کد خبر: ۴۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۲
مدیرکل صدا و سیما فارس مطرح کرد

شرایط پخش عزاداری‌های شیراز از شبکه استانی

مدیرکل صدا و سیمای فارس شرایط پوشش عزاداری‌های شیراز از شبکه استانی را بیان کرد
محمد باقر‌کشفی در دیدار با روسای هیئت‌های مذهبی شیراز و پیر‌غلامان و مداحان شیرازی اظهار کرد: رسالت اصلی صدا و سیما معرفی توانمندی‌ها، ویژگی‌ها و ظرفیت‌های استان است و استان فارس در زمینه‌های مختلف علمی، تاریخی، هنری، فرهنگی و مذهبی موارد مثبت و قابل افتخار زیادی دارد.

به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم مدیرکل صداوسیما مرکز فارس به عزاداری‌های قدیمی شیرازی اشاره کرد و گفت: هیئت‌های مذهبی فارسی از هیئت‌های پیشکسوت محسوب می‌شوند و از سال‌های دور مردم در مساجد و تکیه‌ها و مکان‌های مختلف جمع می‌شدند و عزاداری می‌کردند ولی متاسفانه عزاداری‌های اصیل شیرازی و فارسی مهجور مانده است و امروزه کمتر از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: وظیفه صدا وسیما این است که عزاداری‌های اصیل فارسی و شیرازی را نمایش دهد و عزاداری تاثیر گذار است که منسجم و در شان سومین حرم اهل بیت (ع) و اشعارش غنی از مذهب وفرهنگ باشد.

مدیرکل صدا وسیما نکاتی را برای بهتر برگزار شدن مراسم عزادای که قابل پخش از شبکه‌های جمهوری اسلامی باشد را عنوان کرد و گفت: تصویری در قاب تلویزیون مناسب نمایش دادن است که همراه با ازدحام و تراکم جمعیت باشد و در غیر این‌صورت شایسته پخش کردن نیست.

وی افزود: بومی بودن عزاداری نکته دیگری است که باید مورد توجه هیئت‌های مذهبی قرار بگیرد و عزاداری با گویش شیرازی و شهرهای مختلف فارس مورد توجه ما است که این ویژگی عزاداری را منحصر به فرد می‌کند.

کشفی اشعار به کار برده در نوحه‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: برای اینکه عزاداری‌ها قابل پخش از صدا وسیما باشد باید از اشعار حماسی و غرور آفرین استفاده شود تا گویای حماسه حسینی و ظلم ستیزی امام حسین ( ع) و یارانش باشد.

مدیرکل صدا وسیما فارس خاطرنشان کرد: با همکاری و تعامل با یکدیگر مداحان و هیئت‌های مذهبی عزاداری‌های شیراز و فارس در صدر برنامه‌های شبکه‌های سراسری قرارمی‌گیرد که این مستلزم یکپارچه بودن عزاداری‌ها، محیط خوب، سیستم صوتی مناسب، پوشش یک‌دست عزاداران و پاسخگویی به نوحه‌ها است به نحوی که بیننده را به عزاداری جذب کند.

وی تصریح کرد: ما ازصدای خوب و نوحه‌های تأثیرگذار استقبال می‌کنیم و آماده ضبط مداحی‌ها و عزاداری‌ها با لهجه وگویش‌های فارسی هستیم.

نظرات بینندگان