کد خبر: ۴۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲

ضایعات کشاورزی فارس بیش از 3 برابر کشور هلند است

مدیر جهاد کشاورزی فارس گفت: ضایعات کشاورزی این استان به تنهایی 3.6 برابر کشور هلند است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، مهرزاد خرد ظهر امروز در نخستین سمینار پدافند زیستی استان فارس اظهار داشت: حفظ منابع پایه در حوزه کشاورزی از مبانی پدافند غیرعامل است.

وی افزود: امنیت ملی نتیجه امنیت حوزه اقتصادی است و امنیت اقتصادی تا حدود بسیاری وابسته به امنیت غذایی محسوب می‌شود.

خرد ادامه داد: در حال حاضر تولیدات کشاورزی ما پنج برابر ابتدای انقلاب بوده و این امر یکی از شاخصه‌های تحقق استقلال جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشورها که اکنون فروشنده مواد غذایی هستند در سال‌های آینده این کار را انجام نخواهند داد چرا که مازادی برای فروش ندارند.

خرد اضافه کرد: با توجه به کمبود آب در جهان و روند رو به کاهش منابع مقام معظم رهبری به درستی تاکید کردند که غذای مورد نیاز ایران باید در داخل کشور تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: بنا به اعلام فائو برای تولید غذای 9 میلیارد نفر جمعیت جهان در سال 2050 باید دو برابر مقدار کنونی غذا تولید شود که با توجه به از بین رفتن منابع آبی و حاصلخیزی خاک دستیابی به این موضوع یک چالش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایران در شمار 10 کشور نخست تولید کننده مواد غذایی در جهان است، تصریح کرد: با وجود تولید بالای کشور، ضایعات کشاورزی در ایران بسیار است به‌گونه‌ای که ضایعات هلند پنج درصد و ضایعات ایران 30 درصد محصول را تشکیل می‌دهد.

آسان بودن گسترش عوامل بیماری‌زا و در دسترس بودن واحدهای تولیدی کشاورزی، پایین بودن امنیت واحدهای کشاورزی و نزدیکی واحدهای تولیدی به یکدیگر برخی از مواردی بود که خرد به عنوان تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل برشمرد و در ادامه به تشریح مفهوم «آگروتروریسم» برای فشار بر دولت‌ها پرداخت.

وی در پایان گفت: اقدامات مناسب در حوزه کشاورزی بسیار مهم است چنانکه مینوز گوجه فرهنگی که محصولات بسیاری را تخریب کرده بود با اقدامات مناسب در فارس نتوانست گسترش پیدا کند و ﺟﺎﺭﻭک ﻟیﻤﻮﺗﺮﺵ که در هرمزگان آمده بود کل لیموی جنوب را از بین برد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان