند که ما هم با آنها مخالفتی نکردیم و ارزیابی ما نیز از این قضیه مثبت بود.

 

لاریجانی همچنین گفت: در دفعه فعلی نیز زمانی که آنها از ما خواستند تا تجهیزاتش را به مجلس بیاورند تا پخش مستقیم داشته باشند ما با آنها مخالفتی نکردیم؛ البته خودشان دستور داده و تجهیزات را جمع کردند و این موضوع هیچ ارتباطی به مجلس ندارد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نه ما درخواستی برای آمدن آنها داشتیم و نه به آنها دستوری برای جمع کردن دادیم، حتی آقای مصری از طرف هیئت رئیسه مجلس تمامی همکاری‌ها را با آنها انجام داد و این موضوع هیچ ارتباطی به مجلس ندارد.

 

لاریجانی درباره جمع‌آوری بیلبوردها با نظر مجلس نیز تأکید کرد: این سخن خلاف واقع است و هیچ ربطی به مجلس ندارد.

 

*طبیب‌زاده: کمیسیون آموزش مجلس هیچ نظری درباره وزیر پیشنهادی علوم نداده است

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان با بیان اینکه ظاهرا اشتباهی در اعلام نظر کمیسیون آموزش مجلس درباره وزیر پیشنهادی علوم صورت گرفته است، اظهار داشت: کمیسیون نظر مثبتی درباره آقای فرجی دانا اتخاذ نکرده و اصلا در این باره رأی‌گیری نشده است.

وی اضافه کرد: برخی اعضای کمیسیون نسبت به وزیر پیشنهادی علوم نظر مثبت داشته و نظر بعضی از اعضا منفی بوده است اما در نهایت ما در این زمینه رأی‌گیری نکرده‌ایم. طبیب‌زاده همچنین گفت: گویا از معاون پارلمانی وزیر پیشنهادی علوم سخنی مطرح شده است که نظر یکی از اعضا درباره وزیر پیشنهادی بوده است و این در حالی است که کمیسیون در این باره نظری اعلام نکرده است.

 

*اکبریان:باید مشخص شود چه کسی مخالف پخش جلسه رای اعتماد از سیما بوده است

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان، با اشاره به عدم پخش مستقیم جلسه رأی اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم گفت: تاکنون تلویزیون اعلام کرده است که این جلسه پخش خواهد شد.

وی اضافه کرد: تصمیم عدم پخش مستقیم جلسه امروز مجلس از جانب فردی اتخاذ شده و همین باعث به وجود آمدن شائبه‌هایی شده است به همین دلیل ما از ریاست مجلس می‌خواهیم که این موضوع را از رئیس سازمان صدا و سیما سؤال کنند تا مشخص شود که دولت خواستار عدم پخش بوده و یا صدا و سیما این تصمیم را اتخاذ کرده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده اظهار داشت: می‌توان موضوع را پیگیری کرد اما ما منعی در این زمینه به وجود نیاورده‌ایم.

 

*مخالفت جمع کثیری از روحانیون مجلس با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

 

جمعی از روحانیون مجلس شورای اسلامی با امضای نامه مخالفت خود با سیدرضا امیری صالحی وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان را اعلام کردند.

 

در متن این نامه که به امضای محمدرضا آشتیانی، روح‌الله حسینیان، سیدمرتضی حسینی، حمید رسایی، سیدعلی طاهری، سیدمهدی موسوی‌نژاد، سیدمحمود نبویان، سیدمحمدباقر عبادی، احمد سالک، سیدعلی‌محمد بزرگواری، پژمان‌فر و برخی دیگر از روحانیون مجلس شورای اسلامی رسیده و آمده است.

 

همکاران محترم و نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی

 

با سلام و تبریک عید سعید غدیر ضمن احترام به نظر نهایی شما در خصوص رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی، ما اصلاح کنندگان وی به عنوان روحانیون همکار شما پس از بررسی سوابق آقای امیری صالحی به این نتیجه قطعی رسیدیم که ایشان در حال حاضر صلاحیت اخذ رأی اعتماد مجلس و تصدی وزارت ورزش و جوانان را ندارد انشاءالله در مناصب دیگری که صلاحیت دارد، همسو با فرامین و سیاست‌های تبیین شده توسط رهبر معظم انقلاب خدمت کند.

 

*نادران: نامه صالحی خطاب به مدیرکل اطلاعات وقت روی نامه جام زهر مجلس ششم را سفید می‌کند

 

الیاس نادران نماینده تهران در جلسه بعدازظهر امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به دلایل خود برای مخالفت با وی گفت: دلیل اول پرونده بیمه ایران است، این پرونده حکایت از فساد سازمان یافته گسترده دارد و تا به حال به اتهامات دهها تن از متهمان پرونده رسیدگی و برای بیش از 50 متهم حکم قضایی و کیفری صادر شده است.

 

وی افزود: هنوز به اتهامات همه افراد رسیدگی نشده است و اگر روزی از این پرونده رمزگشایی شود و سیاسیون و مدیران اجرایی  و کارچاق‌کن‌ها به مجازات برسند بخشی از دین قوه قضائیه به نظام و شهدا ادا خواهد شد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این پرونده یک متهم اساسی دارد بنام د.س که شاه‌کلید بسیاری از مفاسد این پرونده است، اقاریر و اعترافات این فرد به پرداخت رشوه برای رتق و فتخ امورش در نهادهای وزارتی و قضایی حکایت از شبکه‌ای دارد که به او خدماتی داده‌اند.

 

نادران گفت: وی مدعی است در چند نوبت مجموعاً سیصد میلیون تومان به شخص آقای صالحی پرداخت کرده است و در سال 89 هم حکم جلب آقای صالحی صادر شده است ولی تا به حال اجرایی نشده است. بنا به اظهار یکی از مسئولان عالی رتبه قوه قضائیه به جناب دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس تاکنون به اتهامات همه افراد این پرونده رسیدگی نشده است و در مرحله بازپرسی است.

 

نادران گفت: یک بار نامه‌ای از آقای مدیری خراسانی ارائه کرده‌ام که مربوط به دادگاه است.

 

وی افزود: آن مقام در مورد شخص آقای صالحی امیری مطالبی را بازگو کردند که اگر آقای لاریجانی صلاح دانستند بیان خواهند کرد.

 

وی افزود: اما در مورد مسئله خوزستان باید بگویم در زمان مدیریت ایشان در خوزستان دو اتفاق در انجا افتاده است. اول به دلیل انفجار در لوله‌های گاز مدیر وقت وزارتخانه از ایشان می‌خواهد که متهمین را پیدا کند، این امر ممکن نمی‌شود مگر اینکه عده‌ای از رزمندگان دفاع مقدس که از خادمان ملت بودند ولی با گرایش چپ، به اتهام انفجار لوله‌ها زندانی می‌شوند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنها آنقدر مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند که یکی از آنها اقدام به خودکشی می‌کند. شکایت می‌کنند، شکایت به دفتر رهبری می‌رسد و رهبر معظم انقلاب این شکایت را به دفتر بازرسی ارجاع می‌دهند و دفتر بازرسی ماموری را برای رسیدگی به پرونده به خوزستان اعزام می‌کند.

 

نادران گفت: در آنجا عده‌ای از نمایندگان مجلس شهادت می‌دهند، آن فرد به تعدادی از نمایندگان مجلس علنی شهادت می‌دهد که به یقین دریافته‌ایم که این اتفاق به دستور ایشان صورت گرفته است؛ گردش کار کردیم و تدبیر صورت گرفته آن چیزی است که برائت می‌شود.

 

نادران در ادامه گفت: عزیزان روسای مجلس هم در جریان هستند.

 

وی تدابیر صورت گرفته پس از بررسی ها را بدین گونه برشمرد: مدیر اطلاعات خوزستان توبیخ شود، از متهمین اعاده حیثیت شود؛ مدیرکل اطلاعات خوزستان را به جلب رضایت متهمین قرائت یافته از اتهامات منصوب ملزم نمایند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره قاچاق کالا  فرمانده وقت سپاه خوزستان شهادت داد و برادر عزیزمان دکتر رهبر قرار شد استشهاد بگیرند از مسئول وقت وزارتخانه. ایشان تماس گرفتند آن فرد گواهی داد که این قاچاق توسط ایشان در نفتکش‌ها صورت گرفته است و گزارش آن به نهادهای ذیربط ارسال شده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیرکل وقت اطلاعات بعد از اعزام ایشان از خوزستان به تهران همه این موارد را گواهی کرده‌اند.

 

وی افزود: در یکی از جلسات از ایشان پرسیده‌ام که چرا معاون وقت وزارت اطلاعات گفته است که شما به دلیل اینکه یکی از عناصر فعال فتنه 88 بودید ممنوع التصویر شدید، ابتدا از اینکه این نامه را صادر کردند اظهار بی اطلاعی کردند و در ارتباط با آن مسائلی را گفتند که تامل برانگیز است.

 

وی افزود: اما لازم است بدانید آقای صالحی در هر دوره‌ای به فراخور مدیری که داشتند چرخش کردند. از جناب آقای ری‌شهری تا مدیریت راست بر وزارت و از سال 76 که اصلاح‌طلب می‌شوند و تا سال 88 که در ستاد آقای موسوی حضور پیدا می‌کنند و بعد از آن خود را نماینده نظام عنوان می‌کنند و می‌گویند من از طرف نظام ماموریت داشتم و گزارش‌ها را می‌فرستادم!

 

نادران در ادامه تصریح کرد: یک بار به من گفتند که شما با فلانی در دفتر مقام معظم رهبری تماس بگیرید تا بگوید من چه همکاری‌هایی با نظام دارم و من گفتم شما نوار جلساتی که اخبار دفتر را بیرون می‌بردید تا ما با هم گوش کنیم، دوستان ما با آن فرد تماس گرفتند و ایشان نیز گفتند اصلاً و اثباتاً درباره آقای صالحی هیچ نظری ندارند.

 

نادران گفت: نامه‌ای از معاون وقت وزارت در سال 88 است که به شما توصیه می‌کند با فتنه همراهی نکنید، دوستان برای دفاع از خودشان نامه‌ای 9 صفحه‌ای نوشتند نامه‌ای که روی امضاء کنندگان نامه جام زهر را سفید می‌کند و من ابا دارم تا آن را مطرح کنم.

 

«ایشان در پاسخ به اینکه آن نامه را چرا امضاء کرده‌اند بارها به طرق مختلف جوابهای مختلف داده‌اند، یک بار گفتند من امضا نکرده‌ام، شب امضاء کرده‌ام، از این که یک نامه دیگری را امضا کرده‌ام در مورد مدارج علمی هم جناب دکتر توکلی فرستادم خدمتتان؛ جناب آقای روحانی در مجلس صحبت از این است که آقای صالحی نسبت به آقای روحانی مانند مشایی نسبت به احمدی‌نژاد است، نگذاریم در این مملکت مشایی دیگری درست شود.

 

*میرگلوبیات: نمی‌توانیم به کلی‌گویی‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رای دهیم

 

شهلا میرگلوبیات نماینده مردم ساوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت:در ابتدا شهادت 14 تن از مرزبانان را  در حادثه تروریستی سراوان را تسلیت می گویم.

 

وی  در ادامه افزود: جناب آقای رئیس جمهور شما اعتقاد به شایسته‌سالاری و اعتدال داشتید اما عملکرد تعدادی از وزرای شما در عزل و نصب‌ها خلاف این مساله را نشان می‌دهد. عزل و نصب حق یک وزیر است. اما این عزل و نصب‌هایی که صورت می‌گیرد بیشتر جنبه سیاسی داشته و براساس روابط فامیلی و دوستی‌های قدیمی شکل گرفته در نتیجه به شایسته‌سالاری و انتخاب اصلح توجه نشده است. آیا این گونه می‌توان مشکلات مردم را حل کرد و آیا این برخلاف عدالت نیست؟

 

میرگلوبیات اظهار کرد: اکثر مراجعه‌کنندگان به نمایندگان تقاضای اشتغال و حل مشکلات اقتصادی خود را دارند در حالی که وظیفه نماینده ایجاد شغل و حل مشکلات اقتصادی مردم نیست.نمایندگان فقط می‌توانند مشکلات را از تریبون مجلس برای دولت مطرح کنند. قسمت عمده مشکلاتی که وجود دارد از سوء مدیریت است. بنابراین لازم است مسئولینی لایق، توانمند، متخصص، پرانرژی و به دور از حاشیه‌های سیاسی در جهت حل مشکلات مردم اقداماتی انجام دهند.

 

نماینده مردم ساوه با گفت: چقدر در رابطه با این سخنان رهبری درباره ورزش موفق بوده‌ایم. چقدر ورزش در خدمت مردم بوده است و چقدر توانسته جلوی آسیب‌های اجتماعی و بروز بیماری‌های جسمی و روحی را بگیرد؟ چقدر با توجه به بند سه اصل سه قانون اساسی یعنی آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان در تمام سطوح عمل شده و در راستای اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله ورزش جوانان موفق بوده‌ایم؟ در حمایت از جوانان در زمینه‌های مختلف به چه میزان موفق بوده‌ایم که حالا از آن‌ها می‌خواهیم ازدواج کنند. با چه امکاناتی این کار را انجام دهند؟ کسی که شغل ندارد چطور می‌تواند ازدواج کند؟

 

میرگلوبیات گفت: در مورد جوانان تا کنون بیشتر شعار دادیم و قوانینی که نوشته شده عمل نشده است. کم توجهی به ورزش موجب به خطر افتادن سلامت جامعه شده و باعث افزایش بیماری‌هایی شده که نتیجه بی‌توجهی به فعالیت‌های ورزشی است. حتی در مدارس هم ورزش مورد بی‌مهری قرار گرفته به خصوص در مدارس غیرانتفاعی که مثل قارچ رشد کرده‌اند و چون ورزش از کودکی برای کودکان فرهنگ‌سازی نشده وقتی بزرگ می‌شوند برای همه کاری وقت دارند به جز ورزش.

 

وی افزود: در بحث بانوان هم موفقیت‌های خوبی نداشتیم حتی در بخش ورزش همگانی بانوان هم دستاوردی نداشتیم چه برسد به ورزش حرفه‌یی بانوان. سالمندان هم که با توجه به موقعیت‌شان به ایجاد مراکز تربیت بدنی نیاز دارند از این مورد محروم بوده‌اند

 

نماینده مردم ساوه  با اشاره به نیمه تمام ماندن بیشترین پروژه‌های ورزشی خطاب به صالحی گفت: من برنامه‌های شما را به صورت دقیق و کامل مطالعه کردم اما در مواردی که ذکر شد راهکارهای ارائه شده کلی است؛ به علاوه چه ضمانت اجرایی وجود دارد که این برنامه‌ها عملی شود. ما نمی‌توانیم براساس کلی‌گویی‌ها به این برنامه استناد کنیم و رای اعتماد بدهیم.

 

توکلی:صالحی امیری به مخالفان خود اهانت کرد

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی امروز (یکشنبه پارلمان) گفت: آقای صالحی امیری به بنده و آقای نادران و همچنین سایر مخالفین اهانت کردند.

وی اضافه کرد: آقای صالحی امیری در سخنان خود گفتند که جریانی می‌خواهد مرا به زمین بزند و اگر زبان باز کنم آبروی آنها می‌رود و در انتهای سخنانشان تأکید داشتند که منظورشان نمایندگان نیستند اما با توجه به سخنان ایشان آن فرد یا جریان ما هستیم یا عده‌ای از بیرون ما را ابزار خود کرده‌اند.

توکلی همچنین تصریح کرد: وقتی من نامه‌ای نیز نوشته و به نمایندگان می‌گویم یک نفر نمی‌تواند در یک سال 23 کتاب نوشته و یا زیرنظرش منتشر کند ... پس از بیان جملات بالا از سوی احمد توکلی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر این نماینده مردم در خانه ملت گفت: مطلبتان را گفتید و چون در حال رأی‌گیری هستیم تذکر در این باره مناسب نیست.

 

*حسینی:برنامه‌های صالحی امیری کلی‌گویی است

سید باقر حسینی نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در تذکری آئین‌نامه‌ای اظهار داشت: مخالفت با وزرای پیشنهادی می‌تواند مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی باشد.

وی افزود: بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را مطالعه کردم و دیدم که به صورت کلی مسائلی مطرح شده است اما درباره راهکارهای حل مشکلات، مطلبی عنوان نشده است.

حسینی در پایان گفت: برخی دوستان انتظار دارند زندگی یک فرد را از دوران کودکی بررسی کنیم، هرجا ایراد بود بگوییم، در این صورت می‌شود مخالفت که به نظر من این درست نیست. 

 

 

 

صالحی‌امیری: مدیریت «بایدها» به پایان رسیده است

سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه نوبت عصر مجلس اظهار داشت: اولین سیاستی که در وزارت ورزش و جوانان به آن معتقدم حاکمیت اخلاق و آموزه‌های دینی در کلیه سطوح مدیریتی است.

 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تصریح کرد: مدیریت بایدها به پایان رسیده است؛ اساس برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان مبتنی بر کرامت، انسانیت، اخلاق، معرفت و مبانی آموزه‌های دینی است.

 

وی در ادامه رویکرد دوم را نگاه ملی به ورزش و پرهیز از سلیقه ای و روزمرگی بودن عنوان کرد و گفت:‌ برای دست یابی به اهداف خود نیازمند نهادهای سیاست‌‌گذاری همچون شورای انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس هستیم.

 

صالحی‌امیری در ادامه محور سوم را ثبات و آرامش در سازمان دانست و یادآور شد: پرهیز از تصمیمات لحظه‌ای و احساسی یکی از بحث‌های جدی است؛ طی هشت سال گذشته هزینه‌های سنگینی برای تصمیمات لحظه‌ای و احساسی پرداخت کرده‌ایم.

 

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: ثبات قدم در درجه اول برنامه‌ریزی و تحول قرار دارد. 

 

وی به رویکرد چهارم اشاره و خاطرنشان کرد: گردش مدیریت به جای ریزش مدیریت در دستور کار ما قرار خواهد گرفت. همه ظرفیت‌های مدیران نباید در تغییرات دولت نادیده گرفته شود و در طی این مدت هیچ یک از مدیران وابسته به وزارت ورزش و جوانان ریزش نداشتند و آنها را در گردش سازمان به کار گرفته‌ایم.

 

صالحی امیری رویکرد پنجم را پرهیز از سیاست‌زدگی دانست و گفت: سیاست‌زدگی دستگاه‌ها را به چالش و بحران سوق می‌دهد.

 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ادامه داد: انتخاب مدیران خوش‌نام، متخصص و مقبول که وابستگی به جریانات سیاسی ندارند از دیگر اقدامات در این وزارتخانه بوده است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعامل همه‌‌جانبه با مجلس به سیاست قطعی دولت و همچنین وزارت ورزش و جوانان است و هیچ دستگاهی بدون همکاری مجلس به موفقیت دست نمی یابد.

 

صالحی‌امیری در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه من نمی‌دانم چرا امروز اینگونه نسبت به من طرح سؤال می‌شود، گفت: کسی که جوانی خود را برای نظام سپری کرده آیا می‌تواند در برابر انقلاب قرار بگیرد؟ من این را ظلم به خود تلقی می‌کنم.

 

صالحی‌امیری ادامه داد: من که از روز اول انقلاب در سنگرهای نظام حضور داشتم چطور می‌توانم مقابل انقلاب باشم.

 

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه من بنای پاسخ به این شبهات را نداشتم و در برابر حرف‌های ناصواب مطرح شده تلاش کردم که خارج از موضوع جلسه صحبت نکنم تصریح کرد: ولی به این باور رسیده‌ام که جریانی قصد دارد چهره نظام را تیره کند.

 

وی افزود: این سینه اسرار نظام است و ما محکوم به حفظ اسرار هستیم؛ من 30 مورد را یادداشت کردم ولی هیچگاه رضایت ندارم که آنها را مطرح کنم.

 

صالحی‌امیری با بیان اینکه اگر بنای پرده‌دری باشد من حرف‌های زیادی دارم ولی هیچ وقت علیه کسی حرف نمی‌زنم، اظهار داشت: این موضوع به دلیل آن است که نظام مبنای مشترک ما است و من هر فردی را که در مخالفت من صحبت کرد بعد از این بهترین رفتار را با او خواهم داشت.

 

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به شبهات مطرح شده درباره فعالیت اقتصادی وی در وزارت اطلاعات اظهار داشت: اینجا اعلام می‌کنم که من هیچگاه در فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات و اختلاس‌های صورت گرفته حضور نداشتم و البته جای تأسف است که کسی با این مسائل تاکنون برخورد نکرده است.

 

وی ادامه داد: من به همراه آقای یونسی در وزارت اطلاعات اینگونه کارها را جمع کردیم و حالا من باید به خاطر خدمتم پاسخگو باشم.

 

صالحی‌امیری با تأکید مجدد بر اینکه هیچگونه فعالیت اقتصادی در زمان وزارت اطلاعات انجام نداده است، افزود: من روحم از این رفتارها بی‌خبر است در حالی که همه می‌دانند در دوره‌های قبل وزارت اطلاعات شرکت‌های اقتصادی ایجاد شد و مسائلی وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه در دستگاه اطلاعاتی انسان‌های فرهیخته‌ای در حال فعالیت هستند، گفت: نباید این افراد خدوم و فرهیخته را متهم کرد.

 

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به شبهه مطرح شده در مورد فعالیت‌های صالحی‌امیری در زمان مدیرکلی اطلاعات خوزستان تصریح کرد: درباره خوزستان نمی‌توانم مسائلی را بگویم و مطرح کنم که چه اتفاقاتی افتاد اما به خدا من سبب جاری شدن نفت بعد از انفجارها بودم و حالا باید برای خدماتم پاسخگو باشم.

 

صالحی‌امیری با بیان اینکه اگر کارمندم در اداره کل خوزستان تخلف کرده به آن رسیدگی شده است، گفت: دفتر رهبری پرونده ما را به سازمان قضایی نیروهای مسلح فرستاد و در آن دوره رسما قرار منع پیگرد برای بنده به عنوان مدیر کل سابق خوزستان صادر شد.

 

وی با اشاره به موضوع پرونده بیمه ایران خاطر نشان کرد: در مورد این پرونده فرد مطرح کننده این شبهه را به حضرت زهرا و خدا واگذار می‌کنم و این موضوع را یک تهمت می‌دانم.

 

صالحی‌امیری با اشاره به اصل خود برای انتخاب مدیران ورزش گفت: انتصاب مدیران بر اساس 3 اصل تعهد، تخصص و کارآمدی صورت می‌گیرد.

 

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان سالم‌سازی محیط ورزش را مورد تأکید قرار داده و افزود: راه سالم‌سازی محیط ورزش کار پلیسی و تبلیغاتی نیست و نظام اصلاح روش‌ها با مکانیزم علمی مهمترین ضرورت است.

 

وی افزود: کارگروهی متشکل از نهادهای نظارتی و تخصصی برای این مسئله تشکیل شده است.

 

صالحی‌امیری برنامه‌ریزی گسترده برای ایجاد روحیه نشاط و غرور در جامعه را از اهداف خود خواند و تصریح کرد: یأس و ناامیدی امروز جامعه ما را تهدید می‌کند و برای تداوم نشاط جامعه به هویت نیاز داریم و دستگاه ورزش با ظرفیت عظیم خود یکی از نمادهای تولید نشاط در کشور است.

 

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان موفقیت‌های ورزشی کسب شده در ماه‌های اخیر را یادآور شد و افزود: برای تولید غرور در سطح ملی در چند ماهه اخیر به برکت تلاش‌ها و حضور دولت تدبیر و امید قدم‌های بزرگی انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه در زمان ابتدای حضور من به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان 13 فدراسیون بدون سرپرست بودند، اظهار داشت: برای 13 فدراسیون تاریخ انتخابات مشخص کردیم و تعدادی از این فدراسیون‌ها رئیس خود را در انتخابات مشخص کردند.

 

صالحی‌امیری با تأکید بر اینکه پرهیز جدی از توجه به حاشیه به جای متن از اولویت‌های من است، تصریح کرد: می‌دانم اگر کسی بخواهد برای اداره ورزش و جوانان موفق شود نباید درگیر حاشیه باشد و من هیچ وقت در حاشیه قرار نگرفته‌ام.

 

وی جوانان و ورزش را دو ظرف بزرگ در ارتباط با یکدیگر خواند و افزود: بیش از 90 درصد قهرمانان ما از جوانان هستند و ظرفیت عظیم 23 میلیون جوان را در اختیار داریم.

 

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان مسئله مدیریت استراتژیک را موضوع مهمی در مدیریت خواند و افزود: من با همین نگاه 5 برنامه در حوزه‌های ارتقاء هویتی دینی و انقلابی جوانان، مشارکت‌جویی جوانان، مدیریت آسیب‌های اجتماعی جوانان، تولید نشاط و امید در جوانان و آینده جوانان دارم.

 

صالحی امیری با بیان اینکه جوان فرصت ملی است و نباید به آن با نگاه منفی نگاه کرد، افزود: امروز یأس جوانان را فرا گرفته و لازمه داشتن جامعه شاداب ،جوان شاداب است.

 

وی رویکرد اصلی خود در مسئله ورزش را ارتقاء اخلاق و معنویت در ورزش خواند و تصریح کرد: ما افرادی می‌خواهیم که علاوه بر قهرمانی، هویت اخلاقی و دینی نیز داشته باشند.

 

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش همگانی را مد نظر قرار داده و افزود: افزایش سطح سلامت جامعه در گرو ورزش همگانی است و من با ارتقاء سطح ورزش همگانی از یک دفتر به معاونت ورزش همگانی امیدوارم بتوانم تا انتهای برنامه چهارم ظرفیت ورزش همگانی را 20 درصد افزایش دهم.

 

صالحی‌امیری شعار خود را توسعه ورزشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: رعایت عدالت ورزشی کلید کار ما است و توسعه بدون عدالت ما را به انحراف می‌برد.

 

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و انسانی از نیازهای امروز کشور است، تصریح کرد: هر 4 سرمایه مذکور در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد.

 

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه من همواره سرباز امام و رهبری هستم و هیچگاه در خلاف مسیر ولایت حرکت نکرده‌آم، خاطر نشان کرد: مطمئن باشید که اگر رهبری راضی نباشد یک لحظه در این مسند نمی‌مانم.

 

*با 185رأی موافق نمایندگان مجلس«فانی» وزیر آموزش و پرورش شد

نمایندگان مجلس با 185رأی موافق به علی اصفر فانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند.

پس از اتمام سخنرانی موافقان و مخالفان سه وزیر پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، صلاحیت وزرای معرفی شده به رأی وکلای ملت گذاشته شد.

بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس با 185رأی موافق، 53 رای مخالف و 24رأی ممتنع از مجموع 262آرای اخذ شده، به علی اصغر فانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند. 

با 159رأی موافق فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز (یکشنبه) پارلمان صلاحیت و برنامه های سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم،تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر این اساس، وکلای ملت با159رأی موافق،70رأی مخالف و32رأی ممتنع از مجموع221آرای مأخوذه، به رضا فرجی دانا برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد دادند.

 

با 141 رأی مخالف مجلس به صالحی امیری رای اعتماد نداد

وکلای ملت در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) پارلمان صلاحیت و برنامه های سه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

نمایندگان مجلس در این نشست با 107 رأی موافق، 141 رأی مخالف و  13 رأی ممتنع از مجموع 261 آرای مأخوذه، به سیدرضا صالحی امیری رأی اعتماد ندادند.

 

*آشوری: نگاه صالحی‌امیری استراتژیک است/وی مظلوم واقع شده است

 

محمد آشوری تازیانی در حمایت از وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان گفت: آن چه که من را واداشت تا به دفاع از آقای صالحی‌امیری بپردازم، این بود که احساس کردم که در شرایط کنونی نیاز و ضرورت است تا از وی حمایت شود و احساس می‌کردم که صالحی مظلوم واقع شده است نه عقد اخوت با کسی بسته‌ایم و نه دین خود را برای دنیای آقای صالحی می‌خواهیم فدا کنیم.

 

وی ادامه داد: آنچه در جلسات مختلف با همکاران منجمله آقای نادران به بحث و تبادل نظر پرداخته‌ایم بر این مبنا بود که اگر شبهه‌ای در خصوص وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش وجود دارد من خطاب به آقای نادران گفتم شبهاتی که پیرامون یک فردی مطرح می‌شود، بالاخص فردی که در معرض پذیرش وزارت قرار می‌گیرد حتما باید رفع شود. پیشنهاد من این بود که جلسه‌ای منعقد شود و فرصت دفاعی به آقای صالحی داده شود و این مسائل در این چنین جلسه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

نماینده مردم بندرعباس،‌ قشم،‌ابوموسی در خانه ملت اظهار داشت: من با تبیین این موضوع و رفع شبهات با آقای نادران هم‌نظرم. ولی با شیوه و روشی که خدای ناکرده ما را از عدالت، حق و انصاف خارج می‌کند، مخالفم. حتما در رفع این شبهات باید به مستندات اساسی تکیه کرد.

 

آشوری خاطرنشان کرد: سوابق آقای صالحی سوابق مشخصی است. توانمندی‌های وی در مجموعه سوابق خدمتی‌اش چه در دوران مسئولیت‌های وی در وزارت اطلاعات و چه در جاهای دیگر نیاز به توضیح ندارد. نگاه آقای صالحی امیری نگاهی استراتژیک است. سرپرستی وی بر وزارت ورزش و جوانان در ماه‌های اخیر حکایت از ایجاد نوعی آرامش در درون سازمان متلاطم ورزش ما داشت که همه در جریان این موضوع هستید که سازمان ورزش ما یک سازمان متلاطم، آسیب‌پذیر و پرچالشی است.

 

وی ادامه داد: این آرامش در سازمان ورزش حاکی از آن است که آقای صالحی با آسیب‌شناسی دقیق مسائل این حوزه را رصد کردند و برای اداره و مدیریت این حوزه برنامه استراتژیک و راهبردی و عملیاتی دارند. این موضوع بیانگر این مطلب است که هم در حوزه ورزش و هم در حوزه جوانان با همین نگاه و رویکرد راهبردی آمادگی خود را اعلام کرده تا در معرض این انتخاب قرار گیرد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: در جلسه‌ای که با آقایان نادران، انصاری و صالحی‌ داشتیم قرار بر این شد مسائلی که در خصوص آقای صالحی امیری مطرح می‌شود مورد بحث و بررسی قرار دهیم. اولین موضوع انفجارات استان خوزستان در دوران مسئولیت آقای صالحی امیری در اداره کل اطلاعات استان خوزستان بود. در آنجا مطرح شد که اتفاقاتی رخ داده که منجر به صدور دستور از سوی مقام معظم رهبری شده که عزل آقای صالحی‌امیری را در پی داشته است. پس از بررسی‌های مختلف اشاره شد که دفتر بازرسی مقام معظم رهبری (جناب آقای ناطق نوری و سایر دوستان) ماموریت پیدا کردند که این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. این بررسی‌ها منجر به عزل آقای صالحی‌امیری نشده است.

 

آشوری ادامه داد: بعد از این ماجرا آقای صالحی امیری حتی در روند مسیر انجام خدمت در استان مسئولیت‌هایی مختلف و بالاتری را نیز بر عهده وی گذاشته شده و این امر حاکی از آن است که این دقت و ظرافت در این موضوع صورت گرفته است. ممکن است در هر سازمان و مجموعه‌ای اتفاق بیفتد. تاکیداتی هم که مقام معظم رهبری در این خصوص داشته‌اند تاکیدات دقیقی بوده اما اگر این مسئله منجر به عزل شده بود حتما مستندات آن موجود بود. و این مجموعه صحبت‌هایی بوده است تا آقای مطهری با آقای ناطق نوری داشته است و اطلاعات شفاف و دقیق دیگری که در این زمینه به دست آمده نیز از این امر حکایت دارد که وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش در ماجرای انفجار صورت گرفته در استان خوزستان آقای صالحی عزل نشده است.

 

وی افزود: در تکمیل این موضوع فردی از آقای صالحی به دادسرای نظامی شکایت می‌کند و دادیار شعبه 13 دادسرای نظامی تهران این موضوع را مورد بحث قرار می‌دهد و نسبت به اعتراض فرد شاکی این تاکید را دارد که نظر به اینکه شکایت آقای ... از مدیر کل سابق اطلاعات استان خوزستان مبنی بر بازداشت غیرقانونی قرار منع پیگرد صادر شده خواهشمند است دستور فرمایید احدی از مسئولان قضایی به نیابت از این دادیاری این موضوع را به شاکی ابلاغ و نسبت به قرار صادره و چنانچه نسبت به قرار صادره اعتراضی داشته باشد نتیجه را به همراه اوراق ارسال فرمایند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: موضوع دیگر فساد سازمان یافته‌ای است که آقای نادران هم به آن اشاره داشت و در توضیح آن باید گفت مجموعه پرونده‌ای که موصوف به پرونده بیمه ایران بود که آقای نادران اوراق بازجویی آن را در اختیار من قرار داد و من حدود 8 بار این پرونده را مورد مطالعه قرار دادم.

من به آقای نادران هم گفتم افرادی که متهم در ارتباط با بحث‌های مختلفی که در این زمینه مطرح شده،‌عنوان کرده اثبات نشده است. وقتی در پرونده‌ای هنوز موضوعی اثبات نشده نمی‌تواند مبنای قضاوت قضایی و بهتر است داوری در بحث‌های دیگر صورت گیرد.

آشوری اظهار داشت: کسانی که با مصاحبه روان و بازجویی آشنایی دارند می‌توانند قضاوت کنند که برخی‌ از ادعاهای مطرح شده در این پرونده محلی از اعراب ندارد.

وی افزود: نکته دیگر که به نظر می‌رسد باید بر آن تاکید کرد نامه‌ای است که قاضی پرونده بیمه ایران (قاضی‌خراسانی) به آن اشاره داشته است. اگر فردی رشوه دریافت کرده باشد یا در این شرایط لغزشی در زمینه مسائل مالی داشته و در پرونده‌ای نیز مباحثی از وی مطرح شده باشد طبیعی است که با این وضعیت وی را باید به دادگاه احضار کنند و به نوعی در محاکمه‌ای که در مسیر آن قرار گیرند. آقای صالحی‌امیری در ارتباط با این موضوع نه تنها احضار نشده بلکه قاضی پرونده نیز نامه‌ای که به وی نوشته می‌شود اینگونه پاسخ می‌دهد. با سلام و احترام به استحضار می‌رساند جنابعالی جزو متهمان پرونده بیمه ایران نبودید و هیچ پرونده اتهامی نیز در این دادگاه نسبت به شما وجود ندارد.

نماینده مردم بندرعباس در خانه ملت خاطرنشان کرد: ملاک‌ها و معیارهایی که در ارتباط با قضاوت می‌خواهیم آنها را مطرح کنیم باید متکی بر مستنداتی باشد و رفع این شبهات باید مبتنی بر آن اصول و قواعد باشد.

آشوری اظهار داشت: موضوع بعد مسئله‌ای است که در خصوص آقای صالحی در فتنه 88 مطرح شده گرایشات آقای صالحی گرایشات مشخصی بود و هست اما در ماجرای فتنه 88 بر اساس بررسی‌هایی که ما هم از طریق وزارت اطلاعات و هم برخی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری به عمل آمد که در اینجا اشاره‌ای می‌کنم به نامه معاون سابق وزارت اطلاعات که امروز در دفتر مقام معظم رهبری مسئولیت دارند اشاره کنم.

واقعا سکوت در این رابطه را با توجه به اطلاعات مستقیم خودم و درگیر بودن خودم با آن در ارتباط با برادر عزیز آقای دکتر سیدرضا صالحی‌امیری و وزیر معرفی شده رئیس‌جمهور به مجلس برای وزارت ورزش و جوانان ظلم و کوتاهی برخلاف وظیفه شرعی و دینی می‌دانم.

شنیدم که متاسفانه بعضی از سایت‌ها مطرح کردند که جناب آقای صالحی امیری از عناصر فعال در فتنه 88 بوده‌اند و حتی در این رابطه دستگیر شده در این رابطه باید بینی و بین‌الله شهادت دهم که جناب آقای دکتر صالحی در زمان فتنه 88 به هیچ وجه ارتباط خود را با ولایت و رهبری قطع نکرده و از هر گونه تلاش برای تعدیل عناصر تندرو و حتی برخورد با آنها مضایقه نکرده و به هیچ وجه در حرکت‌های خیابانی و اغتشاشات بعد از انتخابات 88 تنها حضور نداشته بلکه مخالفت خود را با این گونه حرکت‌ها در هر جا و هر شکلی بیان کرده است.

 

*توضیحات نادران درباره اظهارات صالحی امیری

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه) پارلمان در اخطاری با استناد به اصل 79 قانون اساسی، اظهار داشت: آقای آشوری موضوع عزل صالحی امیری از مدیرکلی اطلاعات استان خوزستان را به بنده نسبت داد که این درست نیست.

وی افزود: بنده در سخنانم تدبیری را قرائت کردم که بسیاری از نمایندگان مجلس در جریان آن هستند و در آن تدبیر گفته شده که مدیرکل اطلاعات استان خوزستان توبیخ شود، اینکه این توبیخ در وزارت اطلاعات چه معنا و مفهومی دارد و چه سطحی محسوب می‌شود، بحث داخلی آنجاست و من وارد این جزئیات نشدم.

نادران ادامه داد: بنده در مورد نامه‌ای که از آقای مدیرخراسانی قرائت کردم، گفتم که پرونده به دادگاه ارسال نشده است چون در مرحله بازپرسی قرار دارد و طبیعتاً اگر از دادگاه استعلام کنند، می‌گویند به عنوان متهم به دادگاه مراجعه نکرده است.

نماینده تهران در مجلس در پایان گفت: اگر آقای رحیمی هم الآن از آقای مدیرخراسانی استعلام شود، می‌گویند شما در دادگاه متهم نیستید چون پرونده در مرحله بازپرسی قرار دارد و پرونده در مرحله بازپرسی با پرونده در مرحله دادگاه متفاوت است. 

 

انتهای پیام/


نظرات بینندگان