کد خبر: ۴۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲

سند آستان شاهچراغ(ع) به مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اهدا شد+ عکس

در این آیین نسخه‌ای از سند مالکیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی(ع) که به طور رسمی صادر شده است توسط تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) به کتابخانه ملی فارس اهدا شد.

به گزارش خبرنگار شیرازه، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مراسمی با حضور مسئولان، سند آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) توسط تولیت این آستان مقدس به مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اهدا شد.

در این آیین نسخه‌ای از سند مالکیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی(ع) که به طور رسمی صادر شده است توسط تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) به کتابخانه ملی فارس اهدا شد.

همچنین مجموعه‌ای از کتب منتشر شده آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در سال گذشته و تالیفات آیتالله سیدمحمد مهدی دستغیب، تولیت آستان حضرت شاهچراغ (ع) نیز به گنجینه کتابخانه اهدا شد.

تولیت آستان احمدی و محمدی (ع) در این آیین گفت: سند مالکیت حضرت شاهچراغ (ع) یکی از ارزشمند‌ترین و معتبر‌ترین اسناد در این مرکز خواهد بود.

سیدمحمدمهدی دستغیب افزود: علم روز به روز در حال پیشرفت است تا اینکه تمامی علم توسط حضرت مهدی(عج) به بشریت عرضه شود.

همچنین رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نیز گفت: سند مالکیت حرم شاهچراغ (ع) در مخازن این مرکز به صورت یک سند معتبر نگهداری شود.

دکتر محمدعلی رنجبر بیان کرد: تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) و مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در یک سال گذشته دو تفاهم نامه در زمینه‌های سازماندهی اسناد حرم مطهر و انجام فعالیت‌های فرهنگی و نسخ خطی منعقد شده است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به رویکرد این مرکز در معرفی اسناد گفت: در این مرکز نشان می‌دهیم که اسناد طی چه فرآیندی و به چه نحوی قابل استفاده هستند.

برپایی نمایشگاه صنعت چاپ قدیم و جدید در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

وی با انتقاد از تشکیل نشدن ستاد هماهنگی برنامه های هفته کتاب در شیراز گفت: به مناسبت هفته کتاب نمایشگاه صنعت چاپ قدیم و جدید تا دوم آذرماه در مرکز اسناد ملی برپا شده است که علاوه بر ابزارهای چاپ، تعداد ۳۵ سند قابل توجه نیز به نمایش گذاشته شده است.

رنجبر با اشاره به اسناد به نمایش گذاشته شده، سند تاسیس کتابخانه در ۱۳۰۵ و دعوت از مردم برای تحویل کتاب به این کتابخانه را از قدیمیترین اسناد در این حوزه برشمرد و گفت: تعدادی اسناد قابل توجه در زمینه تاسیس کتابخانه در شهرستان‌های مختلف استان را در اختیار داریم که پژوهشگران میتوانند به آنها رجوع کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: آیین نامه داخلی کتابخانهها که در دوره قاجار و در سال۱۳۳۱ هجری قمری تدوین شده است و همچنین صورت حساب‌های مالی این حوزه در شهرستانهای استهبان، آباده و شیراز در دوران پهلوی از جمله اسنادی هست که در این نمایشگاه به عنوان نمونه به نمایش درآمده و بیانگر تاریخچه تاسیس کتابخانه‌ها در فارس میباشند.

رنجبر تعداد کتابهای موجود در مرکز اسناد را ۱۲۰هزار جلد کتاب عنوان کرد و گفت: در مرکز فارس حدود هزار نسخه خطی کتاب وجود دارد. همچنین به تالار‌های دیجیتالی کتابخانه ملی در تهران متصل هستیم که در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار نسخه خطی تمام متن در اختیار پژوهشگران قرار دارد و این دسترسی تنها در مرکز تهران و شیراز وجود دارد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس درپایان با بیان اینکه هر سال در هفته کتاب از کارکنان واحد کتابخانه تقدیر می‌شود اظهار امیدواری کرد که تا پایان هفته از اهدا گران کتاب به این مرکز هم تقدیر شود.

انتهای پیام/523/4


نظرات بینندگان