کد خبر: ۴۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲

تاکسي هاي شيراز در محاصره مسافربرهاي شخصي

اکثر تاکسي هاي شهر شيراز پيکان هاي قديمي و فرسوده است که بايد تعويض شود البته تعدادي نيز در مدل هاي مختلف تاکسي به ناوگان تاکسيراني اضافه شده ولي با اين حال اغلب آنها فرسوده است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، روزنامه خراسان امروز در گزارشی به بررسی وضعیت جمل و نقل عمومی در کلان‌شهر شیراز پرداخته است.

ساعت 14:30 وارد پايانه مسافربري «کارانديش» شهر شيراز مي شوم و براي تهيه گزارش به سراغ تاکسي هاي مستقر در پايانه مي روم. در جايگاه ويژه تاکسي هاي پايانه، تاکسي وجود ندارد و چند مسافر در کنار اتاقي که پنجره اش باز است، به انتظار ايستاده اند.

انتظار براي آمدن تاکسي

از فردي که در اين اتاق نشسته است، سوال مي کنم مگر پايانه تاکسي ندارد؟ او در جواب مي گويد: بايد منتظر بمانيد تا تاکسي ها بيايند، صدايتان مي زنم. او سپس مقصدم را مي پرسد و در دفتري يادداشت مي کند.چند دقيقه اي به انتظار مي ايستم که ۲ تاکسي زردرنگ از راه مي رسند يکي سمند است و يکي ديگر پيکان اما جلوتر از من مسافراني در انتظار تاکسي بوده اند.به همين دليل باز هم بايد در انتظار آمدن تاکسي بمانم. ۱۰ دقيقه اي مي گذرد که تاکسي ديگري از راه مي رسد، پيکاني قديمي و فرسوده است در حالي که به اين تاکسي فرسوده و قديمي خيره شده ام فردي که پشت پنجره اتاق است، مرا صدا مي زند و مي گويد: «سوار تاکسي شويد». راننده تاکسي که جواني خوشرو است با لهجه شيرين شيرازي از من مي خواهد که آدرس مقصدي را که مي خواهم به آن جا بروم به او بگويم. تاکسي کهنه ولي تميز است اما از تاکسيمتر در آن خبري نيست؛ برچسبي باريک بر شيشه جلوي خودرو مشاهده مي کنم که عکس سياه و سفيد راننده در کنار شماره اي روي آن چاپ شده است که گويا شماره شناسايي تاکسي است.از راننده تاکسي مي پرسم: شيراز شهر گردشگري است اما اغلب تاکسي هايي را که من در پايانه ديدم پيکان و فرسوده بود؛ مانند تاکسي خود شما. آيا همه تاکسي هاي شيراز اين حال و روز را دارند؟در جوابم مي گويد: کاکو، دست روي دلم گذاشتيد و داغم را تازه کرديد، حدود ۳ سال است که براي تعويض تاکسي ثبت نام و ۷ ميليون تومان هم واريز کرده ام اما با گران شدن قيمت خودروها مي گويند خودرو نداريم که تحويل دهيم.او مي افزايد: براي اين که بتوانم امرار معاش کنم مجبور شدم همين خودروي فرسوده را تعمير کنم تا تاکسي جديد را تحويل بگيرم.وي اضافه مي کند: اين تنها مشکل من نيست تعداد زيادي از تاکسيرانان که خودروهايشان فرسوده است، همين مشکل را دارند زيرا اکثر تاکسي هاي سازمان تاکسيراني شيراز پيکان است که اکنون فرسوده شده و بايد نوسازي و تعويض شود.

۳ سال در نوبت تعويض تاکسي فرسوده

او مي گويد:  ۳ سال است که براي دريافت تاکسي جديد ثبت نام و پول واريز کرده ايم. حالا هم مي گوييم اگر خودرو نداريد حداقل پولمان را برگردانيد نه پولمان را مي دهند و نه تاکسي جديد را. مي گويند بايد منتظر بمانيد تا خودروي جديد تامين شود که همين امر بر زندگي تاکسيرانان تاثير بدي داشته است.در طول مسير در برخي از نقاط تابلوي زردرنگي نصب شده که روي آن مسيرهاي تاکسي با کرايه ويژه همان مسير درج شده است.از راننده مي پرسم مگر تاکسي ها تاکسيمتر ندارند که روي تابلوهاي ايستگاه تاکسي مبلغ کرايه را نوشته اند.او مي گويد: بيشتر تاکسي هاي شيراز يا بهتر بگويم تمام آن ها به غير از تاکسي هاي بي سيم شيراز که به دستگاه پرداخت کرايه الکترونيک و هوشمند مجهز است، تاکسيمتر ندارد به همين دليل مبلغ کرايه مسيرها که بيشتر کورسي و کيلومتري محاسبه مي شود، براي اطلاع عموم روي تابلوهاي ايستگاه هاي تاکسي نوشته شده است.با رسيدن به مقصد، کرايه تاکسي را که براساس ورودي، کيلومتر و توقف محاسبه شده است به راننده مي پردازم و از تاکسي پياده مي شوم.

مسافربرهاي شخصي زياد هستند

متوجه مي شوم که بيشتر تاکسي هايي که در شهر تردد مي کنند پيکان هستند اما تاکسي هاي زرد و سبز رنگي با مدل هاي پژو ۴۰۵، پژو RD، پرايد، سمند، روا و تعداد کمي خودروي «ون» نيز در خيابان هاي شيراز به جابه جايي مسافران شيرازي و يا گردشگراني که براي بازديد از اماکن تاريخي شهر شيراز به اين شهر سفر کرده اند، مشغول هستند.با بررسي بيشتر ايستگاه هاي تاکسي که در خيابان هاي مختلف شهر شيراز قرار دارد متوجه مي شوم که تاکسي ها کمتر در ايستگاه ها توقف مي کنند که دليل عمده آن توقف خودروهاي شخصي در ايستگاه هاست.نکته ديگر در تاکسيراني شيراز حضور بي شمار مسافربرهاي شخصي در خيابان هاي شهر است که شايد بتوان گفت تعدادشان از تاکسي ها بيشتر است.

اکثر تاکسي ها گردشي است

در ابتداي خيابان «زند» شيراز يک تاکسي را دربست کرايه مي کنم تا به خيابان هاي بيشتري سر بزنم و در کنار آن اطلاعاتي را از وضعيت ناوگان تاکسيراني شهر شيراز از راننده تاکسي دريافت کنم.راننده تاکسي که ۲۰ سال است در شيراز تاکسيران است از فرسوده بودن تاکسي خود و به تاخير افتادن طرح تعويض خودرو گله مند است و مي گويد: اکثر تاکسي هاي شهر شيراز پيکان هاي قديمي و فرسوده است که بايد تعويض شود البته تعدادي نيز در مدل هاي مختلف تاکسي به ناوگان تاکسيراني اضافه شده ولي با اين حال اغلب آنها فرسوده است.وي مي افزايد: ناوگان تاکسيراني شيراز بيشتر تاکسي هاي گردشي است و خط ويژه در خيابان هاي شيراز خيلي کم است اما در کنار تاکسي هاي گردشي، تاکسي هاي ويژه فرودگاه، پايانه، بي سيم و بانوان نيز در تاکسيراني شيراز فعال هستند.او اضافه مي کند: مسافربرهاي شخصي در شيراز بسيار زياد هستند و هيچ نظارتي نيز بر فعاليت آنها نمي شود به همين دليل در کارما مشکلاتي را به وجود مي آورند.وي در ادامه مي گويد: متاسفانه شهروندان شيراز هم بيشتر از مسافربرهاي شخصي استفاده مي کنند زيرا نمي خواهند کمي منتظر تاکسي بمانند البته برخي تاکسيرانان هم مقصر هستند که برخي اوقات به دنبال مسافر دربست مي گردند.وي مي افزايد: سازمان تاکسيراني شيراز خدمات زيادي به تاکسيرانان ارائه نمي دهد و فقط حق شارژ مي گيرد و دفترچه ها را تمديد مي کند.

او اضافه مي کند: اول هر خيابان نرخ کرايه و مسير تاکسي ها را روي تابلوها نصب کرده اند ولي رانندگان تاکسي براساس کورس مبلغ کرايه را محاسبه مي کنند به دليل اين که مشکل پول خرد داريم و همين موضوع گلايه مسافران را به همراه دارد.او در ادامه مي گويد: اکثر تاکسي ها در ايستگاه هاي ويژه تاکسي توقف نمي کنند زيرا برخي از رانندگان خودروهاي شخصي شان را در اين محل ها پارک مي کنند و ما مجبور هستيم قبل و يا بعد ايستگاه توقف کنيم.

۱۲ هزار تاکسي در ناوگان تاکسيراني

بنا بر آمار منتشر شده در سايت سازمان تاکسيراني شهرداري شيراز حدود ۱۲ هزار تاکسي در ناوگان تاکسيراني اين شهر مشغول فعاليت هستند که از اين تعداد يک هزار و ۷۰۰ دستگاه فرسوده است و بيش از ۱۰ سال از عمر آنها مي گذرد.براساس همين آمار اکنون ۱۷۰ دستگاه تاکسي که در بخش تاکسي بي سيم شيراز فعال است به سيستم پرداخت الکترونيک کرايه توسط کارت شهروند و يا کارت شتاب مجهز شده است.

نظرات بینندگان