کد خبر: ۴۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۲
بیانیه همراه با گلایه حامیان روحانی

آقای رئیس‌جمهور لطفا به وعده‌هایتان عمل کنید

اعضای ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در بیانیه‌ای همراه با گلایه خطاب به رئیس جمهوری آورده‌اند؛ بگذارید باور و اعتماد مردم همچنان بر عهد با شما استوار و خدشه‌ناپذیر بماند و چنین زود این سرمایه که با خون دل و رنج بسیار فراهم آمده به آسانی توسط گروهی رفاقت‌طلب در بخشی از دولت، برباد همشهری‌گری نرود.

به گزارش شیرازه به نقل از خبرگزاری فارس، اعضای ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام حسن روحانی در استان کردستان با انتشار بیانیه‌ای در خصوص مطالبات مردم استان از این دولت که بیشتر به یک دردنامه و گلایه شباهت دارد، اعلام کرد: بگذارید باور و اعتماد مردم همچنان بر عهد با شما استوار و خدشه ناپذیر بماند و چنین زود این سرمایه که با خون دل و رنج بسیار فراهم آمده به آسانی توسط گروهی رفاقت‌طلب در بخشی از دولت، بر باد همشهری گری نرود.

در این بیانیه خطاب به دکتر روحانی رییس جمهور منتخب آمده است؛

خدا را شاکریم که شاهد وزیدن نسیم عقلانیت و تدبیر در اداره امور کشور هستیم. اذعان می‌کنیم که شما به پیمان خود با مردم تا امروز وفادار بوده‌اید و به ویژه در عرصه سیاست خارجی، اقدامات خردمندانه، هوشمندانه و دلسوزانه‌تان، تحسین دوست و دشمن را برانگیخته است.

در عین اینکه تدابیر خردمندانه و دوراندیشانه جنابعالی در عرصه‌های خارجی و داخلی در سطح کلان را ستایش کرده و موفقیت روزافزون‌تان را از خداوند متعال آرزو می‌کنیم، ناگزیریم برخی نگرانی‌های جدی خود را در مورد تصمیمات احتمالی بخش‌هایی از دولت در مورد استان کردستان و عوارض و پیامدهای سوء آن ابراز داریم، باشد که ما به رسالت خیراندیشانه و خیرخواهانه خود در کمک دلسوزانه به دولت عمل نموده و دولتمردان نیز با سرپنجه تدبیر و درایت ریاست محترم جمهوری از یأس و ناامیدی مردم کردستان پیشگیری و امیدواری آنان را به آینده بهتر عینیت بخشند.

جناب آقای روحانی؛

جنابعالی در آغاز فرآیند تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در مواد 2 و 3 بیانیه 10 ماده اقوام و مذاهب به هموطنان کرد و اهل سنت چنین وعده دادید:

مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور و اجرای اصل شایسته‌سالاری در همه سطوح سیاسی - اداری به گونه‌ای که تمامی شهروندان و هم‌میهنان در شرایط یکسان امکان مشارکت و تصدی در کلیه سطوح اداری را تا عضویت کابینه داشته باشند. انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور و حمایت، تقویت و تفویض اختیار و واگذاری امور اجرایی محلی و منطقه‌ای به آنان در قالب سیاست‌های عمومی دولت.

ما نیز به عنوان حامیان جنابعالی با توجه به شناختی که از برنامه‌ها و افکار شما پیدا کردیم مردم را اینچنین به رای مثبت به جنابعالی فرا خواندیم:

24 خرداد فرصتی تاریخی است که ملت ایران با رأی و انتخاب آگاهانه خود، کشور را به مسیر اعتدال و عقلانیت برگردانده و جامعه ای در طراز شان و شایستگی نام ایران و ایرانی بسازد. باشد که انگیزه و اراده ملت در 24 خرداد ماه، آفتاب صداقت و درستکاری و تدبیر وکارآمدی را برملت نجیب و صبور ایران بتاباند. و ملت بتواند در سایه‌سار عقلانیت و دوری از فضای دروغ، عوام‌فریبی و ریاکاری، شرافتمندانه و با عزت زندگی کنند و از مضایق کنونی تامین معیشت رهایی یابند.

ما معتقدیم رأی به «دولت تدبیر و امید» دکتر حسن روحانی فرصتی دیگر برای رأی به منزلت، عزت و کرامت انسان ایرانی و روزنه‌ای برای امید به فردای بهتر ایرانیان است. می‌توانیم با رأی به دکتر روحانی بار دیگر ایران را از آنِ همه ایرانیان کنیم و با چشم‌انداز دل‌انگیز برابری و خدمت بی‌منت و توسعه متوازن شادکامی را  بر عمق جانمان بنشانیم.

ما بر این باوریم زدودن غبار محرومیت از چهره کردستان و دیگر مناطق توسعه نیافته و نابرخوردار ایران عزیز، با نقشه راه و راهبردهای عدالت‌محور دکتر حسن روحانی میسر می‌باشد چرا که نتیجه آن به عدالت جغرافیایی، عدالت اقتصادی و عدالت قومی می‌انجامد.

در سفر سنندج در جمع مردم بار دیگر بر وعده‌های پیشین چنین تاکید فرمودید: با صدای رسا اعلام می‌کنم که هر کسی که بخواهد قومیت‌های مختلف را از هم جدا کرده و در بین آنها تفاوت قائل شود از دید من ایرانی نیست. اعتقاد من این است و قلبم گواهی می‌دهد که ایرانی، ایرانی است و هر کس بخواهد کرد و لر و بلوچ و آذری و ترکمن، عرب و فارس را جدا جدا ببیند او ایرانی نیست.

وعده می‌دهم در دولت تدبیر و امید منزلت اقوام و اهل سنت به جای اصلی خود بازگردد، بلافاصله پس از تشکیل دولت تدبیر و امید کارگروه ویژه برای افزایش اعتبارات کردستان تشکیل می‌دهم چون کردستان در سال‌های گذشته رنج زیادی کشیده است که باید آن سختی‌ها جبران شود.

جناب آقای رییس جمهور!

ما بر اساس وظیفه ملی و احساس تکلیف شرعی و برای بهره‌گیری از حقوق اجتماعی و سیاسی خود که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده، علیرغم تمامی ناملایمات و نامهربانی‌ها، اعتقاد داشتیم و داریم که باید در انتخابات حضور فعال داشت و از این طریق نسبت به تغییر وضع موجود اقدام کرد. همواره بر این باور تأکید داشته‌ایم که این روش می‌تواند ما را در رفع محرومیت، تبعیض و حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی یاری رساند و مناسب‌ترین راه رسیدن به اهدافی که در سر داریم اعتماد به صندوق‌های رأی و انتخابات است. اعتماد مردم به صندوق‌های رأی در وهله اول و اعتماد به شما در وهله بعد، سرمایه اجتماعی عظیمی را خلق کرده که آسان به دست نیامده است.

بسیاری فعالان سیاسی از هر سو تهدید شدند، زحمت کشیده و خون دل‌ها خوردند، لذا آسان از دست دادن و فرسایش این سرمایه شرط عقل و دوراندیشی نیست و تمام تلاش ما پاسداری و حفظ و حتی تقویت و افزایش آن است.

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، با توجه به شناختی که از جنابعالی و افراد حاضر در ستاد انتخاباتی شما داشتیم، تردیدی نداشتیم که شما می‌توانید بخش مهمی از مطالبات ما را برآورده سازید. در روزهای سرشار از بیم و امید انتخابات نیز آنگاه که بیانیه اقوام و اقلیت‌ها منتشر گشت و از سوی شما در سفر به مناطق قومیتی برآن پای فشرده شد، تصمیم ما برای فعالیت و حمایت دوچندان شد و با عزمی جزم‌تر در میان مردم از رفع تبعیض و نابرابری سخن گفتیم، از تدبیر شما سخن به میان آمد و مردم امیدوار شدند که کلید حل بسیاری از مشکلات و ایجاد تغییر در سیاست‌های نادرست در دستان شماست.

جناب آقای رییس جمهور!

شما در بیانیه اقوام، خود را متعهد و مصمم دانستید که از مدیران بومی برای اداره امور بهره بگیرید، نگاه علمی و سیاسی را جایگزین نگاه امنیتی نمایید و ما امیدوارانه و بر اساس عهدی که با نخبگان و مردم بسته بودید به میان مردم رفتیم و گفتیم «روحانی» به عهد خود وفادار خواهد ماند و این مواعید از یادش نمی‌رود.

خوشبختانه در بسیاری از موارد سیاست‌های دولت تدبیر و امید موجبات شادی و امید در مردم شده است. مردم از حضور مبتنی بر عزت و منطق و مصلحت و سخنان و رفتار معتدل شما در سازمان ملل بسیار خوشحالند. ثبات در وضعیت اقتصادی و فرهنگی مردم را امیدوار ساخته است. اما باید بیش از این کارکرد و بیش از این برای حل مشکلاتی که از [...] است اهتمام داشت.

جناب آقای رئیس جمهور!!

پس از انتخابات و رأی خیره‌کننده مردم کردستان به جنابعالی که 21 درصد از میانگین کشور بالاتر بود، فضایی سرشار از امید و دلگرمی به جنابعالی و تحقق برنامه‌های دولت تدبیر و امید کردستان را فراگرفت.

حامیان جنابعالی در کردستان نیز با مغتنم شمردن این فرصت تاریخی و با هدف تحکیم همبستگی ملی و تحقق برنامه‌های وعده داده شده دولت تدبیر و امید که همه آنها را در چارچوب قانون اساسی و دیگر قوانین کشور می‌دانستیم، رایزنی گسترده‌ای را با شخصیت‌های برجسته ملی، مشاوران و یاران و همکاران جنابعالی در سطوح مختلف شروع کردیم؛ تا یاور دولت در پیشبرد امور استانمان باشیم.

در این زمینه با شماری از وزرای کابینه، مشاورین جنابعالی و نیز تنی چند از شخصیت‌های برجسته کشور از جمله حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری دیدار کرده که عموما بر تایید «خواسته‌های معقول و مشروع مردم کردستان و ضرورت توجه ویژه دولت به این استان برای جبران عقب‌ماندگی‌های مزمن آن و مشارکت جدی کردها و اهل سنت در سطوح مختلف مدیریتی» تاکید کردند. و یقین داریم در این باره به دولت توصیه‌هایی کرده‌اند.

جناب آقای رییس جمهور!

امروز افکار عمومی مردم کردستان عمیقا بر این باور است دولت به تعهدات خود در بیانیه اقوام و مذاهب عمل نکرده و تاکنون در سطح ملی و کلان کشور که چینش نیروهای دولت رو به اتمام است، از نیروهای کرد و اهل سنت استفاده نکرده است.

از سوی دیگر درحالی که در دیگر استان‌ها نیروهای بومی به عنوان استاندار و نماینده عالی دولت استفاده شده است، در استان کردستان استفاده از نیروهای بومی شایسته که مورد اجماع و دارای پایگاه مردمی و مورد حمایت گروه‌های مرجع اجتماعی بوده و معتقد به برنامه‌ها و مبانی فکری رییس جمهور محترم باشد و می‌توانند مسیر توسعه استان را تسریع کنند، مسکوت مانده است.

استحضار دارید یکی از مهم‌ترین موانع توسعه کردستان انتصاب مدیران ناآشنا به خصوصیات فرهنگی و اجتماعی و ظرافت‌ها و ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی این منطقه  است. در این راستا در حرکتی کم‌نظیر در سطح کشور، با اجماع مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان محترم کردستان در مجلس خبرگان، جمع قابل توجهی از ائمه جمعه و روحانیون سرشناس منطقه، دانشگاهیان، فرهنگیان، اصحاب رسانه، همه گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب استان، مجامع صنفی و اقتصادی بخش خصوصی و عمومی از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، سازمان نظام مهندسی و خانه کشاورز کردستان دو تن از نیروهای بومی و کارآزموده و با تجربه و مورد اقبال عمومی برای تصدی سمت استانداری کردستان معرفی شده‌اند.

چنین درخواستی که از حقوق اولیه و بدیهی مردم کردستان است، اکنون به یک گفتمان اجتماعی تبدیل شده است؛ چنانچه دولت این تعامل را برنتابد یقینا به تقابل آن رفته است.

جناب آقای رییس جمهور!

متاسفانه با گذشت چند ماه از شروع به کاردولت و انتظار افکار عمومی برای تغییر و تحول در استان و تحقق خواسته‌های مردم که در رأی 72 درصدی آنان نمود پیدا کرده بود، علیرغم پیگیری‌های مستمر نمایندگان مجلس و حامیان جنابعالی در استان، تصمیم وزارت کشور در مورد استان کردستان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این درحالی است که روزانه از سوی محافل خاص، افرادی به عنوان استاندار مطرح می‌شوند که کوچکترین سنخیتی با خواسته‌های مردم این سامان و برنامه‌های جنابعالی ندارند. چه اینکه صرف مطرح شدن نام چنین اشخاصی توهین به آرمان و مشی دولت جنابعالی و به استهزا گرفتن و سبک شمردن رای و میثاق مردم کردستان با جنابعالی است.

ایمان داریم که شکست ملت و برد دولت در دکترین توسعه شما جایی ندارد. بی‌تردید در صورت بی‌توجهی به انگیزه و اراده و رأی کردستانی‌ها، مردم این استان در سطح لایه‌های اجتماعی احساس «شکست» و «درماندگی» خواهند کرد. درماندگی از اینکه واقعا ما کردها و سنی‌ها چه تفاوتی با سایر اقشار ملت ایران داریم که با این مشارکت بالا در خلق حماسه سیاسی هنوز از داشتن حتی یک استاندار بومی و شایسته محرومیم؟

جناب آقای روحانی!

اکنون دولت و جنابعالی در برابر آزمون پایبندی به اراده و رای مردم و میثاقی که با آنان بسته‌اید، قرار دارید، ما بیش از آنچه تکلیف‌مان بود عمل کرده‌ایم. برای شما و آرمان برابرخواهانه‌مان رای جمع کرده‌ایم. برای انتقال خواسته‌های مشروع، انسانی و قانونی هم‌کیشان و هم استانی‌هایمان روزها و ساعت‌ها مذاکره کرده و دولتمردان و مشاوران و همراهانتان را در رده‌های مختلف در جریان گذاشته‌ایم. نتیجه خیرخواهی و همراهی‌های ما چندان امیدبخش نیست.

بگذارید باور و اعتماد مردم همچنان بر عهد با شما استوار و خدشه‌ناپذیر بماند و چنین زود این سرمایه که با خون دل و رنج بسیار فراهم آمده به آسانی توسط گروهی رفاقت‌طلب در بخشی از دولت، برباد همشهری‌گری نرود.

بیایید ملی و میهنی و انسانی و بر اساس منافع ملک و ملت تدبیر کنیم.[...]؛ چنانکه در سنندج تاکید کردید منزلتی برایمان نمانده است، با همان اندیشه و بر خلاف وعده‌هایمان راه گذشته را تقویت و تحکیم نکنیم، چرا که وعده طرح نو در انداخته‌ایم و همانگونه که خدای عز و جل در قرآن حکیم تاکید کرده : « … وَ أَوفُوا بِالعَهدِ إنَّ العَهدَ کانَ مَسئُولـاً » و به پیمان (خود) وفا کنید، که قطعا از پیمان سؤال می‌شود (سوره اسراء - آیه شریفه 34).آیا به وعده‌هایتان در مورد کردستان عمل می‌کنید؟ انتخاب با شماست آقای رییس جمهور.

به گزارش فارس؛ اکنون هم انتخاب و معرفی استاندار کردستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد چرا که مردم کردستان هر هفته منتظر می‌مانند بلکه استاندار جدید معرفی شود تا بلکه تغییری در وضعیت استان صورت بگیرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان