کد خبر: ۴۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۲
رونمایی از ارگان‌های رسانه‌ای تروریست‌های «جیش العدل»

ترور در زاهدان؛ حمایت تبلیغاتی در لندن و واشنگتن

پس از اعدام ریگی، این شبکه با دعوت از فردی به نام "حسین بر" که از او به عنوان تحلیلگر مسائل بلوچستان نام برده می شود ، ریگی را مظهر خواسته های مردم سیستان و بلوچستان و ملت ایرانعنوان کرد و گفت: علت درگیری های مسلحانه ریگی و اقدامات وی، برخورد نامناسب جمهوری اسلامی با مردم اهل تسنن سیستان و بلوچستان بود. ریگی به دنبال آزادی بود.
در حالی که گروهی موسوم به جیش العدل در جنوب شرقی ایران در تدارک انجام عملیات های تروریستی است رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی در صدد ایجاد یک پوشش رسانه ای برای این گروهک هستند.

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، پس از مطرح شدن نام گروهک "جیش العدل" و اجرای یک عملیات تروریستی که منجر به شهادت 14 نفر از مرزبانان جمهوری اسلامی شد، رادیو فردا، بی بی سی فارسی و صدای آمریکا از موضع حمایتی به انعکاس اقدامات و تفکرات این گروه می پردازند.

موضوعی که هر چند از سوی مدیران رسانه های غربی مخالف نظام تکذیب شده است اما به عقیده کارشناسان با بررسی گزارش ها و مصاحبه های منتشر شده، رویه مشترک و ثابت این رسانه ها در پوشش اقدامات گروههای تروریستی قابل ارزیابی است؛ چرا که حتی روز گذشته تلویزیونی دولتی انگلیس در مطلبی نوشت که «گروه موسوم به "جیش العدل" مسئولیت قتل مرزبانان ایرانی را برعهده گرفت.»

شبکه تلویزیونی «بی بی سی فارسی» پس از حادثه حمله تروریست ها به پاسگاه مرزی در سراوان با چینش حساب شده اخبار در صدد بر آمد که این رفتار تروریست ها را واکنشی طبیعی به "محدودیت های ایران برای اهل سنت سیستان و بلوچستان" معرفی کند.

این شبکهگزارش خود درباره حمله تروریستی سراوان را اینگونه آغاز کرد: "ایران به عنوان اولین قدم در برخورد با اشرار مسلح برخی از اعضا این گروهک را اعدام می کند."

گزارشگر بی بی سی فارسی در ادامه برای گروهک تروریستی «جیش العدل» عنوان «گروه مخالف حکومت جمهوری اسلامی» را به کار برد و هنگامی که فیلمی از حمله مسلحانه این گروهک پخش می شد، گفت: «درگیری های دیشب هم در همین منطقه، در نقطه صفر مرزی شهرستان سراوان صورت گرفت، کمی بعد از غروب آفتاب، هنگامی که یک کامیون از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران هدف به قول مقامات ایرانی گروه های تروریست قرار گرفت.»

این شبکه اقدام اخیر گروهک تروریستی جیش العدل را پاسخی به جنایت های سپاه پاسداران و همچنین اقدامی تلافی جویانه عنوان کرد!

در پایان این گزارش آمده است: «پس از اعدام عبدالمالک ریگی رهبر جندالله، تقریبا از سه سال و نیم پیش مناطق مرزی ایران و سیستان و بلوچستان آرام بود؛ اما درگیری های دیشب به این آرامش پایان داد.»

البته بی بی سی فارسی پیش از این در پوشش اخبار مربوط به گروه تروریستی جندالله موضع حمایتی را به نمایش گذاشته بود.

در طول فعالیت گروهک «ریگی» و جنایات این گروهک در جنوب شرق کشور بی بی سی فارسی حتی با عبدالمالک ریگی به گفتگو پرداخت.

ریگی در این گفت‌وگوی جهت‌دار با اهانت به جان باختگان و مجروحان حادثه‌ی تروریستی سرباز سیستان؛ از موفقیت آمیز بودن آن عملیات ابراز خرسندی کرد.

وی در بخشی از این مصاحبه برای تطهیر وجهه گروه خود، گفته بود: (در عملیات ها) آنطوري نيست كه اجازه بدهيم افراد بي گناه كشته بشوند‏.‏ بنابراين برنامه ما طوري نبوده كه براثر آن افرادي بي گناه كشته بشوند‏.

‏هر چند فیلم این مصاحبه در بی بی سی فارسی یافت نشده است اما متن بخشی از این گفتگو دراینجاآمده است.

بی بی سی فارسی حتی پس از اعدام ریگی نیز از وی به عوان رهبر جندالله یاد کرد و از تروریستی نامیدن اقدامات گروه او خودداری کرد. این در حالی بود که دولت های آمریکا و انگلیس نیز پس از شدت یافتن فعالیت های تروریستی گروه جندالله و کشته شدن ده ها نفر از مردم عادی اسم این گروه را در لیست گروه های تروریستی قرار داده بودند.

پس از اعدام ریگی، این شبکه با دعوت از فردی به نام "حسین بر" که از او به عنوان تحلیلگر مسائل بلوچستان نام برده می شود ، ریگی را مظهر خواسته های مردم سیستان و بلوچستان و ملت ایرانعنوان کرد و گفت: علت درگیری های مسلحانه ریگی و اقدامات وی، برخورد نامناسب جمهوری اسلامی با مردم اهل تسنن سیستان و بلوچستان بود. ریگی به دنبال آزادی بود.

حسین بر در بی بی سی فارسی گفت که "ریگی فقط نظامیان را هدف قرار می‌داد مطمئنا فعالیت‌های جندالله ادامه پیدا خواهد کرد."

صدای آمریکا نیزهم همین رویه بی بی سی فارسی را البته به شکل تندتر در پیش گرفت.

صدای آمریکا پس از اقدام تروریستی جیش العدل در سراوان به جای آن که به موضوع حمله "تروریست ها" به مرزبانان ایران بپردازد و این حادثه را محکوم کند با دعوت از کارشناسی وابسته به تروریست ها، اعدام 16 تن از اشرار وابسته به این تروریست ها را پوشش داد.

گوینده صدای آمریکا تلاش کرد که این حمله تروریستی را "نزاع مذهبی" و ناشی از "نارضایتی اهل سنت" جلوه دهد: «عوامل ناآرامی های مرزی ایران با افغانستان و پاکستان، عمدتا قاچاقچیان مسلح یا سنی های منطقه هستند که می گویند مورد تبعیض قرار می گیرند...»

این سخنان در حالی بیان شد که این تروریست ها از مرز پاکستان وارد شدند و علمای اهل سنت از جمله "مولوی عبدالحمید" امام جمعه اهل سنت زاهدان این حادثه را محکوم کردند. مولوی عبدالحمید گفته است: «مردم منطقه با خشونت مخالفند...مردم منطقه از این اقدام متأثر شده اند.»

رضا "حسن بر" کاملا موضوع را تغییر داد و به دفاع از تروریست های اعدام شده پرداخت. وی گفت: «این ها [16 اعدامی] افرادی بودند که مدت ها پیش دستگیر شده بودند. اتهامشان هیچ وقت معلوم نبود. اگر هم اتهامی داشتند اتهام بی جایی بوداین ها را گروگان نگه داشتند تا روزی مثل امروز اعدامشان کنند

کارشناسvoa، نیز برای مبری کردن گروه جیش العدل مدعی شد که این مرزبانان وابسته به "نیروهای قدس" هستند: «این ها(مرزبانان) نیروهای قدس هستند. سیستان و بلوچستان تحت کنترل نیروهای قدس و نهادهای زیرمجموعه آقای خامنه ای است؛ ولی کسانی که در بلوچستان مبارزه می کنند متعلق به طوایف مختلفند.»

صدای آمریکا نیز همانند بی بی سی فارسی، زمان فعالیت گروه جندالله به یکی از رسانه های اصلی حامی وی تبدیل شده بود که اعضای این گروه و یا وابستگان به آن از طریف این رسانه تفکر خود را تبلیغ و یا آنکه به صورت یک جانبه اقدامات گروه تروریستی جندالله را تفسیر و تبیین می کردند.

در آوریل ۲۰۰۷ صدای امریکا با «عبدالمالک ریگی» گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو، بیژن فرهودی مجری تلویزیون صدای امریکا، درابتدا با منوچهر گنجی (وزیر آموزش و پرورش طاغوت و سرکرده گروهک درفش کاویانی) مصاحبه کرد، سپس از طریق ارتباط تلفنی با ریگی سخن گفت.

اما پازل حمایت رسانه های فارسی زبان غربی برای گروه های تروریستی با رادیو فردا کامل می شود. رسانه ای که نشان داد حتی حاضر است برای دفاع از تروریست ها خدشه بزرگی به اعتبار خود در نزد مخاطبانش وارد آورد.

صدای آمریکا نیز از جمله رسانه هایی به حساب می آید که در زمان فعالیت گروه جندالله وپس از آن اقدامات تروریستی علیه مردم ایران حمایت کرده است.

رسانه های مستقل یا وابسته؟

البته نکته قابل تامل آنکه این رسانه ها به دولت های خود وابستگی مستقیم دارند و مستقل نیستند هر چند که مدیرانش همواره بر استقلال رسانه متبوع خود و رویکرد بی طرفانه و حرفه ای تاکید دارند .

بودجه سالانه تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی ۱۵ میلیون پوند (۲۲ میلیون دلار) برآورد شده‌است. این مبلغ از سوی وزارت خارجه انگلیس که به طور کلی تأمین‌کننده هزینه‌های سرویس جهانی بی‌بی ‌سی است،تأمین می‌شود.

صدای آمریکا نیز قدیمی‌ترین رادیو و تلویزیون دولتی ایالات متحده آمریکا است که برای شنوندگان خارج از آمریکا پخش می‌شود و مخاطبان آن مردم آمریکا نیستند.صدای آمریکا از بدو تاسیس تا کنونیر مجموعه اداره اطلاعات جنگ، وزارت امور خارجه، آژانس اطلاعات ایالات متحده بوده و گفته می شود از سال ‏از ۱۹۹۹ میلادی تا کنون زیر مجموعه هیئت "کارفرمایان پخش" بوده است.

هیأت رئیسه سخن‌پراکنی یا هیأت کارفرمایان پخش به طور خلاصه شده «BBG» یک سازمان خبرگزاری متعلق به دولت ایالات متحدهٔ آمریکا است که سیاست گزاری ها و پشتیبانی های لازم را از رسانه های تحت نظر خود به عمل می آورد. در اساسنامه ادعا شده است هدف از ایجاد این سازمان یشبرد و گسترش دموکراسی و آزادی در جهان به ویژه خاورمیانه است.

گفته می شود در سال 1388 بودجه سالانه صدای آمریکا معادل 75 میلیون دلار بوده است.رادیو فردا نیز همانند صدای آمریکا زیر مجموعه «BBG» به حساب می آید و بودجه مختص به خود را دارد.

نظرات بینندگان