کد خبر: ۴۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۲
کارگردان بزرگترین تعزیه میدانی کشور:

از بزرگ شدن می ترسیم!/خیلی از بدعت ها را در خصوص شهادت حضرت علی اصغر بر می داریم

تعزیه صحرا رود امسال از ساعت 8 صبح 24 آبان ماه مصادف با 11 محرم الحرام در تپه های صاحب الزمان این روستا در 10 کیلومتری فسا اجرا خواهد شد.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، تعزیه‌‌خوانی در روستای صحرارود، قدمت ۲۵۰ ساله دارد و چند سالی است که بزرگترین تعزیه میدانی کشور در این روستا برپا می شود. مراسم تعزیه خوانی در صحرارود فسا از جمله مهمترین آیین های عاشورایی فارس به حساب می آید که در میراث معنوی کشور ثبت شده است
تعزیه ای که توانسته نظر بسیاری را به خود جمع کند به طوری که سال گذشته اين مراسم ميزبان بالغ بر پنجاه هزار تماشاچي بود.

بهمن و سیروس دستان کارگردانان تعزیه صحرارودتوانسته اند با ارائه یک كار فاخر هنري-ديني گام مهمی را در ماندگاری این هنر آئینی بردارند.

در زیر متن صحبت های سایت فسائی را با بهمن دستان کارگردان تعزیه صحرارود فسا می خوانید.

از چه سالی به سبک و سیاق فعلی کار تعزیه را در روستا آغاز کرده اید؟ به به لطف خدا از سال 1380  تعزيه ميداني صحرارود فسا با سبک فعلی در حال اجراست اما قدمت تعزیه در این روستا به حدود 250 سال قبل بر میگردد که از تاثيرگذارترين تعزيه‌هاي كشور محسوب مي‌شود.

آیا امسال نیز تعزیه در همان مکان قبلی برگزار خواهد شد؟

بله، مثل سنوات قبل در تپه های صاحب الزمان این روستا و در زمینی به مساحت شش هکتار برگزار مي‌شود.

دکور و لوکیشن امسال چه صحنه هایی را در بر خواهد داشت؟

انشاالله ماکت های بسیار جالبی از خانه خدا کعبه، دارالاماره کوفه ، خیمه گاه در تعزیه امسال رونمایی خواهد شد.

برنامه امسال از چه ساعتی آغاز خواهد شد؟

تعزیه صحرا رود امسال از ساعت 8 صبح 24 آبان ماه مصادف با 11 محرم الحرام در تپه های صاحب الزمان این روستا در 10 کیلومتری فسا اجرا خواهد شد.

چند نفر در تعزیه امسال مشغول فعالیت هستند؟

نزدیک به 250 نفر در میدان فعالیت می کنند و عوامل هم حدود 250 نفر هستند که جمعاً حدود 500 نفر می باشند.

منابع مالی تعزیه از کجا تامین می شود؟

بیشتر سعی می کنیم کمک های غیر مالی بگیریم. به این شکل حتی هزینه ها کمتر می شود. سعی میکنیم مثلاً وسایل تدارکات شامل لودر . ماشین ، خیمه را از مردم می گیریم. کمک هایی هم از ادارت هست. سعی می کنیم غذای بچه ها را هم سعی میکنیم از غذاهای نذری تهیه کنیم.

لباس هم خانم های بسیج خواهران یک خیاط خانه راه اندازی کرده اند که لباس ها را می دوزند.یک کارگاه های آهنگری هم هست که شمشیر و کلاه خود بچه ها را می سازد. چادر ها و خیمه ها هم مردمی می آورند.

چرا در تبلیغات شما اسم ارگان خاصی به عنوان اسپانسر برنامه دیده نمی شود؟ چون کمک کنده ها زیاد هستند. همه برای رضای خداست. کمک های نهادها هم در مقابله با کمک مردم چیزی نیست. اکثر کمک ها هم که غیر نقدی است.

چند نفر عضو هیئت امناء تعیه هستند؟

هیئت امنای اصلی هفت نفر است

امسال کار در چند پلان خواهد بود؟

در پنج پلان: حج-  شهادت مسلم- نماز-  مبارزات - شهادت علی اصغر که در شهادت علی اصغر خیلی از بدعت ها را می خواهیم برداریم.

کار امسال را چه کسانی نوشته اند؟

سوژه یابی زیر نظر استاد شایق انجام شده است . بعد توسط هیئت تحقیق کتابهای مختلفی خوانده می شود و داستانهای مستندی برای کار انتخاب می شود. آقای وحید بنده خدا همه را جمع می کند و پس از بررسی و نظم دادن آقای محمود سیمکانی متن تعزیه را به رشته تحریر در می آورد. در طول کار هم  تغییراتی به آن اضافه می شود. برای مثال متن امسال یازده بار بازنویسی شده است.

معمولاً وقتی فیلیم یا سریالی مورد توجه مردم قرار میگیرد توسط ارگانهای مختلف برای عوامل مراسم تجلیل می گذارند .

با توجه به موفقیت های مختلف تعزیه شما آیا تا کنون توسط ارگانهای شهرستان از شما تجلیل شده است؟

نه نشده .البته ما به دنبال این مطلب نیستیم . فقط توسط هیئت امناء تعزیه از عوامل تجلیل میشود آن هم با توجه به بضاعتمان خیلی محدود است. همه اینجا دلی کار می کنند.

البته این نکته را هم بگویم . ما از بزرگ شدن می ترسیم.میترسیم بزرگ شدن باعث شود کیفیت پائین کار پائین بیاید. ما این را نمی خواهیم.

مکان نشستن امسال تغیری نمی کند؟

امسال تپه روبرو قدری اصلاح خواهد شد. حداکثر ظرفیتمان هم همان چهل الی چهل و پنج هزار نفر خواهد بود.

تعزیه سال گذشته چه میزان بیننده داشت؟

از بیان این عددها خوشحال نمی شوم. چون هرچه این عددها بیشتر شود مسئولیتش سخت تر است. امیدواریم  بتوانیم بجز تعداد مخاطبان کیفیت را زیاد کنیم که کار تاثیر گذار باشد. اینطور عده ای هم که می آیند با دلشان می آیند و این است که ارزشمند است.

تعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارودتعزیه صحرارود


نظرات بینندگان