کد خبر: ۴۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲

خدائیان: کسوت قضاوت وجهه مردمی روحانیون را خدشه‌دار نسازد

مردم ما روحانیون را ملجا و پناهگاه خود دانسته و برای مسائل مختلف به آنان مراجعه کنند بنابراین روحانی که در دستگاه قضا سمت دارد نباید به این سبب از مردمی بودن خود فاصله بگیرد.
به گزارش شیرازه، رئیس کل دادگستری استان فارس، گفت: افتخار نظام اسلامی این است که در دستگاه قضایی آن جمع کثیری از روحانیون اشتغال دارند و افراد غیرروحانی در منصب قضا نیز با اذن ولی فقیه مشغول به وظیفه هستند.

ذبیح الله خداییان در اولین همایش روحانیون و رابطین فرهنگی دادگستری فارس، اظهار داشت: وجود روحانیت ضرورت دارد چرا که وجود دین و اسلام ضروری است و اگر اعتقاد داریم که به اسلام به عنوان مکتبی جامع و کامل در تمام ابعاد زندگی نیاز داریم به اسلام‌شناسان نیز برای تبیین آن نیاز داریم.

خداییان، خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل مستحدثه که پیش از این مطرح نبودند باید توسط اسلام‌شناسان و کارشناسان حقوقی تبیین و تشریح شوند.

این مقام قضایی، تصریح کرد: لقاح مصنوعی، پیوند عضو، سقط جنین و ... مسائل مستحدثه جدید هستند که باید توسط مراجع و فقها تبیین و احکام حقوقی آن استخراج شود.

وی یادآور شد: حفظ نظام و انقلاب اولویت همگان است و زمانیکه این انقلاب به واسطه حضور روحانیت به موفقیت دست یافته باید به گونه ای رفتار شود که روحانیت نیز جایگاه اصلی خود را داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان فارس، تصریح کرد: از طرفی دیگر روحانیت حاضر در دستگاه قضا نیز باید دقت بیشتری در زمان صدور حکم داشته باشند زیرا حکم آنها به پای اسلام نوشته می شود.

 وی ادامه داد: احکام باید مستدل و متقن و مستند باشد به نحوی اگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت هیچ ایرادی بر آن وارد نبوده و حکم از خود دفاع کند. خداییان، گفت: روحانیون حاضر در دستگاه قضا باید در ارتباطات خود نیز حساب شده عمل کنند.

وی با تاکید بر انجام کارهای فرهنگی در دستگاه قضایی، افزود: توسعه فعالیت های فرهنگی موجب سلامتی بیشتر دستگاه ها می شود.
خداییان با بیان اینکه دستگاه قضایی بیش از دیگران به کار فرهنگی نیازمند است، روحانیت را مسئول فرهنگی دانست و یادآور شد: خوشبختانه حضور روحانیت در دستگاه های قضایی یک فرصت بسیار بزرگ برای توسعه فعالیت های فرهنگی است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه جنگ امروز در میان تمدن ها مباحث فرهنگی است، گفت: وظیفه روحانیت امروز سنگین تر از گذشته است زیرا مباحث فرهنگی همواره مورد توجه مردم بود و از طرفی مردم به روحانیت اعتماد کامل دارند.
کسوت قضاوت وجهه مردمی روحانیون را خدشه‌دار نسازد
وی در ادامه گفت: مردم ما روحانیون را ملجا و پناهگاه خود دانسته و برای مسائل مختلف به آنان مراجعه کنند بنابراین روحانی که در دستگاه قضا سمت دارد نباید به این سبب از مردمی بودن خود فاصله بگیرد.

خداییان، اضافه کرد: مردم هرگاه به روحانی مراجعه کرده‌اند آغوش باز و روی گشاده دیده‌اند و انتظار ندارند اگر روحانی، قاضی بود با آنان به نحوی دیگر برخورد کند.

 وی با اشاره به تهاجم فرهنگی و استمرار جنگ نرم در فضای اعتقادی، اضافه کرد: شبهاتی که برای مردم پیش می‌آید باید توسط روحانیون رفع شده و به ویژه در برخورد با جوانان باید شیوه اقناعی توسط روحانیون در پیش گرفته شود.

 رئیس کل دادگسری فارس، ادامه داد: جوانی که دچار شبهه شده و ما پاسخ او را ندهیم به دامان اندیشه‌های انحرافی شرق و غرب می‌افتد و لازم است که آنقدر به روز و با مطالعه باشیم که جواب آنان را بدهیم یا اگر موضوعی را نمی‌دانیم پاسخ سست نداده و پس از تحقیق جواب بدهیم.

 خداییان، متذکر شد: گاهی پیش‌نویس رای درست است اما زمان تایپ، اغلاط املایی در آن به وجود آمده که لازم است حتی این موارد کوچک نیز رفع شود تا سوءاستفاده کنندگان نتوانند از آن ایرادی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه روحانیون نخستین آمران به معروف و ناهیان از منکر هستند، ابراز داشت: روحانی هر جا باشد روحانی است و تبلیغ و کار فرهنگی را در دستورکار خود قرار می‌دهد.
نظرات بینندگان