کد خبر: ۴۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۲
مدیر کل بهزیستی فارس در همایش «آیه های نی»:

هیچ دستگاه فرهنگی با ما همکاری نکرد/ دیگر مسئولین را دعوت نمی کنیم

این همایش علی رغم همه کاستی‌هایی که در تامین منابع مالی آن وجود داشت، امسال برای اولین بار به صورت کشوری و با حضور خانواده بهزیستی از سراسر کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، نهمین همایش ادبیات عاشورایی بهزیستی با عنوان «آیه‌های نی» در محل سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی استان فارس برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی استان فارس در این همایش خواستار همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان برای برگزار هر چه بهتر و وسیع‌تر برنامه‌های ویژه معلولین و مددجویان در سطح این استان شد.

عبدالحمید کشاورز افزود: این همایش تنها با تلاش مجموعه بهزیستی و دلگرمی، علاقه، عشق و محبت کارکنان و مددجویان این مجموعه به اهل بیت (ع) برگزار شد و هیچ دستگاه فرهنگی در فارس با ما همکاری نداشت.

کشاورز یادآور شد: این همایش علی رغم همه کاستی‌هایی که در تامین منابع مالی آن وجود داشت، امسال برای اولین بار به صورت کشوری و با حضور خانواده بهزیستی از سراسر کشور برگزار شد.

وی گفت: البته انتظار این است که همه دستگاه‌های فرهنگی حداکثر تلاش را برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این گونه همایش‌های فرهنگی و معنوی به خصوص درمورد جامعه هدف بهزیستی به کار بندند.

کشاورز درخصوص دعوت از مسئولین گفت: بار‌ها از مسئولین برای شرکت در برنامه‌های مختلف سازمان دعوت کرده‌ایم اما متاسفانه کمتر شاهد حضور آنان در برنامه‌ها بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بنابر این تصمیم گرفتیم به خاطر حفظشان و شخصیت عزیزان تحت پوشش، از دعوت از مسئولین برای حضور در برنامه‌ها صرف نظر کنیم.

ارسال ۱۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره

دبیر نهمین همایش ادبیات عاشورایی «آیه‌های نی» نیز در سخنانی با بیان اینکه فراخوان این همایش عاشورایی شهریورماه از طریق پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بهزیستی فارس و همچنین ارسال پوستر به ادارت کل بهزیستی سایر استان‌ها انجام شده است، افزود: پس از اعلام فراخوان تعداد ۱۱۰ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد.

محمدرضا هوشیار از حضور شاعرانی از ادارت بهزیستی ۱۱ استان در این همایش خبر داد و اظهار داشت: اثر شاعرانی از استان‌های فارس، تبریز، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد، بوشهر، سمنان، لرستان، کرمانشاه، بوشهر، چهار محال و بختیاری، اردبیل و قزوین در این همایش شرکت داشته‌اند.

هوشیار با اشاره به حضور هیئت داوران این دوره از مسابقات که در آن افرادی همچون احد ده‌بزرگی، شاعر آیینی استان فارس حضور داشته‌اند، ادامه داد: پس از بررسی هیئت داوران، تعداد ۲۸ نفر به عنوان برگزیدگان برای شرکت در نهمین همایش عاشورایی بهزیستی دعوت شدند.

دبیر نهمین همایش ادبیات عاشورایی «آیه‌های نی» در پایان با اشاره به برگزاری کارگاه‌های شعر با حضور احد ده‌بزرگی، شاعر آئینی استان فارس پیش از برگزاری همایش، ابراز امیدواری کرد که این کارگاه تخصصی سال آینده به تعداد و مدت بیشتری برگزار شود.

دریای عاشورا جان‌های تشنه‏ را سیراب می‌‏کند

پژوهشگر حوزه عاشورا هم در این همایش گفت: عاشورا دریایی است که می‌توان با بهره بردن مطلوب از آن عطش فکری و روانی هر جان تشنه‌ای را سیراب کرد.

محمرضا سنگری اظهار داشت: اگر چه نام کربلا با تشنگی آمده است اما کربلا تنها سرزمینی است که جان تشنه انسان را سیراب می‌کند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: باید از عاشورا برای رفع عطش فکری و روانی جامعه استفاه کرد و لذا همه اقشار می‌توانند از کربلا بهره گیری کنند اما این موضوع مستلزم صرف زمان و توجه است.

وی با تصریح اینکه محرم برای همه و برای همیشه است و در هر زمان و مکان مخاطب دارد، گفت: مسئله عاشورا همیشه با مرثیه، داغ و سوگ همراه است اما سرشار از درس است و پیام زندگی در خود دارد و همه قشرهای اجتماعی مثل دانش آموز، دانشجو، ورزشکار، پیشه ور، پیر و جوان می‌توان از آن استفاده کنند.

سنگری با اشاره به برگزاری همایش ادبیات عاشورایی بهزیستی در شیراز افزود: حوزه مسئولیت و رسالت‌های بهزیستی یک نسل است، این حوزه به ویژه شامل افراد آسیب دیده جامعه می‌شود و برای کاهش و رفع این آسیب‌ها، کربلا می‌تواند الهام بخش بسیار بزرگی باشد که باید از آن بهره گرفت.

وی سطح کیفی این همایش را مناسب ارزیابی و خاطرنشان کرد: در این همایش به کشف و باروری استعداد‌ها پرداخته می‌شود و می‌توان باروری تلاش ۹ ساله بهزیستی را در آن مشاهده کرد.

این پژوهشگر حوزه عاشورا با اشاره به برپایی شب شعر عاشورایی در فارس این استان را به لحاظ توجه به محرم ویژه دانست و گفت: بیش از ۲۰ سال است که شب شعر عاشورایی در شیراز برگزار می‌شود که این اتفاق در کشور بی‌نظیر است.

سنگری آموزش نحوه ایجاد ارتباط از داستان‌های عاشورا را لازمه ارتباط نسل‌های گذشته و کنونی دانست و افزود: در داستان‌های عاشورا همه جا سخن از ادب و احترام امام و خانواده ایشان و اصحاب است که نسل گذشته و امروز باید از آن الگو بگیرند.

این استاد دانشگاه پرهیز از مبالغه و وهن را دو موضوعی عنوان کرد که شاعران و ادیبان باید در آثار خود از به کار بردن آن‌ها خودداری کنند.

سنگری ادامه داد: اهالی قلم باید کربلا را به دقت مطالعه کنند و در کنار ذوق هنری، معنویات و درک اتفاقات کربلا را در خود بپرورانند.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان